Wat helpt bij Artrose (Kat)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

Wat helpt bij Artrose (Kat)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 23:40

Hoihoi,

Vandaag ontdekte mijn zus dat onze kat van 17 jaar een dikke elleboog heeft. Niet dik van vocht oid, maar gewoon bot oid. Het voelt niet anders dan het bot.

Nou heeft ze er geen last van, we merken niks aan haar, ze springt nog op de vensterbank (Wel met moeite, maar he ze is 17 ;) ) en loopt ook niet mank oid.

Maar wat is een goed middel als ze er wel last van gaat krijgen of om te geven zodat het minder hard slechter word oid?

We bellen morgen de dierenarts even om te overleggen. Poes is twee keer eerder bij de dierenarts geweest en is door de laatste keer doodsbang voor de dierenarts.. We willen haar dus niet meteen in een koffer stouwen en meenemen naar de dierenarts.

Mist

Re: Wat helpt bij Artrose (Kat)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 21:27

goh...een kat kun je ook gluc/chondr. geven net als mensen en paarden, maar in verhouding hebben die best veel nodig, niet erg maar soms moeilijk naar binnen te krijgen.

Voor zover ik begrijp heeft ze er nog geen last van ? Als ze er wel last van krijgt dan zou ik overwegen om in slechte periodes een pijnstiller/ontstekingsremmer zoals ketofen of metacam te geven of misschien een onderhoudsdosis dexomethasone (iets minder belastend voor de nieren- maar wel een sterroiide) zeker bij een kat van nu al 17.
Onze oude boef, kasteel van een hond van 85cm hoog, heeft het de laatste jaren ontzettend goed gedaan op prednison vanwege zijn artrose in zijn rug. Dex. is iets minder belastend op het gestel dan pred. Hij is 15 jr geworden.

Ik heb een kat gehad die een kunststof knieband had en daar vormde zich ook een grote atrose knobbel. Hij kon dat been niet meer buigen maar gaf nooit pijnklachten aan. Hij is uiteindelijk (veel te vroeg) op 15 aan lymfonen (kanker) overleden, althans ingeslapen.