Het loslaten van speelgoed is een RAMP!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

briitje

Het loslaten van speelgoed is een RAMP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 18:00

Ik schaam me toch wel een beetje, dat ik hiervoor raad moet vragen. Maar nadat het een keer mis is gegaan, doe ik het toch maar.

Mijn hond heeft namelijk een probleem met los laten. Nu zie ik jullie al denken 'ohhhh lekkere dingen meenemen, opgelost'. Was dit maar zo makkelijk. :')

Hij heeft een speurneus in het vinden van tennis ballen, eenmaal gevonden, word deze helemaal kapot gebeten. Met het commando 'los' gebeurd er niks. Al met meerdere lekkere dingen geprobeerd te 'ruilen'. Denk hierbij aan: kaas, leverworst, bifi's, brokjes. Maar niks intreseerd hem.

Even een voorbeeldje van net. Ik ga met hem naar een strandje wat bedoeld is voor honden. Veel mensen nemen speelgoed voor hun hond mee. Het gras bij de buren is altijd groener, dus eenmaal gegooid, is hij er al eerste bij. Nadat ik meerdere pogingen gedaan heb om hem te vangen, drukt hij ze kaken stevig op elkaar en op slot. Je krijgt met geen mogelijkheid de bal meer los (als die nog niet kapot is dan). Ter grote ergenis van de eigenaar van de bal. Nu heb ik als oplossing al andere ballen mee genomen, maar deze zijn na een halfuurtje ookal kapot of uitgegeven.

Helaas is het de vorige keer mis gegaan met het proberen los te krijgen van de bal en had mijn hond de bal ingeslikt. Je raad het al... Ritje DA..
Dit wil ik natuurlijk nogmaals voorkomen, dus van mij krijgt die geen ballen meer. Maargoed dat pikken he... -O-

Dus iemand raad?! :+

Anoniem

Re: Het loslaten van speelgoed is een RAMP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 18:22

Ik ken het probleem, met onze Dimo hebben we hetzelfde. En idd...... ook een ritje DA gehad, uiteindelijk een operatie van 1000 euro.

Probeer zelf niet boos te worden, niet te gaan dwingen, hoe harder jij dwingt, hoe meer de hond gaat stressen en die kaken op slot gaan.

Ga eens met een trainer (en dan een die wel snapt wat die doet) oefenen met een balletje, en blijf even bij het strandje vandaan voorlopig.

Bij ons gaat het nu beter, bal is nog steeds een stress-ding, maar hij laat hem wel los op commando en laat zich ook afleiden als er een bal ligt........ er is hoop. Maar je moet dit wel met een profi aan gaan pakken.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 19:06

Bedankt voor je reactie. Wat is een goede prof? Het is zo moeilijk als ik het internet af ga.
Ik wil dol graag hiermee aan de slag. Maar vraag me af wat kan je nog meer doen? Het enige waar die gek op is, is voedsel. En zelfs dan heeft die er maling aan.
En het probleem is niet alleen op het strandje, hij ruikt die krengen op afstand en dan begint het gezeik weer..

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:11

Hoe heb je tot nu to emet het commando 'los' geoefend? Dat kan een hond niet vanzelf he?

Ik zou even niet naar een veldje gaan waar ze kan pikken en eerst thuis of waar je alleen met de hond bent gaan oefen met 'los' op commando zetten. Uiteraard beginnen als ze veel honger heeft en met superlekkere hapjes (kaas of worst of zo).

Hier staat een stappenplan:http://www.wikihow.com/Teach-Your-Dog-to-Drop-It

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:14

Wat gebeurt er als je de bal vastneemt (terwijl hij in zijn bek zit zeg maar), en alles negeert.
dus je zorgt gewoon dat je hem vast blijft houden, hond mag Of stilzitten met de bal, OF hem loslaten.
je geeft zelf verder geen commando's, wacht gewoon af (desnoods een uur :D )
als hij de bal probeert uit je handen los te trekken geef je hem op zijn kop (of zorg dat je hem blijft vasthouden), als hij stilzit met de bal negeer je hem en als hij loslaat beloon je hem uitbundig.
dit kan dan met een spelletje, met snoep, ofwel, de ultieme beloning, je geeft hem een (andere) bal/speeltje terug, en laat hem ermee doen wat hij wil.
en dit gewoon iedere keer als hij een bal zelf gaat vastnemen, neem je hem terug, en in ruil krijgt hij een ander speeltje/snoepje/knuffel (denk dat het speeltje het beste zal werken)
als je dit consequent doet, kun je na een tijd een hond hebben die een bal gaat pakken, naar je toe komt brengen, om van jouw een speeltje en een spelletje te krijgen :)

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 08:24

Trainen trainen trainen, niet elke hond is even makkelijk. En anders een snuitje om of niet naar plekken waar hij iets kan pikken, elke geslaagde poging is een beloning. Ga naar goede hondenschool\trainer.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 12:04

sallandval schreef:
Hoe heb je tot nu to emet het commando 'los' geoefend? Dat kan een hond niet vanzelf he?

Ik zou even niet naar een veldje gaan waar ze kan pikken en eerst thuis of waar je alleen met de hond bent gaan oefen met 'los' op commando zetten. Uiteraard beginnen als ze veel honger heeft en met superlekkere hapjes (kaas of worst of zo).

Hier staat een stappenplan:http://www.wikihow.com/Teach-Your-Dog-to-Drop-It

Als die wel los liet, 'los' zeggen, goed belonen en wat lekkers.

Duhelo schreef:
Wat gebeurt er als je de bal vastneemt (terwijl hij in zijn bek zit zeg maar), en alles negeert.
dus je zorgt gewoon dat je hem vast blijft houden, hond mag Of stilzitten met de bal, OF hem loslaten.
je geeft zelf verder geen commando's, wacht gewoon af (desnoods een uur :D )
als hij de bal probeert uit je handen los te trekken geef je hem op zijn kop (of zorg dat je hem blijft vasthouden), als hij stilzit met de bal negeer je hem en als hij loslaat beloon je hem uitbundig.
dit kan dan met een spelletje, met snoep, ofwel, de ultieme beloning, je geeft hem een (andere) bal/speeltje terug, en laat hem ermee doen wat hij wil.
en dit gewoon iedere keer als hij een bal zelf gaat vastnemen, neem je hem terug, en in ruil krijgt hij een ander speeltje/snoepje/knuffel (denk dat het speeltje het beste zal werken)
als je dit consequent doet, kun je na een tijd een hond hebben die een bal gaat pakken, naar je toe komt brengen, om van jouw een speeltje en een spelletje te krijgen :)

Dit is ook geen optie. Als ik hem na een worsteling dan eenmaal te pakken heb, dan zit meestal die bal ver achter in zn bek/wang. Als ik dan die bal dan eenmaal te pakken heb, en hem negeer of dergelijke, maakt hij er een trekspelletje van. Van een hond van 60 kg win ik dit echt niet.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 12:06

voor een trekspelletje zou ik hem op zijn kop geven, dat moet die simpelweg niet doen :D
een halsband is dan ook handig (of hem zo parkeren dat die met zen kont tegen een boom/muur staat, dan kan hij al niet trekken.
het is ook de truc om niet terug te trekken, maar gewoon vast te houden, dus je fixeert de hond (dmv halsband) op een bepaalde plaats, maar de bewegingen van zijn kop volg je gewoon mee. (beetje het idee van paarden die op je handen hangen, gewoon meevolgen, geen druk zetten, dan kunnen ze niet trekken)
vroeg of laat is hij het zat (al is het maar omdat hij kramp in zijn kaken krijgt :D)

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 12:30

Duhelo schreef:
voor een trekspelletje zou ik hem op zijn kop geven, dat moet die simpelweg niet doen :D
een halsband is dan ook handig (of hem zo parkeren dat die met zen kont tegen een boom/muur staat, dan kan hij al niet trekken.
het is ook de truc om niet terug te trekken, maar gewoon vast te houden, dus je fixeert de hond (dmv halsband) op een bepaalde plaats, maar de bewegingen van zijn kop volg je gewoon mee. (beetje het idee van paarden die op je handen hangen, gewoon meevolgen, geen druk zetten, dan kunnen ze niet trekken)
vroeg of laat is hij het zat (al is het maar omdat hij kramp in zijn kaken krijgt :D)

Het klinkt heel logisch allemaal. Maar ben bang dat dit voor ons echt niet gaat werken. Hij is zo gefacineerd in zn balletje, dat die er alles voor doet. Ik heb het al een keer geprobeerd om hem te negeren en het balletje beet te houden. Hij zet alleen maar zn kaken aan en gaat vervolgens of trekken of schudden. Tuurlijk geef ik hem op zn kop als die begint met trekken, maar als die zn middelvinger op kon steken, deed die dat :') .

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 12:35

haha, machtig beest :D

ik denk als je het commando los koppelt aan een beloning (in zijn geval zal het beste werken om een ander speeltje/balletje (een specifiek speeltje, die opvalt) te geven, waarop hij zich mag uitleven, vroeg of laat laat hij dat dan wel weer vallen (neem een bal van kong oid, dat niet kapot kan), en kun je het weer oppikken en gebruiken als lokmiddel.
Toen ik ooit stage liep bij mechelaars, werd een bal aan een touw gebruikt als beloning. echter waren er ook een deel tussen die de bal niet meer losten, en die lostten hem wel door een ander bal voor zijn neus te houden. dus eigenlijk negeer je de gestolen bal volledig, maar hemel je je eigen speeltje op (ermee gooien, zwaaien, ermee spelen), zodat hij persé dat speeltje zal willen.
dit is mss een beetje niet volgens de regels, maar is een goede tussenkomst als hij ballen van andere honden gestolen heeft. en dan kun je thuis verder oefenen op het commando :)

Edt: als je perse een bal terug wil, en je bent zeker dat hij je niet zal bijten, kan het helpen om je hand (al dan niet met de bal in je hand) verder in zijn bek te stoppen, de meeste trekken zich dan wel terug, en lossen de druk ietwat :)

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 12:49

Duhelo schreef:
haha, machtig beest :D

ik denk als je het commando los koppelt aan een beloning (in zijn geval zal het beste werken om een ander speeltje/balletje (een specifiek speeltje, die opvalt) te geven, waarop hij zich mag uitleven, vroeg of laat laat hij dat dan wel weer vallen (neem een bal van kong oid, dat niet kapot kan), en kun je het weer oppikken en gebruiken als lokmiddel.
Toen ik ooit stage liep bij mechelaars, werd een bal aan een touw gebruikt als beloning. echter waren er ook een deel tussen die de bal niet meer losten, en die lostten hem wel door een ander bal voor zijn neus te houden. dus eigenlijk negeer je de gestolen bal volledig, maar hemel je je eigen speeltje op (ermee gooien, zwaaien, ermee spelen), zodat hij persé dat speeltje zal willen.
dit is mss een beetje niet volgens de regels, maar is een goede tussenkomst als hij ballen van andere honden gestolen heeft. en dan kun je thuis verder oefenen op het commando :)

Edt: als je perse een bal terug wil, en je bent zeker dat hij je niet zal bijten, kan het helpen om je hand (al dan niet met de bal in je hand) verder in zijn bek te stoppen, de meeste trekken zich dan wel terug, en lossen de druk ietwat :)

Fijn dat je zo goed mee denkt. Gister had ik expres 2 ballen meegenomen en toen had hij een speeltje van een ander gestolen. Dus ik die andere bal gooien en hem lekker mee maken. Maar eenmaal gegooid, heeft die het allebei in zn bek...
En bijten zal die me niet express, maar als ik met moeite de bal uit zn bek probeer te vissen, zal die wel aanzetten.

Edit: Ik heb gister inderdaad een kong besteld, eens zien of die deze heel kan laten.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 18:37

ik zou op punten waar het fout kan gaan een muilkorf (geen band, een korf zodat hij wel kan hijgen e.d. maar niets op kan pakken) aan doen en enorm veel trainen in het begin ook een lange lijn er aan. Op punten waar je alleen met hem bent lekker die korf af en spelen. Er zijn ook running eggs verkrijgbaar. Ook bijna niet kapot te krijgen en ook niet op te pakken. Kan hij zich flink moe maken!

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 19:51

Dit idee had mn moeder ook inderdaad. Is zeker een optie. Ik ben dan alleen bang, dat mensen denken dat die bijt of dergelijke en me ontwijken. Het ziet er namelijk best angstaanjagend uit. Maar aan de andere kant, zo kan die wel spelen en zwemmen.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 20:02

Je kan toch op zo'n honden strand uitleggen aan de eigenaren. Hier in de buurt loopt er ook een. Met muilkorf. HIj is onwijs ziek en at alles van de straat en kreeg daarom tijdelijk een muilkorf.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 20:04

Dat is ook zo. Daarom zeg ik dat het zeker een optie is. Denk eigenlijk ook wel de beste en in die tussentijd blijven oefenen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 09:40

sommige dingen klinken erg herkenbaar :=
los vind die "kleine"hier ook lastig "ik wil het, ik wil het , ik wil het, ik wil het NUUUUUUUUUU"
stuiterbal 1steklas, los heb ik hier tot nog toe aangeleerd door het commando te geven op het moment dat hij het los liet, en daarna door mijn hand op te houden en commando te geven, soms werkt dit, meestal moet ik echt zelf het speeltje vast pakken en aandringen zeg maar :=
en als ik het heb, dan heeft ie wel zo veel geduld dat als het niet snel genoeg weggegooid word hij het best wil komen halen :') en tis ook echt formaatje schoothond :n

maar ik ben nu heel simpel bezig, ik gooi pas , of speel pas verder als hij rustig doet/is, zolang hij blijft drammen, heeft ie dikke vette pech.
negeren is lastig, want dominant en het geduld van een diepvrieskip :roll: en energie voor tien .
maar hij leert er maar mee leven, je moet toch een manier vinden om de rust er weer in te krijgen zodat wat jij zegt/wilt weer aankomt in de grijze massa

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 10:38

mensen ontwijken mij ook als mijn hond een gentle leader om heeft. Hij zal wel bijten dan namelijk. En dat terwijl als hij hijgt de band nog niet strak om zijn bek zit en hij dus nog steeds zeer makeklijk zou kunnen bijten. Daar denken mensen dan weer niet over na.

Heb liever dat mensen onterecht denken dat mijn hond vals zou zijn dan dat ik risico's zou nemen met betrekking tot de gezondheid van mijn hond omdat ik niet wil hebben dat mensen dat denken van mijn hond.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 12:13

dierenfan schreef:
mensen ontwijken mij ook als mijn hond een gentle leader om heeft. Hij zal wel bijten dan namelijk. En dat terwijl als hij hijgt de band nog niet strak om zijn bek zit en hij dus nog steeds zeer makeklijk zou kunnen bijten. Daar denken mensen dan weer niet over na.

Heb liever dat mensen onterecht denken dat mijn hond vals zou zijn dan dat ik risico's zou nemen met betrekking tot de gezondheid van mijn hond omdat ik niet wil hebben dat mensen dat denken van mijn hond.

Daar heb je zeker een heel goed punt.