Wie zijn er allemaal in bezit van een parkiet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nwktje

Wie zijn er allemaal in bezit van een parkiet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 11:31

Jaa wie heeft er 1 of meerdere?

Wij hebben nu denk een maand of 2-3 een parkiet, mannetje genaamd Koos. Een noors-bonte. Sinds dat hij uit het hok is hebben wij hem ook. Gelijk na de 2e dag vloog die al rond en zat hij al op je schouder en hoofd. We zijn helemaal fan van hem, maar wat is het soms een deug niet. af en toe wil hij nog wel eens bijten of niet zijn kooi ingaan. We hebben het geluk dat die in de avond stil is.

De parkiet staat bij mijn vader, maar omdat mijn vader nu op vakantie is mag die een weekje bij mijn moeder staan, en nog wel op mijn kamer. Vannacht was ik wakker geworden en heb hem toen uit zijn kooi gehaald en op mijn bed gezet, volgende ochtend werd ik opeens wakker met een parkiet die aan je neus zit haha.

Voor de rest zingt die wel eens mee met de radio, en gaat hij wel eens onder de douche, planten en kasten zijn nou niet echt meer veilig, over al aan knagen.

Nu zitten we te twijfelen om er nog 1 bij te nemen een vrouwtje, alleen weten we niet of dit een goed idee is. Het is een parkiet die veel aandacht nodig heeft. Bij mijn vader kan dit niet altijd en zit hij overdag soms heel de dag alleen thuis. We dachten dus aan een maatje voor hem, alleen hoe laat je ze aan elkaar wennen? En richten die 2 dan zich niet alleen op elkaar? en gaan ze dan nog wel met jou als mens om?

Voor de gene die Koos willen zien
http://i50.tinypic.com/zum2pe.jpg

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 13:03

Omdat jouw parkiet al handtam is zal hij niet zomaar ineens niet meer tam zijn met een vogel erbij, maar uiteraard zal hij wel naar de vogel toetrekken. Maar Ik heb een grasparkiet gehad die ik heel tam had gemaakt net als die van jouw klinkt hij qua gedrag :) Daarbij had ik een paar weken een logee en hij was nog gewoon tam en zat nog steeds op mijn schouder etc...

Vogels aan mekaar laten wennen dat is lastiger, ik zou wel adviseren om ze niet zomaar bij elkaar in de kooi te stoppen maar elk een aparte kooi en die naast mekaar zetten. Dan de 2de vogel ook goed tam maken en na een paar dagen wennen samen loslaten vliegen.

Sanne9489

Re: Wie zijn er allemaal in bezit van een parkiet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 13:13

Ja, ik!

Wij hebben een blauwe parkiet. Is vanaf dag 1 ook al tam. Wij hebben er wel en maatje bijgekocht. Je bent toch niet heel de dag thuis en het is een heel stuk gezelliger, ook voor de parkiet.

Wij hebben de parkieten allebei op de kooi gezet, hierdoor hebben ze toch vrijheid en kunnen ze toch kennis maken. Na een half uur zaten ze gezellig samen in de kooi. Misschien dat je een kooitje achter de hand kan houden voor als het echt niet gaat?

Overigens is onze parkiet nog steeds tam en werd die nieuwe ook langzaam aan tam. Deze was namelijk helemaal nog niet tam en anderhalf jaar voordat deze bij ons kwam.

Gaat nu super samen en zijn allebei dus tam.. Gewoon doen hoor een maatje.. In de natuur leven ze ook in groepen.. :)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 15:28

Ik heb over de 150 parkieten en kweek ook. Hier worden ze alleen per 2 verkocht.

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 16:07

haha okee nou dat is mooi, want we waren eigenlijk een beetje bang dat ze dan alleen maar met elkaar zouden gaan, hoe doen jullie het met terug de kooi in doen ? Of zitten ze allebei apart in een kooi?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 16:54

Nwktje schreef:
haha okee nou dat is mooi, want we waren eigenlijk een beetje bang dat ze dan alleen maar met elkaar zouden gaan, hoe doen jullie het met terug de kooi in doen ? Of zitten ze allebei apart in een kooi?

Ik zou ze zeker in het begin apart in een kooi doen. Als ze aan elkaar gewend zijn en het goed gaat (met los vliegen enzo) dan kun je ze eerst voor korte tijd bij elkaar in de kooi doen terwijl je toezicht houd en steeds een beetje langer als het goed gaat.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 16:56

Parkieten wennen veel sneller aan elkaar als je ze meteen samen zet.

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 17:01

Okee okee, alleen hoe wil je ze alle 2 in 1 kooi krijgen, als je het deurtje open doet dan is Koos zo zijn kooi uit, hoe kan je er dan 1 voor 1 er in doen?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 17:05

Wilawander schreef:

Toen ik dat had gedaan maakten ze mekaar af...Vandaar dat ik de voorkeur geef eerst laten wennen met elk in een kooi naast elkaar...

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 17:06

Nwktje schreef:
Okee okee, alleen hoe wil je ze alle 2 in 1 kooi krijgen, als je het deurtje open doet dan is Koos zo zijn kooi uit, hoe kan je er dan 1 voor 1 er in doen?

Eerst de nieuwe in de kooi en dan Koos erbij, deurtje dicht?

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 17:06

Ik heb 2 valkparkieten :D

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 17:24

@Ineke2: Okee haha dan gaan we dat dan proberen, maar eerst een nieuwe aanschaffen.
@ivy_power89 leeuk, die zijn toch ook een stuk groter dan grasparkieten ?

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 18:34

Bij naderinzien is koos een vrouwtje ...
Als goedmakertje dat wij HAAR een half jaar lang als een Man hebben behandelt en een mannelijke naam hebben gegeven hebben we een Man voor haar gekocht genaamd Moos.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 22:18

Ineke2 schreef:
Wilawander schreef:

Toen ik dat had gedaan maakten ze mekaar af...Vandaar dat ik de voorkeur geef eerst laten wennen met elk in een kooi naast elkaar...

Dat is niet normaal. Ik kweek zo'n 300 jongen per jaar die per twee weg gaan of 1 voor 1 en op 1 geval na nooit problemen met samen zetten. In twee kooien zorgt alleen maar voor meer stress. Ook hier gaat alles zo bij elkaar in en geen probleem hoor.

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 00:33

overdag zijn ze samen los, in de avond zitten ze apart in een kooi, onze kooi kan in 2 delen, het nieuwe mannetje zit in het bovenste gedeeltje, en Koos in de onderste.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 09:57

Maar waarom? heeft totaal geen nut en voor de dieren erg verwarrend daar ze geen rangorde kunnen bepalen en hoe langer je ze uit elkaar houd hoe moeilijker dit gaat.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 09:58

wij hebben vorige week een parkiet in het bos gevonden. echt heel zielig. nu staat hij hier vrolijk in zn hokkie :)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 10:00

Ook ik heb twee valkjes! :))

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 10:01

nice :))

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 11:23

Wilawander schreef:
Maar waarom? heeft totaal geen nut en voor de dieren erg verwarrend daar ze geen rangorde kunnen bepalen en hoe langer je ze uit elkaar houd hoe moeilijker dit gaat.

Aah okee, jaa we hebben dit gedaan omdat Koos in de poten van Moos an het bijten is, en omdat Moos niks terug durft te doen of weg te vliegen. Hij gaat alleen maar krijsen en zn poten intrekken. Ze zijn overdag wel samen los zodat ze toch aan elkaar kunnen wennen, het gaat al nu een stuk beter met de pootjes aanvallen.

we durven ze niet snachts samen te doen, omdat we bang zijn dat ze elkaar verwonden.

@KBTP aah leuk, zijn die nou een stuk groter als grasparkietjes ?