Apple schreef:Als noodoplossing zou je nog een visnet/schepnet kunnen aanschaffen waarmee je ze kunt vangen in geval van nood
[img]http://www.hengeldiscount.nl/images/schepnet__.gif[img]
Heel vroeger (toen ik nog cavia's had en voordat deze waren opgevoed) gebruikte ik in nood soms het schepnet van mn vader om de cavia's weer uit de peterselie/aardbeien/willekeurige groente uit de groententuin te plukken.
Dat is wel echt een noodoplossing want dat wil ik d'r eigenlijk niet aan doen.
Cemlys schreef:Ik ging net zeggen, was misschien vroeg wel heel bruut, maar ik ving ze vaak met het schepnet, scheelt een hoop geren en opjagen en dus stress voor de dieren. eentje aan de ene kant en iemand andere kant met schepnetje en hop klaar
Het scheelt misschien een hoop stress met rond rennen maar ik denk dat het ook anders op te lossen is. Daarom wil ik het net nog even achter wegen laten.
Creatas schreef:Eh, vaste ding/geluid/voer aan wennen. En anders met een grote boog erom heen en gewoon richting de goede kant (afscheiding waar het hekje van dichtkon zodat ze iig op de stenen plaats was) zwaaien.
Ik laat ze eerst los en tegen de tijd dat ik ze terug wil hebben in het hok, geef ik ze eten. Verder is het enige wat is af te sluiten in onze tuin het konijnenhok zelf. Maar omdat ze in het hok niet samen kunnen zitten, kan er maar 1 zelf in springen en de andere moet dan gevangen worden.
xJolien schreef:Mijn konijnen moesten het ook helemaal opnieuw leren. Zorg ervoor dat er iets lekkers klaarligt in het hok, zodat ze het niet 'erg' gaan vinden wanneer ze naar binnen moeten.
Ik pak meestal de bezem erbij, zodat ik ze makkelijker kan sturen. Daarbij gewoon zelf rustig blijven. Duurt het een half uur? Jammer dan. Liever een half uur rondjes door de tuin wandelen achter het konijn aan, dan dat ie enorm veel stress heeft.
Met een schepnet zou ik dus nooit doen.
Ik hoef nu alleen nog maar in m'n handen te klappen, en ze hupsen zo het hok in! Makkie!
Het kost misschien veel tijd, maar ik weet zeker dat ze op deze manier véél minder stress hebben dan wanneer je ze met het schepnet of iets wilt vangen!
Dat lekkers zit dus goed. Volgens mij doe ik het precies hetzelfde als jij. De ene gaat zo het hok in als je er achter aan loopt en in je handen klapt maar de andere niet. Deze zit ook boven in het hok dus moet sowieso opgepakt worden. Als ze al beneden het hok in springt, kan ik d'r niet uit het hok halen want dan ontsnapt ze weer.
Als het lang duurt maakt dat niet uit maar het lukt gewoon helemaal niet. Ze valt mij ook aan als ik met mijn hand het hok in ga. Als ik dan rustig blijf proberen gaat het wel elke keer wat beter maar als ik dan 5 minuten later terug ben, zijn we weer terug bij het begin.