Meedenken over onhandelbare poes met zeer bekje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Meedenken over onhandelbare poes met zeer bekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 15:40

Ik zit een beetje met een probleem. Wij hebben een poes die niet op te pakken is; zij is zwerfkat geweest van 0 tot 13 weken in een nestje en was daarna probleemkat in asiel. Wij hebben haar vanaf dat ze een maand of 9 is.
Zie eerder topic over deze dame [BB] HELP Vangen en verhuizen onhandelbare poes

Afbeelding

Gister en vandaag viel me op dat ze een beetje een vies kinnetje heeft alsof ze er misschien wat bloed of een ontsteking aan heeft of in ieder geval irritatie. Maar doordat ze zich daarover onzeker voelt, laat ze zich niet goed bekijken. Ze eet wel voor zover ik kan zien.

Heb vanmorgen een beetje extra water bij haar natte brokken gedaan zodat ze in ieder geval vocht binnen krijgt als het een ontsteking betreft in of buiten haar mondje.
Dit is een poes die echt doorbijt en echt heel erg fout krabt als je haar zou vangen of in het nauw brengt, zeker nu ze niet lekker is. Wat kan ik doen om haar toch een beetje te helpen met deze zere plek aan haar kin/mond?

Ik zat te twijfelen of ik een beetje metacam over haar voer zou doen om te helpen als het zeer doet of geirriteerd is? Dat heb ik in huis omdat er bij mijn andere katten vorig jaar kiezen/hoektanden getrokken zijn.

poes

Re: Meedenken over onhandelbare poes met zeer bekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 15:43

Altijd moeilijk... ik heb er ook eentje die zich niet laat oppakken, en het is altijd even dubben wanneer ik ze moet vangen en naar de DA gaan, of het nog even zo aankijken. Het is zo lastig als je niet eens eens kunt kijken e!

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 15:45

En iets kalmerends/verdovends door haar voeren en er dan even naar (laten) kijken? Is dat een optie?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 15:49

Even overleggen met de dierenarts, mss dat die wel iets weet wat je door het voer kan doen oid.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 15:54

Peppertree schreef:
En iets kalmerends/verdovends door haar voeren en er dan even naar (laten) kijken? Is dat een optie?

Ze is zelfs verdoofd nog levenslink jammergenoeg. En om haar verdoofd te krijgen moet ze echt haar eten opeten met zo'n pilletje erin. Ze is niet dom en stopt al gauw met eten als het anders smaakt.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 15:55

lor1_1984 schreef:
Even overleggen met de dierenarts, mss dat die wel iets weet wat je door het voer kan doen oid.

Zal vanavond even kijken hoe ze is en dan morgenochtend even op het telefonisch spreekuur bellen om ze mee te laten denken.
Lastige is ook dat ze samen met 5 andere katten eet..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 15:55

Dikke leren handschoenen tot over je ellebogen aan een optie? (van die roofvogel handschoenen).

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 15:57

Meestal geneest een kat vrij goed van zichzelf.
Het is niet leuk om aan te zien maar als een kat zo onhandelbaar is is de stress groter dan het natuurlijk laten genezen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 15:59

Cayenne schreef:
Dikke leren handschoenen tot over je ellebogen aan een optie? (van die roofvogel handschoenen).

Ze heeft 8 maanden in het asiel gezeten als projectkat, daar werd ze standaard gevangen en aangepakt met zulk soort handschoenen, zodra ik handschoenen of ovenhandschoenen aan doe, gaat zij al rennen. Ze had in die tijd heel erg niesziekte. Als ik met een handdoek rond loop en haar toevallig tegen kom, is ze ook al panisch dat die handdoek voor haar is.. Ze kan van paniek letterlijk tegen de muren opklimmen, heb ik gezien toen ze eerder wel naar DA moest voor blaasontsteking toen we haar nog maar pas hadden. Maar als ze toch gevangen moet gaan worden zal ik wel aan dit soort maatregelen moeten denken..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 16:00

Succubi schreef:
Meestal geneest een kat vrij goed van zichzelf.
Het is niet leuk om aan te zien maar als een kat zo onhandelbaar is is de stress groter dan het natuurlijk laten genezen.

Dit is ook weer zo... ik kijk het ook zeker even aan, want ze doet het verder eigenlijk heel erg goed.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 16:01

Ik zou 'r met rust laten en pas ingrijpen als het erger wordt (verminderde eetlust, duidelijk pijn of eraan krabben) Zo'n kat met letterlijk alle macht willen onderzoeken is alleen maar extra stress.

En daarnaast je kat eraan leren wennen dat je d'r nou eenmaal af en toe wil optillen. Dat is misschien makkelijker gezegd dan gedaan met zo'n feeksje :D Mijn kat moest er ook niks van hebben, die is niet verwilderd maar gewoon heel angstig. Ik heb 'r stelselmatig opgepakt, met krabbende/bijtende/blazende kat naar snoepjes gelopen, met kat en snoepjes naar de krabpaal, kat op de paal, snoepje d'r bij en verder met rust laten. Elke dag herhalen tot ze eraan gewend is en tot die tijd zo min mogelijk aan d'r kop zeuren. Succes.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 16:02

Laat de natuur zijn werk maar doen ;).
Wij hadden een kat die was aangereden en na genezing in het asiel was beland, dat was práchtig genezen!
Tijd terug een kat met een ontsteking tussen zijn tenen, flink dik, stinken! Maar met 2 weken gewoon netjes genezen.
Begrijp mij niet verkeerd, ik ga altijd naar de dierenarts hoor! Maar merk dat katten van zichzelf goed en snel genezen, alleen vinden wij dat gauw "zielugh" ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 16:03

Misschien heeft ze rotte kiezen?
Onze kat wordt daar morgen aan geopereerd, die miauwde niet meer en had opgezette klieren.
Weet niet of die van jou dat heeft?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 16:04

Eens met Succubi. Voor hetzelfde geld heeft je kat gewoon acné :Y) Met rotte kiezen lijkt me niet dat ze nog lekker eet.

Natuurlijk wel ingrijpen als je kat zich beroerd gaat voelen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 16:05

Goede tip Koper (dagelijks oppakken), maar meisje lief klimt letterlijk via je armen, lichaam en gezicht weer van je af. Dan heb je diepe halen van 10 tot 15 cm lang op je armen staan (de lidtekens lijken alsof ik bij mijn polsen met een mesje heb zitten snijden ;( )
En de nekreflex daar breekt ze uit, want daar zijn wij uiteraard ooit mee begonnen, toen heeft ze mij terwijl ik haar met rechts in de nekreflex had in mijn linker pols tot 3 keer gegrepen en doorgebeten en dan liet ze ook niet meer los.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 16:08

fargo schreef:
lor1_1984 schreef:

Zal vanavond even kijken hoe ze is en dan morgenochtend even op het telefonisch spreekuur bellen om ze mee te laten denken.
Lastige is ook dat ze samen met 5 andere katten eet..

Zijn die andere katten ook zo lastig?
Zo nee; de andere katten apart zetten met hun eten, zodat ze geen verdovende middelen binnen krijgen mocht je wat op mogen halen bij de dierenarts.
En evt het spul met iets héél lekkers geven wat ze normaal echt niet afslaat.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 16:13

fargo schreef:
Goede tip Koper (dagelijks oppakken), maar meisje lief klimt letterlijk via je armen, lichaam en gezicht weer van je af. Dan heb je diepe halen van 10 tot 15 cm lang op je armen staan (de lidtekens lijken alsof ik bij mijn polsen met een mesje heb zitten snijden ;( )

Ja hoe denk je dat ik dat heb gedaan? Zelfs mijn zus (paraveterinair) verbaasde zich erover hoe ongelooflijk sterk die kat werd in haar angst. Ik heb ook de nodige pleisters moeten plakken de eerste tijd. Maar nu heb ik wel een handelbare kat.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 16:15

fargo schreef:
En de nekreflex daar breekt ze uit, want daar zijn wij uiteraard ooit mee begonnen, toen heeft ze mij terwijl ik haar met rechts in de nekreflex had in mijn linker pols tot 3 keer gegrepen en doorgebeten en dan liet ze ook niet meer los.

Het werkt net als bij paarden. Aaien en weglopen. Weer een aai en weglopen. Zo merken ze dat dat toch wel lekker is en als je dan wegloopt voordat ze er genoeg van hebben verlangen ze nog naar meer.
En dat bouw je uit :).
Ik heb zelf ook wilde katten gehad, allemaal handtam en konden (op 1 na) allemaal behandeld worden.
Sommige wachte ik tot ze sliepen, liep ik gewoon langs, en weer langs, en weer langs en dan liep ik langs en haalde in mijn hand over het koppie, weer een paar keer langs lopen en weer een aai eroverheen.
Uiteindelijk lukt het aaien en dan ga je met je hand langs het buikje, hand onder het buikje als ze staat, hand over het buikje en voorbenen van de grond en weer terug voordat ze gaan spartelen. En dan bouw je dat ook langzaam uit.
Het duurt even, kan wel een half jaar duren maar als je het elke dag een paar keer doet komt dat vanzelf wel.
En zorg ervoor dat het prettig is en je stopt voordat ze geen zin meer hebben :).

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 16:21

Als ze slaapt, ligt ze op of tussen mijn benen op bed of in mijn armen of tussen mij en mijn vriend in met 2 andere katten. Als ik opsta, komt ze aaitjes halen op bed net als de anderen. Voor zo'n voorzichtige poes doet ze al veel dingen heel erg goed, maar pakken dat is en blijft moeilijk.

En dit zijn geen leuke beetjes of haaltjes. Dus die ga ik echt niet dagelijks oplopen zoeken want dan kan ik niet meer naar mijn werk en naar mijn paarden zo gevaarlijk is ze wel. Ik had gaten van 1,5 tot 2 cm diep van haar hoektanden meerdere keren in mijn pols staan, kon na de Da door naar het ziekenhuis voor tetanusprik en behandelen wonden.

Heb nog een lastige dame, die slaat wel maar dat zijn vergeleken bij deze dame krasjes. Heb van haar ook wel eens mijn handen van onder tot boven open gehad, maar dat is dan nog heilig en niet diep vergeleken bij deze. Heb ook nog een lastige kater, kon ook bijten en slaan. Beiden zijn nu prima op te pakken, maar onze Yazou is een bijzondere ;-) Ik blijf echt wel met haar aan het werk om haar handzamer te maken, maar dagelijks oppakken, was het maar zo'n feest..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 17:16

lor1_1984 schreef:
Zijn die andere katten ook zo lastig?
Zo nee; de andere katten apart zetten met hun eten, zodat ze geen verdovende middelen binnen krijgen mocht je wat op mogen halen bij de dierenarts.
En evt het spul met iets héél lekkers geven wat ze normaal echt niet afslaat.

Zij eet met en voelt zich veilig tussen die andere katten, met name 2 broertjes die ze graag volgt. Zodra ik de rest weg zou gaan halen en dus zou opsluiten in een andere kamer, dan zou zij allang weg zijn en zeker niet meer genoeg op haar gemak zijn om wat te eten.

Ze heeft gewoon een trauma van die 9 maanden in het asiel en daar zitten echt goede en behendige mensen die speciaal met projectkatten (= extreme gevallen) bezig waren. Zelfs zij waren 3 kwartier bezig met vangen toen we haar uit het asiel meenamen. En ik wil niet dat ze nog meer trauma oploopt, ik wil dat ze zich veilig voelt tussen haar vrienden.

En ik wil dat ze geen pijn heeft.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 17:37

Sowieso is metacam van vorig jaar niet goed meer, ik zou gewoon even overleggen maar als haar gebit het probleem is zal een dierenarts haar toch moeten zien en misschien zelfs wel wat trekken hier en daar.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 17:44

Oh, als ze al tussen je benen slaapt is er nog hoop :).
Baby steps en veel geduld :).
En ik ken de halen van een kat, de mijne kon bijten, en dan tot op het bot en niet loslaten ;).

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 17:48

Succubi schreef:
Oh, als ze al tussen je benen slaapt is er nog hoop :).Baby steps en veel geduld :).
En ik ken de halen van een kat, de mijne kon bijten, en dan tot op het bot en niet loslaten ;).

We hebben haar nu 8 jaar :') , baby steps indeed :j
Bij haar is het zo, zodra er 2 handen aan te pas komen gaan alle alarmbellen aan :') -O-

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 17:50

Dus... Veel met 2 handen aaien ;). Gewoon met 1 hand aaien en dan de 2e een aai erbij en dat uitbouwen.
Even 2 handen op de rug rusten en dooraaien met 1 hand.
En anders er maar gewoon mee leren leven. Ze genezen goed van zichzelf, en tja, dan misschien maar een korter leven maar wel een goed leven :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 18:58

dat zere kinnetje klinkt een beetje als krentenbaard.

ik heb ook zo'n kat gehad en daar hielp het dat ik op 1 vinger wat slagroom deed en op de vinger ernaast zalf om te behandelen.
ze likte de slagroom er af en dan kon ik heel snel met mijn andere vinger haar kin aanraken en zat de zalf er op.
maar vaak trekt het uit zichzelf ook wel weer weg.

haha :D

die van mij deed veel voor voer,maar voer betekende ook aanraken.
als je dat echt heel rustig aan uitbouwt kun je een hoop bereiken :j
Laatst bijgewerkt door ellepel op 23-07-12 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt