Egel en halfwas kind lopen vierdaagse in tuin

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Egel en halfwas kind lopen vierdaagse in tuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 10:57

Onze kipjes zijn de hele ochtend al zwaar in de stress waar ik geen oorzaak voor kon vinden. Ze melden een gevaar dat op de grond zit maar niets te zien. Net weer gekeken zie ik moederen halfwas egel kind in volle draf voorbij rennen op een plek waar ze normaal niet gezien worden s avonds. Het is toch al raar dat ze overdag zichtbaar en actief zijn maar ze lijken compleet in de stress te zijn.

Ze ijsberen steeds hetzelfde rondje door de kleinste kippenren die open staat over het pad over granietblokken naar een afgeschermd stukje tuinrand en weer terug. Ze kunnen er gewoon uit, ook uit de tuin maar lijken dus totaal van slag. Terugdrijven naar een ander stuk tuin is kansloos ipv lopen rollen ze zich op wat logisch is. :') .

Het is toch al raar dat ze overdag zo actief en zichtbaar zijn maar zelfs voor het donker is dit vreemd gedrag. Ik heb overleg gehad met de egelopvang en zij hadden ook zo geen verklaring voor het rare gedrag. Bijvoeren is kansloos omdat dat opgevreten wordt door de kippen of de honden. Normaal gaan egels en honden goed samen, in het begin vond onze herder het maar niets dat ze s nachts door de tuin stapten maar inmiddels zijn ze goed aan elkaar gewend. Maar hoe nu verder? ik hoop dat ze kalmeren of de tuin uitgang voor kleine dieren vinden. Zijn ze over een dag of 2 nog steeds zo gestresst moeten we ze vangen en gaan ze naar de opvang voor controle.

Donja

Re: Egel en halfwas kind lopen vierdaagse in tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:58

Zijn er niet nog ergens anders andere halfwasjongen? Dat moeders in de stress is dat ze daar niet bij kan?

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 14:23

Mij is altijd verteld dat een egel die overdags actief is, op z'n minst zorgelijk is. Misschien even een egelopvang oid bellen voor raad?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 15:57

Donja geen idee, ik weet niet hoeveel kinderen ze heeft. Wat ik van de opvang begrijp is gezien de grootte het een jong van vorig jaar omdat ze nu pas gaan bevallen. Aan afspenen of wegjagen doen egels niet schijnt dus daardoor kan de stress ook niet komen.

Neej ik heb ook al contact gehad met de egelopvang zoals ook al in de eerste post staat. Zij kunnen behalve honger of een verstoorde of verdwenen slaapplek ook geen reden vinden voor zoveel stress. Honger zullen ze zelf moeten opvangen omdat overdag bijvoeren kansloos is hier en s nachts waarschijnlijk katten en ongedierte aantrekt waar we ook niet op zitten te wachten.

In de tuin is recent niks verandert. Daar waar ze vooral zitten moeten we nog aan de gang om wat heg om te wisselen. En ze kunnen de tuin in en uit ook, op een plaats sinds 2 maanden ipv 3 dus daar zullen ze ook wel aan gewend zijn al.

Op dit moment lopen ze niet meer rond op die plek, uiteindelijk hebben ze nadat ik ze gezien heb ruim 3 uur rondjes gelopen. Hopelijk een eenmalige in de war actie geweest.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 21:25

Probleem opgelost voor nu even. Ze waren weer in de stress aan het rondrennen, dit keer op een andere plek. De donkere grootste weer voorop en in elkaar gedoken. De lichte kleinere was erop in aan het hakken in het zachte buik gedeelte toen hij/zij ingehaald had. Oftwel geen moeder en kind maar een territorium gevecht lijkt het.

Na overleg met de egelopvang de grote verliezer opgepakt en aan de andere kant van de schutting neergezet. Mochten ze toch bij elkaar horen dan komt deze wel weer terug. Is het territorium gezeur is het probleem opgelost. De andere kant van de schutting is woest begroeid en er komen nagenoeg geen mensen. Is een strook gemeentegrond met veel lage struikjes aan een rustige weg.

Wel is de grootste donkere onze vaste tuin bewoner en de kleine lichtere een voor ons nieuwe. Dier is razend brutaal en niet bang. Misschien hier wel geboren en toe aan een eigen stukje grond. Scharrelde rustig onder mijn benen door op zoek naar een dikke naaktslak.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 21:33

Nou fijn dat het de oplossing lijkt. Nu nog hopen dat ze elkaar in ieder geval niet meer in jouw tuin treffen.
Ik heb niet zo veel met egels te maken dus ik vond het wel een interessant verhaal om te lezen./