Onze verwaarloosde hond eet slecht, tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Squawk

Onze verwaarloosde hond eet slecht, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 15:35

Wij hebben sinds enige tijd een Chow Chow uit het asiel. Hij zag er erg slecht uit, zowel zijn vacht als zijn lijf. Het is meer vel met een hoopje botten. Zijn vacht is al een heel stuk verbeterd maar nu nog wat vlees op de botten..

We hebben vanalles qua voer geprobeerd maar zijn tot op heden nog niet succesvol gebleken.

We hebben verschillende broksoorten geprobeerd (zeker 5) en nog eet hij niet goed. Vlees erbij geeft nog geen garantie dat ie z'n voer eet. Alleen eieren is ie echt gek op. Hij schooit nooit, behalve met eieren. Left overs krijgt hij niet. Weleens geprobeerd (misschien dat ie dat bij zijn vorige baasje gewend was voor zover hij daar eten kreeg) maar dat is ook geen succes. Gekookte kipfilet ging er 1 keer wel in maar er bleven wel nog stukjes in z'n bak liggen.

Hondensnoepjes eet ie ook bijna niet, alleen zo'n kauwstaaf gaat er zo nu en dan in. (Doet ie makkelijk 2 maanden mee)

Soms eet hij 2 dagen niet en de volgende dag eet hij z'n hele bak leeg. Moeten we dit maar zo laten? Juist omdat ie het zo nodig kan gebruiken willen we graag dat ie eet..mja als hij geen honger heeft, snap ik dat.

Oja..kattenvlees en kattenbrokjes eet hij wel heel graag :+

kimmie261

Re: Onze verwaarloosde hond eet slecht, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 15:43

al kvv geprobeerd te geven??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 15:48

Het is idd erg lastig, als je hond juist een beetje voedsel kan gebruiken, maar slecht eet. Ik heb exact dezelfde ervaring met mijn (in maart in laten slapen) hond uit het asiel. Ik heb werkelijk ALLES geprobeerd, maar dan at ze bijvoorbeeld 1 of 2 dagen en dan liet ze het weer staan. Ik heb haar uitgebreid laten onderzoeken, maar de da kon niets vinden. Uiteindelijk heb ik een voer bij de da gekocht wat speciaal voor slechte eters was en voor honden met gevoelige darmen. Ook dit at ze de eerste 3 dgn en toen stopte ze hier weer mee. In overleg met de da gewoon afgewacht en alleen maar de brokjes aangeboden, dus helemaal NIETS anders en uiteindelijk ging ze het wel eten, na een dag of 5.

Het is altijd een lastige eter gebleven, soms at ze 3/4 dagen niets en heeft in haar leven (ze is 16 jaar geworden) wel vaak last gehad van haar darmen. Uiteindelijk heeft ze laatste 2 jaar pillen geslikt voor haar darmen.

Als jouw hond verder niets mankeert zou ik gewoon even voet bij stuk houden en 1 soort hondenvoer geven en gewoon even afwachten. Pas als ze een dag of 6 helemaal niets gegeten heeft dan zou ik me zorgen maken. Drinkt ze wel goed? Is ze blij en actief? Heeft ze levenslust?

merel32

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 15:53

Het voer niet de hele dag laten staan, op vaste tijden geven en als hij het niet wil opeten dan weer weg pakken en pas weer geven als het weer tijd is. Wat je ook kan proberen is de voerbak hoger te zetten, dus niet op de grond. Verder kun je denk ik niks doen behalve afwachten. Als ze honger hebben gaan ze vanzelf eten. Succes ermee.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 16:03

Mijn hond was ook altijd een matige eter, deed soms de hele dag over z'n brokken.
Nu geef ik van Prins van die vleesplakken uit de diepvries.
En nu heeft ie binnen 20 sec z'n eten op :+
Het is compleet voer dus dan hoef je ook geen brokken meer te geven.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 16:04

Welke soorten brok hebben jullie geprobeerd?

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 16:25

Cavom (geperst dus dat was sowieso geen goede optie), Magnusson, Taste of Wild en nog 2 maar kan even niet op de merken komen.

Vlees eet hij ook niet zomaar. Hij is wel hartstikke blij, kan soms best een sprintje trekken, er zit iig genoeg levenslust in.

Bak weg zetten na 10 minuten heb ik ook aan gedacht maar ik denk dat dat voor deze hond niet de juiste oplossing is. Of het nu vlees of brok is, hij eet niet altijd dus wat dat betreft denk ik niet dat hij niet eet omdat hij 'verwend ' is. Het stomme is, is dat hij dus wel kattenbrokken en vlees eet. Nu zeggen ze weleens dat een Chow veel weg heeft van een kat maargoed.. :+

siepenteun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 16:29

er bestaat nu een soort voer (heb er al meerdere mensen over gehoord, wij geven het onze katten) van ecostyle, is best redelijk prijzig maar mijn katten doen het er veel beter op, ze hebben er ook hondenvoer van dus misschien iets voor jouw hond?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 16:31

maar heb je vlees uit blik geprobeerd? of echt kvv?

en wat heel veel honden erg lekker vinden is renske vers of nature diet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 16:32

Het voordeel met brok is, dat je het niet weg hoeft te zetten, maar vlees moet je op een bepaald moment weggooien. Gewone droge brokken kun je gewoon in de bak laten liggen.
Onze hond deed soms 3/4 dagen met een portie brokjes. Dan nam ze af en toe 3 brokjes en dan weer een paar uur niets.
Ik was zeer tevreden over het voer van de da. Zat ook wat extra olie in, daar werd ze een beetje dikker van, al is het nooit een hele dikke hond geweest.
Als hij verder gewoon een "levenslustige" hond is, zou ik gewoon afwachten. Hij gaat vanzelf wel eten als hij honger heeft.

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 16:35

Heb je zijn gebit gecheckt. Zijn tandvlees ook ?
Het lijkt wel of hij alleen de zachte dingen appriceert....... Of eet hij juist wel harde kattenbrokjes.

Hier ooit een ernstig zieke hond gehad die nadat hij aan de beterende hand was ook niet meer wilde eten.
Van ellende pannekoeken gaan bakken (soms heb je een heldere ingeving) en die vrat hij met mijn vingers erbij op.... :9 Misschien een idee zodat hij dan zo nu en dan toch iets in zijn maag heeft.
Sindsdien is het standaard bij al onze honden. Wij eten pannekoeken en de laatste zijn voor de honden. _O-

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 17:14

KVV niet nee. We hebben diverse broksoorten geprobeerd en kipfilet gekookt. Een stuk rosbief dat over was, wilde hij ook niet. Maakt ons niets uit of we wat duurder voer moeten kopen, maar dan moet hij het wel eten. Niet dat we straks een eigen voerhandel kunnen beginnen met alle open verpakkingen die niet op komen :+

Kattenbrokken eet hij wel, zijn ook hard. Die staven zijn ook hard maar daar knabbelt hij wel aan. Hij gaat volgende week mee naar de DA voor iets anders en wil hem sowieso nog even helemaal laten checken. Is in het asiel al wel gebeurd door een DA maar bevestiging kan vast geen kwaad.

Haha pannekoeken :D

Ik ga eens kijken naar dat merk siep

staroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 17:21

Een Chow Chow is een vrij "gecompliceerde" hond, ik raad je aan om contact op te nemen met de rasvereniging. Wij hebben al 35 jaar Chows, wil nooit meer een ander ras maar ze moeten wel eten natuurlijk ;(
Hierbij de link:
http://www.nederlandsechowchowclub.nl/v ... _nccc.html

Daar kunnen ze je vast een end op weg helpen, succes.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 17:55

om je teveel aan voer inkopen te besparen,kan je naar een bv c1000 gaan haal je 1 bakje pens /vlees compleet van smuldier (is een pakje van 400 gram, in het vriesvak te vinden ) a 56 ct ...

dit ontdooi je en geef je,eet ie het lust ie dus wel kvv kan je dat makkelijk blijven voeren,eet ie het niet ben je hooguit dus 56 ct kwijt en vlees kan je door de wc spoelen..

met kvv voer je 100x gezonder als met brokken,maar goed,dat moet je dan wel willen voeren..

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 20:15

We geven onze honden pens, daar doen ze een moord voor! (Van die plakken zijn het van restafval van koeien. Zoals het hart etc.) Misschien dat proberen (als het niet onder je 'vlees' valt wat je hem geeft). Bevat veel eiwitten. Soms geven we onze honden ook wel eens macaroni en rijst. Banaan of appel ook al geprobeerd? (Niet als maaltijd hoor xd)

Qua brokken hebben wij Prince Super brokken, bevat ook veel voedingstoffen. Ik zeg in iig, veel succes!

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 20:46

Onze teckel eet soms ook erg slecht. Wat wij dan doen zijn gewoon zijn brokjes geven en daar wat smeerworst oid op doen. Of van die pakjes van het merk 'Renske' (is vlees) wat we tussen de brokjes doen. Het eten gaat dan ineens een stuk makkelijker. :)

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 13:32

Die pakjes van Rodi en nog 2 merken hebben we wel geprobeerd, ook geen succes :n misschien is onze hond dan vegetarisch? :+ Rodi bevat alleen niet veel, voornamelijk vocht. Andere merken zouden we nog wel eens kunnen proberen dus?
Rijst moet ie niks van weten, macaroni nog niet getest. Banaan en appel zaten wel in bepaalde brokken zag ik, zou het wel eens zou kunnen proberen. Ik was gisteravond brood aan het smeren, komt de hond ineens naast me zitten, doet ie nooit. Nou blijkt ie dus te 'schooien' als er kaas of eieren in de buurt zijn..

staroo: dat klopt inderdaad. We kunnen dat iig eens proberen.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 13:38

Mijn moeder haar hond is al zijn hele leven een slechte eter, inmiddels is hij 13 jaar en wil hij nog geen een plakje rodi worst meer. Pens etc moet hij ook niet... Af en toe een frolic brokje uit de hand en ongeveer om de dag eet hij ineens zijn brok weer op. Het word steeds slechter en hij word ook mager, hij zakt nu ook veel door zijn achterpootjes. Ik denk dat hij gewoon op is |(

Sterkte met je hond, 1 tip besteed er niet te veel aandacht aan. Ik merkte bij onze hond hoe meer wij er mee bezig waren hoe erger het werd

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 13:45

Wij hebben jaren een eetprobleem met een van onze honden gehad.
Eigenlijk exact hetzelfde eet probleem als jij omschrijft.
Wij voeren altijd royal cannin en de da was hier content mee maar had een idee hiermee.

Afwisseling.

3 dagen brok 3 dagen vlees en dan bv 2 dagen brok en dit steeds afwisselen.
Hiermee stimuleer je weer de darmwerking.
En wonder wel na 10 jaar klooien 2 a 3 weken erg streng zijn (dus bak voor zetten en binnen 10 niet opgegeten weg halen) vreet ze nu tegen de klippen omhoog.
Wel geven we haar wat minder dan we normaal zouden doen zodat ze trek blijft houden, zo kan ze zo nu en dan ook nog een oortje oid krijgen die ze nu wel eet.
Ook loopt ze voor ze voer krijgt dit helpt ook.

Haar ontlasting is weer zoals het hoort en langzaam aan komt ze stukje bij beetje weer aan.

Het is misschien iets om te proberen nee heb je ja kun je krijgen.

Edit tussendoortjes wil ook tegen werken dus die ook niet meer geven de eerste weken, hoe moeilijk dit ook mag zijn.