Kat is lusteloos en snelle hartslag ... wat scheelt er ??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jasminds

Kat is lusteloos en snelle hartslag ... wat scheelt er ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 10:03

Onze Heilige Birmaankater van 1 jaar doet de laatste tijd heel raar. Het was me al opgevallen dat hij anders was dan anders, hij is normaal heel opgewekt en speels. Nu is hij al een tijd iets rustiger, op zich niet abnormaal omdat hij van kitten naar 'jongvolwassen' gaat zeg maar, maar naar mijn 'moedergevoel' was het toch niet helemaal juist. Nu had ik zoiets van hij moet toch binnenkort om zijn prikken, misschien voor de zekerheid dan eens laten uitkammen voor het geval dat er iets medisch aan de hand is. Maar dit weekend is hij plots wel achteruit gegaan... hij ligt echt voor dweil. Het rare is dat er verder niks aan hem scheelt. Hij eet goed, is niet uitgedroogd, geen diarree, geen braken. Ik heb de dierenarts van wacht gisteren opgebeld omdat het mij echt een raadsel was en ik wou toch even overleggen. Hij heeft me aangeraden van het tandvlees even te bekijken of dat mooi roze zag en ook maar eens te kijken of hij koorts had. Zijn temperatuur was mooi 38,3, niets aan de hand dus op dat vlak. Zijn tandvlees was niet geheel roze, maar ook niet bepaald fluoricerend wit ofzo. Toch maar even teruggebeld, maar logischerwijze kon hij zelf ook niet meteen zo aan de telefoon bedenken wat er mis kon zijn. Hij zei aangezien dat hij nog goed eet en drinkt dat het niet persé heel dringend was dat ik meteen langskwam, moest ik echter zien dat het echt terug achteruit ging mocht ik altijd komen en anders gewoon tijdens de consultaties even een afspraak maken.
Vandaag is hij nog net hetzelfde: een slappe vod, veel slapen, hij stapt in slow motion. Hij heeft echter wél nog momenten van allertheid, als ik hem met zijn pluimstokje laat spelen kijkt hij er vrij actief naar en hij doet wel moeite om het af en toe te proberen pakken. Maar hij zal zich niet rechtzetten om er achter te lopen ofzo.
We hebben nu nog een mogelijk symptoom ontdekt, en dat is dat zijn hartslag toch een stuk sneller is dan bij onze poezen. Nu begin ik echt bang te worden voor een hartaandoening .... Om 12.20 gaan we bij de dierenarts, ik wordt gek van ongerustheid nu, zeker omdat hij al een tijdje zo anders is.
Herkent iemand dit ???

xRomana

Re: Kat is lusteloos en snelle hartslag ... wat scheelt er ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 18:30

Ben benieuwd wat dit is, ik heb dit bij een van mn katten gehad die had acuut nierfalen.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 21:46

Weet je al wat meer?

Jasminds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 12:59

Wel, terug van bij de dierenarts ben ik voorlopig wel wat gerustgesteld. Hij kon in het eerste onderzoek niks vinden dat écht verkeerd was, alleen zijn buikje heeft hij wel wat last. We vermoeden nu dat het te maken heeft met zijn gevoelig maag-darmstelsel. Ze krijgen Hills Sensitive Stomache sinds dat we dat ontdekt hebben, alleen hun 80 gram natvoer krijgen ze wel nog zoals vroeger (omdat ze daar echt op staan). En daardoor was hij vermoedelijk al wat minder goed, desondanks dat we ook daarin premiumvoer geven. Nu is het zo dat ik dat voer altijd moet bestellen via internet omdat je het in België niet in de winkels vindt. Maar ik heb te laat besteld en het voer was op nog voor het toegekomen is, dus geven we dan voorlopig het enige wat we weten dat ze nog lusten: Sheba vlootjes. En blijkbaar is dat de grote boosdoener! Ik heb ze gelijk allemaal weggedaan, en nu moeten we drie dagen dieetvoeding geven (Hills I/D). Hij heeft ook Zantac en Buscopan gekregen voor zijn maag en darmpjes, en een AB pikuur omdat hij op de consultatie toch licht koortsig was. Nu moeten we een dag of drie afwachten en zien of het betert! Anders moet hij terug naar de DA en is volledig onder de loep genomen worden. Hopen hopen hopen dus!!
@Romana ook daarom was ik zo in paniek, we hebben ooit eens een kitten gehad die opeens lusteloos werd (maar bij haar was het wel veel plotser en zij at of dronk ook niet meer) en zij had ook een aangeboren nierfalen. Zij heeft toen een spuitje gekregen |( Daarom was ik ook zo ongeduldig en zenuwachtig ....

Athena1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 14:00

Bedankt voor je update. Was wel heel benieuwd!
Fijn dat er iets niet echt verkeerd is. Ik hoop dat het inderdaad aan het voer lag,
en het probleem hiermee verholpen is.
Ik duim voor jullie. (Laat je over 3 dagen weten hoe het gaat? :) )

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 17:30

Gelukkig ben je weer wat gerust gesteld, en ik hoop dat je kat snel weer de oude is. Sheba vlootjes wat zijn dat?

Jasminds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 21:28

@ Athena zeker, erg lief voor je interesse :)
@ Romana http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... eba/173657 dat zijn deze potjes. Uiteraard niet super van kwaliteit maar normaal verwacht je ook niet dat ze na drie potjes problemen geven :s àls het uiteraard daarvan komt, hopelijk wel!

Jasminds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 19:28

Verhaal heeft een onverwachte wending gekregen ... Hij werd niet beter, alleen maar slechter ..... Hij had FIP. Heel zijn buik zat vol etter. Waar ik al heel de week voor vreesde. Hij was zo erg achteruit gegaan dat ze zeiden dat hij waarschijnlijk zelfs de testuitslagen niet zou halen. Hij moest wel daar blijven voor verzorging. Maar ik vertikte hem daar in de eenzaamheid te laten wegkwijnen en we hebben gekozen voor een spuitje .... Mijn ventje mocht daar niet alleen in die kooien vertoeven... We hebben wel de tests laten doorgaan want ik wil 100% zeker zijn dat het FIP was, dan ben ik tenminste zeker dat we niets meer konden doen ....

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 20:32

Ach wat sneu om te horen. Ik wens je veel sterkte met dit verlies. Vervelend als het inderdaad FIP zou zijn, dan is er gewoon niets aan te doen. Je hebt gedaan wat je kon doen.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 20:33

Och toch wat een narigheid... :(:)

Jasminds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 21:23

Tnx meiden! Ja echt verschrikkelijk .... Vorige week waren we nog met de fokster aan het bespreken of we niet nog een kater zouden bijnemen, omdat hij zich misschien verveelt met de rustigere poezen? Maar dat het zo'n vaart ging lopen ... Het is erg snel gegaan. Maandag krijgt hij een privécrematie. De gedachte dat we dat nog krijgen doet wel deugt .

Athena1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 22:54

Zo hee, hier schrik ik heel erg van.
Ik had afgelopen jaar 2 (brimaan)kittens met FIP (ook al overleden), maar deze hadden wel koorts en werden wat gelig. Vandaar dat ik dit niet in jouw verhaal kon herkennen.
Voor jullie natuurlijk helemaal een shock, zeker na de geruststellende woorden...

Ik wil jullie heel veel sterkte wensen met het verlies van jullie schat.
Jullie hebben een moeilijke, maar moedige beslissing genomen.
Sterkte maandag...

Jasminds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 12:47

@ Athena dankjewel ... wat erg om te horen ook! Maar misschien hadden jouw poesjes droge FIP? Dat zijn inderdaad heel andere symptomen ... En ook is het volgens de dierenarts niet persé noodzakelijk dat ze àlle symptomen vertonen. Vandaar dat we onszelf wat misleidt hadden... Wat een verschrikkelijke rotziekte :(((
hier een foto van ons prinsje ... doodzonde toch van zo'n prachtig dier :'(
Afbeelding

Athena1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 23:29

Wauw, wat een mooie! Wat kijkt hij lief!

Je hebt denk ik wel gelijk met die droge/ natte FIP. De eerste had droge FIP, de 2e had eerst waarschijnlijk droge en daarna natte FIP gekregen. Al met al een rotziekte! Zo jong allemaal nog...tis gewoon niet eerlijk!