ik heb me ereste hamster al weer 3 jaar en ooit zou die doo gaan natuurlijk. Nou trof ik hem vandaag trillend in een hoekje aan. Toen ie ging lopen wankelde die en viel constant om. Ik heb hem opgepakt en wat tomaat en water gegeven en eigelijk was die al gauw weer vrij druk. Ik heb hem weer in zijn kooi gezet en toen is ie iun zijn huisje gaan slapen. Nu ligt ie alweer in een hoekje, terwijl die altijd in zijn huisje ligt. Hij ademt vrij normaal volgens mij, al vind ik dat moeilijk in te schatten. Is het normaal dat hamster zomaar ergens anders gaan liggen om dood te gaan? of betekend dit niks? kan ik iets voor m doen? dierenarts, of is dat onnodig?
Ik heb hem op de koelste plek gezet, het is en blijft warm natuurlijk maar dit heb ik hem niet eerder zien doen. Hij ligt nog vrij rustig, ik denk dat ik iets te snel paniek dus wacht nog even met de dierenarts. Alhoewel die nu wel watr schokkender gaat ademhalen, maar dat kan ook van de warmte natuurlijk.
Adamootje
Geplaatst: 25-07-12 15:18
één van mijn vorige hamsters is ook 3 jaar geworden (dat is echt heel oud voor een hamster). Deze lag op een dag stil in een hoekje en de volgende dag was 'ie dood. Ik denk dat het zinloos is om een dierenarts ernaar te laten kijken, om eerlijk te zijn. Maar als jij je daar beter bij voelt moet je het ook niet laten.
Mijn advies: Kijk het nog even aan. Misschien heeft hij het inderdaad wel gewoon warm. Zorg dan voor een extra bakje met water. En natuurlijk is een koele plek en schaduw het fijnst voor je diertje.
Maiska
Geplaatst: 25-07-12 15:20
Het spijt me maar dit klinkt niet goed... heb inmiddels al een stuk of 10 hamsters gehad mn hele leven... Meestal zijn ze erg ziek als ze dit gedrag vertonen. Heeft hij ook diarree? Wat ik wel eens deed was een koelelement uit de vriezer tegen de buitenkant van de kooi, lekker koel voor ze. Of in een handdoek verpakken en in de kooi leggen (zorg dat het temperatuur verschil niet tè is!)
Succes ermee!
Edit, respect voor de 3/jarige leeftijd! Jeetje dat is geweldig oud!
Laatst bijgewerkt door Maiska op 25-07-12 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt
ellepel
Geplaatst: 25-07-12 15:20
wankelend lopen is wel iets dat kan horen bij het overlijden van een oudere hamster het evenwicht is dan niet goed meer en daardoor vallen ze om. of ze reageren op erge warmte weet ik niet,als het echt extreem is kan het natuurlijk wel zijn. houdt het in elk geval in de gaten,en hopenlijk knapt het diertje nog weer op
Vera96
Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-12 15:23
Ja zolang die rustig ligt lijkt het me eigelijk fijner om hem zo dood te laten gaan, wat kan een dierenarts nou voor een 3 jarige hamster doen?? alleen als hij duidelijk pijn heeft wil ik dat ie meteen verlost word. Hij ademt trouwens weer rustiger. Misschien heeft ie het in zijn huisje wel gewoon te warm en zit ik me veel te druk te maken. Ik blijf voorlopig iniedergeval thuis voor zijn kooitje laptoppen, moet er niet aan denken dat ie drekt wel heel onrustig word en er niemand is
Verder geen diarre zover ik kan zien. Wel weinig gedronken. Ik ga even de tweede koelkast leeghalen en de kooi daar tegen aan zetten terwijl ie open staat.
Zo ligt ie nu, alleen heeft ie nog zijn poot uitgestoken nu. Hij reageert helemaal niet op foto maken en kooi opendoen, dit is niet enkel de warmte zegt mijn gevoel. Ik wil hem het liefst er uitpakken en weer tomaat en water geven, maar ik denk dat ik hem met zijn3 jaar het best met rust kan laten, als ie dood gaat is het niet anders..
ellepel
Geplaatst: 25-07-12 15:33
ja dat denk ik ook,laat maar lekker met rust,dat is in zo'n geval als dit dan wel beter.
wel jammer,is een mooie hamster zo te zien en alvast sterkte
Maiska
Geplaatst: 25-07-12 15:36
Ik vrees het ergste, maar nogmaals, wauw 3 jaar! Sterkte meid en een da erbij halen heb je zeer weinig aan nu... Tis zowiezo erg moeilijk een dosis pijnstilling oid te geven bij een hamster, ivm de dosering. Als ze dat al geven.
Edit; je zou voor je eigen gevoel wel even een da kunnen bellen als je dat wil? Kost toch niks?
Ojee, als ik de foto zie lijkt het mij op een hamster die aan het inslapen is. Ik zou hem ook lekker met rust laten en als je nog wat wilt doen kun je altijd even naar de dierenarts bellen maar om met zo'n beestje nog te gaan slepen? Tja.. blijft altijd een moeilijke afweging.
Sterkte en 3 jaar is echt een mooie leeftijd voor een hamster!
Ik ook. Wat vervelend zeg dat het slecht gaat! Ik hoop dat het gewoon de warmte is...
Aukelizzy
Geplaatst: 25-07-12 21:57
Je hebt je hamster heel goed verzorgd . 3 jaar is echt hoog bejaard. Ik denk dat je hem inderdaad het beste met rust kunt laten. Waarschijnlijk slaapt hij heel rustig in en merkt hij er niets van. Sterkte..
Temeraire
Geplaatst: 25-07-12 21:58
Hamsters mogen geen tomaat dus dat zou ik niet meer geven!
Mijn hamsters liggen ook veel buiten hun huisje nu, kan goed zijn dat hij er door zijn ouderdom extra last van heeft. Als je het niet vertrouwt kan je ook de dierenarts bellen om advies, dan zeggen zij wel of een afspraak nodig is.
Geplaatst: 26-07-12 10:17
Aukelizzy schreef:
Is je hamstertje de nacht nog doorgekomen?
ik ben benieuwd naar hetzelfde.
Vera96
Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-12 23:40
Ik had dit topic niet meer in de gaten gehouden sorry.. Was inderdaad de hitte, hij heeft het nog tot vanavond volgehouden. Heb hem net dood gevonden in zijn kooitje..