Wat doen bokkers voor hun dieren met deze warmte?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Wat doen bokkers voor hun dieren met deze warmte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 15:55

Hee Bokkers,

Ik vroeg me af welke extra maatregelen jullie nemen nu het zo ontzettend heet is buiten.

Ik heb bijvoorbeeld konijnen in een groot buitenhok. Helaas staat deze pal in de zon en ik heb ook geen schaduw waar hij kan staan.
Ik heb nu om mijn konijnen koel te houden allemaal 2 liter Cola flessen die ik een nacht in de vriezer heb gehad in het hok liggen.
Daar gaan ze lekker tegen aan liggen en op die manier blijven ze lekker koel! :D

Mijn konijn raakte eergister in een soort hitteshock terwijl ik er toevallig bijstond. Helemaal lusteloos, ogen draaiden weg enzo. Ik schrok behoorlijk en heb er een emmer water over heen gegooid. Gelukkig deed hij het daarna weer! :(:) Nu heb ik dus die bevroren flessen erbij in het hok gelegd.

Een vriendinnetje van mij heeft in haar huis natte handdoeken op de grond gelegd waar de kat heerlijk op gaat liggen. Mijn kat heeft het ook snel erg warm dus hier nu ook een natte handdoek op de vloer waar meneer gelijk dankbaar gebruik van maakt! :D

Ik kan me voorstellen dat er meer bokkers zijn die hun konijnen/cavia's/kippen buiten in de zon hebben staan en vroeg me af wie er evt. nog meer handige tips heeft!

xxx Nikki

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 15:58

Ik gok dat mijn hond nu in de zon ligt (poolachtige) :Y) Mijn paard zal eveneens in het zonnetje staan.

Ik doe niks extra's, alleen het paard gaat onder de tuinslang na het werk :)

Chaos

Re: Wat doen bokkers voor hun dieren met deze warmte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 15:59

Ja okee. De paarden staan bij mij ook gewoon vol in de zon van 9-4/5. Wel moeten we de drinkbakken vaker vullen nu.

En de honden lopen hier ook buiten evenals mijn katten nu, maar die kunnen zelf wel een koel plekje zoeken, beestjes in een hok niet. :P

Zo bedoelde ik mijn topic meer!

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 16:01

Mijn ruwharige Jack Russel zou eigenlijk geplukt horen te worden. Maar omdat hij al zo lang ik hem heb een heel gevoelig velletje heeft en absoluut niet van vachtverzorging en al helemaal niet van plukken houdt doe ik, normaal, alleen het hoognodige aan zijn vacht. Vanmorgen heb ik hem maar geschoren, hij was duidelijk niet lekker van de warmte :(:) . Hij voelt zich duidelijk een stuk fijner.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 16:02

Hier hebben de konijnen gewoon de hele achtertuin, dus die zoeken zelf de schaduw wel op. De katten kunnen ook in de achtertuin en hele huis, dus die vinden hun plekje wel. Paarden staan 24/7 op het land.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 16:02

Dat kan idd heel fijn zijn voor je hond!
Hij zal er wel gek uit zien of niet? :P

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 16:03

Mijn konijntjes zouden graag de hele tuin willen. Maar daar worden mijn mede flat bewoners niet vrolijk van gok ik zo! :D Wel lekker voor je beesten!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 16:04

PercyLeen schreef:
Ik gok dat mijn hond nu in de zon ligt (poolachtige) :Y)

Komt me zo bekend voor :+ (hebben ook een poolhond)
Die ligt dan een half uur vol in de zon en gaat daarna een half uur afkoelen in huis/in de schaduw. Om daarna weer vol in de zon te gaan liggen :+
We hebben een koelmat voor hem waar hij geen gebruik van maakt. Verder vullen we zijn waterbak regelmatig met koel water en hoeft hij zich overdag niet in te spannen. We laten hem 's morgensvroeg en 's avondslaat uit en overdag een keer 5 minuutjes om te plassen.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 16:05

Pony krijgt een verzwaarde bak water, hij gooit die anders om :+
ik gok dat hij zal proberen erin te liggen..

De hamster krijgt een schaafseltje ijs in z'n water, niet te koud natuurlijk
De honden zwemmen 3x per dag (water op 2 min loopafstand)

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 16:06

Onze kat loopt lekker buiten te sporten, zoekt regelmatig de schaduw op, maar....
is enorm teleurgesteld in zijn vriendje de kikker - die heeft helemaal geen zin om te spelen!?!
Iedere keer als hij er op af rent, duikt 'ie de vijver weer in.... _/-\o_

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 16:06

Mijn pukkemonster heeft een speciale cooldown jas en halsband omdat hij het zo vreselijk warm krijgt. Is een erg fijn ding :j
Afbeelding

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 16:06

Evelli: Zo doet onze herder het ook op stal. FF in de zon, FF naar binnen, FF in zijn hok, FF .... :D

Laat je hem overdag korter uit omdat hij zich anders te druk maakt met de hitte? Of gewoon omdat het prettiger loopt met dit weer? (niet negatief bedoelt hoor, oprechte interesse!!!! ). :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 16:07

Wat handig zo'n cooljack!
Zal vast rare reacties opleveren denk ik? Omdat het er eigenlijk heel warm uitziet! :P

Edit: Kater komt binnen en ploft languit op de natte handdoek. :D
Wel een dankbare kat. :')
En dan over 5 minuten weer naar buiten ws.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 16:10

Dat had ik wel verwacht maar is (nog)niet gebeurt ;) Ik had hem op vakantie eigenlijk constant bij me. Als we gingen wandelen kreeg hij de halsband om en de jas had ik in mijn rugzak. Kreeg hij het te warm maakte we hem nat en hop aan dat ding. Is ook vrij comfortabel gemaakt, sit niet strak en hij kan zich er prima in bewegen :j Wel zorgen dat hij niet met jas en al het water ingaat want dan wordt het ding topzwaar.

Chaos schreef:
Wat handig zo'n cooljack!
Zal vast rare reacties opleveren denk ik? Omdat het er eigenlijk heel warm uitziet! :P

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 16:11

De hond mag nu niet mee naar het werk, dus hij moet verplicht thuis blijven. Daar is hij het niet mee eens, maar het is nu te warm om de hele dag buiten te zijn.
De poes gaat gewoon midden in de zon liggen tukken..gek beest!
M'n paarden staan op een groot stuk land waar het meestal wel een beetje waait, ik laat ze lekker staan en laat ze vanavond pas wat doen. M'n pony's haal ik 's middags naar huis, daar kunnen ze lekker in de schaduw slapen. Bijkomend voordeel is dat ze niet zo modervet worden als ze een paar uur op het zand staan. Vanavond /vannacht mogen ze dan weer het gras op.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 16:12

Paarden gaan in de ochtend naar buiten en in de middag met dit weer naar binnen gehaald er is geen schaduw in de weide. Savonds kunnen ze dan lekker nog naar buiten alleen van de week werden ze savonds gek van alle insecten bleven rennen tot zwetend toe dat is ook niet de bedoeling. Terwijl ze vliegendekens om hebben en dat er gesprayed wordt.

Gisteren gewandeld met het paard, eergisteren wel gereden vandaag nog even kijken want er komt als het goed is ook hooi van het land dus ik moet gaan zweten vanavond.
Misschien even longeren.

Me kat is erg sloom en ligt binnen op de vloer soms even naar buiten maar ze vind het maar niks.

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 16:14

Ts kun je geen parasol boven het hok zetten?
Ik heb in het kippenhok bessen struiken waar ze onder liggen en de katten liggen overal en nergens onder de parasols.
De hond ligt in de keuken op het zeil en de cavias liggen gewoon heerlijk e snurken in het benden gedeelte van hun hok :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 16:19

Dat van die parasols is een goed idee! Maar die heb ik niet dus daar ga ik dan eens even naar op zoek!

Mijny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 16:19

Mijn paard staat tot laat in de middag buiten en dan spoel ik hem af. Het vervelende is dat er nu heel veel dazen zitten dus daarom spray ik hem voor hij op de wei gaat nog even in. Ook doe ik wat zonnebrandcrème op zijn neus aangezien hij daar in het verleden verbrand is geraakt.

Mijn hond, Golden Retriever, ligt nu werkelijk te zonnen. Gek dier. Ik laat haar maar. Als het genoeg is gaat ze in de gang op de koude vloer liggen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 16:22

Evelli schreef:
PercyLeen schreef:
Ik gok dat mijn hond nu in de zon ligt (poolachtige) :Y)

Komt me zo bekend voor :+ (hebben ook een poolhond)
Die ligt dan een half uur vol in de zon en gaat daarna een half uur afkoelen in huis/in de schaduw. Om daarna weer vol in de zon te gaan liggen :+
We hebben een koelmat voor hem waar hij geen gebruik van maakt. Verder vullen we zijn waterbak regelmatig met koel water en hoeft hij zich overdag niet in te spannen. We laten hem 's morgensvroeg en 's avondslaat uit en overdag een keer 5 minuutjes om te plassen.

Het zou het dagritme van die van mij kunnen zijn :+

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 16:23

Hond spuit ik af, vind ze totaal niet leuk maar ze heeft zo'n dikke vacht en last van haar nieren en haar hart moet dan zo hard werken ook voor die warmte etc dus voor haar bestwil doe ik het toch maar op deze extreem warme dagen! verder ligt ze buiten niet in de zon ofzo.
Hond is al bijna 12 dus vandaar die kwaaltjes, krijgt ook medicijnen en ze is nog happy :+:

Kun je trouwens geen doek spannen over de ren oid. las laatst zoiets bij een bokker, die hing natte doeken over het hok bij extreme warmte en het hielp enorm, wellicht een idee?

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 16:25

Een parasol voor je konijnen is zeker aan te raden.
Konijnen kunnen sterven door oververhitting. Ga jij maar eens buiten in de zon zitten met 30 graden...
Dus zou maar eens snel opzoek gaan.

Overigens doe ik niets extra's dan zorgen dat er voldoende vers water is. Voor de rest laat ik ze lekker met rust.
Cavia's heb ik nu ook een parasol staan.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 16:25

Tip voor je konijn als je geen parasol hebt...
Ik gooide altijd een handdoek over de ren, even vast maken met wasknijpers aan het gaas.
Hebben ze ook schaduw.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 16:27

Die drogen denk ik heel snel op. En ben niet elke middag thuis, en dan is het het heetst.
Het hok heeft houten platen aan de bovenkant, maarja, plat dak he.

In mijn huis scheel de temp ook niet veel van buiten. Hmmppff.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 16:28

Wij hebben de parasol boven het kippenhok gezet en ze krijgen 3 maal per dag vers water.
Ze liggen nu heerlijk in het zand! :)