Wat heb jij gedaan? Konijnen getrimt!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Laptopmuis

Wat heb jij gedaan? Konijnen getrimt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 19:45

Heb vandaag twee Angora konijnen onder handen genomen. Deze twee waren vrijdag afgegeven en zaten onder de klitten en vilt.

Aan mij de taak om het konijn onder de vacht te zoeken, maar het is gelukt!

Ze zien er niet uit, maar voelde zich wel weer ge-wel-dig na de knipbeurt. Gingen spontaan sprongetjes maken in de buitenren (binkies genoemd :) ).

Trieste verhaal van deze heren is dat ze weg moesten wegens aanschaf puppy, bij een vriendin terecht kwamen waar ze 3 weken in de reiskooien geleefd hadden en die ze ook graag kwijt wilde.
Om te voorkomen dat ze ergens in een bos terecht kwamen hebben we ze overgenomen.

Helaas zijn zulke dieren wel moeilijk te bemiddelen aangezien de meeste mensen die teddy's willen liever jonge konijntjes aanschaffen (waarna ze na een jaar of 1 - 2 weer in een opvang terecht komen).

Zelf ben ik van mening dat zulke langharige konijnen beperkt gefokt moeten worden. Tegenwoordig staat marktplaats vol met teddy's, angora's en kruisingen ervan. Helaas zijn er maar weinig mensen die ook werkelijk de konijnen wekelijks willen kammen en ze willen kortknippen als dat nodig is.

Hier zijn dan de topmodellen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Re: Wat heb jij gedaan? Konijnen getrimt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:02

Goed werk! Fijn dat ze zich nu beter voelen. :j

Forbiddenpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:05

Klinkt raar maar ik vind het ze niet eens misstaan, mooie laagjes :D Gelukkig voelen ze zich zo weer wat beter en hebben ze weer wat bewegingsvrijheid!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:17

Ach, dat ziet er al beter uit dan onze teddy, die knip ik praktisch tot op het vel kaal, haha!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 23:42

Ik vind langharige konijnen sowieso niet mooi. :') Maar wel fijn dat ze zich beter voelen!
Volgens mij zijn konijnen als diersoort (snel oververhit) ook niet geschikt om langharig te fokken. Boe.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 08:33

Een konijn kan niet veel met dat lange haar, zit enkel in de weg.
De beige had ook nog een ontstoken oog omdat de haren erin prikte.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 10:53

Aaaah wat naar voor 'm! Gelukkig hebben ze nu laagjes. :j

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 10:59

Wat een leukerds! Wij hebben gisteren ook een teddy opgevangen, als een van deze nou een vrouwtje was geweest hadden we er wel een gewild :j

TiffanyJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 21:21

Ze zijn zeker niet gecastreerd?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 21:24

Ik deed mijn langhaar ook altijd trimmen, die had een hekel aan kammen.. Leuke nijntjes zijn t!

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 21:42

Nee, helaas is castratie voor onze opvang geen optie.
We zijn een opvang die zonder afstandsgeld werkt om te voorkomen dat mensen dieren gaan dumpen in bossen.
Meeste opvangen werken met afstandsgeld, maar ik ben van mening dat mensen die de dieren dus in bossen dumpen echt geen afstandsgeld gaan betalen voor een dier af te geven bij een opvang. Vaker brengen ze het wel als het maar gratis is.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 21:44

Zit ook wel wat in hoor Laptopmuis. Bovendien is het de verantwoordelijkheid van een nieuwe eigenaar om te zien dat ie gecastreerd wordt.

Ik ken een opvang die 65 euro rekent voor een gecastreerde ram, en alle rammen bij hun worden gecastreerd.
Maar de meeste opvangen rekenen 35 euro voor een gecastreerde ram, wat mij doet vermoeden dat een DA er dus minder voor vraagt...

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 08:31

Ligt eraan hoeveel rammen je op jaarbasis laat castreren.
Omdat wij slechts 9 konijnenhokken hebben, hebben we dus ook veel minder konijnen als andere opvangen.
Dus voor ons zou het ook veel duurder zijn. Zou ons ook 65 euro per ram kosten met inenting dan wel.
Maar dan nog is dit veel geld en moet je maar kijken dat je die ram ook geplaatst krijgt.

We hebben nu een gecastreerd dwergkonijntje zitten, zit zeker al 6 weken bij ons... mensen adopteren liever ongecastreerde dieren en laten die zelf castreren. Waarom? Geen idee. Ze zeggen dan dat ze er meer vertrouwen in hebben dat het dan goed gebeurd.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 09:15

Nja dit was een veel grotere opvang... maar ik ga geen namen noemen. :o Snap het ook wel hoor.

Ik had destijds liever een gecastreerde, dus dat mensen liever een ongecastreerde willen hoor ik voor het eerst! En of jij 'm nou bij de DA aflevert, of zij, het is nog steeds de DA die het doet dus meer vertrouwen erin hebben dat het goed gebeurt... nja beetje gek. :=

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 09:25

Hier kost castratie van een ram 55€. Meestal hebben opvangs wel 'eigen' dierenartsen die het goedkoper doen. Maar 65€ voor een gecastreerde ram vind ik niet overdreven, zeker als je weet dat je dan de opvang helpt.
Het lijkt mij ook veiliger om als opvang al alle dieren laten te castreren, dan weet je zeker dat ze zich niet kunnen voortplanten. Maar ik begrijp dat dat niet altijd mogelijk is, zeker als je zonder afstandsgeld werkt. (wat ik ook erg goed begrijp, ik zou niet weten waarom iemand die van zijn konijn af wel daar nog geld voor gaat betalen ook. In het bos 'vrijlaten' is veel fijner voor de konijnen en kost niets |o )

Dat mensen liever ongecastreerde dieren willen snap ik niet zo goed. Meestal is het echt een stuk goedkoper als het al door de opvang gebeurd is, en dan weet je zeker dat het met je andere konijn klikt.

Maar goed :P Super leuke nijnen zeg <3
Ik vind langhaar echt super, maar ik weet van mezelf dat ik zo'n konijn echt niet elke dag zou borstelen dus ik hou het maar mooi bij kortharige :)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 09:30

Dan is de rest dus gewoon spotgoedkoop. :') Maar dat moet je dan wel kunnen inderdaad.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 09:30

Nemurin schreef:
Zit ook wel wat in hoor Laptopmuis. Bovendien is het de verantwoordelijkheid van een nieuwe eigenaar om te zien dat ie gecastreerd wordt.

Ik ken een opvang die 65 euro rekent voor een gecastreerde ram, en alle rammen bij hun worden gecastreerd.
Maar de meeste opvangen rekenen 35 euro voor een gecastreerde ram, wat mij doet vermoeden dat een DA er dus minder voor vraagt...

In Born betaal je voor het afstaan 35- euro ongeacht welk geslacht Alle mannetjes worden standaard gecastreerd en alles wordt ingeeind, diegene die konijnen wil, betaald een bedrag naar eigen keuze.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 09:31

Lynn_Nikita schreef:
Nemurin schreef:

In Born betaal je voor het afstaan 35- euro ongeacht welk geslacht Alle mannetjes worden standaard gecastreerd en alles wordt ingeeind, diegene die konijnen wil, betaald een bedrag naar eigen keuze.

Ja dat klopt, die opvang ben ik volgens mij ook tegengekomen toen ik op zoek was.
Heb uiteindelijk een eenzaam mannetje (ook gecastreerd) uit de straat overgenomen (tijdelijk), maar goed... :') Dat klikte ook gewoon dus dan zoek je niet verder.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 12:24

Lynn_Nikita schreef:
Nemurin schreef:

Denk je dat mensen 35 euro gaan betalen om een konijn af te staan? Als je dan een heel nest jongen hebt.. kom je aan een mooi bedrag uit.

Met het dierenhulpcentrum in Born heb ik slechte ervaringen. Naar mijn mening nemen zij enkel konijnen aan als er een zak geld mee komt. Als je het geld niet hebt, heb je pech.... De eigenaresse maakt zich enkel druk om de dierenbescherming, want die wil ze zoveel mogelijk dwars zitten. Net als de dierenambulance.
Maar goed,.. verder laat ik me er niet verder over uit :-).

Zou je denken dat de eigenaresse van deze twee teddy widders 35 euro gaat betalen per konijn om ze af te geven in een opvang? Denk het niet.. en zo komen er nog meer gevallen bij ons. Bijvoorbeeld oeps-nestjes of mensen die in financiële nood zijn gekomen en gewoon niet meer voor hun dier kunnen zorgen.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 16:00

Vaak vragen ze 15 euro voor afstand, 35 euro voor aankoop. ;)
Maar ik denk het ook niet hoor.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 16:47

Deze twee zijn al een succesverhaaltje.
Oddy is vandaag herplaatst en Cody gaat waarschijnlijk morgen ook verhuizen.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 17:16

Joepie!

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 19:43

Leuk wat je doet, maar zou je ze niet beter geschoren hebben? zodat je de vacht beter kan verzorgen en dat alles gelijkmatig terug groeit? (geschoren/getrimd)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 20:45

Ze zijn gedeeltelijk geschoren en delen zijn ook geknipt. Durf het zelf namelijk niet zo aan om bij de buik en de nek te scheren. Omdat ze maar een hele dunne huid hebben.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 23:55

Woest: kan dat, konijnen scheren? Lijkt me dat ze dat behoorlijk eng vinden en ze zijn natuurlijk heel beweeglijk. :) Vind het wel een idee.