rat wassen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

friends_f_e

rat wassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 23:55

Heej bokkers,
Ik heb 3 geweldige ratjes thuis zitten! Nu het probleem, ze zijn niet meer zo wit als voorheen wat niet stoort maar ze zouden zeker wat frisser mogen ruiken :D

Ik weet dat het wassen van huisdieren best niet gedaan wordt tenzij het echt nodig is, maar mijn cavia's worden iedere zoveel maanden ook eens gewassen zodat ze weer mooi proper zijn dus kan het kwaad?

En hoe pak ik het aan want ik zit met een ratje dat niet zo aanhankelijk is waarvan ik al denk dat ik het niet ga proberen maar de andere (meest stinkies :D) zijn meer gewend met oppakken etc.

Is het een slecht idee?

*edit: ik zou speciale dierenshampoo gebruiken

Groetjes Hannelore,
Laatst bijgewerkt door friends_f_e op 23-07-12 23:57, in het totaal 1 keer bewerkt

saskiakefie

Re: rat wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 23:56

Ik denk dat je dan beter shampoo kan gebruiken die je niet uit hoeft te spoelen of van die poeder die je erin wrijft en daarna weer eruit kan kammen.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 00:02

De meeste ratten houden van water en zwemmen. Je kan ze dus ook gewoon in schoon water laten zwemmen (in een teiltje of de wasbak oid), dat kan zo vaak je wilt zonder dat het het huidvet e.d. aantast.

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 00:03

Ik zou het eerst in de kooi bekijken: andere bodembedekker? Hangmatjes vaker wassen of vervangen/ Andere speeltjes (ondanks dat ik veel hout had, had ik nooit problemen, maar ik hoor andere verhalen). En wat doen ze als je een badje voor ze neer zet met de warme weer (al dan niet met stukjes appel/erwten/pasta erin) ?
Ik had zo'n verf-rollerbak, aflopend plateau waar ik een gastendoekje oplegde en dan heb je 2 cm diep poedelwater.

Ik heb zelf mijn ratten nooit met een 'goedje' gewassen verder..

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 00:07

Ratten zijn van zichzelf schone dieren, dus vind het raar dat die van jou dat niet zijn...
Verder vinden ze badderen en zwemmen vaak leuk en dat sluiten ze af door zichzelf nog eens helemaal te poetsen. Dus geef ze gewoon eens een teiltje lauw water, zet ze er desnoods in als ze er uit zichzelf niet ingaan in eerste instantie.

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 00:16

Het is niet dat ze niet van hun eigen proper zijn, ze kuisen zich de hele dag door en het is ook niet dat ze uren in de wind stinken maar als ik ze bij me neem dan ruiken ze soms niet proper. Dat water in de kooi plaatsen kan ik wel proberen nu het eindelijk eens wat warmer is. Ik heb het ooit met sneeuw gedaan en dat vonden ze fantastisch :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 08:13

Ik zou het niet doen. Gezonde ratten houden zichzelf en elkaar prima schoon, en een rat ruikt nou eenmaal naar rat en niet naar bloemetjes. ;) Ze hebben allemaal een eigen geurtje waar ze elkaar ook aan herkennen en waardoor ook de plaats van de rat in de groep is bepaald. Ruik maar eens het verschil tussen je ratjes. :j Grote kans dat de alpha heel anders ruikt dan de anderen.

Als je ze wast zullen ze weer extra hun best doen om naar zichzelf en de groep te ruiken, dan krijg je hetzelfde effect als met een te schone kooi; ze gaan juist sneller en harder 'stinken'. Een badje aanbieden kan natuurlijk wel, zeker met dit weer. :j Maar laat hen de keuze en ga zeker niet aanrommelen met shampoo of iets dergelijks.

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 09:17

Gewoon lekker wassen, je hebt speciale knaagdierenshampoo's of je kan zelfs de shampoo van Jp pakken daar wassen ze zelfs de cavia's konijnen en kanaries mee voor de tentoonstelling. Het is hele milde shampoo en het kan gerust, wel even goed uitspoelen en afdrogen natuurlijk :j