Konijn extreem mager, eet wel veel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Bianca

Konijn extreem mager, eet wel veel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 22:43

Misschien zijn er bokkers die mij kunnen helpen..

Mijn konijntje Olivier (uit mijn onderschrift), is al sinds zijn geboorte erg mager. Toen ik
laatst beide nijntjes in liet enten, controleerde de dierenarts hun kiezen en bleek dat Oli kleine haakjes had.. Ze adviseerde mij hem binnenshuis bij te voeren en zijn gewicht in de gaten te houden. Na een week stopte hij ineens met eten. Hij begon wel heel enthousiast, maar stopte na een paar happen. Alle symptomen dus voor een konijntje met haken.

Ik heb toen direct zijn kiezen bij laten vijlen en daarna at hij weer goed. Omdat Katootje de neiging heeft nogal snel te eten en er dan weinig overblijft, heb ik Olivier vanaf toen (denk nu ruim een maand geleden) dagelijks bijgevoerd. Maar nu pakte ik hem net uit zijn hok en ik vond hem ineens schrikbarend mager. Het is door de vacht natuurlijk niet goed te zien, maar zijn ribben, zijn ruggenwervel, botjes in zijn achterpootjes... Alles is nog beter dan voorheen voelbaar. Maar omdat hij altijd al veel te dun was, viel het me niet direct op. Daarbij is hij volgens mij de laatste 3 à 4 dagen ineens erg af gaan vallen, van het weekend was hij naar mijn idee wel wat ronder..

Nu ga ik natuurlijk morgenochtend gelijk de DA bellen, maar ik maak me nu toch best wel wat zorgen!!

Hij krijgt s ochtends een bodempje voer (beide konijnen een bakje) en ze krijgen onbeperkt hooi en elke dag verse groente (andijvie, witlof). Olivier heeft net nog een halve bak voer leeg (hij krijgt nu elke avond een bak vol, tot hij genoeg heeft) en nog wat gedroogde banaan, en wat me toen opviel is dat hij wel een erg bol buikje heeft. Na wat googlen kwam ik erop uit dat hij misschien wormen heeft, maar wat denken jullie?

Klinkt dit als wormen? Of zou het wat anders zijn? En als het wormen zijn, is dit goed te behandelen?

Nogmaals, ik bel morgen natuurlijk direct de dierenarts, mijn vraag hier is meer voor mijn gemoedstoestand vannacht.......

xJolien

Re: Konijn extreem mager, eet wel veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 22:49

Hoe oud is Olivier?
De leeftijd kan namelijk ook een rol spelen.

Het zouden ook wormen kunnen zijn. Maar goed, er zijn zoveel dingen die het kunnen zijn!
Zolang je hem ziet eten, drinken, poepen en plassen zou ik me eerlijk gezegd geen zorgen maken. Niet voor vanacht in ieder geval. Wel verstandig om morgen de DA te bellen :j

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 22:51

Ik denk persoonlijk wormen
Gewoon DA eventjes bellen voor onderzoekje

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 22:52

Ontworm je regelmatig?

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 23:00

Bedankt voor jullie reacties!

Hij is nog geen jaar oud, denk ongeveer 10 à 11 maanden nu.. Hij is nog nooit ontwormd, ik wist eigenlijk niet dat dit kon en moest bij konijntjes. Moet je die ontwormingsmiddelen bij de DA kopen of kan dat ook bij dierenwinkels?

Ik ga ze sowieso wel ontwormen voortaan, ook als het iets anders blijkt te zijn..

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 23:14

Je zou aan wormen kunnen denken, dat zou te vinden zijn aan de ontlasting.
Goed eten en toch mager worden zou je ook aan E.Cuniculi kunnen denken zie: http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... iculi.html
Hier heb ik ook een konijn gehad dat goed at en een lopend skelet werd, behandeld voor EC en hij hupst weer rond.
Maar het kan natuurlijk nog meer oorzaken hebben zeker als die al langere tijd ups en downs heeft.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 23:21

Je ziet wormen niet altijd in de ontlasting. Pas als er binnen geen plek meer is maar in die tussentijd kunnen ze wel veel schade aanrichten.

Hier ontwormen we 3 a 4 keer per jaar. Er zijn verschillende middelen van beaphar van de dierenwinkel. Wij gebruiken vaak Iverquantel drops.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 07:00

je kan ook ontwormen met panacur. Echter dat is een kuur dat een maand duurt en werkt ook tegen EC mocht hij dat hebben. Voor mijn volwassen vlaamse reus was ik bij mijn DA 10 euro kwijt ofzo voor 3x een maand panacur (vloeibaar) deed dat op wat gedroogd brood en liet het daar in trekken en gaf het haar dan en dat ging er zo in!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 07:23

Wellicht ook tip om m te wegen zodat je een beter beeld hebt of hij aankomt de komende periode.

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 11:22

Heb hem inderdaad gewogen gisteren, ga hem nu elke dag wegen! Moet even wat ontlasting naar de dierenarts brengen, ook zij dacht aan wormen (adhv mijn verhaal)..

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 12:17

Ik denk toch echt eerder aan E. Cuniculli zoals Faniek aangeeft. Het om onverklaarbare reden afvallen klinkt me helaas te bekend in de oren. Ik zou hem daar voor laten behandelen..

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 16:49

Wilawander schreef:
Je ziet wormen niet altijd in de ontlasting. Pas als er binnen geen plek meer is maar in die tussentijd kunnen ze wel veel schade aanrichten.

Hier ontwormen we 3 a 4 keer per jaar. Er zijn verschillende middelen van beaphar van de dierenwinkel. Wij gebruiken vaak Iverquantel drops.

Sorry, had het wat beter moeten vertalen ik bedoel in de ontlasting door middel van een ontlastingsonderzoek bij de dierenarts.

Ik zou gewoon sowieso met panacur behandelen behandel je EC EN wormen.

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 11:14

Even een update:

Ik heb dat weekend gelijk een ontwormingskuur gehaald bij dierenwinkel een beide nijntjes en paar dagen apart gezet.. Tegelijkertijd heb ik Olivier bijgevoerd met selective voer voor jonge konijnen.. Na een paar dagen zat hij al veel beter in zijn vel, dus heb het bijvoeren volgehouden.. Elke dag krijgt Olivier nu en bakje voer, apart van Katootje..

Inmiddels is hij al ongeveer 300 gram aangekomen en weer en heerlijk gezond en speels konijntje!

Jullie allemaal bedankt voor de goede tips!