Mag dit?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Floepie86

Mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 22:38

*Ik plaats dit namens een vriendin van mij*

Mijn vriendin, we noemen haar even M.
M heeft vorig jaar een stafford kruising gekocht, onwijs lieve en leuke hond.
Helaas kon ze er niet genoeg voor zorgen, door de fulltime baan die ze een paar maanden geleden aangeboden kreeg. (hier graag geen reacties op, ze heeft er heel goed over nagedacht voor de aanschaf van de hond)
Helaas begon de hond te slopen en in huis te plassen wanneer ze alleen gelaten werd.

De hond kreeg dus een nieuwe eigenaar, iemand hier uit de buurt, zodat ze haar nog af en toe kon zien, of haar terug kon brengen.
Eigenaar tevreden, die was elke dag thuis vanwege jonge kinderen en geen baan.
M heeft de hond niet laten overschrijven op haar paspoort.
Dus technisch gezien is de hond nog steeds van M.

Nu kwamen er verhalen naar buiten (via via) dat de nieuwe eigenaar de hond van M verkocht heeft omdat ze ging slopen als ze alleen zat.
M heeft dit van tevoren heel duidelijk uitgelegd en die nieuwe eigenaar stond erop dat ze haar absoluut niet alleen zou laten. Wat dus wel gebeurd is.
Als het niet goed zou gaan met de hond, of wanneer ze de hond weg wilde doen, hadden zij afgesproken dat zij de hond terug naar M zou brengen.
Dit staat ook op papier vastgelegd, met beide handtekeningen eronder.

Helaas is dit verhaal waar, dat zij de hond verkocht heeft. Achter de rug van M om.
Maar mijn vraag:
Mag dit? Als de hond op papier nog steeds van M is?
En mag M dan de hond terug 'opeisen'?

Laptopmuis

Re: Mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 08:38

Als M het paspoort en alles nog heeft?

Vind wel zeer triest voor de hond. Dat die in een paar maanden tijd van hot naar haar geplaatst word.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 08:47

paspoort is bij een paard ook geen eigendoms bewijs, wiens naam er ook op staat.
vrees dat dit bij honden net zo is .
als de hond nu goed zit, zou ik het laten gaan, wel eventueel aan de doorverkopende partij ene berichtje doen dat ze het jammer vind dat ze dit zo hebben aangepakt ipv contact met haar op te nemen

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 08:52

Als ze een verkoopcontract heeft waar daadwerkelijk beide handtekeningen onder staan, heeft ze wel recht van spreken! Daar kan ze een punt van maken :j Maar of een paspoort geen eigendomsbewijs is, geen flauw idee...

Des al niet te min vind ik 't vreselijk sneu wat er met die hond gebeurt nu, die zal zich wel niet prettig voelen... :n Ook hetgeen snel verkopen ben ik het niet mee eens, er zijn meerdere oplossingen te proberen.

Floepie86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 10:16

Ben t ook met jullie eens wat betreft de situatie over de hond, t is dat wij haar niet un huis konden nemen ivm andere hond. Anders hadden wij haar zo overgenomen.
Bedankt voor de reacties iig :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 10:18

Het paspoort van mijn hond staat ook niet op mijn naam, heeft ook niks met een eigendom te maken.
Ben bang dat je vriendin weinig aan de situatie kan doen.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 10:20

Volgens mij is het paspoort geen eigendomsbewijs. In het paspoort van mijn kat stonden meerdere adresvakjes, ik heb zelf het adres van de fokker doorgehaald en mijn adres neergezet. En vervolgens met de code uit het paspoort zijn chip op mijn naam naam en adres gezet.
Als nu iemand dat paspoort vindt of steelt zou ie dus ook zo eigenaar van mijn kat worden, lijkt me niet.. (als ie het steelt kan ie meteen de kat erbij stelen, slik)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 10:24

M beweerd dat zij nu nog de eigenaar is omdat ze het paspoort heeft. Dat is natuurlijk klinkklare onzin als er een handtekening onder een koopcontract staat voor de hond.

Wel kan ze zich beroepen op de voorwaarden van het koopcontract als ze daarin op heeft genomen dat de hond ten alle tijde terug gaat naar haar als het niet gaat bij de nieuwe eigenaren.

Maar wat wil ze? Hond terug nemen, nu heeft ze toch niet ineens meer tijd zodat de hond niet alleen zit?
Ik zou een hartig woordje spreken met de mensen die van haar de hond hebben overgenomen over het contract en de afspraken maar als de hond nu op een plek zit waar die wel thuis is laat het dier daar dan zitten. Dat gesleep is voor zo'n hond ook niet bevordelijk natuurlijk.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 10:24

Als idd op papier staat vastgesteld dat de hond terug zou gaan wanneer het niet ging,
en beide hantekeningen staan eronder dan heeft ze recht van spreken.
Met paspoort bedoel je het entingsboekje? denk niet dat dat word gezien als eigendomsbewijs.

Net als hierboven lijkt het me trouwens ook niet verstandig dat ze de hond terug neemt.
Want dan zou de hond dus weer alleen zitten en dus weer gaan slopen en dus weer weg moeten.
Lijkt me voor de hond niet zo prettig om van hot naar her gestuurd te worden....al gebeurt dat nu ook....
Laatst bijgewerkt door nientje78 op 06-08-12 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 10:26

Helaas kan je de hond niet terug eisen, aangezien de nieuwe eigenaar "te goede trouw" de hond heeft gekocht van de tweede eigenaar. Dat haar naam nog in het paspoort staat doet in mijn ogen daar niets aan af. Ook al heeft men een verkoopcontract met ontbindende voorwaarde (dat de hond dus terug gaat), heeft de derde die te goeder trouw heeft gekocht de hond rechtmatig verkregen. In dat opzicht werkt het recht (mijns inziens) heel krom.

Floepie86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 14:14

Bedankt voor de reacties!

M wilt de hond niet zelf terug, maar zodra de ander de hond wegwilde doen zou de hond naar familie gaan in Brabant, waar ze alle ruimte heeft en waar er niks van haar verwacht word. Waar ze totaan haar dood kan blijven.
Toen M de hond wegdeed, werd 1 van haar familielid ernstig ziek (onlangs overleden helaas), nu woont alleen haar man daar nog. En aangezien hij alleen zit zou een hond voor hem ook een goede optie zijn.
Zelf hadden we hem al voorgesteld om eens een kijkje te nemen in een asiel in de buurt als M haar hond niet terug zou komen ;)