Kat wel of niet chippen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ElizeVdS

Kat wel of niet chippen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 12:19

Wij hebben sinds vrijdag een kitten van 13 weken. Maandag mee naar de DA geweest voor de prikjes en controle, op vlooien na gelukkig alles goed. Uiteraard willen we haar tegen 6 maanden gaan laten steriliseren. De DA adviseerde dat, als we willen chippen, we het dan meteen laten doen (dan zijn ze toch onder narcose en hebben ze iets minder last van de naald).

Nu is mijn vraag: wat zijn jullie gedachten bij het al dan niet laten chippen.

Puck zal, als ze dit zelf niet al te erg vindt althans, toch voornamelijk binnenkat worden. Ze mag op zich ook wel buiten, maar heb helaas slechte ervaringen dus ben hier gewoon voorzichtig mee. Halsbandje heeft ze wel om (met belletje en kokertje, maar dat is vooral zodat het konijn haar aan hoort komen).

Voordeel: ook als halsband er af gehaald wordt is ze terug te vinden.
Nadeel: het idee van een chip in een lichaam te stoppen spreekt me zo enorm tegen, ik zou het niet in mijn eigen lichaam willen, waarom dan wel in dat van mijn kat?! Hoewel het niet echt schadelijk lijkt te zijn, vind ik het idee van iets niet lichamelijks in een klein lichaampje proppen verkeerd.
En ik zit dus met het idee dat ze toch niet veel binnen zal zitten, tegelijkertijd kan ze natuurlijk altijd ontsnappen oid. Maar goed, dat weet je toch niet.

Mijn vraag is dus: wat is jullie motivatie om het wel of niet te doen?

Edit; even voor de 'aaah'-factor: dit is onze Puck
Afbeelding

dierenfan

Re: Kat wel of niet chippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 12:29

altijd doen. Stel dat ze ontsnapt en op straat terecht komt en ze wordt aangereden. Als ze dan niet overlijd maar gewond is dan kunnen ze via de chip jou als baas heel makkelijk benaderen (als mensen die netjes laten chippen ook eens maken dat de gegevens in orde blijven).
zo weet je dan gelijk wat er aan de hand is EN hoeft een vreemde niet te beslissen of jou kat wel/niet aan de verwondingen geholpen wordt als dat nog kan.

Nu is een chip ook niet heiligmakend. Soms pakt een reader een chip niet of zoekt iemand niet goed naar de chip maar dat risico heb je dan. In elk geval is hij/zij dan wel gechipt mocht je later denken aan de hand van beschrijving bij amivedi dat het jou kat is dan is het een kwestie van nog eens op zoek gaan naar een chip.

Heb het zelf 2 jaar geleden gehad dat mensen beweerden dat het hun kat was (volledig cypers) maar dat de chip die de kat had en die hun kat moest hebben helemaal niet overeen kwamen. Later bleek ik een chip te hebben gevonden in de kat waarvan hun niet wisten dat die erin zat en bleek de kat er 2 te hebben. Gelukkig dus wel allemaal goed gekomen.
Mijn dieren zijn gechipt. Ook mijn kat die niet op straat kan komen. Je weet maar nooit namelijk.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 12:43

Toevallig heb ik m'n jongste kat laatst gechipt.
Ik heb het gedaan omdat ze de gewoonte heeft om steeds naar het huis van de buren te gaan (niks dan velden in de wijde omtrek, maar nee mevrouw wil perse naar de tuin van de buren, kip). Het is een buitenverblijf en die mensen zijn er niet vaak, zie haar ook niet die kant opgaan als de mensen er wel zijn. Maar heb al wel gezien hoe de kinderen des huizes met hun hondje rondzeulen. Wil niet dat ze met m'n kat gaan lopen.
De 2 oudste zijn niet gechipt. Die zijn zo wantrouwig dat ze nooit naar andere mensen zouden gaan, de jongste is wat aanhankelijker.
Voor het risico van verloren lopen etc zou ik de andere eigenlijk ook moeten chippen, maar twijfel toch nog een beetje.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 12:46

Gewoon doen, zo'n chip stelt niet veel voor en je paard is toch ook gechipt? Ik vind bandjes om kattennekjes eng, daar kunnen ze aan blijven hangen. Bovendien zit een ontsnappende kat altijd in een klein hoekje...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 12:48

Doen, als je hem kwijt raakt, en hij wordt gevonden, kunnen ze zien dat ie van jou is.
Er zit echt een heel groot voordeel aan.
Zo'n bandje kan er af gehaald worden, kapot gaan en ze kunnen er ook nog eens mee vast komen te zitten.
Wat een leukerd!!

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 12:50

Bandje kan inderdaad makkelijk losraken, daar heb ik hem op gekocht, dat zou ook een motivatie zijn om haar wel te laten chippen.

Paarden worden gechipt omdat dat nou eenmaal verplicht is. Niet dat ik dat zelf graag zou doen, maar goed, ik heb geen eigen paard ;). Maar het zou daarbij ook niet onverdeeld mijn beslissing zijn.

Ik blijf het een akelig idee vinden, maar ja, ik snap inderdaad de redenen die voor pleiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 12:52

Ik weet het niet zeker, maar ze waren toch ook bezig met een wet dat alle honden en katten gechipt moeten worden?

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 12:52

Vooralsnog is het nog niet verplicht. Wel voor veel verzekeringen.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 12:53

Hier ook een gechipte binnenkat. Beest durft niet eens weg, die vindt de tuin al een heel avontuur, maar voor als er toch iets gebeurt is hij in elk geval te herleiden naar mij en dat vind ik een fijn idee. :j

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 12:54

mijn katten zijn binnenkatten, maar toch allemaal gechipt. Juist als zij een keer ontsnappen weten ze de weg niet te vinden omdat ze nooit buiten komen.

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 12:55

Ben ik dan de enige die het een gruwel idee vindt zo'n ding in haar lichaampje te stoppen?!

Edit: vervolgvragen:

Hebben ze echt geen last van zo'n chip? Ook niet in het begin?
Wat zijn de risico's (gaat het wel eens mis)?

En zou ik dan inderdaad het beste kunnen wachten tot ze onder het mes gaat (dat duurt immers nog een maand of drie), of moet ik dan toch al eerder chippen?

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 13:02

Al mijn katten zijn raskatten en dus ook binnenkatten, maar alles is gechipt. Stel dat ze buiten komen en vermist raken kan jij altijd gebeld worden, ook als ze bv aangereden is en overlijd, liever weten dat het gebeurd is dan weken in onzekerheid waar ze is.
Een chip stelt werkelijk niks voor, is zo groot als een rijstkorrel en ook zonder narcose voelen ze er niks van als je hem goed zet, je kunt haar dus nu al laten chippen.
Een paar minuten erna kun je hem al gewoon voelen zitten en zij zal er absoluut geen pijn aangeven, de huid sluit zich direct.. Ik zeg gewoon doen, het heeft veel meer voordelen dan nadelen. Er zitten geen risico's aan chippen, alles is steriel dus geen infecties, geen bloedcontact want ze tillen de huid op. Binnen 5 sec zit het erin.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 13:03

heb er genoeg laten chippen en het is nog nooit mis gegaan, zelfs niet echt een reactie er op gehad.

Ik liet het samen met een enting doen (of het was al gedaan) dus nooit later

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 13:04

Ik heb mijn kat pas na de sterilisatie gechipt (toen ik dus vond dat ze teveel op wandel ging). Nekvel vast en giganaald erin, niks verdoving. Ze heeft niet gepiept en was het binnen de seconde weer vergeten. Verder ook absoluut geen last van. Om te weten of de chip er nog zit moet je er een lezer overhalen.

Hier is het trouwens wel al verplicht, in theorie. Maar bijna niemand chipt z'n katten, honden worden wel standaard gechipt.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 13:05

ElizeVdS schreef:
Ben ik dan de enige die het een gruwel idee vindt zo'n ding in haar lichaampje te stoppen?!

Edit: vervolgvragen:

Hebben ze echt geen last van zo'n chip? Ook niet in het begin?
Wat zijn de risico's (gaat het wel eens mis)?

En zou ik dan inderdaad het beste kunnen wachten tot ze onder het mes gaat (dat duurt immers nog een maand of drie), of moet ik dan toch al eerder chippen?

Poestache is in het asiel gechipt, dus hoe hij reageerde weet ik niet. Poes heb ik zelf laten chippen en die gaf 1 lange gil en was het acuut vergeten toen ze een stukje gedroogd vlees kreeg van de DA. Daarna geen last gehad.

Ik zou zsm chippen, wat ik al eerder zei, een ontsnappende poes zit in een klein hoekje.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 13:26

Ik hou we ook niet van om iets vreemds in een lichaam te stoppen al is het maar zo 'klein'.
Wie garandeert dat het niet gaat zwerven in het lichaam en dingen gaat beschadigen.
Ik snap dus je twijfel, vooralsnog zijn mijn honden dus niet gechipt.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 13:42

Er zijn wereldwijd miljarden dieren gechipt, en er is er nog nooit 1 dood gegaan aan een wandelende chip... ze kunnen inderdaad uitzakken, maar hij zit in de eerste laag huid, zie ze regelmatig terug in oksels maar nog nooit zijn ze door ander weefsel gedrongen en zo iets beschadigd. Meestal zitten ze als je ze goed zet in de huid en kapselen ze daar in. Het is trouwens ook niet scherp, het is net een capsule van een medicijn.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 13:49

Bij mijn weten is de kans dat de chip gaat zweven nihil. Wil het niet direct uitsluiten en ze 'wandelen' wel eens ergens anders heen, maar over het algemeen worden ze snel ingekapseld en zitten daar gewoon veilig.
Wat betreft wandelen en beschadigen, die kans is nog kleiner. Er worden duizenden katten gechipt wat betekend dat de manier echt wel veilig is.

Citaat:
Gebeuren er geen enge dingen als zo'n chip is ingebracht?
Hoewel we er in Nederland nog maar net mee zijn begonnen wordt de techniek al geruime tijd in andere landen toegepast. Dat houdt in dat we niet te maken zullen krijgen met onverwachte "kinderziektes". Alles is al jarenlang getest en verbeterd. Een voorbeeld hiervan is het aanbrengen van een speciale coating over het bioglas. Deze zorgt ervoor dat de chip binnen enkele uren "verkleeft" met de omgeving en dus niet door het lichaam gaat "zwerven". (Een chip die bij grote uitzondering wat 'wandelt' richt geen schade aan doordat deze altijd in de onderhuidse laag blijft en maximaal een paar centimeter opschuift.)

Onderste huidlaag dus. Waar zou je verwachten dat het dan schade op moet gaan leveren?

Al met al: chippen, doen! Zeker een kat die normaal niet buiten komt, als die eens ontsnapt kunnen ze ook echt kwijt zijn. Dan ben je blij als je als eigenaar terug wordt gevonden door iets simpels als een rijstkorreltje ;)

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 13:56

matasja schreef:
Al mijn katten zijn raskatten en dus ook binnenkatten, maar alles is gechipt. Stel dat ze buiten komen en vermist raken kan jij altijd gebeld worden, ook als ze bv aangereden is en overlijd, liever weten dat het gebeurd is dan weken in onzekerheid waar ze is.
Een chip stelt werkelijk niks voor, is zo groot als een rijstkorrel en ook zonder narcose voelen ze er niks van als je hem goed zet, je kunt haar dus nu al laten chippen.
Een paar minuten erna kun je hem al gewoon voelen zitten en zij zal er absoluut geen pijn aangeven, de huid sluit zich direct.. Ik zeg gewoon doen, het heeft veel meer voordelen dan nadelen. Er zitten geen risico's aan chippen, alles is steriel dus geen infecties, geen bloedcontact want ze tillen de huid op. Binnen 5 sec zit het erin.

Hier ook, ik heb ook (ras) binnenkatten, durven niet naar buiten :+ maar idd stel dát ze weglopen en iemand vind je kat, dan heb jij wel je kat terug

ik zou je kat dus nú al chippen ipv over een tijdje :j

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 14:02

Alle beesten gechipt. Bij 1 hond is hij wel wat uitgezakt. In gezet in de nek. Maar zit nu op de schouder. Maar daar zit hij al jaren nu.
Verder kan ik daar zelfs aan zitten en heeft hij er geen last van.
Ik denk wel dat je beter een jong dier kan chippen. Die zijn het eerder vergeten. En daarnaast hebben die nog minder spieren en vet dus minder last van het insteken!

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 14:06

Ik werk op een asiel en chip regelmatig dieren(cursus voor gevolgd ). Katten doe ik meestal zonder dat iemand de kat vasthoudt die blijven meestal wel gewoon staan en geven geen kick. Het is zo gepiept. :)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 14:41

De laatste 7 kittens die ik in het gastgezin had mijn met 6 weken al gechipt en die speelden thuis vrolijk weer verder.
Uiteindelijk is de entstof vervelender als de chip.
En echt doen het is zonde zoveel katten als wij (dierenambulance) dood ophalen die later bleken nooit buiten te komen en onverwacht ontsnapt zijn.
Met een chip kan je de eigenaar meteen op de hoogte brengen en anders is het nog de vraag of het diertje aan de eigenaar gelinkt zal worden.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 15:58

Wel doen, ze zijn weg voor je er erg in hebt, en de kittens zie je vaak niet meer terug. Mijn kittens (12/14 weken) zijn beiden thuis geënt en speelden dezelfde minuut al weer verder.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 21:27

Bij een paard is de kans groter dat het schade oplevert dan bij een kat of hond door de plek van de chip, en de kans dat een hond of kat op een bepaald moment toch ontglipt is veel groter, dus bij deze dieren zou ik altijd zeggen, doen!

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 21:30

Hier zijn ook de katten en honden gechipt.
Het enige wat een dier er van voelt is naar mijn idee het plaatsen wellicht (prikje?)

Ik zou het in jouw geval ook zeker doen.