Kater valt aan

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gnome

Kater valt aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-12 13:21

Hallo,
Dit kan best een redelijk lang verhaal worden dus alvast top als je het hebt gelezen.
Wij hebben een kater van nu bijna 7 maanden. Hij is 3 weken geleden gecastreerd.
Even wat over zijn verleden, voor zover wij dat weten natuurlijk. Hij is door de vorige eigenaren
met 4 weken gered van de dood. Hij was zwaar verwaarloosd en ziek. Toen is hij door hun meegenomen
maar daar kon hij niet blijven. Ze mochten eigenlijk geen huisdieren in de woning houden en naarmate
hij groter werd konden ze het steeds moeilijker verbergen. Met 11 weken hebben wij hem bij hun opgehaald.
Hij was verder gezond maar dat hij een apart karakter heeft was wel snel duidelijk. Hij was erg op zichzelf,
en als hij wilde spelen werd het vaak agressie en lag je al snel helemaal open. Na een tijdje hebben we toen
besloten om er een katje bij te nemen. Sindsdien heeft hij ons nooit meer 'aangevallen' en is hij een stuk meer
op zijn gemak. Nu komt alleen het probleem. Bij ons is het een schat maar als er visite is.....
Hij valt gewoon aan, zonder reden, zonder twijfel gewoon tot bloedens toe. Als iemand hem oppakt die hij niet(goed)
kent geeft hij een gil en gaat daarna over tot de aanval. Ik ben op dit moment een weekend bij mijn ouders en vooral mijn
vader moet het ontgelden. Hij hoeft maar op een stoel naast hem te zitten of hij krijgt een haal.
Wat we vandaag meemaakten is echter nieuw voor mij. Hij gaat bovenaan de trap zitten en als er iemand naar boven wil
zit hij ze grommend, sissend en klauwend op te wachten. Mijn ouders zijn niet zulke helden dus ik ben naar boven gelopen om
hem te corrigeren maar toen deed hij het zelfs bij mij. Ik heb hem toen gecorrigeerd op een rustige maar strenge manier, dat is
de enige manier waarop hij te corrigeren is. Op zijn zij leggen en was weg als ik dat zeg en hij weer rustig is. Het is nu echter elke keer
raak als hij boven is en wij beneden zijn. Ik vraag me af of iemand hier ook ervaring mee heeft en misschien een manier weet om
dit beter te krijgen. Het is voor hem en voor ons niet leuk op deze manier. Ik denk niet dat het medisch is, dan bedoel ik lichamelijk.
Hij is helemaal gezond, eet en drinkt goed en zolang er geen visite is is hij de rust zelve. Wellicht is het psychologisch maar zo ja..
hoe kan ik hem dan helpen? Als jullie suggesties hebben hoor ik het graag! Ik wil alles proberen om het ook voor hem beter te maken.
Met katten is hij trouwens goed.. zelden ruzie.
Bedankt voor het lezen!
Inge

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 13:28

die had van mij een schoen naar zijn kop gehad, sorry hoor, maar dat pik ik echt niet. Mijn katten weten dondersgoed wat NEE betekent.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-12 13:38

Caira schreef:
die had van mij een schoen naar zijn kop gehad, sorry hoor, maar dat pik ik echt niet. Mijn katten weten dondersgoed wat NEE betekent.

Klopt maar dat werkt bij hem dus niet. Dan wordt het alleen maar erger. Hij weet het bij mij ook wel als ik boos ben maar bij vreemden dus niet.

Caira

Re: Kater valt aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 13:42

nou dan kwam die schoen niet hard genoeg aan. Hij is aan het puberen en zijn grenzen aan het opzoeken. Het is aan jullie om hem die grenzen te geven. Anders doe je hem gewoon in een aparte kamer als er bezoek is.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 13:46

Gewoon simpel kat in een aparte kamer als er visite is. Iedereen tevreden en dan hoeft er niet gegooid te worden met schoenen :x .

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 13:54

ik zelf heb ook zo'n kat die het alleen doet bij andere katten ons heeft die nog wat gedaan bij vreemden smeert die hem laat die zich gewoon dagen niet zien(het is een buitenkat).
als ik hem wil ontwormen of ontvlooien dan haalt die wel uit heb meerdere littekens van hem maar dat is puur als ik hem vast moet pakken dat wil die niet daar heeft die in zijn verleden veel te veel door meegemaakt(dubbele breuk in bekken staart dwars door midden die is ook geamputeerd).
bij hem kwam het ineens nooit problemen gehad heb weken lopen belen met dierenartsen elke keer het zelfde 'typisch gevalletje voor gedragstherepeut' tot me eigen veearts daar de klein dierenarts zei van breng hem langs kijken we hem effe na bleek die dus blaasgruis te hebben en ze blaas stond al op knappen als ik een week nog gewacht had was die dood geweest.
nu heeft die ander voer en is die helemaal omgeslagen niet meer extreem aggresief soms nog wel maar het is zo'n 80% verminderd.
dus ze kunnen wel echt wat medisch mankeren zonder dat je het doorhebt die van mij was verder gezond oogde niet ziek leek geen pijn te hebben glansde goed goed op gewicht gewoon een goed ogende gezochde kat met een flinke gebruikswijzer;-))

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-12 14:00

Puberen kan maar ik vraag het me af. Ik vind keihard met schoenen naar een dier gooien echt not done. In een andere kamer had ik ook wel bedacht maar als het anders kan natuurlijk altijd te proberen!

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-12 14:04

@tribeworld ja precies! Het kan altijd medisch zijn maar wat jij aangeeft, dat hij niet op te pakken is etc, dat hebben wij zelf niet. Hij doet ons geen.vlieg kwaad het is echt met vreemden..meer alsof hij denkt ik pak jou voor jij mij pakt.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 14:06

Gewoon een plantenspuit bij de trap zetten. Als je naar boven gaat en hij zit daar direct natspuiten tot hij weg gaat. net zo lang spuiten tot hij weg loopt en een flinke harde straal gebruiken. Probeert ook feliway maakt dat een kat wat ontspant. Denk dat hij van slag is door hormoon wisseling door het castreren

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 14:08

Nou sorry hoor, maar als mijn kat me aanvalt zonder reden dan krijgt ie toch echt een oplawaai. Kan het niet zijn dat de kat iets heftigs heeft meegemaakt en daarom vreemde mensen wantrouwd? Want er moet iets gebeurd zijn in het verleden waarom de kat zo doet tegen vreemde mensen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-12 14:44

Hij valt ons ook niet aan.. En ik steun vreemden er ook in om hem dan te corrigeren. Maar dan moeten ze dat wel durven. Blijkbaar heeft het geen effect als ik m dan voor hun corrigeer. De plantenspuit gaan we proberen! Wat betreft nare ervaring.. Nee bij ons in ieder geval niets.

heidinuyten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 12:17

Een kat straffen heeft geen zin, negatief gedrag kan je het beste negeren.
Gewoon geen aandacht aan geven als hij iets doet wat niet mag, hij moet er zelf achter komen dat mensen niet negatief hoeven te zijn door positieve ervaringen op te bouwen, laat vreemden eens wat lekkers in zijn buurt leggen, hou dit een tijdje vol en hij leert van zelf dat ze hem niks zullen doen, het is meestal onzekerheid omdat ze niet alle mensen vertrouwen.
Dit gebeurt bijna altijd door een trauma, iets wat ze ooit mee gemaakt hebben, kan best zijn dat je zelf deze negatieve ervaring van de kater zelf niet meegemaakt hebt.

Ik heb hier een poesje van 3 jaar rondlopen en zij is ook zo, maar met rust, veel geduld en niks dwingen bereik je al veel.
Ze vertrouwd nog steeds de mens niet volledig, maar het gaat al beter, wij als baas zullen rekening met haar moeten houden zolang ze leeft, dat is het enige wat je kan doen, zelfs te veel aaien wanneer ze het liever niet willen, zorgt ervoor dat ze vertrouwen weer kwijt kunnen raken, dus geef alleen aandacht als ze zelf komen, en let goed op lichaamstaal.

Een vreemde moet hem niet corrigeren, dat maakt het alleen maar erger, van jou pikt de kat het misschien maar voor het zelfde geld zorg je er zelf ook voor dat hij banger word, plantenspuit zou ik voorlopig achterwegen laten. Je visite moet de kat negeren, alleen wat lekkers in de buurt leggen, en niet zoiets hebben van och hij is zielig want hij is bang, kom maar jongen, daarmee vertel je hem dat het goed is om bang te zijn en dan aan te vallen.

heidinuyten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 12:24

Purny: Nou sorry hoor, maar als mijn kat me aanvalt zonder reden dan krijgt ie toch echt een oplawaai. Kan het niet zijn dat de kat iets heftigs heeft meegemaakt en daarom vreemde mensen wantrouwd? Want er moet iets gebeurd zijn in het verleden waarom de kat zo doet tegen vreemde mensen.

Dit typ jij, als de kat dus echt iets erg meegemaakt zou hebben, mag je de kat zeker de schuld niet geven van zijn gedrag, dat je eigen katten een oplawaai geeft is je eigen zaak, maar je maakt ze alleen maar bang en ze respecteren je er echt niet meer om. Ze zouden juist nog eerder terug gaan krabben of bijten om zich dan tegen hun baas te beschermen, en groot gelijk hebben ze dan.
Ze moeten zich veilig voelen en niet bedreigd, negatief gedrag moet je negeren, zeker niet straffen!
De mensen die haar kater bang gemaakt hebben, die zou je wel een enorme rotschop moeten geven eerlijk gezegd, je weet vaak niet wat je een beestje kan aan doen, en zeker niet als ze er gevoelig voor zijn.
Als iemand in het openbaar je dit zou zien doen, ben je wel verkeerd bezig, valt toch echt onder dierenmishandeling, ook al zijn ze daar vaak nog laks in ook.

Vreemden die moeten hem dus niet oppakken en aaien, hij wil dit niet, dus laat ze dit niet doen.
Laatst bijgewerkt door heidinuyten op 29-07-12 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 12:36

heidinuyten schreef:
Want er moet iets gebeurd zijn in het verleden waarom de kat zo doet tegen vreemde mensen.

Nee hoor, mijn vorige kat had dat ook en die hadden als kitten al. Gewoon aard van het beestje.
Als er bezoek komt zeggen dat ze de kat negeren. Als hij inderdaad vreemden aanvalt als ze erlangs gaan zitten, haal de kat dan weg voor ze gaan zitten. Niet straffen met schoenen gooien enzo, helpt niks.
Doe er je voordeel mee, waarschijnlijk waakt je kat nog veel beter als jullie zelf niet thuis zijn, bij ons kwam je echt niet zomaar binnen hoor :D
Lastig was wel dat we daardoor niet op vakantie konden.

Edit: die quote was van Purny dus

heidinuyten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 12:41

IKbenEllen schreef:
heidinuyten schreef:
Want er moet iets gebeurd zijn in het verleden waarom de kat zo doet tegen vreemde mensen.

Nee hoor, mijn vorige kat had dat ook en die hadden als kitten al. Gewoon aard van het beestje.
Als er bezoek komt zeggen dat ze de kat negeren. Als hij inderdaad vreemden aanvalt als ze erlangs gaan zitten, haal de kat dan weg voor ze gaan zitten. Niet straffen met schoenen gooien enzo, helpt niks.
Doe er je voordeel mee, waarschijnlijk waakt je kat nog veel beter als jullie zelf niet thuis zijn, bij ons kwam je echt niet zomaar binnen hoor :D
Lastig was wel dat we daardoor niet op vakantie konden.

Edit: die quote was van Purny dus

Dan hebben jullie dit gedrag zelf waarschijnlijk veroorzaakt, door er verkeerd mee om te gaan, veel spelen met handen, zorgt er voor dat de kat sneller iemand aan gaat vallen, als hij geen grenzen geleerd heeft, hoe jong was je kitten toen hij bij jullie kwam?

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 12:48

11 weken, samen met zijn broertje gehaald, die nergens last van had, gewoon een makkelijk beestje. Hij had het vanaf dag 1 en is noot meer over gegaan. Wij konden alles met hem, vanaf zijn 13e moest hij dagelijks pillen en dat was nooit een probleem. Ze zijn beiden onlangs overleden, bijna 21 jaar geworden, dus zo slecht hebben we het niet gedaan denk ik.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 13:14

Ik ben heus geen dierenmishandelaar als jullie dat denken hoor. Ik bedoelde er meer op om te zeggen dat als mijn kat me aanvalt zonder enige reden, als ik bijvoorbeeld langsloop dat hij ineens uithaalt naar mij en dan niet uit speelsheid maar gewoon uit aanval, dat ie dan van mij echt een oplawaai kan verwachten. Ik hou zielsveel van mijn kat maar als ze me ineens aanvalt zonder reden, dan corrigeer ik haar wel.

En er zou misschien bij de ts haar kat in het verleden gebeurd zijn, voordat ze de kat kreeg. Verder ga ik maar niets meer zeggen, want dan ben ik misschien wel een dierenbeul in jullie ogen.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 13:21

Ik denk helemaal niks hoor :D
Ik ben er alleen van overtuigd dat er ook dieren zijn met karakters zonder dat er een traumatische gebeurtenis aan te pas komt. Net als bij mensen, de een is knorriger dan de ander.
Ik denk dat je het beest daar tot op bepaalde hoogte in moet respecteren.
In geval van mijn kat was dat bezoek verzoeken de kat te negeren. Deden ze dat niet, dan waren de gevolgen voor hen, ik duldde het niet dat anderen mijn kat straften.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 19:48

Iedereen weer bedankt voor de reacties!
Ik denk inderdaad ook dat het angst is. Waarom kan ik helaas niet plaatsen. Ik weet wel dat hij heel ziek is geweest en waarschijnlijk heel veel bij de dierenarts is geweest. Dat is het enige dat ik kan bedenken.
Vreemden zoeken hem inderdaad ook niet op, hij zoekt hun vaak uit het niets op. Of hij loopt simpelweg op zn gemakje langs en haalt dan ineens uit. Het is dus niet dat ze hem '' in een hoekje drijven''.
Mijn vader heeft hem gisteren inderdaad wat lekkers gegeven uit de hand, hij pakte dan snel een stukje en at het verder wel rustig op. Dus misschien wordt het ooit nog wat.
Ik vind het voornamelijk gewoon sneu voor hem dat hij zich blijkbaar zo bedreigd voelt door vreemde mensen.
Hij ligt hier ook zelden bij ons, lekker op zijn gemakje in het raam. Het is wel echt een kat die in zijn eigen wereldje maar we kunnen wel alles met hem doen dus ons vertrouwd hij dan wel. We dachten dat hij misschien niet goed zag omdat hij nog weleens ''stom'' uit zn ogen wil kijken. Maar een mini vliegje op het plafond ziet hij al zitten dus dat zal het ook niet zijn.

En Purny, nee ik denk niet dat je een dierenmishandelaar bent maar het is in mijn ogen niet de manier. Als ik een dier corrigeer wil ik respect krijgen en niet angst zaaien.

Nogmaals bedankt voor het meedenken _/-\o_

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 22:38

*werkt sinds een maand of 2 in het asiel*

Hier gebruiken we vooral de 'moeder-corrigeer-methode', of wel: als ie iets doet wat niet mag, een tikje net boven de neus (onder de ogen) geven. Niet hard, niet erbij schreeuwen of iets zeggen. Alleen een tikje. De moeder corrigeert de kittens namelijk op dezelfde manier, dus waarschijnlijk is zijn opvoeding niet correct geweest. Logisch, want hij heeft maar kort bij de moeder gezeten...

En inderdaad éérst uitsluiten dat het een medische oorzaak heeft! Hoewel ik uit jouw verhaal eerder denk dat het dominantie is...

dorine3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 22:45

Ik begrijp dat je hem nu mee hebt genomen naar je ouders, dus een andere omgeving?
Misschien is ie onzeker in een ander huis, en reageert ie daarom nu erger als normaal?
Katten zijn al niet zo dol op verandering, laat staan als het al niet zo lekker gaat.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 00:15

dorine3 schreef:
Ik begrijp dat je hem nu mee hebt genomen naar je ouders, dus een andere omgeving?
Misschien is ie onzeker in een ander huis, en reageert ie daarom nu erger als normaal?
Katten zijn al niet zo dol op verandering, laat staan als het al niet zo lekker gaat.

Ik heb hem daarheen meegenomen inderdaad. Als mijn ouders hierheen komen is het hetzelfde.
Of als er vrienden langs komen.. Ook vaak raak.
Het kan dit weekend uiteraard hebben bijgedragen maar dan zit ik nog met het thuis probleem.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 00:22

xJolien schreef:
*werkt sinds een maand of 2 in het asiel*

Hier gebruiken we vooral de 'moeder-corrigeer-methode', of wel: als ie iets doet wat niet mag, een tikje net boven de neus (onder de ogen) geven. Niet hard, niet erbij schreeuwen of iets zeggen. Alleen een tikje. De moeder corrigeert de kittens namelijk op dezelfde manier, dus waarschijnlijk is zijn opvoeding niet correct geweest. Logisch, want hij heeft maar kort bij de moeder gezeten...

En inderdaad éérst uitsluiten dat het een medische oorzaak heeft! Hoewel ik uit jouw verhaal eerder denk dat het dominantie is...

Deze techniek hebben we inderdaad van de vorige eigenaren meegekregen. Hier werd hij na een paar weken echt vreselijk agressief van. Werd gewoon een wilde kat. Ik ben daar dan ook mee gestopt en corrigeer hem nu meer op de manier waarop ik hem hier, de kleinere kater, zie corrigeren. Dat werkt ontzettend goed gelukkig!

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 00:25

Ik vermoed zomaar dat deze kat ongeveer niets aan basisopvoeding heeft gekregen. Katten moeten tot hun minimaal 8e week bij de moederpoes blijven en dat is niet voor niets. Dit katje hadden ze naar het asiel moeten brengen of een opvang, maar nooit in z'n eentje moeten houden. Ondanks dat ik niet twijfel aan de allerbeste bedoeling is het ronduit zielig.

Heb zelf de beste ervaringen met zulk gedrag gewoonweg niet accepteren. Valt poeslief aan: dan poeslief vliegles. Hoeft niet gemeen, niet hard, verre van. Maar kabaal en even verbaal (qua toon) uit je slof schieten en poes zal zelf een kanonskogel nadoen :+

JIJ bepaalt waar je loopt, dat doet je kat niet voor jou, geen sprake van. En heel toevallig wil je best vaak precies daar zijn waar de kat is. En dan kun je hem uitnodigen. En weer wegsturen. Maar jij bepaalt.

Tikjes op de neus etc: alsjeblieft niet aan beginnen. Snapt zo'n beest niets van. Van die halfslappe duwtjes overigens ook niet. Je hoeft hem niet eens aan te raken.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 14:27

Ja klopt. Maar het probleem ligt ook niet in het gedrag naar ons maar naar vreemden. En als hij in de aanval gaat wil ik hem natuurlijk corrigeren en dat heeft geen effect. Dat mijn visite een grommend, slaant, blazend geval niet durft te corrigeren kan ik me voorstellen.