Bijen in de tuin

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Bijen in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 19:00

Ik heb net een bijenvolk ontdekt toen ik bezig was het haardhout over te stapelen. Helaas is hun raat losgekomen en die ligt nu op een houtblok. Ik heb inmiddels een imker gebeld die onderweg is om te kijken wat te doen. Ze zijn niet agressief, ben ook niet gestoken. Wel was er uiteraard paniek maar 10 minuten later ging de koningin door waar ze mee bezig was, eieren leggen.

Hij wil natuurlijk het volk meenemen altijd welkom een gratis gezond volk, alleen houden we het liever hierzelf in de tuin. We denken er al jaren over om een kast te plaatsen, eventueel voor de honing maar dat is niet het belangrijkste. Ze bestuiven onze fruitbomen erg goed dus ze zijn meer dan welkom. We hebben al weg veel info inmiddels over het hoe en wat in zomer en winter. Alleen nog niet de stap genomen een volk aan te schaffen. Als je dan een vriendelijk volk aantreft in je eigen tuin is dat een mooie start.

Heeft iemand hier op bokt bijen zelf en hoe plaats je die in een korf. Of gaat dat vanzelf. Dat is de enige informatie die we nooit hebben gevonden omdat je als starter meestal start met volk en korf van een ervaren imker.

NAIWHL

Re: Bijen in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 22:37

Niet dat ik een imker ben oid, ik ben eerder bang van bijen. Maar ooit kwam er bij mijn ouders een bijenvolk aanvliegen. Deze is wel opgehaald door een imker. Hij schudde ze 's avonds in een korf en liet ze nog een dag staan en nam ze daarna mee.

Kan je niet aan een imker vragen om ze over te zetten naar een kast?

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 22:52

Jij bent iemand naar mijn hart! *\o/*

Zelf ben ik helaas allergisch aan bijengif, maar ik heb ook al met het idee gespeeld. Als onze tuin een beetje groter zou zijn...

Ik weet niet hoe je zo'n volk in een kast krijgt maar ik kan me voorstellen dat een imker je wel wil voorthelpen, zelfs als de kast bij jou blijft staan.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 10:30

Ik ben ook allergisch voor bijen maar er totaal niet bang van. Het probleem bij is niet oplosbaar. De man was helemaal enthausiast dat wel. Het is geen volkje dat in een kast kan, want te klein. Het waren 2 nesten bij elkaar een kleine hommelsoort en de inimini donkere bijen. Het is een voor hem onbekende bijensoort :j Die hun nest heeft gemaakt op het hout dat nog op de grond ligt. Daaroverheen is een houten blok met holte en gat gemaakt om het nest te beschermen. De hommels zitten nu in een prullenbak op zijn kant en zijn een stukje verplaatst.

Beide nesten lijken vanmorgen nog in takt inclusief koningin. We waren gister bang dat een snackende pad haar had opgegeten.

Het is te kaat in het seizoen om een bijenvolk dat niet kastwaardig is nog in een kast te doen, afgezien dat deze bijen te klein zijn en een grote kast niet warm genoeg houden. Zoals het nu staat hoopt hij dat de broed warm blijft en ze het gaan overleven. Daarnaast gaan we hard zoeken welke soort het nu is. Hij twijfelt na zoeken tussen de houtbij en de Sagembij. Beiden staan op de rode lijst en zijn erg zeldzaam en ook meldingsplichtig zo ongeveer. Ook de hommelsoort was een niet vaak voorkomende soort. We gaan dus extra hard duimen op overleven van de nesten. Alleen het hout opstapelen moet even wachten tot ze weer rustig zijn.

En volgend voorjaar starten we met een bruikleen korf en volk. We kunnen kiezen het zelf doen of hij beheert de korf wat betreft de honing. Mjammie. De tuin en locatie waren meer dan geschikt ondanks dat we in een woonwijk zitten. Hij snapte nu wel waarom zijn bijen vroeg in het voorjaar nooit zo n honger hadden en propvol stuifmeel zaten. :D onze amandel en nectarineboom, ze komen dus bij ons eten.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 10:34

leuk dat de man zo enthousiast was, al zijn denk ik alle imkers mensen met passie voor hun hobby zijn :D

jammer dat het volk te klein was, maar wel gaaf dat je zulke zeldzame soorten in je tuin hebt zitten. succes ermee!
Laatst bijgewerkt door loulou op 02-08-12 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Re: Bijen in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 10:40

Het volk is te klein omdat beide bijensoorten maximaal volkjes van een bij of 80 hebben. En omdat ze liever niet in een kast zitten maar in rot of droog hout. Wist ik ook niet. Naast de honingbij kende ik de alleen levende metselbij en dat was het dan. Gister veel geleerd.

Was aandoenlijk om een oudere man op zijn knieen in het zand bijen met zijn vinger op te tillen. Blijf maar zitten het is voor je eigen bestwil zodat we je goed kunnen zien. Nou niet wegvliegen. He daar gaat ze, nog maar een proberen dan. Zo is het zeker 10 minuten doorgegaan. Tot we een goed idee hadden hoe ze er nu precies uitzien.