staart hond deed raar

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ChristaMoor

staart hond deed raar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 22:04

Onze mechelse herder had vrijdagochtend iets raars, ze kwam vrolijk aanlopen, maar haar staart "deed het niet". Manlief vond ook dat ze wat raar liep aan de achterkant. Ze kwispelt normaal gesproken met een staart hoog in de lucht, nu hing hij er maar slapjes bij. Niet warm, geen verdikkingen, geen pijn, ook niet in haar rug, wel gevoel. Ik ben niet gelijk naar de dierenarts gegaan, had zoiets van eerst even aankijken. Zaterdag eigenlijk nog hetzelfde, zaterdagmiddag wat meer richting horizontaal, zondag eigenlijk alles weer normaal. Geen idee wat het geweest kan zijn. (Her)kent iemand dit?

Wilawander

Re: staart hond deed raar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 22:07

Zou goed een lichte hernia in de lendenwervel kunnen zijn.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 22:08

Kan ook wel een kneuzing zijn geweest, beetje ruig gespeeld bijvoorbeeld.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 22:10

ik dacht ook aan de lendewervels, alleen lijkt me dat dit niet in twee dagen over is. Ze heeft het nooit eerder gehad en is nog geen drie jaar oud. Geen verdikkingen, je kunt alles goed voelen en ze geeft absoluut geen pijn aan. Kan het spierpijn zijn geweest?
Ook heeft ze vorige week, begin van de week achter een kat aan gezeten, door een stekelstruik heen. 's avonds een stekel uit haar huid getrokken. Gif??

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 22:11

zonnebloem, ze heeft de donderdag ervoor wel veel gezwommen, doet ze overigens bijna elke dag, alleen donderdag beduidend meer dan anders....

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 22:13

Een mechelaar is een actieve hond en ook 1 met hoge driften waardoor ze niet gauw pijn laten zien. Dan zie je bij een hernia vaak maar hel vaag lichte symptomen die snel verdwijnen maar door 1 verkeerde beweging ook weer er kan zijn of erger.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 22:13

Dit heeft mijn mechelse herder ook eens gehad. Na 3 dagen is het vanzelf over gegaan.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 22:31

wilawander, de onze is een watje. piept al bij het minste geringste :)
Met wandelen gewoon rennen, spelen, zwemmen, springen, gewoon vrolijk - alleen haar staart deed niet mee.

Tja, ik hoop dat het eenmalig blijft, anders gaan we toch naar de DA.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 22:32

Kan ook een koudwaterstaart zijn geweest, al kan ik me dat met deze temperaturen eigenlijk niet voorstellen.. Even googlen, geloof niet dat het gevaarlijk is en het gaat als het goed is inderdaad vanzelf met een paar dagen over :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 22:38

Op Google gevonden:

Het ontstaan van een zwemmersstaart is niet erg duidelijk, maar het kan ontstaan na het zwemmen (niet alleen in koud water, maar ook in te warm water) of na inspanning van de staart (b.v. het veelvuldig kwispelen).

Is een gekneusde staart. De staart hangt dan slap naar beneden en kwispelt niet meer. Dat kan vanaf de staartaanzet zijn, maar ook na een paar centimeter. De hond heeft pijn. Het komt vooral voor bij werkhonden, zoals bijvoorbeeld bij de Retrievers.

Andere benamingen hiervoor zijn: cold water tail (CWT), broken tail, broken wag, limber tail syndrome, dead tail, slappe staart of gewoon koud water staart.

Typerend voor deze 'slappe pijnlijke staart' is, dat de staart vanaf de staartwortel voor ongeveer 1/3 van de totale staartlengte horizontaal staat en ongeveer 2/3 haaks naar beneden is gericht. De staart blijft in deze positie staan, zelfs wanneer de hond actief of enthousiast is, m.a.w. hij kan bijv. niet meer kwispelen, heeft moeite met te gaan zitten etc.

De 'behandeling' bestaat uit rust en een tochtvrije en warme omgeving (kamertemperatuur). Pas op met het geven van pijnstillers. Na een paar dagen tot hooguit 2 weken gaat het vanzelf weer over.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 22:39

Oh, het zou dus met deze temperaturen ook kunnen voorkomen :) Ik heb er zelf nog nooit mee te maken gehad maar wel een aantal honden die ik ken en dat was telkens door zwemmen in ijskoud water :j

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 22:44

Neej, daar heb ik nog nooit van gehoord. Maar als ik dit zo lees, is dit precies bij haar van toepassing. Inderdaad ook de eerste 8 cm horizontaal, daarna de staart recht/slap naar beneden. Met met de grotere inspanning van donderdag ook heel verklaarbaar. Dank allen voor het meelezen en -denken, typ ik, kijkend naar onze hond met haar hele mooie kwispelende staart :)

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 05:41

lijkt mij idd ook een koudwaterstaart, heb een hond in de uitlaatservice die dit een x gehad heeft en lijkt precies op jouw omschrijving van je hond.