Hond blaft als hij alleen thuis is

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wispeltuur

Hond blaft als hij alleen thuis is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 21:36

Sinds 3 weekjes wonen mijn vriend, ik en mijn hondje in ons eigen huisje *\o/* Natuurlijk is dit een hele blije en leuke gebeurtenis maar jammer genoeg deelt ons hondje dit niet met ons..
Als we weg gaan blaft ze non stop, voor mezelf of de buren vind ik dit niet zo erg maar ik vind het vreselijk voor haar dat ze zich zo ongemakkelijk voelt in het nieuwe huisje. Ze heeft altijd heel goed alleen kunnen blijven zowel samen met andere honden als echt helemaal alleen maar in dit huisje gaat het opeens niet meer. Vorig jaar zijn mijn ouders nog verhuist en hier was het ook geen probleem om alleen te zijn, wel waren er toen andere hondjes bij haar als we weg waren.

Omdat ik het idee had dat ze niet stil was wilde ik het zeker weten en heb toen met de huistelefoon mijn mobiel gebeld, vervolgens zijn we allemaal spullen gaan halen in bouwmarkten ed. we zijn 3 uur lang weggeweest en ook al die tijd heeft ze geblaft. Als ze dan even stil is is het ook werkelijk niet langer dan een halve tot hele minuut.. Ze is echt helemaal dood moe als we terug thuis komen.

Bij een pup zou je normaal gesproken het opbouwen, achteraf hadden we dit misschien moeten doen maar aangezien ze er nooit moeite mee had heb ik dit ook niet gedaan. Maar ik vraag me ook af of het opbouwen nut heeft in dit geval, ze blaft constant en ik ben bang dat ze dus het blaffen associeert met thuiskomen, of we nu 1 min of 3 uur weg zijn..

Ik kan echt niets bedenken behalve afwachten en hopen dat ze een keer op haar gemak is en niet meer blaft, maarja zo werkt het natuurlijk niet he. Wie kan mij helpen en heeft de gouden methode om mijn hondje te laten snappen dat we vanzelf terug komen ipv dat ze hele tijd angstig moet blaffen?

dierenfan

Re: Hond blaft als hij alleen thuis is

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 22:15

niet meer alleen thuis laten voorlopig dus daar een oplossing voor zoeken. En dan gaan trainen. Je gaat naar de keuken en zij blijft ind e kamer. Jij gaat douchen en zij in de kamer met deur dicht enz. Gaat dat allemaal heel goed dan ga jij de buitendeur open/dicht doen en doodstil staan (sommigen laten zich foppen) en wel maken dat ze jou niet kan zien. en als ze dan nog rustig is gelijk weer belonen enz. heel langzaam opbouwen. Ze is natuuurlijk wel haar hele veilige omgeving kwijt en alles ruikt anders. Is het anders niet mogelijk dat een stabiele andere hond een tijdje komt logeren? Die ze goed kent dus.

Kan wel zeggen dat mijn vorige hond ook zo'n periode gehad heeft. Die kon goed alleen thuis zijn en opeens begon hij met blaffen. Heb toen van alles geprobeerd maar niets leek te helpen. Toen eens hem gefopt en ik was even 'weg' en hij begon weer met blaffen. Ben toen met een enorm kabaal en getier zijn ruimte in gelopen en gesnauwt dat hij wel NU op moest houden met dat stomme gedoe (heb hem niet aangeraakt). Het was gelijk over en nooit meer last van gehad. Hij wilde blijkbaar gewoon zijn zin hebben en met mij mee gaan (wat hij meestal ook mocht maar soms kan dat gewoon niet).
Heb toen ook een bench weer aangeschaft. Niet om hem in op te sluiten maar puur om te dienen als zijn veilige hol. Hij had daar zijn eigen kleden in en een doek over 3 kanten zodat hij echt een holletje had. Deurtje uit de bench gehaald zodat hij altijd in en uit kon gaan.

Dit echter nooit doen als je hond wel uit stress of paniek blaft want dan los je niets op met een grote mond dan maak je alleen het probleem maar groter.

Hier geen buren zo dichtbij dat ze er last van kunnen hebben overigens maar voor de hond vond ik het gewoon zo vervelend dat ik het probleem op gelost wilde hebben. Zouden mijn buren er wel last van kunnen hebben dan zou ik dat ook zo opgelost hebben want burenruzie omdat mijn hond blaft zou ik niet willen hebben.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 22:22

ik zou het alleen zijn ook weer even opnieuw opbouwen. Daarbij woont de hond nu in een ander huis, zonder je ouders, met je vriend...misschien ook andere uitlaat tijden en vreemde spullen. De hond voelt zich misschien uit zn roedel gehaald.Gun hem vooral tijd en geduld.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 22:42

dierenfan schreef:
niet meer alleen thuis laten voorlopig dus daar een oplossing voor zoeken. En dan gaan trainen. Je gaat naar de keuken en zij blijft ind e kamer. Jij gaat douchen en zij in de kamer met deur dicht enz. Gaat dat allemaal heel goed dan ga jij de buitendeur open/dicht doen en doodstil staan (sommigen laten zich foppen) en wel maken dat ze jou niet kan zien. en als ze dan nog rustig is gelijk weer belonen enz. heel langzaam opbouwen. Ze is natuuurlijk wel haar hele veilige omgeving kwijt en alles ruikt anders. Is het anders niet mogelijk dat een stabiele andere hond een tijdje komt logeren? Die ze goed kent dus.

Kan wel zeggen dat mijn vorige hond ook zo'n periode gehad heeft. Die kon goed alleen thuis zijn en opeens begon hij met blaffen. Heb toen van alles geprobeerd maar niets leek te helpen. Toen eens hem gefopt en ik was even 'weg' en hij begon weer met blaffen. Ben toen met een enorm kabaal en getier zijn ruimte in gelopen en gesnauwt dat hij wel NU op moest houden met dat stomme gedoe (heb hem niet aangeraakt). Het was gelijk over en nooit meer last van gehad. Hij wilde blijkbaar gewoon zijn zin hebben en met mij mee gaan (wat hij meestal ook mocht maar soms kan dat gewoon niet).
Heb toen ook een bench weer aangeschaft. Niet om hem in op te sluiten maar puur om te dienen als zijn veilige hol. Hij had daar zijn eigen kleden in en een doek over 3 kanten zodat hij echt een holletje had. Deurtje uit de bench gehaald zodat hij altijd in en uit kon gaan.

Dit echter nooit doen als je hond wel uit stress of paniek blaft want dan los je niets op met een grote mond dan maak je alleen het probleem maar groter.

Hier geen buren zo dichtbij dat ze er last van kunnen hebben overigens maar voor de hond vond ik het gewoon zo vervelend dat ik het probleem op gelost wilde hebben. Zouden mijn buren er wel last van kunnen hebben dan zou ik dat ook zo opgelost hebben want burenruzie omdat mijn hond blaft zou ik niet willen hebben.

De buren zijn op de hoogte gesteld, ze hebben toegezegd het te laten weten als ze er wel last van hebben. Ze hebben zelf een labrador dus ze zijn gelukkig wel begripvol :)

Boos binnen komen lopen lijkt me inderdaad niet de truc bij haar aangezien het echt klinkt als een angstblafje, ze is de weg een beetje kwijt zeg maar. Als we thuis zijn is ze echt op haar gemak, dit heeft ook wat tijd nodig gehad maar ze is nu helemaal thuis gekomen zeg maar, ik mag ook gewoon de kamer uit dat is geen probleem. Op het moment dat we onze schoenen aantrekken en de voordeur open en dicht gaat dan begint het gedonder zeg maar, het probleem is dan dat ze dus niet stil word omdat we dan 'weg' zijn.

Een bench neer zetten is wel een goed idee, misschien dat ze dan wat meer een eigen plekje heeft als we weg zijn.

Ik zou het graag proberen met een andere hond er bij maar de hondjes waar ze mee samen heeft gewoond zitten anderhalf uur rijden van ons af en dat maakt het wel heel lastig om ze even op te halen en terug te brengen. We willen er graag een hondje bij maar om het nu overhaast te doen omdat ze blaft is natuurlijk ook niet echt ideaal..

Wel heel erg bedankt voor je reactie, je hebt er duidelijk de tijd voor genomen :)

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 22:45

moonsparkle schreef:
ik zou het alleen zijn ook weer even opnieuw opbouwen. Daarbij woont de hond nu in een ander huis, zonder je ouders, met je vriend...misschien ook andere uitlaat tijden en vreemde spullen. De hond voelt zich misschien uit zn roedel gehaald.Gun hem vooral tijd en geduld.

Ik ben ht er helemaal mee eens dat het opnieuw opgebouwd moet worden maar ik vind het zo moeilijk hoe dit aan te pakken ivm het niet stoppen met blaffen, wil haar natuurlijk niet belonen voor het blaffen.

Uit de roedel gerukt valt denk ik wel mee, kan dit natuurlijk nooit zeker zeggen aangezien ik niet in haar koppie kan kijken, maar ze hangt heel erg aan mij zo lang als ze bij mij is vind ze haar roedel compleet en is ze veilig :)

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 22:51

Ik denk ook dat je weer bezig moet met opbouwen. Onze hond heeft het ook een poosje gehad in een nieuw huis (met de honden zijn wij 6 keer verhuisd) en de 5de keer had hij er echt last van als hij alleen met de andere hond was. De andere ging gewoon in zijn mand liggen maar hij blafte aan een stuk door voor de voordeur.

Wij hebben toen de radio aan gezet en dat eerst zachtjes als wij er zijn en iets harder zetten als we weg gaan. Nu neem ik ook geen afscheid van de honden, ik ga gewoon weg en wanneer ik thuis kom roep ik ze.

De radio heeft denk ik dus bij ons geholpen, en het niet afscheid nemen.

Ik denk dat je hond even een veilig plekje moet vinden, ook als jullie er niet zijn.

Oh ik heb trouwens ook een aantal keer heb gefopt, net zoals degene hier boven mij.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 08:45

een ander hondje moet je ook niet even ophalen. Ik zou dat zeker een week in huis hebben en dan aan het einde van de week dat hondje eens mee uit nemen en die van jou alleen laten met iets zodat je kan horen of ze blaft en andersom.

Nu een hondje erbij nemen helpt totaal niet. Dat hondje komt bij een vreemd hondje ook op vreemd terrein met vreemde mensen en vreemde omgeving aan. Dus gaat in 8 van de 10 gevallen 'gezellig' mee blaffen.

Afscheid nemen doe ik thuis altijd met 'even op het huis passen' en als ik thuis kom negeer ik ze. Ze komen me dan ook helemaal niet begroeten als ik thuis kom want ze krijgen toch geen aandacht. Toen mijn jongste nog in de bench zat tegen eventueel sloopgedrag (heeft hij overigens nooit gedaan) liet ik hem bij thuiskomst altijd in de bench zitten totdat hij weer rustig ging liggen en dan deed ik het deurtje open. Dat wist hij heel erg snel! Nu is het dus thuis komen en eventuele boodschappen opruimen, naar toilet en wat ik allemaal maar moet doen en let gewoon niet op hun (er naar kijken is ook aandacht geven). Zo maak ik dat mijn thuis komst niet spannend is en dat ze er dus ook niet vol verwachting naar uit gaan kijken.

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 08:56

Ik ga hier even meelezen aangezien wij ook zo'n probleem hebben.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 10:49

Wispeltuur schreef:
Op het moment dat we onze schoenen aantrekken en de voordeur open en dicht gaat dan begint het gedonder zeg maar, het probleem is dan dat ze dus niet stil word omdat we dan 'weg' zijn.

Dan moet je daar dus beginnen met opbouwen. Schoenen aantrekken, deur open en dicht (jij nog binnen) en weer gaan zitten (met jas en schoenen aan). Laat je vriend een paar keer in en uit lopen en geef dan zelf het goeie voorbeeld. Dus bijv. met een diepe zucht op de bank ploffen op het moment dat hij weggaat, en alleen eventjes opkijken als ie terugkomt. Weggaan en terugkomen zijn geen big deal, dat is de boodschap die je mee wilt geven.

Ook in je dagelijkse bezigheden proberen niet teveel aandacht te schenken aan je hond. Als hij als je thuis bent, continu achter je aan loopt en aandacht van je krijgt, dan is het ook al stukken erger als jij weg bent. (Want hij kan achter niemand aanlopen én de aandacht is weg)

Ritueeltjes willen ook nog wel eens helpen, zodat de hond weet waar hij aan toe is. Dit combineren met een kluif/kong of iets waar hij toch minstens een kwartier nog mee bezig is als jullie al weg zijn, vergroot de kans op slagen.

Het is dus wel óf óf. Je kunt natuurlijk niet zeggen dat weggaan en komen geen big deal is en er vervolgens een ritueel aan vastmaken wat persé uitgevoerd moet worden.

De truc met opbouwen is dat je dus nooit langer weg bent dan de hond kan hebben. Je wilt dus weer binnen zijn vóórdat je hond gaat blaffen. Dat kan dus betekenen dat er de komende week bijna 24/7 iemand thuis moet zijn, omdat je nog met minuten oefent. (Zie het begin van mijn post)

Zijn er nog meer dingen verandert? Zijn jullie zelf druk/gestresst geweest door verhuizing? Waarbij de hond misschien ook wat minder aandacht/werk heeft gekregen?

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 11:13

Het kan zijn dat ze onwennig is in haar nieuwe huisje

maar..

kan ze ook niet gewoon waaks zijn? Nieuw huis, nieuwe buurt, baasje weg, huis beschermen! Dan heeft opbouwen namelijk weinig zin. Onze hond blaft ook uit waaksheid. Heel vervelend, nog geen idee wat we eraan kunnen doen. Het alleen laten is rustig opgebouwd en hij had er eerst geen problemen mee. Maar nu hij ouder word en de kat ook steeds beneden zit.. En nu de kleine pup erbij, is hij heel waaks geworden als de baasjes van huis zijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 15:46

dierenfan schreef:

Dat principe van dat opbouwen begrijp ik wel. Maar wat als dat dus al niet goed gaat: alleen de kamer uit met de deur dicht... je begint met kleine stapjes, maar hoe reageer je als je hond dan toch gaat blaffen?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 16:03

Nikass schreef:
Dat principe van dat opbouwen begrijp ik wel. Maar wat als dat dus al niet goed gaat: alleen de kamer uit met de deur dicht... je begint met kleine stapjes, maar hoe reageer je als je hond dan toch gaat blaffen?

Hangt er vanaf of je hond blaft uit angst of inderdaad om mee te willen. Mijn hond kan prima alleen zijn, maar gaat liever mee. Dan werkt het inderdaad om even met wat gebulder de kamer in te komen en weer weg te gaan als hij begint met blaffen.

Is je hond angstig moet je dit absoluut niet doen. Je wilt namelijk dat de hond zich prettig voelt zonder jou. Als je hond blaft betekent dat dat je stap te groot was. Je wacht dan wel tot de hond even stil is en komt dan pas weer terug.
Als je dus nog niet de kamer uit kunt met de deur dicht, begin je met de deur open ;)