Help weer een nieuw nest konijnen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Lobke_

Help weer een nieuw nest konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 21:55

Hallo iedereen,
Wij hadden al 3 konijnen zijn nu 4 weken oud maar nu hebben we opeens nog een nest net geboren. (stuk of 7)
We hebben de 3 jonkies nu dus weggehaald, kan dat wel? of konden ze er beter bij blijven?

Alvast Bedankt!

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 21:57

oke snap het eingelijk niet heb je nou de 3 van 4 week er bij weggehaald of 3 pas geborenen is een beetje onduidelijk voor mij..

oeps edit beter lezen je hebt de 3 van 4 week er bij weggehaald lijkt mij niet verkeert toch

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 21:59

Zou je het mannetje niet laten helpen?

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 22:01

Bedankt voor je reactie maar kunnen die konijnen van 4 weken zich nu redden ze zitten nu dus in een ander hok bij de moeder vandaan en kunnen nu geen melk krijgen.

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 22:02

01San schreef:
Zou je het mannetje niet laten helpen?

Het mannetje is na het eerste nest weggehaald

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 22:04

_Lobke_ schreef:
Bedankt voor je reactie maar kunnen die konijnen van 4 weken zich nu redden ze zitten nu dus in een ander hok bij de moeder vandaan en kunnen nu geen melk krijgen.

ff google gebruikt konijnen moeten dus minimaal 8 week bij de moeder blijven dus mijn vorige post klopt niet...zag ook een ander topic hoop dat je de ram er bij weg hebt nu dat dit niet nog een keer gebeurt..

alleen nu het probleem de neintjes van 4 week lijkt mij zeker verstandig dat je die dus nu zelf bij moet gaan voeden.

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 22:07

Heb hier een soortgelijk topic gevonden: http://www.diereninfo.be/dierenvragen/v ... je/32/1181

Hier iemand met hetzelfde:
Citaat:
Na 5 weken kunnen ze gerust bij de moeder weg. Ik heb hier 2 nestjes groot gebracht vanaf 4 weken, omdat of de moeder al terug een nestje had of omdat de moeder de jongen aanviel (bij te grote nesten kan dit voorkomen). Op dit moment heb ik er ook weer eentje van 4 weken, de moeder bijt er naar dus ....
Het gaat perfect, zorg er gewoon voor dat de jongen voldoende biks krijgen en continu water en hooi ter beschikking hebben. Wat ik ook wel doe is ze 1 keer in de week vitaminen bij geven. Dit is geen echte noodzaak maar zo krijgen ze voldoende vitaminen binnen. Ze mogen immers op die leeftijd nog geen groenvoer hebben.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 22:10

"Opeens is er wéér een nestje geboren" uhh... opeens gaat dat niet hoor. Als mannetje erbij gezeten heeft tot na de geboorte kunnen konijnen gelijk al weer zwanger zijn.

De jongen van 4 weken zou ik er nog niet bij weg halen! Dat is vragen om problemen voor de kleintjes. Als het echt moet zouden ze met 6 weken weg kunnen maar raad dat zeker niet aan liever wachten tot 8.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 22:11

De konijntjes van 4 weken zullen het wel overleven,
Op internet en in de boekjes staat 6 tot 8 weken.
Dierenwinkelkonijntjes gaan meestal tussen de 4e en 5e week bij de moeder weg.

Je kunt wel poedermelk voor konijntjes kopen, en ze dat te drinken geven.

moyra

Dat is het nadeel van konijnen.
Zodra ze bevallen zijn worden ze de zelfde dag eigenlijk alweer gedekt voor het volgende nest.
In principe kunnen konijnen vanaf 4 weken bij de moeder weg (zie het al pups die met 5,5 week bij mams weg worden gehaald) het kan maar goed is het niet voor ze!!!

Buffelo

Je kan ze er gerust bij laten, volgens mij zijn ze pas geslachts rijp als ze een week of 10 zijn.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 22:13

Buffelo schreef:
Je kan ze er gerust bij laten, volgens mij zijn ze pas geslachts rijp als ze een week of 10 zijn.

De voedster zal het oudste nest verstoten, ze kan maar voor 1 tegelijk zorgen.
Zo gaat het in de natuur ook.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 22:14

En wat is er zo onmogelijk aan dames????? Nare toon weer in dit topic.

Ik heb 5 jaar lang 2 konijnen gehad. Twee vrouwtjes dachten we.
Tot er op een dag ineens 8 baby-konijntjes bij het hok lagen.
We hebben het vrouwtjes dat dus een mannetje was erbij weg gehaald. Paar weken later lagen er nog 8 jonkies bij. Dan heb je ineens een boel konijnen hoor.

Wij hebben ze toen gewoon al weg gehaald toen het nieuwe nestje geboren was. Maar hoe en wat weet ik niet meer precies, was toen nog jong. Gelukkig opende er een nieuwe kinderboerderij die alle jonge konijntjes heeft opgehaald.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 22:15

Eten de jongste al brokjes? wat ze vaak wel al doen. Dan zal het vermoedelijk goed gaan maar goed is anders maar je hebt weinig keus.
Jonge konijnen moeten minstens 8 weken bij de moeder blijven.

Thats_Me

Re: Help weer een nieuw nest konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 22:20

Nou ja, alles kan natuurlijk! Of het goed is voor de jonge konijnen is natuurlijk een tweede. Gezien konijnen normaal tot 5-6 weken gezoogd worden is het niet raadzaam ze eerder weg te halen. Uiteraard is het even afwachten hoe dat gaat met twee nestjes samen en heb je inderdaad kans dat het wordt afgestoten maar dan kun je altijd nog ingrijpen als je een beetje oplet.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 23:57

Even wat tips.
- Oudste konijnen weghalen, dat heb je nu gedaan. Wel bij elkaar laten tot 8 weken want ze leren nog van elkaar.
- Moederkonijn kan je wat extra witlof geven, heb al van meerdere mensen gehoord dat dit goed is voor moederdieren en zwangere voedsters.
- Jonge konijnen vanaf 10 weken scheiden (mannetjes en vrouwtjes dus scheiden). Konijnen kunnen zich al voortplanten met 3 maanden, maar er zijn natuurlijk ook vroege vogels bij. Dus 10 weken van elkaar scheiden is het beste.

Lijkt me het beste dat de de jonge konijnen naar een opvang brengt. Zij kunnen de geslachten herkennen en zo heeft diegene die de jonge konijntjes koopt ook geen oeps-nestje.
Zou ook het mannetje laten castreren. Die kan dan na 2-3 weken weer aan het vrouwtje gekoppeld worden als die klaar is met de zoogperiode.

Ze zeggen wel eens, fokken als de konijnen. Ze kunnen iedere 4 weken een nestje krijgen.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 18:34

Ik maak dit zeer regelmatig mee in de opvang, omdat er vaak 2 vrouwtjes of 2 mannetjes verkocht worden die dame en heer blijken en dat word pas opgemerkt als het nest al geboren is.
Wat wij aanraden is de oudste jongen erbij weg, anders gaat het in 9 van de 10 gevallen mis met de jongste jongen.
De oudste jongen wel t/m 8 weken bij elkaar houden en weinig brokjes aanbieden, zeer belangrijk! Veel hooi en groenvoer, waarom dat is, omdat ze dan in 1 keer van moedermelk naar brok gaan en dat kunnen de darmen niet aan dan krijg ze las van clostridium bacterien die zo gevoed worden, dit komt door de eiwitten. Hooi en groenvoer is erg goed voor ze, vooral groen, denkende terug naar de natuur kunnen de darmen dit zeer goed aan.

Ik zou ondertussen zsm de ram laten castreren zodat er nooit weer zoiets kan gebeuren en straks moeder en vader weer gelukkig samen kunnen.

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 18:40

Idd, wat faniek zegt. En idd ram castreren

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 21:55

Bedankt voor jullie reacties :D
Jullie hebben geen idee wat voor chaos het gister avond was. :P Mijn moeder heeft eerst de dierenambulance gebeld in de hoop dat die iets wist van konijnen en wat we het beste konden doen maar die wist tot onze verbazing niet. Toen hebben we de dierenarts gebeld en die zei dat we ze het beste konden scheiden.

De ram is na het eerste nest weer terug gegaan naar mijn opa die heeft meerdere konijnen. We hebben de drie konijnen van 4 weken nu dus gescheiden ze krijgen hooi en brokjes en brood geweekt in melk ook hebben ze de mogelijkheid om lekker buiten te spelen net zoals in hun ‘oude’ hokje. en het gaat goed met ze

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 00:11

Jammer dat de ram terug is gegaan naar je opa, misschien dat hij daar alsnog gecastreerd kan worden? Is wel erg sneu dat hij er nu bij weg is he..

Jonge konijntjes mogen absoluut GEEN brood geweekt in melk, echt per direct mee stoppen wil je dat het goed gaat!! Brokjes ZEER beperkt! Zou beginnen met 1 klein handje voor alle konijntjes. Hooi en GROEN andijvie, witlof, gras en paardenbloembladeren (van gezond veld niet waar honden lopen, niet langs de weg), wortelloof, veldsla, rucola sla. Terug naar de natuur, brood, brokjes en melk uit een pak (zeer slecht) groeien niet in de natuur. Allemaal funest voor de darmpjes.