katertje of poesje?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xRomana

katertje of poesje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 13:41

Na dit weekend ga ik mn katje ophalen, heb de keus tussen een poesje of een katertje.
alleen ik kan niet kiezen!!
wat zijn de voor en nadelen van een poesje en een katertje?
Wat ik zelf belangrijk vindt; dat ze niet ver van huis gaan en niet gaan piezen in huis.
hebben jullie tips?

Calanddra

Re: katertje of poesje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 13:50

Komt het katje alleen te zitten? Dan zou ik er 2 nemen, een kitten hoort niet alleen te zitten.

Dan kun je ze een katertje en een.poesje nemen als je wilt, al moet je de kater dan wel op tijd laten castreren. Twee katers of 2 poezen is wel makkelijker, dan heb je niet het probleem dat de 1 op de ander kan gaan klimmen.

En tja, ze hebben beiden hun voor en nadelen. Ik zou gewoon gaan kijken en ga op je gevoel af betreft de diertjes zelf, de karakters :)

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 13:52

Wij hebben een broer en zus. Helemaal verknocht aan mekaar, zo leuk om te zien. En het is geen ramp om eens wat minder thuis te zijn!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 13:53

Ik heb hier alleen maar poesen omdat mensen toen vertelde dat die huiselijker zijn.

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 13:57

Ik krijg na bouwvak een poes en katertje van 13 weken, ik ging voor katertje heen en ze lagen zo lief samen te spelen dat ik besloten heb ze beide mee te nemen!

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 14:00

Ik zou ook voor twee gaan!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 14:02

Ik heb twee jeweetwel katers en het zijn de huiselijkse katten die ik heb gezien. Echte schatten.
Ik zou dus voor een katertje gaan en sowieso zodra het kan laten castreren.

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 14:03

Het zijn raskatten dus aan de prijs anders had ik het ook wel geweten :D Ze krijgen hoe dan ook maatjes, want heb hier nog 2 katten rondlopen (Poezen)
bedankt voor het meedenken ik ga dit weekend mijn besluit nemen!

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 14:05

Hier ook 2 katers, heerlijke mannen zijn het .
Wel binnen houden tot ze geholpen zijn !!

Die van mij brachten van de week nog samen een heerlijke dooie vogel voor me mee, hele tuin onder de veren ....ach was een lief gebaar toch :D

Goof

Katers hebben sneller last van blaasgruis en problemen omdat hun plasbuis langer is ;)
Maar goed, daar zou ik mijn keuze niet vanaf laten hangen.

Sneeuwmaan

Ik heb voor katers gekozen omdat die na castratie vaak wat liever en knuffeliger zijn dan poezen. Geld niet voor elke kat, maar dit is wel mijn persoonlijke ervaring. Daarnaast als je al twee poezen hebt, is een kater misschien wel leuk. Of gewoon beide :P

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 14:26

goof dat is waar! en daar heb ik al ervaring mee gehad helaas. Ze gaan wel op vers (Staan ze nu al)

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 15:51

Welk ras? Foto? :D

Tja, maakt niet echt uit welk geslacht. Gewoon het katje waar jij de klik mee hebt en op tijd laten castreren! :)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 15:55

Ik zou kiezen voor een kater en die ruim op tijd laten castreren. Ze gaan dan niet sproeien en zijn dan juist huiselijker als poezen. Zeker gezien je al 2 poezen hebt ook, dames onder elkaar zijn niet altijd even lief tegen elkaar.

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 15:58

Poesje is meer op haar zelf

Katerje is veel aanhankelijker en is gek op aandacht

Vind dat een kater ook veel leuker karakter heeft

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 16:03

Mijn poezen zijn helemaal niet op zichzelf hoor, echte knuffelkonten en overal bij me. Ik merk niet echt verschil met de katers die ik hiervoor heb gehad. Je moet gewoon naar het individu kijken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 16:07

Ik ben zelf dol op katers, als je ze op tijd laat castreren zijn het echt heerlijke katten. Of de kat een knuffelkont wordt en of deze dichtbij huis blijft hangt af van de kat zelf... de ene gaat nou eenmaal verder weg dan de ander.

Overigens, ga je een raskat buiten laten lopen? Pas dan goed op welk ras je neemt want niet elk ras is daar geschikt voor (heb zelf een Ragdoll en die loopt dus op dingen af, bijv. op auto´s, die zou ik nooit los buiten durven laten lopen) en ze kunnen worden gejat, is hier in de buurt ook al eens gebeurd.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 16:09

Wij hebben twee katers, zou nooit anders willen! Ze zijn veel knuffeliger, aanhankelijker dan poezen. Mijn ouders hebben een vrouwtje en die is meer zelfstandig. Maar ik zou eerder gaan voor je gevoel, welke je het meeste aanspreekt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 16:09

Mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar katertjes (maar zo ook naar ruinen, rammen en reuen. :+)
Ik heb dan ook twee zwarte katers die met 8 maanden gecastreerd zijn. Voor hun castratie begonnen ze al met zwerven waar ik destijds enorm van baalde. Na de castratie hebben ze dat nooit meer gedaan terwijl ze gelukkig wel actief zijn gebleven. Sproeien doen ze trouwens niet.

Ik vind het karakter van mijn katers leuker, ze zijn fijn aanhankelijk maar ook best zelfstandig. Het poesje wat we sinds twee weken hebben eist juist veel meer aandacht.

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 18:45

Bedankt voor jullie reacties!! Het is een kruizing persisch langhaar ragdoll, met heel veel lang haar.
Ik zal jullie laten weten wat het wordt!

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 19:26

Oeh dat wordt kammen (ik ben meer van de kortharige rassen ;) ) Alvast veel plezier met het uitzoeken.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 23:57

Hier ook twee katertjes van nu 9 maanden. Hartstikke lieve beestjes.
Heb m'n hele leven al katten gehad, zowel poezen als katers. Moet zeggen dat de katers gemiddeld liever waren dan de poezen. Maar rondstruinen hebben ze allemaal gedaan :D

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 00:01

ik heb twee katers en twee poezen... de katers zijn gemoedelijker en knuffeliger.
De poezen zijn wat feller en kattiger en ook wel knuffelig, maar alleen wanneer het hun uit komt.
Een gecastreerde kater is meestal het meest huiselijk. Sowieso raad ik altijd castreren aan, ook bij poezen. Of je moet dek ambities hebben ;)
En over het algemeen zijn katten prettiger in omgang als ze een vriendje hebben... het klinkt gek maar daar worden ze vaak een stuk relaxer en knuffeliger van.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 00:07

Ik heb geen voorkeur, onze je weet wel kater was vreselijk aanhankelijk en als je hem van schoot af kieperde hing hij in je benen :') (kat was wel opgevoed maar t was nogal een felle haha) en onze (geholpen) poes sproeide :+ (onze kater is ondertussen al het hoekje om, maar t was een geweldig beest :D vreselijk eigenzinnig haha. Onze dame is daarentegen juist makkelijker, accepteert alles wel. Heeft ook nog nooit gebeten of gekrabt)
Maar goed, ik vind stiekem onze dame wel erg charmant. Die zit zo parmantig :D echt een dame.

Vooruit, ik zeg een poes :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 07:12

zowel poezen als katers kunnen sproeien. Poezen als ze krols worden en katers als ze last krijgen van voortplantingsdrang. Dus beiden is het advies vroeg te laten helpen. Wij laten ze in de opvang nu al met 12 weken helpen (ook omdat veel mensen het gewoon vertikken ze te laten helpen en wij momenteel in het asiel al 200 kittens hebben en al die pretnestjes zoveel mogelijk willen voorkomen)

In elk geval voor de 6 maanden leeftijd zou ik ze alten helpen.

Men zegt vaak ook dat katers verder van huis gaan dan poezen maar dat verschilt per kat wel. Mijn overburen hadden 2 katers die nooit verder kwamen dan een straal van 3 huizen verderop. Ik heb 2 poezen (nu nog maar 1) en de ene poes bleef ook binnen dat gebied en de andere kan niet vrij de straat op.
Mijn ervaring die zeer minimaal is kan ik dus zeggen dat katers die geholpen zijn (op tijd geholpen zijn) in elk geval niet zo erg de neiging hebben ver weg te gaan.

Zelf wil ik hier na een kater maar dat komt omdat ik van grof en lomp hou. Echter het karakter (heb altijd herplaatsers) van mijn huidige poes is zo enorm geweldig dat ik nooit getwijfeld heb om haar te nemen ondanks dat het een klein en fijn poesje is. Op zich heeft dat ook wel voordelen. Ze weegt namelijk 3.7 kg en dus heel goed uit te houden met haar op schoot. Een vriendin van me heeft een kater uit dezelfde lijn en die weegt over de 10 kg (echt heel groot is maine coon) en dat komt dan toch een heel stuk zwaarder uit op je schoot haha.