Nu 5 weken geleden heb ik 2 boerderij katten mee naar huis genomen: 12 & 7 jaar. Het was even spannend hoe ze het zouden opnemen, van die oude had ik geen problemen gehad, maar ook de jonge doet het super! Die vond het in het begin wat eng, maar al snel voelde ze zich beiden de koning te rijk, en genieten zichtbaar van alle luxe slaapplekken en het voer (ze zien er ook gelijk nog beter uit dan ze deden, mooie vacht etc!). Ze moeten momenteel nog wel wennen aan de huishoudelijke apparaten, afzuigkap en wasmachine zijn heeeel eng, al is de stofzuiger dan weer geen probleem... Al met al gaat het super, ze zitten nu al 5 weken binnen en lijken het buitenleven niet echt te missen. Wel moeten ze ook wennen aan het ritme, want snachts kunnen ze nog wel eens spoken na de hele dag slapen. En wij willen dat nou liever andersom hebben natuurlijk
Sinds 1.5 week is hun wereld vergroot van huiskamer naar het gehele huis. Ze doen sochtends (dan gaat de deur open, slapen in de woonkamer) even een rondje door het huis, maar verder valt het mee. Savonds komen ze soms nog eens boven kijken om in het raam naar buiten te kijken, maar thats it. Nu wordt het wel tijd om ze naar buiten te doen, maar ik vind dat echt enorm eng.... ik ben zo bang dat ze weglopen, en de oude is ook bijna doof dus hoort niet meer zoveel. We hebben ze in de weken wel geleerd dat, als we met een bakje tikken, ze een hapje blikvoer krijgen, en nu komen ze al gelijk aanrennen als we dat doen (iig de jonge, de oude hoort het niet goed). Dus dat is onze 'safe' voor als ze buiten niet willen komen, maar toch vind ikh et heel eng.....
De tuin is 'afgesloten' met een hekje van hooguit 50 cm, dus ze kunnen er wel uit, het is laleen een wat grotere drempel. Onze andere kat springt er gewoon overheen. Maar ik vind het maar eng, en stel het moment zolang mogelijk uit. Nu heeft mijn ma ze gisteren buiten gedaan, maar de oude wilde niet naar buiten (op de drempel gezeten en toen snel naar binnen gerend) en de jonge is 10 meter weggeweest en weer terug gerend. Oh, ze zijn overigens paar weken terug wel een paar keer aan het tuigje mee naar buiten geweest om te kijken.
Nu ben ik benieuwd hoe jullie het zouden aanpakken, en hoelang jullie katten binnen houden? Normaal deden we ze gewoon na een x aantal weken naar buiten zonder problemen, maar dit zijn wel 'wilde' katjes geweest en vind ik het wat enger. Zijn echt mijn oogappeltjes die ik niet kwijt wil raken
Oh wat betreft het naar buiten laten voordat daar weer een discussie van komt; wij wonen in een park met zeer weinig verkeer, daaromheen een woonwijk waar alleen bestemmingsverkeer komt en je niet harder mag dan 30 - geen grote wegen in de buurt. Tot dusver hebben al onze andere katten weinig neiging gehad om buiten de tuin te komen, we hebben een grote tuin en in een park, dus ruimte zat. En we hebben ook geen naaste buren waar ze de tuin van onder kunnen scheiten
Alleen onze eigen
Ik vind 5 weken nog relatief kort, alhoewel het waarschijnlijk allemaal niet zo heel erg veel uitmaakt. Zeker als je nu weet dat ze toch niet snel ver weg gaan zou ik met mooi weer toch de deur maar open zetten. Heb je een mogelijkheid om een raampje open te zetten waar ze altijd door naar binnen kunnen? (of kattenluik?) Dat voelt vaak net wat beter.
Ze zien er ook nog beter uit dan ze al zagen, ze hebben een hele zachte vacht gekregen