Zielige hondenindustrie vanuit o.a. Spanje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ankie2011

Zielige hondenindustrie vanuit o.a. Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 11:12

Met regelmaat zie je ze op Marktplaats staan. Zwerf- en asielhonden die uit landen als Spanje, Portugal en Roemenie naar Nederland gehaald worden. Allemaal met een zielig verhaal. Ik vraag me af of deze organisaties wel zo zuiver te werk gaan. Voor zo'n hond moet je ook al gauw 250 euro aftikken (natuurlijk zitten daar transportkosten bij) en als je ziet hoeveel honden er naar Nederland worden gehaald vraag ik me of hier geen grote handel/industrie schuilgaat. Lijkt wel alsof er gewoon winst op wordt gemaakt. En waarom deze honden dan ook nog op Marktplaats zetten?
Daarnaast puilen elke zomer de asielen in Nederland uit met honden die geen baas kunnen vinden en worden veel van deze dieren ingeslapen. Zou het niet beter zijn te stoppen met het importeren van 'zielige honden' uit het buitenland?

F_Orumster

Re: Zielige hondenindustrie vanuit o.a. Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 11:17

Ik vind het vooral vervelend dat er hier honden genoeg zijn.
En het is dweilen met de kraan open. Er moet structureel iets aangepakt worden in de knoflooklanden.
Vang de honden eens van de straat, ivm kostenbesparing (het moet reeel blijven, het kan niet teveel kosten) euthaniseer je een groot deel (dood is beter dan net tegen het dodelijke randje aan leven) en/of castreer de ''sterksten'' en verder proberen bij hondeneigenaren de mentaliteit bij te stellen.

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 11:20

Tja ik ben wel met jee eens dat het moet stoppen. Ze verplaatsen het probleem. Want als er weer 1 weg gaat uit spanje of waar dan ook, komt er uiteraard weer een nieuwe in het asiel voor terug.
Wat veel beter zou zijn om de zwerfhonden allemaal te laten helpen (zijn projecten van) en weer terugzetten op straat (net zoals wij hier dus doen met de katten).

En of ze er echt winst op maken denk ik op zich niet, ze moeten inentingen hebben, geholpen worden, opgevangen worden en ook nog vervoerd worden naar Nederland. Dus denk dat die 250,- euro als snel behaald is. En vaak proberen die stichtingen ook te sparen zodat ze medicijnen etc. allemaal in kunnen kopen. (Bijv bij een reu of teef ben je in NL voor een castratie al gauw tussen de 150 en 350 euro kwijt.)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 11:21

Ik voel een popcorn topic aankomen

Dat gevoel heb ik ook al eens gehad. Ik kan me niet voorstellen dat het zo duur moet zijn om een hond uit Spanje oid te halen, maar wie weet kan iemand dit al eens gedaan heeft toelichten waarom het zo duur is?

En ja, ik ben het ermee eens dat het niet slech zou zijn een flink gedeelte populatie in te laten slapen (zeker als je kijkt naar de ellende die die dieren te verduren krijgen), en op die manier het probleem eens structureel aan te pakken ipv dit druppel-op-de-gloeiende-plaat-gedoe

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 11:22

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 15:54, in het totaal 3 keer bewerkt

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 11:22

Goedkoopste en imo beste oplossing; Allemaal spuiten.

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 11:29

Lianne, probleem bij veel Spaanse honden is dat ze helemaal niet zo gemakkelijk zijn, nog nooit een huiskamer van binnen hebben gezien, vaak niet zindelijk zijn en dat daar de eigenaar in Nederland helemaal niet op berekend is. Je wilt niet weten hoeveel van deze dieren vervolgens weer op Marktplaats belanden.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 11:34

Vjestagirl schreef:
Ik voel een popcorn topic aankomen

Dat gevoel heb ik ook al eens gehad. Ik kan me niet voorstellen dat het zo duur moet zijn om een hond uit Spanje oid te halen, maar wie weet kan iemand dit al eens gedaan heeft toelichten waarom het zo duur is?

- transportkosten
- honden krijgen een compleet bloedonderzoek
- worden gecastreerd/gesterilliseerd
- worden gechipt

Tadaaa! €250 is dan 2x niks voor zo'n hond.

Ik ben altijd al verliefd geweest op Greyhounds en Galgo's. Deze worden niet gefokt en je vindt ze zelden tot nooit in de asiels.
Dus zat er maar 1 ding op: importeren vanuit Spanje.

Zit nu aan windhond nr. 3 en nog geen moment spijt van gehad.

Als je verliefd bent op een spaanse windhond, waarom dan een golden retriever adopteren :+

Waarom Andalusiërs en Lusitano's e.d. importeren als er hier ook te koop zijn?
Waarom een wagen importeren als er hier ook gelijkaardige modellen te verkrijgen zijn?

Ik kwam in asiels overwegend (minstens 80%) jack russels tegen en duitse herders, heel bizar...

@Ankie2011: een GOEDE organisatie neemt de overgevlogen windhond eerst 2 weken in huis alvorens in een nieuw gezin te plaatsen.
GOEDE organisaties volgen hun honden op, als er eentje in het asiel terecht komt, zullen zij deze direct gaan halen :j

Mijn windhonden zijn allemaal zindelijk geraakt in no time.
Mijn 1e windhond heb ik geadopteerd en 7 weken later laten inslapen door een mislukte sterillisatie.
Mijn 2e windhond is mentaal zo om zeep geholpen in Spanje, liefde en affectie krijg je niet van haar, maar toch mag zij hier rustig haar oude dag slijten.
Mijn 3e windhond heeft een bout in haar been en heeft ons al handenvol geld gekost aan dierenartsbezoeken,
maar zoals haar is er maar 1 en geen ander. De blik van een windhond is onbeschrijfelijk, zoveel dank zit erin!

Voila, bij deze mijn promotie voor de spaanse windhond :')

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 11:35

Mijn ouders hebben dat vroeger ook gedaan, ze werkte bij de DB en deden dit erbij er wordt inderdaad een klein beetje aan verdiend, maar dat gaat dan ook rechtstreeks naar die landen toe om de bevolking te leren er mee om te gaan en om de honden daar dan weer een beter leven te geven.

Er werden trouwens alleen honden naar NL gehaal ddie wel degelijk zindelijk waren en die hier gewoon goed op hun plek zaten, lukte het niet dan moesten ze weer terug naar ons zodat wij daar een beter tehuis voor konden zoeken.
Er werd een contract opgesteld dat ze niet zomaar verkocht mochten worden.

Het is alweer flink wat jaartjes geleden en inmiddel zijn er veel meer stichtingen gekomen die dat ook doen, maar toen was het allemaal zeer goed geregeld, neem aan dat dat niet veel veranderd is.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 11:36

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 11:43

GRENZEN dicht voor dit soort gevallen.......voor ALLE dieren.

Laten we aub de problemen hier eerst oplossen.

Sta op het punt een gevalletje op te vangen die anders het asiel ingaat 12 jaar dus geen toekomst meer maar verdient wel een plek. Geef deze dieren een kans en ga in asiel kijken ipv veel geld te betalen voor een ander land zijn probleem.

Ik ben echt voorstander dit soort honden/katten/paarden enz.. daar op te ruimen en alles ook weer raszuiver te maken ipv deze troep.

En tja er zijn altijd organisaties die eraan verdienen en misschien ook bewust daarmee fokken (misschien zelfs in NL) om erop te verdienen. Triest dus daarom stoppen ermee en de handel laten doodbloeden.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 11:49

Mijn Portugees is inderdaad afgezien van wat angst ook heel makkelijk.
Ik vind het vooral fijn dat ze zo sociaal is met andere honden, dat scheelt al een heleboel.

Aan deze heeft de stichting in ieder geval geen winst gemaakt, ze heeft bijna 2 jaar in opvang gezinnen doorgebracht en daarvoor zijn ook gewoon alle entingen/ontworming/vlooienmiddelen/dierenartskosten betaald. Tussendoor ook eens ziek geweest dus dat tikt mooi aan.
Uiteindelijk hebben we haar gekregen in ruil voor de entingen, ik denk dat die hond hun zo meer dan 500 euro heeft gekost..

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 11:50

Mijn vriendin heeft ook 2 Spaanse windhonden. Leuke honden hoor, erg rustige en brave dieren.

Mar ik vind ook, waarom honden uit andere landen halen als onze eigen asiels overvol zitten....
Snap wel dat mensen iets goed willen doen voor zo'n dier, maar dat kan toch ook voor een hond uit een Nederlands asiel?

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 11:51

Lepeltje schreef:
Ik vind het vooral fijn dat ze zo sociaal is met andere honden, dat scheelt al een heleboel.

Aan deze heeft de stichting in ieder geval geen winst gemaakt, ze heeft bijna 2 jaar in opvang gezinnen doorgebracht en daarvoor zijn ook gewoon alle entingen/ontworming/vlooienmiddelen/dierenartskosten betaald. Tussendoor ook eens ziek geweest dus dat tikt mooi aan.
Uiteindelijk hebben we haar gekregen in ruil voor de entingen, ik denk dat die hond hun zo meer dan 500 euro heeft gekost..

Maar waarom geen jonge hond uit asiel?.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 11:53

Prisca schreef:
GRENZEN dicht voor dit soort gevallen.......voor ALLE dieren.

Laten we aub de problemen hier eerst oplossen.

Sta op het punt een gevalletje op te vangen die anders het asiel ingaat 12 jaar dus geen toekomst meer maar verdient wel een plek. Geef deze dieren een kans en ga in asiel kijken ipv veel geld te betalen voor een ander land zijn probleem.

Ik ben echt voorstander dit soort honden/katten/paarden enz.. daar op te ruimen en alles ook weer raszuiver te maken ipv deze troep.

En tja er zijn altijd organisaties die eraan verdienen en misschien ook bewust daarmee fokken (misschien zelfs in NL) om erop te verdienen. Triest dus daarom stoppen ermee en de handel laten doodbloeden.

Dus kort gezegd: als ik een spaanse hond wil (windhond, worden trouwens niet gefokt in België of Nederland, in elk geval niet 'erkend'), dan zou ik dit niet mogen?
Dan moet ik genoegen nemen met iemand zijn afdank jack russel? Of gewoon géén hond nemen?

Nee sorry, dan help ik liever een buitenlandse hond dan iemand anders zijn 'overschot' te nemen.
(ja mijn kat en reu komen ook uit een Belgisch asiel, maar mijn teven komen uit Spanje)

Als je echt verliefd bent op de schoonheid van 1 bepaald ras, dan neem je gewoon geen genoegen met wat anders :-)
Ik ben gék van de Spaanse windhond (en alle windhonden die er tevens bestaan, van Barzoi tot Saluki tot Ierse wolfshond) en Witte Herder.
Laat de Witte Herder nu jammer genoeg niet in mijn gezinssituatie passen :-)

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 11:56

Je neemt nu ook "overschot" uit een ander land.... dat is nog veel erger daardoor krijgt een leuk mix in Nl geen kans.

Ik heb het hier voornamelijk over de mensen die een loslopend hondje nemen uit het buitenland. Die via organisaties worden verkocht naar NL.

Als je een officiële rashond neemt uit buitenland is het iets anders dat is geen zwerf hond probleem hond uit dat land.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 11:57

Prisca schreef:
Ik ben echt voorstander dit soort honden/katten/paarden enz.. daar op te ruimen en alles ook weer raszuiver te maken ipv deze troep. .

Haha, definieer eerst maar eens "raszuiver" _O-
Daarbij, bedoel je raszuiver als cavaliers, met hun hartafwijkingen, of de puks, niet voor niets populair bij dierenartsen ($$$), de duitse herders met hun kapotgefokte heupen, de bulldogs met hun gebits- en ademhalingsproblemen, de chi´s met hun open fontanelletjes, dat soort raszuiver?
Ik vind de import van honden uit Spanje ook twijfelachtig, maar bepaald niet om de door jouw opgenoemde redenen.
En als iemand daar een soort hond vindt die hij niet Nederland niet kan krijgen is er natuurlijk niets op tegen.
Het is dat "nobele" zielige beestjes redden, en zich daarvoor op de borst slaan waar ik een beetje jeuk van krijg.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 12:08

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 12:14

Prisca schreef:
Lepeltje schreef:

Maar waarom geen jonge hond uit asiel?.

Oh dat had ik ook best gewild hoor.. Op dat moment waren we eigenlijk niet op zoek naar een hond echt voor onszelf, we waren een opvang adres voor die stichting. Mijn enige eis was dat de hond niet té groot was en niet te waaks. Toen kregen we een hond die al op 4/5 verschillende adressen gezeten had door dikke pech, ze deed het erg goed bij ons en wij vonden haar leuk dus ja toen mocht ze blijven.

Maar als ik er ooit een bij wil dan zullen nederlandse asielen ook de aandacht krijgen hoor, en het hoeft niet eens een jonge hond te zijn, oudje vind ik ook prima. :D Maar als ik er dan toch een tegen kom uit het buitenland waar ik verliefd op wordt.. sja... :o

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 12:16

qua vliegreis zijn ze geen geld kwijt. ze vragen nl. aan vakantiegangers/spanjegangers om ze mee terug te nemen als b.v. handbagage.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 12:17

Kuggur schreef:
Prisca schreef:
Ik ben echt voorstander dit soort honden/katten/paarden enz.. daar op te ruimen en alles ook weer raszuiver te maken ipv deze troep. .

Haha, definieer eerst maar eens "raszuiver" _O-
Daarbij, bedoel je raszuiver als cavaliers, met hun hartafwijkingen, of de puks, niet voor niets populair bij dierenartsen ($$$), de duitse herders met hun kapotgefokte heupen, de bulldogs met hun gebits- en ademhalingsproblemen, de chi´s met hun open fontanelletjes, dat soort raszuiver?
Ik vind de import van honden uit Spanje ook twijfelachtig, maar bepaald niet om de door jouw opgenoemde redenen.
En als iemand daar een soort hond vindt die hij niet Nederland niet kan krijgen is er natuurlijk niets op tegen.
Het is dat "nobele" zielige beestjes redden, en zich daarvoor op de borst slaan waar ik een beetje jeuk van krijg.

Tja dat is idd lastig gelukkig is het ras wat ik hem nog zuiver en dus ook lastig te krijgen. Om het ras in stand te houden halen ze ze nu ook uit buitenland maar dat is toch anders.

Ik heb het idd voornamelijk over het "redden van de zwerf dieren" uit het buitenland. En dus ook alles ook katten en paarden.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 12:18

spicegirl schreef:
qua vliegreis zijn ze geen geld kwijt. ze vragen nl. aan vakantiegangers/spanjegangers om ze mee terug te nemen als b.v. handbagage.

Is toch triest?. Ze vangen ze hier op in nl zetten er een prijskaartje op incl. vlucht en hop mensen nemen ze wel.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 12:22

Lepeltje schreef:
Oh dat had ik ook best gewild hoor.. Op dat moment waren we eigenlijk niet op zoek naar een hond echt voor onszelf, we waren een opvang adres voor die stichting. Mijn enige eis was dat de hond niet té groot was en niet te waaks. Toen kregen we een hond die al op 4/5 verschillende adressen gezeten had door dikke pech, ze deed het erg goed bij ons en wij vonden haar leuk dus ja toen mocht ze blijven.

Maar als ik er ooit een bij wil dan zullen nederlandse asielen ook de aandacht krijgen hoor, en het hoeft niet eens een jonge hond te zijn, oudje vind ik ook prima. :D Maar als ik er dan toch een tegen kom uit het buitenland waar ik verliefd op wordt.. sja... :o

Oke dus deze was al even in NL is toch een andere zaak. Is triest dat die hierheen wordt gehaald voor een doel en die nog niet gehaald wordt. Dit had voorkomen moeten worden en dat via een wet.

Ik ga nu ook een oudje opvangen puur om te voorkomen dat die in een asiel terecht komt na 12 jaar bij mensen geleefd te hebben is dat zijn dood. Trouwens bij die asiels in de buurt was niet eens plek. Omdat het hetzelfde ras is ga ik sneller overstag dan bij een ander ras.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 12:23

chipieke schreef:
Dus kort gezegd: als ik een spaanse hond wil (windhond, worden trouwens niet gefokt in België of Nederland, in elk geval niet 'erkend'), dan zou ik dit niet mogen?

Hoe kom je er bij dat deze honden niet gefokt (mogen) worden in Nederland?? Er zijn hier minimaal 2 fokkers met Podenco Ibicenco`s die ik ken, en ook de andere Podenco soorten worden hier echt wel gefokt.
En sowieso zijn Podenco`s geen windhonden, maar halfwindhonden.

Mocht je de galgo`s bedoelen, ook daar zijn meerdere fokkers van in Nederland, deze bijvoorbeeld: http://www.galgos.nl/

En allemaal met stamboom, dus hoezo niet "erkend"?

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 12:25

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 15:53, in het totaal 2 keer bewerkt