Hoe maak ik het beste mijn pup zindelijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

lisetteexx

Hoe maak ik het beste mijn pup zindelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 07:38

Hallo allemaal

Ik heb sinds een paar dagen een pup erbij ( echt helemaal leuk ) maar nu is deze niet zindelijk, en dat is ook normaal, maar hoe kan ik haar zo snel mogelijk het beste zindelijk maken?
Mijn andere hond heb nooit in me huis geplast of gepoept maar deze dus wel.
Ik weet dat ze jong is en absoluut nog niet droog kan zijn maar ze plast en poept s'nachts haar hele bench onder, en na mijn weten bevuilen ze hun eigen plaats niet, of zie ik dat verkeerd? Overdag ga ik ongeveer om de anderhalf uur naar buiten en is ze dus wel droog maar hoe moet ik haar s'nachts droog krijgen? En vanaf hoe oud kan ze overdag wat langer ophouden?

Bedankt alvast voor het lezen en de antwoorden
Groetjes lisette

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 08:11

geef je hondje na 8 uur s avonds nog maar heel weinig water. daarnaast moet je er s nachts echt wel uit om hem te laten plassen. na het spelen, als hij wakker is, na het eten enz. steeds weer naar het zelfde plekje brengen en belonen als hij buiten geplast heeft :)
verder nooit straffen als hij binnen wat gedaan heeft, dat snappen hondjes helemaal niet. beter is het om te leren op welke plek hij het dan wel mag doen :)
succes

Neej

Re: Hoe maak ik het beste mijn pup zindelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 09:03

Oh dat "ze bevuilen hun eigen plek niet" is echt de grootste fabel die ik ken. De mijne deed het wel hoor, en goed ook :+ Zonder te piepen :')

Hondje is waarschijnlijk nog heel jong en heeft totaal nog geen controle over zijn blaas. "Een paar dagen" is láng niet genoeg om 'm zindelijk te krijgen, mijn Ollie was pas echt zindelijk met een half jaar. En pas vanaf een maand of 8 had ie dat ie echt nog liever ploft dan dat ie binnen plast :) Gouden regels bij het zindelijk maken zijn: Naar buiten na het eten, spelen en slapen. Direct. Zeker bij zo'n heel jong ding. En tussendoor natuurlijk ook nog een paar keer. Geen water meer geven vind ik zelf sneu, beter ga je 's avonds HEEL laat nog een keertje buiten plassen, en 's morgens HEEL vroeg direct ook. Desnoods ga je er eventjes een paar keer 's nachts extra uit, al heb ik dat nooit hoeven doen omdat Ollie 's nachts gewoon droog was :) Verder ontzettend belonen als ie buiten een plas doet :)

boyke3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 09:47

toen mijn hondje een puppy was deed hij dat ook. Telkens als hij binnen plaste of poepte gingen we snel met hem buiten en na het eten gingen we met hem wandelen 's avonds deed hij dat niet echt

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 09:54

Toen mijn border collie pup was, probeerde ze echt om niet op haar eigen plekje te plassen op poepen. Als ze het toch deed, ging ze piepen. We gingen natuurlijk wel 's nachts ook nog met haar uit. We maakte de bench zo groot, dat als ze plaste of poepte er ook zelf in moest liggen en bij haar heeft dat zeker geholpen want dat wou ze niet. Ze was vrij snel zindelijk en toen kon ze ook in een grotere bench.

In het begin hadden we koekjes mee, we zeiden "plasje doen" ofzo en stuurden haar de bosjes in. Als ze wat deed, kreeg ze een koekje en natuurlijk veel complimentjes. Ik denk dat je ook veel hebt aan de tips hierboven, succes!

Tinker11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 09:54

Toen onze hond een pup was ging ik er 's nachts ook met hem uit hoor. Had hem in een doos naast mn bed en zodra ik hoorde dat ie eruit ging dan meteen naar buiten. En natuurlijk uitgebreid belonen als ie ging plassen of poepen. Hij was zo zindelijk.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 10:36

Meeste tips zijn al gegeven. 's Avonds zo laat mogelijk nog even uit laten en dan 's morgens heel vroeg weer. Zodat er de eerste 2 weken hooguit 6 uur tussen zit. Koppel een commando aan het plassen/poepen. Dus als de pup wat doet, meteen 'plasje' / 'poepje' als commando geven en na het plassen/poepen goed belonen. Hoe oud is je pup? Eventueel kun je met een open kattenbak (fijner dan kranten) werken en deze steeds dichter bij de buitendeur plaatsen. Op een bepaald moment buiten de deur. Mijn ervaring is (en heb heel wat pups zindelijk gemaakt), is dat ze veelal pas met 6 maanden redelijk goed zindelijk te noemen zijn.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 10:50

hoe oud is je pup nu dan? WElk ras (kan ook meespelen qua grootte bijv.)? En waar komt de pup vandaan? Wij hebben namelijk in opvang al zeer veel nesten pups gehad en veel pups die in de opvang geboren zijn. Echter pups die bij ons geboren zijn die zijn zonder uitzondering allemaal al zindelijk in de bench. Dit jaar al helaas! 4 nesten gehad en alle nesten/puppen werden met 6 weken naar de dierenarts gebracht (20 minuten enkele reis rijden) en daar geent en weer terug en allemaal droog en schoon in de bench. Nest zindelijkheid is iets wat ze enorm snel leren. Wij hebben vanaf 5 á 6 weken leeftijd altijd een grote bench staan in het verblijf (die altijd open staat) daar slapen de pups en moeder in en dat blijft ook schoon. Daar buiten hebben we een groot deel karton waar ze hun behoefte voor 90% van de keren netjes op doen en een plaats om te spelen die vrijwel schoon blijft. Soms zijn ze zo in hun spel dat ze het karton niet halen maar ze doen erg hun best in elk geval.

Het feit dat ze hun nest schoon houden vind ik geen fabel eigenlijk. Mijn pup en opvangers die ik in huis gehad heb (4) zijn allemaal zonder meer zindelijk geweest in hun nest. Ze sliepen dan wel naast mijn bed zodat ik kan horen wanneer ze uit moesten en gelijk kon gaan (jas aan, bench deur open, optillen en buiten op gras neerzetten). Toen mijn eigen pup al in de ruimte met mijn andere hond sliep en eens aan de diaree was heeft hij ook zijn kont tegen de tralies gezet en zat een deel van de ruimte er onder maar zijn bench was schoon (en hij had een zeer ruime bench dus geen klein hokje).

's avonds geen water meer geven doe ik niet aan. Wel wordt er na het avond eten van ons nog gespeeld en uitgelaten en dan rond 19.00 uur laatste keer eten. Rond 20.00 uur moesten ze dan meestal poepen en plassen en daarna begint het nachtritme al. Dus als hij lekker wat wil knagen mag dat en spelen ook maar wij activeren de pup niet meer zeg maar. We laten hem/haar gewoon met rust en op tijd naar buiten voor plas te doen en als we naar bed gaan dan zijn ze vaak al rustig en relaxt en zo de bench in en slapen. totdat ze piepen dat ze nodig moeten.

Heb hier dus ook altijd water in de bench aanwezig en knaag materiaal en een grote knuffel waar ze lekker op kunnen hangen en tegen kunnen liggen. Zo is de bench ook een leuke ruimte en een echt nestje.

Hier nooit gewerkt met een bench op formaat dat de pup alleen maar kon liggen en zitten en als hij wat moest doen dat hij er dan in lag. Dat is het verkeerd gebruik van een bench. Een pup wordt wel zindelijk hier duurde het tot 5 maanden leeftijd maar die tijd vergeet je zo en de keren dat het mis gaat is de laatste maand al stukken minder.

Puppen mogen hier ook niet zomaar door het hele huis lopen. Als ze net uit geweest zijn dan mogen ze bijv. 15 minuten (op 8 weken leeftijd) rond lopen in huis en daarna gaan ze in hun eigen ruimte waar het ook geen kwaad kan als ze eens wat doen (tegels of zeil in mijn geval als ondergrond met slaapplaats natuurlijk). Zo voorkom je ook dat je gefrustreerd raakt en blijft het voor iedereen leuk. Zo leer je de pup ook gelijk dat alleen zijn niet erg is want hij is er dan vanaf dag 1 al aan gewend niet altijd het baasje te kunnen volgen.

Bench kon hier ook al snel de deur uit en heb er heerlijk relaxte honden aan over gehouden.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 10:57

dierenfan schreef:
Het feit dat ze hun nest schoon houden vind ik geen fabel eigenlijk. Mijn pup en opvangers die ik in huis gehad heb (4) zijn allemaal zonder meer zindelijk geweest in hun nest. Ze sliepen dan wel naast mijn bed zodat ik kan horen wanneer ze uit moesten en gelijk kon gaan (jas aan, bench deur open, optillen en buiten op gras neerzetten). Toen mijn eigen pup al in de ruimte met mijn andere hond sliep en eens aan de diaree was heeft hij ook zijn kont tegen de tralies gezet en zat een deel van de ruimte er onder maar zijn bench was schoon (en hij had een zeer ruime bench dus geen klein hokje).

Nou, dat mag je Ollie dan komen vertellen ;) Terugkomen van buiten, bench in (deurtje open overigens) en binnen 20 minuten opstaan, plassen, en weer gaan liggen. Op z'n kleed in de bench :+ Toen ie eens diarree had zat zowel de bench als de rest van de woonkamer vol :') En hij had ook geen kleine bench toentertijd ;) Ach, sinds ie écht zindelijk is hebben we de bench toch de deur uit gedaan :) Misschien heb ik dan wel zo'n befaamde 'uitzondering op de regel' :D

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 11:18

Ik ben ook van mening dat een pup zijn nest niet hoort te bevuilen, dus de grootste onzin bevestigd de uitzondering van de regel. Maak de bench kleiner, zet je wekker even wat vaker snachts, en verder zijn er al heel veel tips gegeven. Dan gaat het vast wel goedkomen!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 12:34

Heb hier nooit nestbevuilers gehad maar ken ze wel van familie en vrienden. Hier alleen ervaring met Duitse herders. Die kregen om 23:00 de laatste voeding daar je anders met 4 voedingen niet weg komt. En hadden ook gewoon water tot hun beschikking. Vaak was het 2 dagen wat piepen en dan even om de 2 uur eruit en vanaf dag 3 meestal rond 6 uur er even uit en dan met een week sliepen die gewoon de nacht door. Met allen zo gedaan (5) en nooit problematisch.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 12:48

Neej schreef:
dierenfan schreef:

Nou, dat mag je Ollie dan komen vertellen ;) Terugkomen van buiten, bench in (deurtje open overigens) en binnen 20 minuten opstaan, plassen, en weer gaan liggen. Op z'n kleed in de bench :+ Toen ie eens diarree had zat zowel de bench als de rest van de woonkamer vol :') En hij had ook geen kleine bench toentertijd ;) Ach, sinds ie écht zindelijk is hebben we de bench toch de deur uit gedaan :) Misschien heb ik dan wel zo'n befaamde 'uitzondering op de regel' :D

Naar mijn idee inderdaad een uitzondering want heb dat zelf nog nooit meegemaakt of van pups uit de opvang gehoord.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 18:56

xRomana schreef:
Ik ben ook van mening dat een pup zijn nest niet hoort te bevuilen, dus de grootste onzin bevestigd de uitzondering van de regel. Maak de bench kleiner, zet je wekker even wat vaker snachts, en verder zijn er al heel veel tips gegeven. Dan gaat het vast wel goedkomen!

Ik heb hier meerdere honden gehad die rustig hun eigen nest bevuilden (nu heb ik ook al heel wat honden gehad hoor). Zo hadden we een Dobermannpup en in die tijd wist ik nog niet wat ik nu wist, dus die ging 's nachts in de bench. Inderdaad zo klein dat ze gewoon geen andere keus had dan haar eigen slaapplaatsje te bevuilen, het arme dier. Ze kón het gewoon niet ophouden en moest het dus wel doen op de plek waar ze sliep. Heel sneu als dieren daartoe gedwongen worden.
Ook had ik een dwergkees die het deed. Zij had wel genoeg ruimte, maar nam gewoon niet de moeite om het ergens anders te doen. En ze vond het ook niet erg om daar gewoon weer in te gaan liggen.

TS, wij maken onze honden zindelijk door héél goed op te letten en ze honderd keer per dag buiten te zetten. Na het slapen, na of tijdens het spelen, voor en na het eten en gewoon zo, tussendoor. Als ze dan buiten plassen of poepen, juich je alsof je de loterij gewonnen hebt, dan krijgen ze het wel door.
Straf je pup níet als hij in huis plast. Het beestje weet echt niet wat hij verkeerd doet, hij zal hoogstens bang worden om in jouw nabijheid te plassen en dat wil je niet.

Verwacht ook niet dat je hondje binnen een week zindelijk is. Natuurlijk zijn die honden er wel, onze Friese Stabij was ook verschrikkelijk snel. Maar dat is beslist geen garantie dat de andere honden ook zo snel zijn. Onze ene Cane Corso heeft tot dik 9 maanden in huis geplast, het kwartje viel gewoon niet. Maar opeens snapte hij het en hij heeft het nooit weer gedaan. Maar het kan dus best even duren.....

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 19:00

's Nachts gaan wij er ook een paar keer uit om onze pup uit te laten. Verder overdag ook regelmatig. In het begin duurde het een tijdje voor ie door had dat ie buiten moest poepen en plassen en niet spelen. Maar nu doet ie gelijk zijn behoefte als hij buiten komt.
In zijn bench heeft ie 1 keer gepoept, maar hij was erg ziek en had erge diarree.
Inmiddels is onze pup na 6 dagen dierenkliniek weer terug, dus ik ben benieuwd of hij het zindelijkheid nog beetje kent, aangezien ie daar wel telkens in zijn kooitje poepte en plaste.

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 20:11

Als ze geslapen, gegeten of gedronken of gespeeld hebben uitlaten, en belonen als ze iets doen, en ik slapen gaan en opstaan natuurlijk. Ik voer het laatst om half 5 s'middags en de laatste ronde is rond 22.00 u, de eerste om half 6 in de morgen. Ff paar weekjes druk maar zit er zo in.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 09:33

sowieso vaste momenten instellen, dus sowieso 's morgens vroeg , eerst er uit met het grut en zodra er een plas op de juiste plek word gedaan prijzen die handel :)
na het eten, spelen, slapen, zelfde verhaal, als ze plast /begint te plassen, optillen en met gang naar buiten , neerzetten en aanmoedigen "plassen dan" en belonen als ze daar de plas afmaakt
op een gegeven moment valt het kwartje en kun je ook echt wel een "nee" bij eventueel binnenplassen instellen
dus , je ziet dat er geplast(gaat) word(en) "nee" optillen en op correcte plaats laten plassen ...
in het begin is het echt een kwestie van ogen in je achterhoofd hebben en de signalen op te pikken
maar hier was het binnen een week bekeken op een enkel ongelukje na , gaf het vrij snel ook zelf aan dat ie moest

snachts ben ik alleen de eerste nacht even met hem de deur uit gelopen, maar daarna 11:30 uur laatste plasje en om 06:15 ging de wekker , eerste werk na het aankleden was weer met hem de deur uit
en de bench is altijd droog gebleven

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 18:12

En hoe gaat het nu met je pup lise?

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 07:37

Bedankt voor de reacties allemaal.
Ik heb een Jack russel pup van nu 9 weken. Overdag is ze nu droog maar s'nachts niet.
Ze heeften bench waar ze idd geen ruimte heeft om het ergens anders te doen dan op haar plek, eerst had ik wel een grote bench en toen deed ze het ook op haar plek en gaat er gewoon in liggen! Elke ochtend ziet ze helemaal bruin van de poep :? Zij krijg om half 6 voor het laatst eten, water heeft ze altijd. Om 12 uur haar laatste rondje, dan om half 4 en dan, rond 8 weer dus dat moet goed zijn? Maar toch zit alles onder.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 08:42

Negen weken is natuurlijk nog erg jong. En als je nu in de grote bench een bakje met kattengrit (of zand) zet? Mss dat je pup het daar dan op doet. In principe laat je 'm 's nachts voldoende uit. Het water zou ik wel uit de bench halen na de laatste avond ronde. Had nooit water in de bench 's nachts.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 10:33

Negen weken is wel erg klein nog, daar moet je niets van verwachten. Ik moest er soms meerdere keren per nacht uit, misschien heb jij ook wel zo'n pup.
Waar staat de bench? Als je die in de slaapkamer zet, hoor je het misschien als hij wakker wordt en kun je snel met 'm naar buiten.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 11:11

Wij hebben vorig jaar een nestje gehad en tegen de tijd dat de pups konden worden opgehaald waren ze al zo goed als zindelijk, ze deden nauwelijks wat in de werpkist en als ze buiten in de ren gingen was het poep- en plastijd :') Haha de wc was zelfs een keer verstopt geraakt van alle puppypoep :+

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 15:12

Je pup is inderdaad nog erg jong. Staat deze bij je op de slaapkamer? Waarschuwt ie je dan niet als ie z'n behoefte moet doen? Onze pup jankt de hele boel bij elkaar :+
Wij gingen er gisteren om 10 uur met hem voor het laatst uit, om 1 uur en toen kwam ie pas om half 8 weer. Wel maakt ie ons echt wakker.
Maar wij geven vanaf 9 uur geen drinken meer. Misschien is dat voor jullie ook een optie?

Als ik het goed begrijp geven velen van jullie de pup 's avonds al geen eten meer? Is dat niet slecht, zit ie dan niet te lang zonder voer?

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 12:05

Wij hebben een Parson Russell pup van 11 weken(en zo goed als zindelijk)! Bij de fokker waar we hem gehaald hebben, hadden ze al veel gedaan aan de zindelijkheid. Ze waren al gewend dat ze op een krantje moesten plassen. Dus vandaar uit zijn we verder gegaan met het krantje buiten leggen op de plek waar hij moet gaan plassen en poepen. Het was ook mooi weer dus de deur staat de hele dag open! En na het eten, slapen, spelen meteen buitengezet op het krantje. En natuurlijk uitvoerig belonen als het goed gegaan is! toen hem zelf naar het krantje laten lopen, daarna het krantje weglaten en nu loopt hij zelf naar buiten als hij moet.
's Nachts zit hij in de bench en dat gaat heel goed. Eerst 1 of 2x per nacht eruit, maar je moet dat ook afbouwen. Hij moet ook gewoon leren dat dat geen gewoonte is. 's Morgens is hij om 7.15u wakker en dan moet hij ook echt, maar geen ongelukjes meer 's nachts.
Daarnaast laten we hem 3x per dag uit en hij kan de hele dag in de tuin. Dus maak gebruik van het zomer weer, je kunt er nu echt je voordeel mee doen!

Dit is mijn ervaring en niet ieder hondje is hetzelfde natuurlijk. Hopelijk heb je er wat aan ;)