poes wordt niet meer krols

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Enamorado

poes wordt niet meer krols

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 23:33

Herkent iemand dit:
Ik heb een poes van inmiddels 13 jaar oud. Ze is gezond en ben inmiddels in het afgelopen jaar al 3 x bij de dierenarts geweest.
Mijn poes is niet gesteriliseerd en niet drachtig of schijnzwanger of zo.
Maar ze is ook al 1 jaar niet krols geweest. Eerst dacht ik in mijn onwetendheid dat omdat ze al 13 was ze gewoon niet meer krols werd (het werd het laatste jaar al minder) door de leeftijd. Maar toen hoorde ik van de dierenarts dat theoretisch gezien ze gewoon krols hoort te worden tot haar dood.

De dierenarts met overigens wel heel veel ervaring vind het wel een beetje raar maar medisch alles nagekeken en niks gevonden, maar ze gaf ook aan dat alle andere katten in de praktijk gesteriliseerd zijn en dat ze er nog 1 die niet geholpen is maar die is pas 8, dus dat ongeholpen poezen er niet zoveel zijn.

Is er hier toevallig op het forum iemand die ervaring heeft met ongeholpen poezen en krolsheid op 'latere' leeftijd.
Ze eet goed en ziet er goed uit. Het is een main coon overigens.
Volgens de dierenarts hoef ik mij geen zorgen te maken maar echt verklaren kan ze het ook niet.
Aangezien er veel dierenliefhebbers en ook misschien wel fokkers etc hier op het forum zitten vroeg ik mij af of iemand dit toch herkend.

Hhilde

Re: poes wordt niet meer krols

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 23:36

Weet je 100% zeker dat ze niet krols meer wordt? Naar mate katten ouder worden wil het gedrag rondom krolsheid nog wel eens afzwakken. Dan worden ze het nog wel, maar merk je er veel minder van.

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 23:39

Ja weet ik echt zeker. Ze liet het zo wie zo al niet heel veel merken. Beetje miauwen voor een paar dagen en als je haar kroelde op haar rug dan ging ze wel zitten en plat over de grond maar ik zie echt helemaal niks wat hier ook maar op lijkt in het afgelopen jaar.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 23:43

Geen ervaring met oudere poezen en krolsheid, wel met de risico's van ongesteriliseerde poezen.
Als ze regelmatig krols worden en niet gedekt worden heb je een grotere kans op baarmoederontstekingen en melkkliertumoren. Als een ontsteking verder is uitgesloten en de poes verder gezond is zou ik me er persoonlijk niet teveel zorgen over maken.

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 23:44

risico's wist ik inderdaad al die tijd al. Heb haar ook altijd goed in de gaten gehouden ivm bovenstaande info van jou.