Wat mager na bevalling, wat geven aan mama poes?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rytir

Wat mager na bevalling, wat geven aan mama poes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 09:56

Mijn poes is twee weken geleden bevallen van een prachtig nest van 5 kittens. De bevalling ging voorspoedig en de poes is een supermama. Misschien wel iets te super want ze geeft echt alle voedingsstoffen aan haar beebs. Ik verwacht zelfs dat ze morgen allemaal (met 15 dagen) verdrievoudigd zijn in gewicht, twee zijn dat al (325 en 315 gr).

Vrij snel na de bevalling begon de poes wat te vermageren. Ze eet verder prima, zowel droog als natvoer inname is het 2/3 voudige van wat ze normaal eet. Nu heb ik haar als extraatje wat vette vis bijgevoerd: tonijn en markreel uit blik. Dit heeft tot nu toe goed geholpen om haar weer op gewicht te brengen. Maar gezien haar steeds groter wordende dorstige kittens vroeg ik mij af of jullie nog tips hebben m.b.t. aanvullingen op het voer? Lekkere vette traktaties of extratjes naast het natvoer, de tonijn en markreel? Op die manier kan ik wat meer afwisselen :)

Dan heb ik nog een tweede vraag; Moeders houdt van knus :Y) . Ze lag in een grote kartonnen doos maar vond deze blijbaar te groot. Uiteindelijk heeft ze een hele kleine doos uitgekozen naast de bank (naast de plek waar ik s avonds zit). Nu wil ik ze eigenlijk weer terug in een grote doos (de oude heb ik weggegooid want die keurde ze geen blik waardig). Dat geeft de kleintjes wat meer de ruimte om te scharrelen wat ze nu steeds meer doen. Het lastige is echter: hoe krijg ik ze daar :D ? Ik wil eigenlijk een beetje dat kitten-sleep verhaal zo veel mogelijk voorkomen maar de grote doos past niet naast de bank. Iemand ervaring met dit soort gezinsverhuizingen?

Zoraida_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 12:43

Wat geef je momenteel de moederpoes als voer? (merk, hoeveelheid)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 13:08

Kittenmelk halen en zowel aan kittens als moeder geven. Die melk is een caloriebom en moeder verteerd dat ook makkelijk als ze jongen zoogt.
Wij trakteerden onze kat ook op een dagelijkse portie kittenmelk toen ze een nestje had. Zij was een klein fijn poesje maar had wel een melkproductie om u tegen te zeggen. Ze is verder niet vermagerd en het heeft ons nog moeite gekost om haar melkproductie te stoppen na het spenen.

Wat het gezinsverhuisverhaal betreft: succes! :D . Als moeders besloten heeft dat ze daar gaan bivakeren is ze meestal niet op andere gedachten te brengen.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 13:16

Yoko krijgt op dit moment Sanabelle kittenbrokken (onbeperkt) en 1 zakje kittenvoer van Porta. Daarnaast krijgt ze nog een half blikje tonijn of markreel per dag.

Kittenmelk is inderdaad een goed idee! Dat lust ze vast wel en is makkelijk om erbij te geven. Wat betreft huisvesting; daar was ik dus al bang voor :Y) . Het is gewoon een beetje een tut: eerst een prachtige doos van 1m bij 70 cm mét afdakje maar ze verkiest dat kleine doosje waar zij maar net bij kan...

F_Orumster

Re: Wat mager na bevalling, wat geven aan mama poes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 13:21

Zo'n klein doosje is toch veel gezelliger ;)
Katten en honden liggen wel graag weggestopt. Als ze daarvoor kiest, laat haar dan maar lekker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 15:05

Kittenmelk is inderdaad een hele goede en hoog calorische kittenbrokken. Ik ken Sanabelle niet maar als het een goed merk is zitten er vast veel calorietjes in.

Toen ik een moederpoes opving voor het asiel met 5 kittens gaven we haar ook kittenmelk en kittenbrokken. De poes was broodmager maar hierdoor gaf ze werkelijk slagroom en na 10 weken leverde ze een stel hele mooie, dikke kittens af :j

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 05:38

wij geven i.p.v. blikvlees als lekkernij smuldier kip (ligt bij vele supermarkten in de diepvries) als lekkernij. Niet elke kat wil het eten maar vele katten wel. Het is geen compleet voer dus echt geven als lekkernij naast de kittenbrokjes. In dit vlees zit veel meer voedingswaarden en veel minder vocht. Het is dus veel voedzamer EN veel gezonder omdat daar niet zoveel toevoeginen in zitten.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 08:45

Bedankt voor alle tips! Een echte 'fat cat' zal yoko nooit worden maar hopelijk houd ik haar in ieder geval op gewicht! Zal ze nodig hebben want het zwaarste kitten was gisteren al 345gr (met 14 dagen) :Y)

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-12 22:37

Nou, de kittenmelk is een groot succes, Yoko vindt het heerlijk! Sanabelle is inderdaad een hoogwaardig brok met veel vlees en in de kittenvariant veel calorietjes. Yoko krijgt normaal gesproken ook af en toe wat smuldier, vindt ze super. Met de kittens zoek ik echter naar calorie bommetjes :D. Het grootste kitten, liefdevol omgedoopt tot 'fatcat' is nu met 17 dagen al 385 gr dus mams doet echt haar best. Mams is een halve noor (maar een heeeele kleine :) : en paps een maine coone, ik verwacht dan ook eigenlijk wel dat ze met drie weken ongeveer op een halve kilo zitten. Yoko zit ook mooi in haar vacht; wel wat minder flufhaartjes maar ze glanst als een tierelier. Bedankt voor de tips, echt super dat jullie met mij hebben meegedacht (dat is het ouderwetse bokt wat ik ken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 22:55

Wij gaven de kittens idd kittenmelk en de moederpoes brinta (pap). Brinta en wat melk,even in de magnetron en dan roeren(wel kijken of het niet te warm is). Moederpoes genoot ervan en werd er wat dikker van.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 13:38

Zitten groeien ongeveer 100 gram per week dus met 3 weken al 500 gram lijkt me wat veel of mamma geeft slagroom.... Er bestaan ook speciale brokken van Royal Canin bij de dierenarts en dat zijn Queen brokken, lekker voedzaam.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 13:03

@cissy, de 500 gaan ze idd niet halen, de groei is even gestagneerd omdat ze flink aan het keten zijn... Ze komen wel keurig aan maar niet meer die megagewichten van hiervoor. De zwaarste is nu zo´n 435 en de lichtste 365...