Ballen obsessie hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

cherish

Ballen obsessie hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 17:02

Hallo,

Wij hebben een super lieve hond geadopteerd uit spanje.
Echt een super hond, luistert goed, kan overal mee naartoe, lief tegen andere honden en katten etc.
Alleen hij heeft echt een ballen obsessie!
Thuis gaat het prima, dan laat hij hem netjes los en wil er ook mee spelen maar buiten..

Hij wordt echt super fanatiek, doet er alles aan om de bal te krijgen, springen, happen naar de bal etc.
Maar omdat hij zo groot (65 cm) is ben ik bang dat t ooit mis gaat en hij iemand perongeluk hapt ipv de bal of omver duwt.

We hebben geoefend met 2 ballen, dit gaat opzich wel goed, hij laat de ander los maar blijft zo fanatiek.
Hij kan met gemak 2 ballen tegelijk in zijn bek doen en 3 lukt ook.

Eruit halen lukt nauwelijks houdt zijn kaken stijf op elkaar en wil er ook geen trekspelletje van maken.

Als ik met hem in t bos loop en een andere hond speelt met een bal en hij pakt hem is het erg moeilijk om de bal terug te geven.

Iemand een oplossing? Of een adresje dit mij kan helpen?
Hij geeft op zon moment echt niks om lekkers of koekjes, ook andere dingen zoals een tak interesseren hem niet.

Ik heb net cursus met hem afgerond en dat ging super, maar verder met de bal kunnen ze me ook niet helpen krijg ik t idee.

Wilawander

Re: Ballen obsessie hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 17:09

Als hij de bal niet af wil geven aan jou dan is dat een teken dat jij niet boven je hond staat. Juist een hond met zulke driften moet feilloos lossen. Heb hier ook zo'n draak die bij niemand lossen wil alleen bij mijn man en mij. Dus misschien wel iets om over na te denken.

Wat je kan doen. Is situaties opzoeken waarin hij slechter los wil laten. Laat hij los dan gelijk de bal weer geven als beloning enz. Je kan ook een bal met een touw eraan nemen. (Fijner voor je vingers) en deze altijd meenemen en gebruiken als beloningbal als hij zijn bal die hij nu heeft los laat of die van een ander. Vaak valt het kwartje vrij snel.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 21:28

De meest gemaakte fout bij het commando 'los' zit hem in het gebrek aan rust. Commando wordt te snel herhaald of er wordt niet gewacht tot de hond weer ontspannen genoeg is om los te laten. Misschien dus iets om naar te kijken.

Een piepspeeltje/piepbal kan ook heel goed werken als je hond een bal van de ander heeft. Die is vaak toch nét wat leuker dan een gewone tennisbal. Is je hond nou niet geïnteresseerd, doe dan net alsof jou dat heel goed uitkomt zodat jij in je ééntje (of met de andere hond) met dat speeltje kan spelen.
Vaak willen ze toch graag hebben wat de ander helemaal geweldig vindt.

Verder ook heel consequent zijn: nooit de bal gooien als hij nog ongewenst gedrag vertoont (wat ook zenuwachtig heen en weer pezen kan zijn, ook al voel je daar niks van). Pas als hij zich als brave huishond presenteert wordt er een balletje met hem gegooid.

Hoe meer rust er rondom de bal is, hoe rustiger je hond er mee wordt.

Verder nog een vraagje: wat wordt er voor mentaal werk met de hond gedaan?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 09:02

Zo'n hond hebben wij ook gehad.Volkomen geschift maar superlief dier was het (absoluut niet dominant trouwens, eerder een sulletje waar iedereen de baas over kon spelen behalve als het om de bal ging). Wij gebruikten het trouwens om hem los naast de fiets te laten lopen, balletje in de fietstas en je had geen riem meer nodig :D

Manon_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 09:10

Haha troi dat is handig!
Wat wilawander zegt daar sluit ik me bij aan!
Nog veel succes ermee ;)!

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 11:11

Ja wellicht, we kunnen verder wel alles met hem. Hij gaat voor ons door t vuur.
Alleen met de bal luistert hij niet.
Hij is zelf ook heel relax en niet dominant en echt superlief!
Hij is moeilijk weer rustig te krijgen als ik de bal heb. Pas als we weer in de auto zitten boeit de bal niet meer.
Inderdaad als ik de bal vastheb heb ik ook geen riem meer nodig.

We hebben net de cursus sociale huishond afgerond en zitten nu met zomer stop en ben nog aan t kijken naar vervolg.

Verder wordt er wel veel met hem gedaan om zijn energie kwijt te kunnen, heel veel naar t bos lange stukken lopen, zwemmen, gaan altijd mee met paardrijden ook met buitenritten van 2 uur ofzo. Mee naar werk, verjaardagen etc.

Wat wel gek is, als ik de bal weer pakken loopt hij als een gek te kwispelen, hij ziet t dus als een spel.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 17:13

mijne is ook zo'n junkie met de bal, maar hij laat wel los als ik het zeg. Tis toch een kwestie van oefenen. Tevens word de bal hier pas gegooid als hij zit, eerst was hij net zoals jou hond hoor :j, maar met veel oefenen is het een stuk beter geworden