Sproeiende kater; wat te doen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Paan

Sproeiende kater; wat te doen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 20:45

In februari hebben wij 2 katers over genomen van andere mensen. Ze waren daar 3 jaar samen en zijn beide gecastreerd. Sinds een paar weken sproeit de ene kater in ons huis. En dan vaak op de plaatsen aar de ander vaak ligt. De gene die sproeit is de onderdanige en de ander echt erg dominant. Ik weet waarom hij het doet, maar wil er graag vanaf. Alle plekken die ik kan vinden waar hij gesproeit heeft, maar ik schoon met dettol verdund met water. We gingen de goede kant op dachten we maar nu vinden we na een week weer een sproeiplek. Iemand ervaring met het middel Urineweg en met de Feliway verdamper? Of of de gouden tip?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 20:47

Laten castreren :)

Wij hebben een sproeiende dame en helaas is bij ons het enige dat helpt de kat minstens 3 keer per dag buiten zetten zodat ze de tuin kan ondersproeien.
Niets anders hielp.

Feliway kan helpen :j ik zou het zeker proberen!

Paan

Re: Sproeiende kater; wat te doen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 20:55

Eh, hij is gecasteerd. Dus dat werkt niet. Bij zijn vorige eigenaar heeft hij het trouwens nooit gedaan. Die woonden ook een heel stuk kleiner en hadden een balkon. Wij hebben een tuin waar ze in mogen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 20:59

Naast de feliway verdamper hadden wij ook een spray van een soortgelijke feliway die je op de sproeiplekken sproeiende zodat de kat niet meer de neiging had om eroverheen te sproeien.

Maar goed, niets hielp bij ons helaas...

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 21:18

Het schijnt dat gewone schoonmaakmiddelen die geur niet weg halen. Dat werkt wel met biotex of dettol.

Zilie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 21:20

Geur weghalen kan prima met UF2000, heb het zelf ook en werkt echt super. Online te kopen en in Belgie te koop bij Blokker, geen idee in Nederland.

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 22:34

Zilie, ruik je dat spul ook? Of is het geurneutraal? Mijn kamer ruikt nu regelmatig naar Dettol. Dat is natuurlijk beter dan die urine geur maar ik wil dat het gewoon weer lekker ruikt.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 22:37

http://www.ecodor.nl/, tip van Zilie

Als je dit gebruikt, zullen ze er niet opnieuw overheen sproeien.
Zodra je iets sterks ruikend gebruikt, sproeien ze weer opnieuw.

Vraag CM_ of Cissy@ bokt een om raad, zij zijn kattenexpert.

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 21:25

Ik heb dat spul van zillie inderdaad besteld. Krijgen het denk ik morgen binnen. Dus je kunt wel raden wat ik dit weekend ga doen. Heb ook maar zo'n lamp ernij besteld. Hebben jullie die ook?

We zijn er achter gekomen dat er een andere kater tegen onze voordeur aan plast. Dus die ingesprayd met kattenschrik in de hoop dat die weg blijft. Maar adt zou ik natuurlojk ook met die uf2000 kunnen behandelen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 16:17

Niet meer schoonmaken met dettol, daar zit een chloorverbinding in en dat vinden ze leuk om nog eens overheen te plassen. Je moet iets hebben wat eiwitten oplost zoals idd biotex of oxy vanish.

Als het echte plassen zijn dan is de kans aanwezig dat een van de katers blaasontsteking of blaasgruis heeft. Beetje plas laten onderzoeken bij een DA kan uitsluitsel geven.

Een ongeholpen kater die tegen jullie voordeur aanplast kan idd ook de oorzaak zijn! erg vervelend dat mensen hun verantwoordelijkheid niet nemen en katten gewoon laten helpen!

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 17:29

Vandaag UF2000 ontvangen. Morgen maar eens goed gaan gebruiken. Ik had er tevens zo'n speciale lamp bij besteld. Blijkt die alleen te werken in het stikke donker. tja, hoe krij ik m'n huis in deze periode van het jaar donker...... dus dan m'n neus maar goed gebruiken.

Het is echt sproeien en niet plassen dus blaasgruis is het niet.

Inderdaad vervelend dat iemand anders zijn verantwoording niet neemt. Ik baal er van maar wat doe je er aan.

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 10:13

Ben nu een tijdje bezig met UF2000. Het is voor ons een stuk prettiger want je ruikt het dan niet meer. Helaas blijft de kat sproeien. Dus hebben we vrijdagavond een feliway verdamper en een spray gekocht. De verdamper hangt in de kamer bij de plek waar hij het deed. De spray gebruiken we in de hal waar hij ook sproeide. Tevens in de hal een bakje met brokjes neer gezet. En volgens ons wordt er niet meer gesproeid. Ik ruik nog wel wat maar dat is volgens mij oud. Dus nog maar een keer goed schoonmaken met een biotex sopje en dan sprayen. Hopelijk is het probleem hier mee opgelost.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 00:03

En hoe gaat het nu? Wij hebben hetzelfde probleem, als de Feliway verdamper werkt zou dat mooi zijn...

xdenisex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 11:08

Ik heb 3 ragdolls , 2 poezen en 1 kater en sinds we verhuisd zijn plast 1 van de poezen ook in huis. Soms hele grote plassen.

We hebben de dames laten helpen en nu is het in 2 maanden nog maar hooguit 4 keer gebeurd. Nu (even afkloppen) heeft ze het al een weeke niet meer gedaan.

We achten dat het onze gecastreerde kater was maar het was de poes.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 11:24

Precies! Hier is de poes het gaan nadoen. Maar gelukkig alweer een weekje niets gevonden(zonder Feliway)
Maar het zijn dus net zo goed de poezen als de katers die sproeien.... :(
We merken dat nieuwe dingen in de kamer een probleem zijn, verplaatsen van meubels. Maar ook op vakantie gaan.