Hoe snel katten naar buiten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Hoe snel katten naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 10:00

Ik ben benieuwd hoelang jullie nieuwe katten binnen laten zitten voor ze naar buiten mogen?

Nu 5 weken geleden heb ik 2 boerderij katten mee naar huis genomen: 12 & 7 jaar. Het was even spannend hoe ze het zouden opnemen, van die oude had ik geen problemen gehad, maar ook de jonge doet het super! Die vond het in het begin wat eng, maar al snel voelde ze zich beiden de koning te rijk, en genieten zichtbaar van alle luxe slaapplekken en het voer (ze zien er ook gelijk nog beter uit dan ze deden, mooie vacht etc!). Ze moeten momenteel nog wel wennen aan de huishoudelijke apparaten, afzuigkap en wasmachine zijn heeeel eng, al is de stofzuiger dan weer geen probleem... Al met al gaat het super, ze zitten nu al 5 weken binnen en lijken het buitenleven niet echt te missen. Wel moeten ze ook wennen aan het ritme, want snachts kunnen ze nog wel eens spoken na de hele dag slapen. En wij willen dat nou liever andersom hebben natuurlijk ;) Sinds 1.5 week is hun wereld vergroot van huiskamer naar het gehele huis. Ze doen sochtends (dan gaat de deur open, slapen in de woonkamer) even een rondje door het huis, maar verder valt het mee. Savonds komen ze soms nog eens boven kijken om in het raam naar buiten te kijken, maar thats it.

Nu wordt het wel tijd om ze naar buiten te doen, maar ik vind dat echt enorm eng.... ik ben zo bang dat ze weglopen, en de oude is ook bijna doof dus hoort niet meer zoveel. We hebben ze in de weken wel geleerd dat, als we met een bakje tikken, ze een hapje blikvoer krijgen, en nu komen ze al gelijk aanrennen als we dat doen (iig de jonge, de oude hoort het niet goed). Dus dat is onze 'safe' voor als ze buiten niet willen komen, maar toch vind ikh et heel eng.....

De tuin is 'afgesloten' met een hekje van hooguit 50 cm, dus ze kunnen er wel uit, het is laleen een wat grotere drempel. Onze andere kat springt er gewoon overheen. Maar ik vind het maar eng, en stel het moment zolang mogelijk uit. Nu heeft mijn ma ze gisteren buiten gedaan, maar de oude wilde niet naar buiten (op de drempel gezeten en toen snel naar binnen gerend) en de jonge is 10 meter weggeweest en weer terug gerend. Oh, ze zijn overigens paar weken terug wel een paar keer aan het tuigje mee naar buiten geweest om te kijken.

Nu ben ik benieuwd hoe jullie het zouden aanpakken, en hoelang jullie katten binnen houden? Normaal deden we ze gewoon na een x aantal weken naar buiten zonder problemen, maar dit zijn wel 'wilde' katjes geweest en vind ik het wat enger. Zijn echt mijn oogappeltjes die ik niet kwijt wil raken :o

Oh wat betreft het naar buiten laten voordat daar weer een discussie van komt; wij wonen in een park met zeer weinig verkeer, daaromheen een woonwijk waar alleen bestemmingsverkeer komt en je niet harder mag dan 30 - geen grote wegen in de buurt. Tot dusver hebben al onze andere katten weinig neiging gehad om buiten de tuin te komen, we hebben een grote tuin en in een park, dus ruimte zat. En we hebben ook geen naaste buren waar ze de tuin van onder kunnen scheiten ;) Alleen onze eigen :=

Elpharo

Re: Hoe snel katten naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 10:07

Hee Tancreda- ik houd mijn katten gerust 3 maanden binnen hoor :) Ik vind 5 weken nog relatief kort, alhoewel het waarschijnlijk allemaal niet zo heel erg veel uitmaakt. Zeker als je nu weet dat ze toch niet snel ver weg gaan zou ik met mooi weer toch de deur maar open zetten. Heb je een mogelijkheid om een raampje open te zetten waar ze altijd door naar binnen kunnen? (of kattenluik?) Dat voelt vaak net wat beter.
Wat stoer dat je ze hebt meegenomen, echt supergaaf! En dat ze het zo goed doen...

Je kan nog, wat sommige mensen doen, een veegje boter aan de voorpootjes doen de eerste keer, dat likken ze dan helemaal af eerst, maar kennelijk blijft er dan een geurspoor hangen waar ze lopen. Ik heb het 1 keer gedaan, maar kat was hoogst beledigd en heeft eerst een uur over het schoonmaken gedaan :) Dus dat doen we dan maar niet meer. Bandjes om (of gechipt?) met kokertje zou nog een optie kunnen zijn, maar kan me ook wel voorstellen dat dat niet fijn is voor een boerderijkat van 7 of 12 :)

Weet je, ook over nog 6 weken is het spannend, en nu is het in elk geval mooi weer om ze buiten te doen!

yaylavb

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 10:13

Ik zou ze zeker 2/3 maanden binnen houden ,vind 5 weken heel kort.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 10:36

Heel eerlijk, een dove kat los buiten vind ik erg link, hoe rustig je ook woont. Voor de rest zou ik nog wat langer wennen met tuigje.

Ze zijn beide wel geholpen neem ik aan?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 10:44

Een week of 3 is vaak al lang zat, met oudere katten zou ik 6 weken ongeveer aanhouden.
Als de katten graag bij je zijn komen ze terug.
Eerst aan een tuigje naar buiten laten kan een optie zijn.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 23:16

5 maanden en 3 weken is wel een heel verschil :D

@ Elpharo; Ik kon ze niet achterlaten, heb ze al zo lang onder mijn hoede, en ze hebben speciale zorg nodig (dieet voer en regelmatig hun oren schoonmaken), en om daarvoor nu bij mijn oude stal te blijven komen. En tot dusver is het een goede keus geweest, ze lijken zich prima hier te vermaken, ze kroelen het liefst de hele dag, oh en slapen, dat doen ze ook veel :P Ze zien er ook nog beter uit dan ze al zagen, ze hebben een hele zachte vacht gekregen :))

Dat boter heb ik wel eens gelezen, maar dacht dat dat een fabeltje was := Niet dus??

@ BraveSpots; ik vind het ook maar niets eigenlijk hoor :o Op de boerderij ging ze ook weinig naar buiten, ze heeft ook snel last van de wind in haar oortjes en is niet zo'n held. Van mij hoeft ze ook niet naar buiten, ik ben blij dat ze tot nu toe niet verder komt dan de drempel, ook met tuigje om vind ze het 100x niets buiten. Ze zijn beiden idd geholpen, al een paar jaar geleden. Zijn wel moeder en zoon.

Ben wel blij dt ze zich goed thuis lijken te voelen, heerlijk komen kroelen met iedereen en blijkbaar ook de weg naar huis weten. Luikje kennen ze nog niet, ze zijn ook niet heel vindingrijk wat betreft deuren open duwen, hoeplijk komt dat nog. En het wennen aan huishoudelijke geluiden, want als ze naar binnen willen vanuit buiten moeten ze langs de wasmachine, als die aan staat durven ze niet naar binnen :=

Als het mooi weer is wilt mijn moeder de deuren open houden dat ze een keuze hebben, ik vind het maar eng :o

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 09:46

Als een kat 3 tot 6 weken binnen is geweest en dus weet waar het voer te halen is en alles, kun je ze eerst rustig onder begeleiding eens buiten laten.
Het mooiste is een tuigje, dan zie je hoe de kat buiten reageerd.
Vroeger thuis bleven ze meestal rond de 3 weken binnen en toen we verhuisd zijn, zijn ze per ongeluk buiten gekomen na een weekje.
Iemand die op bezoek kwam had de deur niet goed dicht gedaan.
Ze liepen toen rustig door de tuin en toen heeft mijn moeder wat lekkers gepakt voor ze en ze geroepen en zo steeds een stap verder.
Zo doe ik het ook, ik jaag ze dus niet buiten en zoek het maar uit.
En als je dan kijkt zie je dat ze zelf ook eerst verkennen.

Die van jouw zijn wel wat ouder en al jaren ergens anders gewent, maar met een week of 6 zou je het kunnen proberen.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 10:13

Ik vind persoonlijk dat er niet echt een regel voor is, je ziet vanzelf of de kat op z'n gemak is en er dus klaar voor is. Heb zelf verschillende katten gehad en sommige 2 maanden binnen gehouden en andere slechts 3 weken. Ze gaan niet meteen heel ver, doe ze ook eerst aan een lijntje, alle deuren open en als ze voor het eerst los mogen doe ik het net voor etenstijd een kwartiertje offshore, dan kan je ze daarna makkelijk naar binnen lokken :)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 10:14

minka schreef:
Ik vind persoonlijk dat er niet echt een regel voor is, je ziet vanzelf of de kat op z'n gemak is en er dus klaar voor is. Heb zelf verschillende katten gehad en sommige 2 maanden binnen gehouden en andere slechts 3 weken. Ze gaan niet meteen heel ver, doe ze ook eerst aan een lijntje, alle deuren open en als ze voor het eerst los mogen doe ik het net voor etenstijd een kwartiertje offshore, dan kan je ze daarna makkelijk naar binnen lokken :)

Dat klopt idd, zo denk ik ook en voor het eten is idd een prima tip

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 10:17

3 weken is genoeg. dan weten ze de weg naar huis. (geen idee hoe maar het is zo)
ik ben twee keer verhuisd met mijn kat (hij leeft nu niet meer, hij was 21 jaar) en na 3 weken gewoon naar buiten gelaten en hij kwam nadat hij klaar was buiten gewoon bij het goede huis naar binnen

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 10:22

trancreda zoals je weet zijn wij vorig jaar verhuisd.
Onze katten waren toen in de leeftijd van 4 tm 11 en na 2 dagen hebben we ze naar buiten gedaan.
Als ze weten waar eten is en de baas vinden ze snel weer de weg.
en wat je zelf al zei ze zijnvan de week al even buiten geweest en gelijk weer terug gekomen.
Ze weten dus waar ze moeten wezen.

Ik zou dus zeggen laat ze naar buiten en ga lekker mee eventueel met dat bakje waar je het over had.
Ze weten het echt heel snel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 10:31

Er is zeker geen 'regel' voor. De kat van mijn ouders verhuisde eerst regelmatig naar mijn broertje en naar zijn vriendin (vanwege de muizen). Zij lieten de kat na een krap uurtje al buiten (en dat was dan midden in de stad...) en ze kwam altijd na een uurtje of wat keurig terug.

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 11:22

minka schreef:

mee eens. Ik laat ze vanaf het begin af aan loslopen in de tuin aan een tuigje met een lange lijn er aan. Na een week bind ik die lijn niet meer vast zodat de kat zijn eigen gang kan gaan. Weer een week later ga ik met ze uit de poort, ook daar lopen ze los (Wel tuig met lange lijn) en laat ik ze lekker hun gang gaan. Zo kunnen ze veilig de buurt verkennen en heb ik dr ten aller tijden controle over, als ik ze over de schutting naar huis zie vluchten, en dus de weg naar huis weten gaan ze voor goed los. Succes!

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 11:32

Wij houden katten 2-3 dagen binnen nog nooit 1 weggelopen. Ik kan echt geen kat van mij (en heb er al veel gehad) een hele week binnen houden waren allemaal stuk voor stuk buiten katten.
Mijn huidige kat ging zelfs de dag zelf van de verhuizing buiten.
De meeste katten dat ouder worden dan 8 kennen de gevaren van buiten en zullen dus makkelijk nog veel ouder kunnen worden zelfs als ze doof beginnen worden.
Hier in de buurt zit een bijna 20 jarige kat volledig potdoof maar maakt nog elk dag zijn wandeling langs de weg.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 13:30

Tja, mijn katten zijn inmiddels een paar keer met me mee verhuisd en de laatste keer heb ik ze in huis los gelaten en de toegang naar buiten gewoon open. Ik vertrouwde er op dat huis is waar de baas is (en het eten). Dus de regel van eerst zoveel weken binnenhouden na verhuizing gaat echt niet altijd op. Volg je gevoel. Als je het idee hebt dat het te vroeg is, gewoon nog niet doen.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 13:36

Toen ik mijn kat overnam van de vorige eigenaren heb ik hem 4 weken binnen gehouden, was erg moeilijk omdat hij zelf deuren kon openen :+
Maar ik wist niet hoe hij zou reageren en ook omdat hij nog niet aan mij gebonden was heb ik zo lang gewacht.

Toen we verhuisd zijn heb ik hem 1,5 week binnen gehouden en toen mocht hij de buurt verkennen.
Het was haast geen doen om hem langer binnen te houden want hij was stront chagrijnig en gemeen.

Nou moet ik wel zeggen dat ik een erg hond-achtige kat heb, misschien dat dat scheelt.

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 13:49

Belangrijkste reden van eerst binnenhouden is dat je wilt dat ze in geval van stress/angst terug naar het huis rennen (=veilige haven). Als de kat het huis eigen gemaakt heeft en zich helemaal "thuis" voelt, laat ik m dus buiten. Langste is 3 weken geweest (vanuit asiel, toen was ik ook nieuw voor ze), kortst 1 week (alle meubels e.d. waren hetzelfde, dus ze waren vrij snel gewend). Wel blijf ik er de eerste keer bij (in hun gezichtsveld) als "reserve veilige haven". Mijn katten vergroten de cirkel vanaf de deur telkens een beetje. Het feit dat bij jou 1 niet naar buiten gaat en de ander 10m (en weer terug) geeft mij het gevoel dat ze zich thuis voelen en dat het wel kan... Maar blijft altijd spannend :o . Succes!

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 18:41

Ben net aan samenwonen met mijn vriend.
De honden waren er al een aantal weken,
Toen de kat ook mee kwam is hij direct de 1e avond ontsnapt, na een uur was hij er weer en
Loopt vanaf dat moment gewoon ook buiten.

Vond het wel apart..

Miepie77Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 10:15

3 weken is lang genoeg voor ze om goed te weten waar ze wonen, waarschijnlijk zal de oudere kat uit veiligheid niet eens van je erf af gaan, dierenarts zei me ooit eens dat ze na 10 dagen echt heel goed weten waar ze wonen, maar anderen hadden het over 3 weken en dat heb ik zelf altijd aangehouden, nu woon ik ergens waar ze niet naar buiten mogen (veels te veel verkeer en raskatten die ik niet kwijt wil)

PuurxNatuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 10:17

Nou, als onze katten naar een nieuw huisje zouden gaan en zólang moesten wachten, zouden ze serieus flippen!! Toen wij een nieuwe kat kregen, lieten we die na 1 weekje al naar buiten! Soms 1,5 week, maar meestal 1 hoor :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 20:41

Bedankt voor alle antwoorden! Vandaag gingen de serre deuren ook even open, en dan durven ze wel, hoeven ze niet eerst door de keuken (= nog wat engig). Onze Mamsie, de oudste, vond het heerlijk buiten, die heeft de hele tuin al onderzocht. En als ze wat hoort (zo doof is ze nog niet gelukkig) rent ze heeeel hard weer naar binnen. Bambix heeft ook even buiten in het zonnetje gezeten, maar gek genoeg niet zo ondernemend als Mamsie. Ik had het andersom verwacht! Net zat Mams in de bosjes bij de schuur, dat vind ik dan wel eng als ze zo uit het zicht verdwijnen. Gelukkig accepteren ze hun halsbandjes met belletjes goed, dan kan je ze nog een beetje horen :o (is met veiligheidssluiting die snel open gaat indien nodig)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 00:11

Inmiddels gaan ze dagelijks naar buiten als de deuren open staan, komen ze hard aanrennen als we ze roepen met een rammelend blikje (blikvoer doen ze een moord voor). Wel was het even eng omdat Mams bij een van de eerste dagen al vond dat ze OVER het hekje de tuin uit kon, dood eng! Gelukkig wist ze wel de weg weer terug te vinden. Hekje is ietsjes verhoogd nu om het wat minder aanlokkend te maken (vooral voor onze Pers want die is zo lomp, die verdwaald nog in de tuin.... gelukkig snapt ze niet dat ze over dingen heen kan springen). Ze blijven nu weer (even?) in de tuin, maken zeer goed gebruik van de mogelijkheden tot naar buiten gaan.

Nu nog laten wennen aan een luikje.... ze zijn ook nog niet heel snugger wat betreft deuren trouwens .Ze snappen niet dat ze die eventueel zelf open kunnen maken nog, ook niet als de deur gewoon los staat en zacht duwen al genoeg zou zijn.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 08:29

Mijn poes heb ik laatst ook na 10 dagen buiten gelaten en komt netjes terug, gaat niet eens de tuin uit.
Maar idd het luikje snapt madam nog geen biet van en lokken lukt bij haar niet.
haal de magneet eraf er is toch geen regen voorspelt, dan hoeft ze niet zo hard te duwen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 09:31

Wij hebben een luikje dat met chips werkt, dus we moeten ze er ook eerst doorheen gaan duwen zodat het ding hun chip gaat accepteren, maar het is geen makkelijk luikje (duurt een seconden voor hij open gaat om de chip eerst te lezen). Nou ja, we zullen zien. Onze pers gaat ook niet door het luikje, die komt alleen met mooi weer buiten, en misschien deze voorlopig ook nog even. Hopelijk gaan ze het wel doorkrijgen, is wel zo makkelijk.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-12 20:41

Even een update; de jongste weet precies hoe het luikje werkt inmiddels, naar buiten en naar binnen. De oudste niet.
Echter, als ik nu mensen zou vertellen dat het boerderijkatten waren en altijd hebben buiten gewoond en aan buiten zijn gewend, kijken mensen mij raar aan.... want naar buien willen ze amper. De jongste gaat elke dag eventjes naar buiten, maar die is na 5 minuten weer binnen en de oudste moet je naar buiten schoppen om een frisse neus te halen := Ze liggen het liefst de hele dag binnen, slenteren door het huis, maar naar buiten niet. Zeker niet als het regent. Of waait. Of nu het kouder wordt. ALleen als het warm is en de zon schijnt. Verwende mietjes :))