Kat medicijnen toedienen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Klis

Kat medicijnen toedienen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 19:04

Pff, wat een hel is dat! Onze kater moet momenteel medicijnen krijgen, (2 en een kwart pilletje) maar het is gewoon zo onmogelijk bij hem :n Het ene kwartje wat hij per dag moet krijgen neemt hij gelukkig wel, gewoon opgelost in wat sap ( :') ) van het blikvoer, dat likt hij zo op. Maar de andere ('s ochtends en 's avonds 1 hele) wil hij niet. Niet in een stukje lekkers, niet opgelost, in zn bek proppen en laten doorslikken lukt niet. Iemand tips?

Gnome

Re: Kat medicijnen toedienen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:06

Wat vervelend! Ik kreeg de ontwormingen er ook nooit in met een pasta of iets.. gelukkig kon dat ook met een pipetje! Misschien in wat lekkers en dan in zn bek doen? Misschien is ie dan eerder geneigd om het door te slikken dan alleen een pilletje.

Klis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 19:09

Dat zouden we kunnen proberen ja. Probleem is ook dat meneer, zodra je zn bekje open hebt, enorm begint te worstelen en te doen, dus je hebt ongeveer een fractie van een seconde om alles erin te mikken :=

Edit: Vond met googlen wel nog dit geweldige verhaal :') : http://forum.belgiumdigital.com/f16/hoe ... 13977.html
Laatst bijgewerkt door Klis op 05-08-12 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:09

Bij sommige katten is het straal onmogelijk, tenminste als je het zelf wil overleven. :D
Overleg eens met je dierenarts of hij het middel niet per injectie wil toedienen.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:10

Probeer de pilletjes fijn te stampen totdat het poeder is en meng dat door het voer.
Hier helpt dat en geen gevechten meer met katlief die dan opeens toch een draak blijkt te zijn... :j

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:10

Kun je die hele pilletjes ook niet in kwartjes doen en dan in wat blikvoer/lekkers? Of in kleine stukjes en dan zo ver mogelijk in 't bekje leggen, bekje dichthouden en over de keel wrijven totdat hij slikt, heb gelezen dat dat ook nog wel eens wil werken. :j
Desnoods met z'n 2-en dat 1 iemand het bekje dichthoud en de ander ervoor zorgt dat 'ie slikt.

Succes! :)

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:11

Pillenschieter al geprobeerd?

Anders fijnstampen door iets kleverigs mengen en op pootje smeren. Kat likt het dan op alleen heb je minder controle of hij alle werkzame stoffen wel binnen krijgt.

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:12

Probeer eens easypil! verkrijgbaar via de DA, soort pasta die je om het pilletje een kneed. Werkt super, onze kat smult het zo op!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:13

Ik vond eens ergens een heel handig stappenplan hiervoor:

Hoe geeft u de kat een pil (handig stappenplan)
Hier volgt een stappenplan van hoe uw kat een pil te geven

HOE GEEF IK MIJN KAT EEN PIL?

1. Pak uw kat op en leg hem in de ronding van uw arm alsof u een baby
vasthoudt. Zet uw rechter wijsvinger en duim aan beide zijden van het
snoetje van de kat en oefen voorzichtig wat druk uit terwijl u de pil in
andere hand gereed houdt. Zodra uw kat het bekje opent gooit u de pil naar binnen en geeft u de kat de gelegenheid om te slikken.

2. Zoek de pil op de vloer en haal de kat achter de bank vandaan. Leg de kat opnieuw in de ronding van uw arm en herhaal het proces.

3. Haal de kat van de slaapkamer en gooi de inmiddels vies en vochtig geworden pil weg.

4. Neem een nieuwe pil uit het doosje, pak de kat weer in uw arm terwijl u beide voorpoten stevig vasthoudt. Duw de kaken van elkaar en duw de pil naar binnen met de rechter wijsvinger. Houdt het bekje tenminste tien tellen dicht.

5. Vis de pil uit het aquarium en haal de kat van de bovenkant van de kast. Roep uw echtgenoot uit de tuin.

6. Kniel op de vloer en dwing uw kat tussen uw knieën, neem de pootjes in een ferme greep. Negeer het lage gebrom. Laat uw partner het kopje stevig vasthouden en dwing met een houten liniaal de bek open. Gooi de pil via de liniaal naar binnen en wrijf de kattenkeel stevig om het slikken te stimuleren.

7. Haal uw kat van de gordijnrail en neem een nieuwe pil uit het doosje. Maak een notitie om een nieuwe liniaal te kopen en de gordijnen te laten repareren. Veeg de kapotte beeldjes en vaasjes aan de kant om later op te ruimen of eventueel te lijmen.

8. Draai uw kat in een grote handdoek en laat uw partner op de kat liggen, zodanig dat net de kattenkop zichtbaar is van onder zijn oksel. Zuig de pil met een rietje op en forceer de bek open. Blaas de pil door het rietje in de kattenkeel.

9. Controleer de bijsluiter om zeker te zijn dat deze pillen onschadelijk zijn voor mensen en neem een biertje om de smaak weg te spoelen. Ontsmet de arm van uw partner en doe er een verband om. Verwijder de bloedvlekken uit de vloerbedekking.

10. Haal uw kat van de schuur van de buurman. Pak een nieuwe pil en neem nog een biertje. Zet uw kat in het keukenkastje zodanig dat het kattenkopje net naar buiten steekt. Forceer de bek open en schiet de pil binnen met een elastiekje.

11. Haal de schroevendraaier uit de garage en hang het deurtje van de keukenkast weer terug in zijn scharnieren. Zoek de whiskyfles. Neem een flinke teug en leg een koud whiskykompres op uw wangen om te ontsmetten. Controleer of uw tetanus injectie nog geldig is. Gooi uw gerafelde trui weg en trek een nieuwe aan.

12. Bel de brandweer om de kat uit de boom te halen. Maak uw verontschuldiging bij de buurman die, terwijl hij uw kat ontweek door zijn eigen schutting reed. Neem de laatste pil uit het doosje.

13. Tape de beide voorpoten van het ettertje tesamen helemaal in en bind hem stevig aan de poot van de eettafel. Pak uw zware werkhandschoenen en trek deze aan. Duw de pil naar binnen en een stuk vlees erachteraan. Pak vervolgens een glas water. Houdt de kop van het huftertje verticaal en giet het water naar binnen om hem zo te dwingen te slikken.

14. Neem het laatste beetje whisky, vraag uw partner u naar de eerste hulp te rijden. Laat daar uw vingers en onderarm hechten en de restanten van de pil uit uw rechteroog verwijderen. Bel onderweg naar huis de meubelzaak om een nieuwe eettafel te bestellen.

15. Bel het dierenasiel of ze een gemuteerde hellekat willen ophalen en informeer bij de dierenwinkel of ze hamstertjes hebben

**** okey, niet echt zinvol, maar paste wel heel mooi bij je OP dacht ik****

Klis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 19:13

nynke55: Idd, mams en ik hebben al flink wat battle wounds eraan over gehouden :') Hij moet deze pillen 2x per dag krijgen, hoe gaat dat dan met injectie? Neem aan dat ze niet de dosis in 1x naar binnen kunnen spuiten, en 2 injecties per dag lijkt me ook niet

Over fijnstampen/ in eten doen: Dat hebben we allebei al geprobeerd, fijn stampen en oplossen doen we idd met zn andere pil, dat eet hij dan wel. Maar die andere pillen krijgen we er gewoon niet in. Hij is zó ontzetten kieskeurig met eten. En in zn bekje doen en dichthouden, dan krijgt hij het toch elke keer dus weer voor elkaar om het uit te spugen.

Edit: Leora, zie mijn post, die had ik idd ook al gevonden :))

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:19

Mijn moeder heeft een heel handig spuitje voor het toedienen van medicijnen. Voorop zit een soort tangetje waarop je het pilletje plaatst, nadat je de spuit volgezogen hebt met water. Handdoek om de kat, pootjes vasthouden, bek open, spuit er in, spuiten en klaar. Door al het water spuit je de pil direct ver naar achter en heeft kan de kat niet anders doen dan slikken.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:20

vamp schreef:
Probeer eens easypil! verkrijgbaar via de DA, soort pasta die je om het pilletje een kneed. Werkt super, onze kat smult het zo op!

Dit klinkt handig!

Klis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 19:22

Lara_Silver: Dat is zo'n pillenschieter waar Thats_Me het ook over had toch? Dat klinkt wel goed, misschien maar eens kijken of dat hier in Italie te vinden is :+
Ook Easypill zal ik eens naar kijken of ze dat kennen hier. Alleen ben ik bang dat meneer ook daar zn neus voor ophaalt := Maar proberen kan natuurlijk altijd

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:24

Klis schreef:
Lara_Silver: Dat is zo'n pillenschieter waar Thats_Me het ook over had toch? Dat klinkt wel goed, misschien maar eens kijken of dat hier in Italie te vinden is :+
Ook Easypill zal ik eens naar kijken of ze dat kennen hier. Alleen ben ik bang dat meneer ook daar zn neus voor ophaalt := Maar proberen kan natuurlijk altijd

Inderdaad! Dit is het 'wapen' in kwestie. ~~}>

Afbeelding

Eventjes een toevoeging: Mijn ouders hebben ook een kat die zich in een duivel veranderd als het gaat om pilletjes, zalf of zelfs een simpel frontline pipet... De rest van de katten stribbelen eigenlijk niet tegen, dus die kan ze de pillen normaal geven, maar meneer in kwestie heeft altijd de handschoenen + handdoek + pillenschieter-procedure nodig. :=
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 05-08-12 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:26

Hoeveel mensen heb je nodig om dat ding te bedienen?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:27

Even een aanvulling gezien mijn post volgens mij niet helemaal begrepen wordt. Ik bedoel dus echt plat stampen en dan door een beetje appelstroop of iets anders kleverigs mengen. Dan het prutje met dus de pulvers op het pootje smeren. 100% zeker dat je kat zich gaat wassen en dus het medicijn binnen krijgt. Echter blijft dit riskant omdat je een pil eigenlijk in 1x naar binnen wilt hebben en als je dus een pillenschieter gebruikt de kat de pil ook niet meer uit kan spugen.

Ik bedoel dus niet door het voer mengen, want er zijn genoeg katten die dan hun neus ophalen en het voer laten staan.

Hi hi als je beetje handig bent en kat goed inwikkeld in een handdoek (of gewoon een lieve kat hebt) kun je eenvoudig zelf de pillenschieter gebruiken zonder dat je hulp van een tweede persoon nodig hebt.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:28

MarvanTom schreef:
Hoeveel mensen heb je nodig om dat ding te bedienen?

Ligt aan de kat.. Als je een brave hebt die je niet het vel van de armen krabt kan je het makkelijk alleen doen, het is een kleine spuit dus makkelijk in één hand te houden. Maar als je een moeilijke kat hebt is het aan te raden iemand deze vast te laten houden, zodat het klusje snel en met het minste stress geklaard kan worden.

Klis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 19:31

Thats_Me: las het de 2e keer wel goed idd :j Gezien dit gaat om medicijnen die een (mogelijke) parasiet moeten bestrijden, wil ik er graag 100% zeker van zijn dat meneer alles binnen krijgt :j

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:33

9 van de 10 katten zijn te pillen, maarja vervelend als je zo'n kat hebt waar het echt niet lukt, maar grote kans dat je de handigheid niet helemaal hebt.

Klis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 19:35

saskiakefie schreef:
9 van de 10 katten zijn te pillen, maarja vervelend als je zo'n kat hebt waar het echt niet lukt, maar grote kans dat je de handigheid niet helemaal hebt.

Hoe bedoel je? Dat ik de handigheid niet heb?

_Loveshorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:35

Nou wat wij doen met onze 17jarige taaie, krabbende, worstelende, bijtende kat is dit;

* vanachteren aan komen lopen met een (oud) kleed.
* oppakken, en kleed eventjes om zijn pootjes doen.
* tussen de tandjes door duwen.
* zodra beetje in bekje zit, blazen in gezicht, soms van de schrik slikken ze dan door :')

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:36

Klis schreef:
saskiakefie schreef:

Hoe bedoel je? Dat ik de handigheid niet heb?

Dat zou kunnen ja :j
Of heb je er wel veel ervaring mee?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:38

saskiakefie schreef:

Wat voegt jou post eigenlijk toe? Ik lees geen bruikbare tips noch antwoord op de vragen van de ts?

Klis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 19:38

Ik heb al mijn hele leven meerdere katten gehad, dus ja, ik kan wel zeggen dat ik er ervaring mee heb ja. Kat in kwestie is altijd verschrikkelijk moeilijk geweest hiermee.

_Lovehorses: Ik zal m morgenochtend even in zn gezicht blazen, kijken of het werkt :))

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:39

Dat er grote kans is dat het wel mógelijk is, volgens mij zijn er hier al best wat tips gegeven, maar het beste werkt om het in de praktijk te kunnen oefenen denk ik.