Chichi voor het eerst BB-ITP

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

rOcky_lofz

Chichi voor het eerst BB-ITP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 12:40

Sinds vandaag nieuwe aanwinst *\o/*
overleg gehad, en dingen besproken, en mocht ik haar toch overnemen :D

in eerste instantie dacht m'n hond daar anders over, en was natuurlijk erg nieuwschrierig, maar wel voorzichtig.
nu ligt ze lekker, gaat lekker haar eigen gangetje.

Ben super blij dat het zo goed gaat :D :D

Chichi is een zeug van Geloof rond de 2 jaar (moet ik nog even navragen)
en sinds vanmorgen hier bij mij, het gaat eigenlijk hartstikke goed, en ben trots op dr <3

Meet Chichi

Afbeelding

Afbeelding

Toch merk je wel dat ze in huis is, vanmorgen lekker haar hok schoongemaakt, alles schoon erin en toch ruik je het :')
ach, nemen we maar voor lief :)

Ben super trots op me beestjes :+:

Berichtje zouden we leuk vinden :D

Ruby1995

Re: Chichi voor het eerst BB-ITP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 13:01

aaaah wat een leukerd! Caafjes zijn zo leuk!
Maar je krijgt waarschijnlijk wel commentaar over dat ze alleen zit :j

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 13:02

Waarom zou ik daar commentaar op krijgen ? ben eigenlijk niet van plan om er een bij te zetten, aangezien ze dit niet altijd goed gaat..

Dank je wel :)

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 13:04

Cavia's zijn eenmaal groepsdieren en communiceren met elkaar. Een zeug met zeug gaat vrijwel altijd goed, een beer met beer is ander verhaal(tenzij broertjes of ouder beertje en jonger beertje, gaat meestal goed). Zeug en gecastreerde beer gaat ook altijd goed.

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 13:06

heb haar sinds vanmorgen, en haar nog niet met een ander gehad, van wat ik heb gehoord, is dat het beter is haar alleen te hebben..

overigens is ze amper helemaal alleen in huis ;)

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 13:08

Elke cavia heeft een soortgenoot nodig... mijn 1e cavia zat ook alleen, heeft goed leven gehad lekker eten enz. maar geen vriendje... maar die at de haren op van andere cavia's. Dus dat ging niet goed. Maar nu heb ik 2 cavia''s samen en dat is echt leuk!! Maar je moet het overigens ook zelf weten.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 13:10

Een hele leuke cavia! Ze lijkt een beetje op een cavia die wij ooit thuis hadden. Maar dat is echt al jaren geleden.
Cavias zijn wel echte groepsdiertjes inderdaad. Ik kan je dus alleen maar aanraden om echt een maatje voor haar te zoeken. Het is voor een cavia echt niet beter om alleen te zitten en ik vraag me ook af waar je dat gehoord hebt. Al doet dat er verder niet toe. Als je even googlet kun je zo vinden dat cavias groepsdiertjes zijn.
Natuurlijk zullen jullie haar een hoop aandacht geven. Daar twijfel ik ook echt niet aan. Maar een mens zal nooit een cavia kunnen vervangen. We kunnen jou ook je hele leven in een groep honden zetten waar je verder nooit meer een mens ziet. Dat overleef je ook wel, maar je zult je niet 100% gelukkig voelen.
Uiteindelijk ben jij natuurlijk degene die beslist wat je doet maar ik hoop dat je er echt over na zult denken en op internet eens zult gaan zoeken naar informatie hierover.

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 13:12

ik weet niet waarom ze alleen moet, ken haar nog amper, maar zal dat soort dingen nog wel even na vragen hoe en wat ;)

@ _Tara_

ik nog google nog wel eens afspeuren ;)

Dank je wel voor je tips :)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 13:13

Heb je haar bij een asiel/opvang gehaald?

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 13:13

Ga met Tara mee, had het zelf niet beter kunnen uitleggen. :)

Heb zelf 5 cavia's (zie profiel) waarvan 2 beren samen zitten en een castraat + 2 zeugen. Heerlijk om te zien hoe gelukkig ze met elkaar zijn! :) En als je bij jou zeugje een ander zeugje of castraat zet gaat het echt vrijwel altijd goed. :j

Ze is wel heel schattig, veel plezier met haar!

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 13:15

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 13:16

@ _Tara_ , nee van bewoner overgenomen ;)

@Samiyah, dank je wel,

ik laat het overigens eerst even zo, zodat ze ook rustig kan wennen, kunnen we later altijd verder kijken ;)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 13:22

Ik denk persoonlijk dat ze juist tijdens het wennen steun heeft aan een andere cavia. Maar nogmaals, jouw cavia. Al weet ik natuurlijk niet wat de reden van de bewoner was om haar alleen te houden. Daar ben ik wel benieuwd naar.

Die link van Ruby is een hele goede site met veel informatie!

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 13:24

ik ga hem zo doorlezen ;)

Als het goed is, komt ie vandaag of morgen nog even langs, en dan zal ik het gelijk vragen ;)

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 13:29

Meestal worden cavia's alleen gehouden doordat mensen te weinig weten van cavia's. Ik had eerst ook 1 cavia en plaatste ook 1 topic erover op bokt en toen hoorde ik ook dat cavia's groepsdieren waren. Ik wist dat eerst niet. Meestal is dat de reden dat cavia's alleen worden gehouden.

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 13:31

Tja, het is ook ieder z'n keuze, maar het beesie kan niet met anderen, hoe graag iemand het ook wilt ik zit niet te wachten op ongelukken..

Ik zal het iig zo even aankijken hoe dit gaat.. erbij nemen kan altijd nog ;)

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 13:34

Maar mag ik vragen hoe weet je dat ze niet met anderen kan, er is bij elke cavia uiteindelijk een bijpassend vriendje!

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 13:38

Omdat dat vroeger met haar wel eens geprobeerd is, maar het niet goeg gegaan is..

Jarmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 15:59

Wat een leuke Cavia!

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 17:14

rOcky_lofz schreef:
Tja, het is ook ieder z'n keuze, maar het beesie kan niet met anderen, hoe graag iemand het ook wilt ik zit niet te wachten op ongelukken..

Ik zal het iig zo even aankijken hoe dit gaat.. erbij nemen kan altijd nog ;)

Apart, eerst kan ze niet met andere. En 1 zin later kan je er altijd nog een bijnemen?

1 cavia is heel sneu. Diertjes worden eenzaam en gesloten, geeft dr een vriendinnetje. Als je ze op de juiste manier laat wennen gaat het altijd wel goed. Zeker als je er een jonkie bijneemt.

Geen, of minimaal 2 zeg ik dan maar ;)

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 17:26

Het zou kunnen dat het in het verleden niet goed gegaan is met een vriendinnetje, maar op elk potje past een dekseltje :D Misschien kan je een opvang zoeken in de buurt, je cavia meenemen en dan daar laten koppelen. :)

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 17:48

Maar wie zegt dat ieder dier behoefte heeft aan een vriendje ? als zij er niet mee kan, ga ik geen risico nemen, dat ik er een bij zet en het fout gaat.

Er zijn vast wel andere oplossingen dan een ander erbij, en ik heb haar sinds vandaag.. en wil haar eerst laten wennen, het is een hele overgang voor haar.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 21:37

Iedere cavia heeft toch wel behoefte aan een vriendje. Of laat ik zeggen, iedere gezonde cavia. Er zijn altijd uitzonderingen die misschien een trauma hebben opgelopen of heel agressief zijn tegen soortgenoten. Ik noem maar wat. Om eerlijk te zijn heb ik er zelf nog nooit van gehoord maar dat betekent natuurlijk niet dat het niet bestaat.
Ben je er al achter waarom de vorige bewoner zegt dat ze niet met een andere cavia kan?

En nogmaals, ik denk dat ze juist nu tijdens het wennen veel steun zou kunnen hebben aan een vriendje.

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 22:08

rOcky_lofz schreef:
Maar wie zegt dat ieder dier behoefte heeft aan een vriendje ?

:wow:

Meen je dit serieus???

Ik heb ook een beertje alleen gehad omdat ik niet beter wist, en ik voel me daar achteraf ook best wel schuldig over :\ Stel je eens voor dat jij je hele leven op je kamer zit zonder ooit een ander mens te zien, dan wordt je toch gillend gek?? En dan kun je wel zeggen dat je hem veel aandacht geeft enzo, maar dat weegt niet op tegen het gezelschap van een soortgenoot.

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 09:46

Zal ik je een geheimpje vertellen???? <<)
Meestal roept men dat een cavia niet samen kan omdat ze de eerste dagen wat kunenn knokken omdat de rangorde even weer wordt bepaalt.
Darom roepen ontwetende heel snel dat ze niet samen kan.
maar sstttt niet verder vertellen hoor *D
Ik vindt het eigenlijk ook apart dat je haar nu al kan ruiken meteen na het schoonmaken.
Ik ruik altijd lekker fris schoon zaagsel en hooi :)