Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Brainless schreef:ik vraag me af mag ze een kennel hebben zonder stamboom hondjes ?
Ja, dat mag.
en kan je je dan ook registreren ?
Nee.
of heeft ze dit gewoon gedaan met alle risicos vandien ?
Ja, maar misschien heeft de fokker wel alles er aan gedaan om zoveel mogelijk afwijkingen te voorkomen.
(denk aan "goede" ouder dieren enz).
Femke schreef:Waarom zou dat niet "ongestraft" mogen?
Je bent in NL gewoon vrij om je dieren te laten voortplanten...
En op dit moment zijn er helaas bij waanzinnig veel rasverenigingen zó veel gezondheidsproblemen in gefokt, dat sommige rassen misschien niet eens meer te redden zijn en hierdoor misschien verboden zullen worden in de nabije toekomst.
Het kopen van een rashond is op 't moment bij veel rassen eerder een garantie voor een zieke hond, dan een kans op een gezonde hond.
Ken veel mensen die om die reden afstand hebben genomen van de rasvereniging en zelf verder zijn gaan fokken.
Dan maar zonder stamboom. Maar wel met verstand.
xx_Horsiex schreef:Femke schreef:Waarom zou dat niet "ongestraft" mogen?
Je bent in NL gewoon vrij om je dieren te laten voortplanten...
En op dit moment zijn er helaas bij waanzinnig veel rasverenigingen zó veel gezondheidsproblemen in gefokt, dat sommige rassen misschien niet eens meer te redden zijn en hierdoor misschien verboden zullen worden in de nabije toekomst.
Het kopen van een rashond is op 't moment bij veel rassen eerder een garantie voor een zieke hond, dan een kans op een gezonde hond.
Ken veel mensen die om die reden afstand hebben genomen van de rasvereniging en zelf verder zijn gaan fokken.
Dan maar zonder stamboom. Maar wel met verstand.
Hoe weet jij nou zonder stamboom of je niet met lijnteelt aan het fokken bent? Of je geen honden gebruikt die al in de stamboom zitten.
En je mag jezelf misschien wel een Kennel noemen, maar daarvoor behoor je nog altijd een certificaat te behalen.
xx_Horsiex schreef:Hoe weet jij nou zonder stamboom of je niet met lijnteelt aan het fokken bent? Of je geen honden gebruikt die al in de stamboom zitten.
En je mag jezelf misschien wel een Kennel noemen, maar daarvoor behoor je nog altijd een certificaat te behalen.

Diablo schreef:Nee natuurlijk is dat niet zo. Zo hebben wij een Cane Corso teef uit Italië. We zouden haar stamboom nagestuurd krijgen en dit gaat helaas niet zonder slag of stoot. Uiteindelijk komt de stamboom waarschijnlijk en hopelijk wel, maar mocht het niet zo zijn, en wij zouden er een nestje mee fokken, krijgen de pups geen stamboom.
Onze Brenda zou natuurlijk aan de gezondheidseisen voldoen wanneer ze pups zou krijgen, net als wanneer we mét stamboom zouden fokken. Het enige verschil is, dat de pups geen stamboom zouden hebben omdat we haar stamboom maar niet krijgen.
Dus wat is het verschil dan? Alleen de stamboom, verder is alles exact hetzelfde wat betref de pups. Alleen mag ik ze dan opeens geen Cane Corso meer noemen, want een hond zonder stamboom kan nooit een rashond zijn. En dan vermeerder ik opeens, omdat de pups geen stamboom hebben.