Kat met gebruiksaanwijzing, asiel wordt zijn dood

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

CK88

Kat met gebruiksaanwijzing, asiel wordt zijn dood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 11:18

Een vriendin heeft een kat al vanaf kitten van 8 weken. Een prachtige lichtrode poes, ze komt van een boerderij. Het is een super lief beestje, voor hun dan. De kat reageert erg heftig op vreemd bezoek, en met heftig bedoel ik dat de kat midden in de kamer gaat staan en er niemand meer langs laat. Ze wordt dan echt vals en gromt, ze wil welleens een tik uitdelen. Als je wat langer in de kamer bent accepteert ze het wel, maar ze blijft alert.

Nu zit haar baasje met de handen in het haar, ze is zwanger en ze weer dat ze aan de veiligheid van het kindje moet denken. Ik denk dat de kat uit jarloezie het kindje zal aanvallen. Ook voor de kraamhulp en het bezoek zal het een hoop gedoe worden, dus heeft ze besloten dat het beter is een nieuw huisje te zoeken. De kat zal alleen maar angst ervaren, en stress hebben in de nieuwe situatie met kind.

Maar wie wil zo'n kat met gebruiksaanwijzing? Ze heeft al met een katten gedragskundige gepraat, en die zei dat het angst was en de kat het huis en 'haar' gezin wil beschermen.
Het asiel is een not done, de kat loopt in de tuin (klimt niet over de schutting) en is altijd vrij geweest, als je haar in een klein hokje gaat proppen wordt ze gek van angst. Ik denk dat het asiel haar dan laat inslapen.

We hebben contact opgenomen met speciale pensions, die (oude) katten, plaskatten, of katten met een ander probleem hun leven lang opnemen en verzorgen tot hun dood. Je betaalt dat een klein bedrag per maand maar dat is beter dan een gezonde kat laten inslapen, het is haar eigen verantwoording. Dat weet ze en ze doet er alles aan om de kat een goed leven te geven. In zo'n pension heb je een na bootsing van een echt huis, met een overdekte ren. Prima voor deze kat.

Helaas hebben deze pensions een wachttijd van minimaal 6 maanden. Ze denkt ook dat de kat gelukkig zal zijn op een boerderij, maar niet zo'n 1 die katten alleen houdt voor de muizen maar die echt gek zijn met de kat. En dat ze gevoerd wordt en aandacht krijgt.

Wie o wie heeft hier ervaring mee, en heeft tips en ideën voor deze kat? Als ik niet al 3 katten had, zou ik dr zelf in huis nemen.

kaatje77

Re: Kat met gebruiksaanwijzing, asiel wordt zijn dood

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 11:21

In ieder geval aanmelden voor zo'n speciaal pension en als de beeb geboren is, de kat tijdelijk in een kattenhotel onderbrengen, totdat er plek is in het pension?
Lijkt mij een logische oplossing.

Als de kat echt gevaarlijk is, is inslapen ook een oplossing, klinkt hard, maar dan heeft de kat geen stress meer....

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 11:22

eerst een saankijken, eigen kind is ook anders, mijn hond is doodsbang voor vreemden maar de kleine is zijn alles, vanaf dag 1 al

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 11:25

In het asiel gaan ze echt niet gelijk de hele dag een klein hokje in hoor.
Waarom bel je niet even een paar asiels langs om te kijken wat ze kunnen bieden?
Ik weet dat het asiel in Amsterdam erg mooie ruimtes heeft waar de katten alleen 's nachts in de hokjes gaan, mits ze zich een klein beetje gedragen.

En inderdaad, eerst even aankijken? Laten wennen aan kinderen in huis, bezig gaan met kind (of een pop!) en ondertussen poes ook gewoon aanhalen zodat ze leert dat het geen bedreiging is maar juist een positief gevoel erbij krijgt.
Laatst las ik toevallig een artikel van hoe je dit met een hond kan aanpakken, denk dat zoiets ook met katten wel moet werken.

edit: voila: http://www.kattenplaza.nl/Katten_en_baby

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 11:26

Nee! Niet aankijken. Levensgevaarlijk en je zal altijd op je hoede moeten zijn. Die kat moet daar gewoon weg voor de baby er is. Ik zou 'm bij zo'n pension inschrijven. Hoe lang moet ze nog qua zwangerschap?

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 11:38

Ik heb precies zo'n kat gehad, je kwam bij ons het huis niet in als wij er niet waren. We moesten altijd alert zijn met bezoek: laat hem met rust, dan doet hij ook niets (zolang wij erbij waren). Bezoek niet alleen van buiten naar binnen laten lopen (in de zomer).
Maar als je zo'n beest de kans geeft is ie binnen een paar dagen gewend aan een nieuw persoon, eigenaars zijn tenslotte ook geaccepteerd op een bepaald moment.
Ik geloof niet dat hij de baby aan zal vallen uit jaloezie, wat dat betreft tikken katten amders dan honden. Geef hem de kans even te wennen, laat de baby nooit alleen met de poes ( ook niet met een "lieve" poes trouwens)
Kraamtijd zal even lastig zijn, maar als pa in de buurt is is dat ook niet onoverkomelijk.

Mochten ze hem toch weg willen doen, doe hem dan niet naar een asiel ofzo, dat wordt inderdaad zijn dood, veel teveel indrukken en veranderingen. Probeer dan rechtstreeks een nieuw baasje te vinden.

Hhhilde heb jij ooit wel eens een kat gehad???
Laatst bijgewerkt door IKbenEllen op 24-07-12 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 11:39

... ze is in september uitgerekent. Ik sprak haar net op de bovenstaande link door te geven. De kat mag nu ook buiten de schutting komen, en dat vind ze super! Dus als ze maar weg kan komen hoop ze dat het goed gaat. Ze kijkt het aan tijdens de zwangerschap, maar ze heeft haar wel vast ingeschreven bij het asiel voor de zekerheid.

Hhilde: ik vind je reactie heftig, het is niet zo even een ding wat je wegdoet, ze doet echt haar uiterste best, en ik ben echt super blij dat ze het probeert. Dieren zijn net je kinderen, en je hebt er verantwoording over. Deze verantwoording neemt ze, ik hoop dat het goed uitpakt.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 11:43

@ck88

Toch snap ik de reactie van Hhilde wel
Het is gewoon onverantwoord om zo,n kat bij een pasgeboren kind te houden.
Normaal heb ik het niet zo op het wegdoen van dieren.
Maar in deze situatie lijkt het mij noodzakelijk.
Een kind gaat ten alle tijden boven een kat.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 11:44

Goed dat ze de kat iig heeft ingeschreven!

Wat betreft de reactie van Hhilde, ik snap haar wel, ik omschrijf het misschien iets subtieler, maar bedoel wel hetzelfde eigenlijk, het is maar net hoe je een tekst leest ;)

Tuurlijk is een kat geen ding, maar een deel van de familie, dat snapt elke dierenvriend ;)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 11:46

Als het echt niet gaat, hoef je een kat toch niet gelijk in een asiel te doen? Je kunt ook zelf aan de slag toch. Op MP zetten en proberen de kat op een boerderij of buitenhuis met veel ruimte te krijgen. Dan heb je in ieder geval zelf zeggenschap over waar poes terecht komt.
Dat is toch ook een optie?

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 11:49

Ook voor aprils-joke: heb jij ervaring met katten? Het zijn geen honden!
Ik heb echt een killer gehad, maar een kind heeft hij hooguit een keer naar uitgehaald als ie in het nauw gedreven was. Een kat wil weg kunnen van kinderhandjes en zoekt het niet op.

Eigenaar heeft ook een bepaalde verantwoording tegenover het dier vind ik, en om het al niet eens te proberen is wel heel makkelijk. Zoals ik het van ts lees hoop ik dat haar vriendin de kat een kans geeft.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 11:54

Ik ben ook eerder geneigd om te zetten 'wacht het af'.

Ik had hier ook zo'n kat hoor, viel alles en iedereen aan die niet 'ons' was!
Maar toen mijn nichtjes (lees: toen 3 maand en 2 jaar) in huis waren en de oudste had de bench van poeslief opengemaakt, gebeurde er: niets.

Poeslief heeft bij de oudste op schoot geslapen en de jongste, daar keek ze niet eens naar.

Ok, risico's mogen nooit genomen worden als het baby's betrefd, maar ik zou toch ook niet zomaar zeggen om de poes weg te doen.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 11:54

Nog voor het kind geboren is de kat weg doen!
Niet gaan aankijken!

Ik had ook een kat die je ook nog wel eens aanviel en het leuk vond om in je benen te hangen en te bijten,ook de andere dieren waren niet veilig bij haar.
Wij accepteerden het wel,maar met uitzicht op een kruipende baby die straks van alles vast pakt en gaat trekken
was dit niet meer te doen.
Vond het heel jammer,had de kat al vanaf zijn geboorte (is bij mij geboren) maar met een baby is dit geen veilige situatie :n

Ik snap ook heel goed dat een dier een deel uit maakt van je gezin,
maar ik mag aannemen dat de veiligheid van de baby toch wel voorop staat en dat je op zo'n moment voor je kind kiest ipv de kat.

EDIT;
nog even voor 'ikbenellen'; mijn kat zocht die dingen juist wel op,dat zag dat als een mooie uitdaging.
Laatst bijgewerkt door nientje78 op 24-07-12 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 11:55

ik heb zelf 2 katten en ook nog andere katten gehad waaronder probleem gevallen.
dus ja ik heb ervaring met katten. ;)

maar alsnog zal ik het risico niet nemen , mischien juist door mijn ervaring met katten ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 11:56

Kan het dier niet in de schuur oid blijven? Dus dat ze een kattenluikje maakt, en zijn spullen daar neerzet? Misschien met een klein kacheltje zodat het niet te koud wordt in de winter. Er zijn veel mensen die hun katten (ook niet valse exemplaren) op die manier houden. Zolang de kat maar wel eten en drinken krijgt lijkt me dat een prima tussenoplossing. Hoef je de kat niet te scheiden van het huis an sich, alleen moet hij wel leren dat hij niet meer naar binnen mag. Nu is het zomer dus een prima tijd om te proberen of dit gaat, in de winter moet je ´m niet ineens naar buiten doen maar nu is het warm...

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 12:11

nientje78 schreef:
Nog voor het kind geboren is de kat weg doen!
Niet gaan aankijken!

Ik had ook een kat die je ook nog wel eens aanviel en het leuk vond om in je benen te hangen en te bijten,ook de andere dieren waren niet veilig bij haar.
Wij accepteerden het wel,maar met uitzicht op een kruipende baby die straks van alles vast pakt en gaat trekken
was dit niet meer te doen.
Vond het heel jammer,had de kat al vanaf zijn geboorte (is bij mij geboren) maar met een baby is dit geen veilige situatie :n

Wat een vreemde argumentatie is dit. Misschien begrijp ik het verhaal niet goed, maar jij hebt dus zelf een mogelijk agressieve kat weggedaan voordat de baby er was. En dat is geod gegaan (nogal wiedes natuurlijk). Maar je hebt dus geen ervaring met wél afwachten tot het kind er is? Hoe kun je dan zeggen dat dat niet goed zou gaan?

Een mensenkind is voor vrijwel alle zoogdieren een totaal ander wezen dan een volwassene. Vandaar ook de massa's verhalen over onhandelbare hengsten die een per ongeluk hun stal ingekropen peuter geen haar krenkten, baby's die door wolven of wilde honden werden geadopteerd et cetera. Er is domweg maar één manier om uit te vinden of de angst dat deze kat agressief zal zijn naar de aanstaande baby terecht is. Ik vind het de verantwoordelijkheid van de eigenaar van de kat om die moeite te nemen.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 12:15

nientje78 schreef:
nog even voor 'ikbenellen'; mijn kat zocht die dingen juist wel op,dat zag dat als een mooie uitdaging.

Heel apart, dit is niet kat-eigen. Mijn kat deed naar kinderen alleen een "laat me met rust" klauw als ze echt te dichtbij kwamen. Als wij niet thuis waren viel hij vreemden wel zo aan.
Maar goed ik denk dat eigenaar heel goed in kan schatten wat voor type haar kat is. Natuurlijk gaat veiligheid van kind boven alles. Maar om zonder slag of stoot de kat maar op te ruimen vind ik wat makkelijk, de kans is reëel dat het met een beetje oplettendheid de eerste jaren gewoon goed kan komen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 12:16

Als moeder ben ik het volledig met Hhilde eens. Bovenstaande zegt dat je het moet uitzoeken, wel dat betekent dat je je baby blootstelt aan een gevaar (zelfs als je er bij blijft is het gevaarlijk!), dat zou ik nooit doen. Dan ging kat echt weg, inslapen danwel naar een pension.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 12:21

Misschien is de kat wel super met het kind, ik vind sommige reacties zwaar overtrokken hier.

Fijn dat ze een oplossing aan het zoeken is, wellicht geeft het inderdaad meer rust als de kat naar buiten kan (en evt. buiten kan leven). Afstand doen (of zelfs inslapen) vind ik nu nogal voorbarig.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 12:23

De ouders van mijn vriendin hadden het ook aangekeken, helaas is de baby wel fiks aangevallen en dat is het laatste wat je wil... Dat was niet meer terug te draaien.

Kat is gelijk weggegaan natuurlijk, maar het kwaad was al geschied.

Mijn advies is dan ook, hoe zwaar ook, de kat wegdoen.Want voor de kat is het ook niet altijd even leuk als er een kind aan het rondkruipen is namelijk.

Optie 2; een buitenverblijf maken voor de kat zodat de kat niet binnen komt?

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 12:25

moest het mijn kat zijn zou ik het even blijven aankijken, op voorhand zeggen dat de kat de baby zal aanvallen vind ik voorbarig, want dat weet je niet. Uiteraard de baby wel nooit alleen laten met de kat..

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 12:30

maura schreef:
Wat een vreemde argumentatie is dit. Misschien begrijp ik het verhaal niet goed, maar jij hebt dus zelf een mogelijk agressieve kat weggedaan voordat de baby er was. En dat is geod gegaan (nogal wiedes natuurlijk). Maar je hebt dus geen ervaring met wél afwachten tot het kind er is? Hoe kun je dan zeggen dat dat niet goed zou gaan?

De kat is hier pas weg gegaan toen de baby al 4 maanden oud was.
En de kat was niet mogelijk agressief, dat was ze en ze viel je gewoon aan....het was (en is nog steeds) een behoorlijk dominant katje.
Ik ga niet afwachten tot het een keer mis zal gaan.....en heb daarvoor mijn voorzorgsmaatregelen genomen.

Ja...was een heel apart katje,was en is voor niemand bang en zal je zeker niet uit de weg gaan.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 12:41

Ik zou het in dit geval ook aankijken, de kat is voor de eigen mensen wel lief, alleen voor vreemden niet. De kans dat ze het eigen kind dus ook direct als eigen ontvangt is erg waarschijnlijk, voor dieren is het heel natuurlijk dat er nieuw geborene in de groep erbij komen.
In het eerder genoemde verhaal hier in het topic greep de kat ook z'n eigen mensen, dat is een heel ander verhaal.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 12:50

nientje78 schreef:
maura schreef:

De kat is hier pas weg gegaan toen de baby al 4 maanden oud was.
En de kat was niet mogelijk agressief, dat was ze en ze viel je gewoon aan....het was (en is nog steeds) een behoorlijk dominant katje.
Ik ga niet afwachten tot het een keer mis zal gaan.....en heb daarvoor mijn voorzorgsmaatregelen genomen.

Ja...was een heel apart katje,was en is voor niemand bang en zal je zeker niet uit de weg gaan.

Maar dan heb je het zelf dus wél aangekeken ( +:)+ ), is het in die 4 maanden niet mis gegaan met de baby (omdat je gewoon goed hebt opgelet blijkbaar) en heb je de beslissing om jouw kat weg te doen (blijkbaar naar bekenden, anders wist je niet dat ze nog steeds zo is) genomen toen je zeker wist dat het niet ging. Dan begrijp ik al helemaal niet waarom je aan een onbekende wiens situatie je niet kent adviseert om niet af te wachten hoe het gaat maar de kat te dumpen voordat het kind er gezond en wel is?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 12:55

Ik vind het erg voorbarig...kind is er nog niet of de kat moet al foetsie! Kind is toch ook eigen, dus ik zou het afwachten.

Daarbij je kan de deur(en) toch dicht doen/ of ruimtes niet toegangelijk maken voor de kat, of buiten een ren/katproof tuin maken...zoveel mogelijkheden!

Vaak staat er ook na de zwangerschap in advertenties: kind is alergisch >;) yeah right...je begint aan een huisdier of niet! Dat is mi ook in voor-of tegenspoed....