konijn vaak vies bij poten en staart

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

evelienn28

konijn vaak vies bij poten en staart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 14:56

hoihoi

Ik heb een beetje een apart konijn ze heeft namelijk lange haren onder haar buik/staart, waar ze soms al bijna op kan staan.
alleen onder heeft ze lang haar en boven op niet.
In dit lange haar blijven vaak keutel, diarree en andere viezigheid hangen.
Ik knip het geregeld kort maar er blijft viezigheid in hangen, daarnaast heeft ze vaak diarree (geef haar zo nu en dan vrouwenmantel, maar ik kan de planten niet blijven kaal plukken)
heeft iemand enig idee wat helpt om haar van de diarree af te krijgen, en dat het bij de poten en staart schoon blijft?

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 14:57

krijgt je konijn onbeperkt hooi tot zijn beschikking?
welk voer krijgt je konijn?

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 15:08

Ik weet niet of je jouw konijn nu goede bix geeft, maar van die gemengde bix krijgen zij vaak diarree, dat komt omdat de meeste konijnen alleen de "lekkernij" opeten die erin zitten en de bix laten liggen.
Baasje voert vaak weer bij en zo krijgt het knoijn niet de goed bix binnen en raken de darmen van de rel.

evelienn28

Re: konijn vaak vies bij poten en staart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 15:11

ze krijgt gewone biks soms ook nog wel selective en ze kan onbeperkt hooi eten dus daar zal het niet aan liggen denk ik

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 15:12

als je de selective geeft gaat het dan beter?

Sanne9489

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 15:14

Onbeperkt hooi (krijgt ze dat wel?) en beter voer geven. Zorg dat je alleen biks geeft, zodat ze niet al het lekkere eruit kunnen eten.

Science Selective is een goed merk en goede voeding. Ik hoor ook veel goeds over de biks van Kenner. Hier heb ik zelf geen ervaring mee.

Edit: wissel je vaak van voer? Dit is namelijk niet goed, je kan beter hetzelfde voer geven.

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 15:19

als ze op selctive zit gaat het even goed en daarna gaat het ook weer mis, onbeperkt hooi is er.
ze krijgen gewoon biks en soms meng of geef ik ze alleen selective.
ik wil haar een beetje de vrijheid gunnen dat zij ook lekker op het gras rond kan lopen alleen dan krijgt zij er ook al heel snel last van.
is ze gewoon gevoelig en reageert ze snel op ander eten, of zou er ook iets anders aan de hand kunnen zijn?

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 15:21

Sanne9489

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 15:23

Als ik het zo hoor dan zal je het beste kunnen beginnen met regelmaat in haar eten.
Geef haar de hele dag onbeperkt hooi en geef haar 1 soort (goed) voer. Als je haar op gras wilt hebben moet je dit rustig opbouwen en elke dag een paar minuutjes meer. Als ze eenmaal gewend is zal dit ook makkelijker gaan.

Je kan haar niet ineens op gras gooien en dan een week niet en dan weer de hele dag. Zorg dat je er regelmaat in brengt.

Krijgt je konijn ook groenvoer? Dit is namelijk ook heel belangrijk.

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 15:28

het is na mijn idee een soort plakpoep, ze heeft het al langer en lijkt er zelf geen last van te hebben.
had zelf ook al op internet rond gekeken, ik denk dat ze gewoon zo gevoelig is, want kan er zelf weinig aandoen.

@Sanne9489 ik heb ze vaak niet heel lang op het gras, want ze lopen vaak even los en dan gaan ze hun hok weer in.
ze krijgt af en toe groenvoer maar niet heel veel.

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 15:32

wat is vaak bij jouw?
misschien verstandig iedere dag maar een paar minuten(zeg een kwartiertje) de eerste 2 weken en zo langzaam elke week 5 min er bij doen en kijken hoe ze het dan doet

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 15:50

ik ga idd even iets minder lang het konijn op het gras laten en kijken wat het doet.
misschien dat het toch wat beter word.

heeft iemand nog tips om de staart en poten goed schoon te krijgen want die rommel blijft er in zitten.

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 15:55

in de kliniek deden we deze konijntjes goed weken en daarna afdrogen en wat er niet uit ging knippen

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 18:00

Is ze niet te zwaar/te lange haren zodat ze simpelweg haar eerste ochtend (blinde darm-) keutel niet op kan eten?
Want dat wordt ook een gore plakzooi als ze dan rond gaan trippelen..

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 18:28

Geef je niet teveel groenvoer en water? ik ken dit helemaal niet....

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 19:00

Creatas schreef:
Is ze niet te zwaar/te lange haren zodat ze simpelweg haar eerste ochtend (blinde darm-) keutel niet op kan eten?
Want dat wordt ook een gore plakzooi als ze dan rond gaan trippelen..

Mijn konijn is niet te zwaar door haar lange haren blijft het plakken ik knip het wel alleen het is een ander soort haar niet glad maar beetje pluzig.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 19:06

ik ken het probleem ook niet maar geef wel een enorme hoeveelheid groenvoer en fruit, geen gemengde biks en onbeperkt hooi en hier staan ze soms een dag of 3 dagen niet en dan weer een hele dag op gras al dan niet nat.

Echter sommige konijnen hebben snel last van dit probleem. Ik zou zelf beginnen met onbeperkt hooi en niet gemengde biks gaat dat goed dan 1 ding toevoegen en dan later weer enz.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 22:26

Inderdaad minder lang op het gras, denk aan een half uur per dag.
Hoeveel biks/ss geef je? En dan bedoel ik in gram? Anders gewoon 10 gram per dag geven (als het niet een groot konijn is) en verder op hooi zetten.

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 13:01

saskiakefie schreef:
Inderdaad minder lang op het gras, denk aan een half uur per dag.
Hoeveel biks/ss geef je? En dan bedoel ik in gram? Anders gewoon 10 gram per dag geven (als het niet een groot konijn is) en verder op hooi zetten.

Ze krijg zo'n 50 gram per dag (konijn 2,5 kg) is 10 gram niet erg weinig dan??

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 13:04

Nee hoor het is alleen maar voor de vitamines en mineralen. :) Met 2,5 kilo zou ik dan 15 gram doen. Wl afbouwen natuurlijk, maar kijk maar eens of dat goed gaat. Mijn konijnen laten hun bd keutels nooit liggen.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 14:06

Heel veel goed advies al gegeven, wat ook nog wel is verstandig is, is even de ontlasting laten controleren door de dierenarts. Soms zitten er wormpjes in of coccidien en die zie je niet met het blote oog en daar kunnen ze ook afwijkende ontlasting van krijgen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 14:17

Ik ga met de al gegeven adviezen mee. Onbeperkt hooi, een soort brok zoals science selective (mijn nijnen van 2,5 en 2 kilo krijgen samen 50 gr per dag) en verder weken in water en kort houden.

Mijn dame heeft precies zo'n vacht als jij omschrijft. Rond de staart en tussen achterpoten lang en zeer pluizig haar, wat ook nog snel vervilt. Er blijft idd snel rotzooi in handen, daarom probeer ik het kort te houden. Maar ik heb eigenlijk nooit problemen met poep die blijft hangen omdat ze keurige keutels heeft en haar blinde darmkeutels opeet. Diarree of de bdkeutels blijven idd meteen vastplakken. Maar dit is dan het probleem, niet de vacht.

Weet je zeker dat je nijn niet te dik is? 2,5 kilo is goed voor een flinke middenmaat. Dat zou een oorzaak kunnen zijn voor het niet eten van keutels. Of ze is wel aan de diarree en moet je daarmee aan de slag. Sommige nijnen zijn echt vreselijk gevoelig voor voerveranderingen. Je zegt dat je soms groenvoer geeft, dat zou dan al de oorzaak kunnen zijn! Probeer dat ook stabiel te krijgen, elke dag dezelfde hoeveelheid geven is veel beter voor ze. Heb je het voedsel stabiel en heeft ze het nog...dan wordt het toch echt tijd voor een bezoekje aan een goede da.

Succes, ik weet wat voor ellende die vacht kan opleveren....

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 22:11

Zwerte schreef:
Ik ga met de al gegeven adviezen mee. Onbeperkt hooi, een soort brok zoals science selective (mijn nijnen van 2,5 en 2 kilo krijgen samen 50 gr per dag) en verder weken in water en kort houden.

Mijn dame heeft precies zo'n vacht als jij omschrijft. Rond de staart en tussen achterpoten lang en zeer pluizig haar, wat ook nog snel vervilt. Er blijft idd snel rotzooi in handen, daarom probeer ik het kort te houden. Maar ik heb eigenlijk nooit problemen met poep die blijft hangen omdat ze keurige keutels heeft en haar blinde darmkeutels opeet. Diarree of de bdkeutels blijven idd meteen vastplakken. Maar dit is dan het probleem, niet de vacht.

Weet je zeker dat je nijn niet te dik is? 2,5 kilo is goed voor een flinke middenmaat. Dat zou een oorzaak kunnen zijn voor het niet eten van keutels. Of ze is wel aan de diarree en moet je daarmee aan de slag. Sommige nijnen zijn echt vreselijk gevoelig voor voerveranderingen. Je zegt dat je soms groenvoer geeft, dat zou dan al de oorzaak kunnen zijn! Probeer dat ook stabiel te krijgen, elke dag dezelfde hoeveelheid geven is veel beter voor ze. Heb je het voedsel stabiel en heeft ze het nog...dan wordt het toch echt tijd voor een bezoekje aan een goede da.

Succes, ik weet wat voor ellende die vacht kan opleveren....

okeej bedankt voor je advies.
Ze is absoluut niet te dik ze is juist mooi op gewicht(da vond dat ze er goed uitzag en goed op gewicht is)
als het nog lang zo blijft aanhouden ga ik ook zeker met haar naar de da.