Kat plast in huis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Kat plast in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 10:13

Sinds een paar dagen hebben wij er een prachtige kat bij, (foto's zie onderschrift). En we introduceren hem op een rustige manier bij onze andere katten. Onder toezicht mogen ze samen en dat vinden ze eigenlijk maar wat gezellig. Er wordt niet gevochten, niets. Verder zitten ze, om de rust te bewaren en aan elkaar te wennen, apart met spulletjes die naar elkaar ruiken.

Echter, onze nieuwe kat, lijkt niet zo zindelijk te zijn als dat ons verteld is. De ene keer gaat hij gewoon ergens zitten, de andere keer lijkt het meer op sproeien. Nu kiest hij er gelukkig makkelijke oppervlakken voor uit: een krantje, een sjaal ( >;) ) een handdoek (om op te poepen).

Hij is compleet medisch gekeurd toen we hem uit het asiel gingen halen, het zijn dus geen blaasproblemen. Het lijkt echt wennen aan de nieuwe plek te zijn. Maar katerpis, ookal is hij gecastreerd, ruikt niet lekker :+

Nu ben ik benieuwd wat de meest logische oplossing is.

Eerste waar we naar gaan kijken is het feit open kattenbak - gesloten kattenbak. In het asiel hadden ze open bakken, wij hebben dichte bakken. We gaan een van de bakken open zetten. (Andere kat wil niet op een open bak).

Is dat het niet, dan pottytraining: kleine ruimte, slaapplekje, eetplekje, plasplekje. En dan afwachten. Uiteraard wel genoeg aandacht geven, kleine ruimte is niet leuk voor hem :(:)

Is het wel het feit open / gesloten bak, dan hem langzaam laten wennen aan een gesloten bak. Daarnaast willen we gaan kijken naar een feliway oplossing zodat het voor de katten zelf ook fijner wordt.

Is het na pottytraining / opengesloten bak nog niet over, en is het sproeien, dan wordt het strafkamp vrees ik. Plantenspuitje, eventueel neusje er door :(:)

Nu mijn vraag, zijn er nog meer dingen om aan te denken? Of heb ik alles wel gehad?

Tallie1979

Re: Kat plast in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 10:16

Lastig verhaal.. Een van mijn katten pieste in het oude huis ook op een bepaalde plek. Ze heeft het nooit meer gedaan toen ik haar eenmaal meenam naar een ander huis.

Zou de kat niet gigantisch gestressed kunnen zijn zonder dat je het direct ziet? Ik vermoed dat dat bij mijn kat namelijk het geval was..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 10:17

Stress kan hoor, we proberen het wel zo veel mogelijk te minderen, geven hem alle rust die hij nodig heeft, hij komt zelf de aandacht zoeken, wil zelf de andere katten leren kennen. :j Alles op zijn tempo.

Wat we ook nog als optie hebben, dat hielp onze eerste kat met een "sproeiprobleem" was het etensbakje bij die plekken neerzetten. En dan stug volhouden, dus elke keer sproeien - bakje daar.

Ik heb goede hoop dat het het kattenbakprobleem is trouwens, hij is een Maine Coon, dus een flinkerd, en ik gok dat hij de bakken te krap vindt met dekseltje :(:)

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 10:22

Ik kan je helaas geen tips geven over hoe het kan stoppen. Ik heb er hier namelijk ook eentje zitten die op momenten van stress ook in huis plast. De enige tip die hier heel goed werkt als ze ergens heeft geplast is om het te wassen met biotex. Voordat ik deze tip had bleef ze elke keer op dezelfde plekjes plassen, ook al was de stress over (blijkbaar ging de geur er toch niet helemaal uit). Nadat ik het met biotex heb gewassen, is het geplas op die plek meteen over.
Op vloerbedekking kan je er gewoon een papje van biotex over uitsmeren, laten intrekken en dat er dan weer uitwassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 10:24

Biotex is wel een goede qua schoonmaken. Azijn is namelijk wel leuk, maar daar gaan ze uiteindelijk als de azijnlucht weg is weer overheen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 10:25

Het is wel een super vervelend probleem, kattepis is echt zo indringend.. :+

Ze hebben trouwens bij de dierenwinkel iets wat odour out heet.. Is tegen kattenpies geurtjes.. Voor zover ik heb begrepen zou dat erg goed werken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 10:26

Odour zou dat net zoiets zijn als de Feliway? Feliway wordt door dierenartsen aangeraden. Heb ik ook papieren van meegekregen toen we hem gingen halen.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 10:29

Ik heb voor mijn Coon een XL kattenbak, dat is wel heel belangrijk. Hij durft niet door het deurtje, dus die is er uit (deksel er dus wel op).

Het naast de bak plassen van mijn andere kat heb ik opgelost met feliway. Overal waar zij wilde plassen (ze had vaste plekjes) spoot ik feliway.

xLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 10:30

Wij hebben ook een huisplasser. Al enige tijd. We hebben de kat nu 12 jaar en het laatste jaar is het mis.

Ze heeft blaasgruis gehad, dus misschien dat het daardoor gekomen is. Echter is onze kat ook altijd heel gevoelig geweest voor stress.

De dierenarts raadde ons een soort luchtverfrissers aan van Feliway. Dat hielp niet (Een vriendin die dierenartsassistente is zegt dat dit ook nooit helpt eigenlijk, duur grapje). Wassen met biotex helpt hier ook niet. Speciale schoonmaakmiddelen van Urinaway (oid) helpt ook niet.
Onze kat krijgt nu pillen. Het is echt een heftig middel (soort anti depressiva), maar ze is wel veel relaxter als ooit. Ze slaapt veel, maar ze speelt ook weer! En ze eet heel veel haha.
De dierenarts zei, als het goed gaat kun je de pillen afbouwen. Dus wij om de dag gaan geven. En gisteren heeft ze weer heel de bank ondergepist. :(

Het is een poes en ze sproeit echt. Staart omhoog en gaan.

Ze doet het ook buiten, maar we vermoeden dat ze het daar doet omdat er ook andere katten in de tuin komen. Daar is het dus een soort territorium drift. (Een kat van de buren heeft ook tegen het raam en de muur gepist hier..)

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 10:33

Ik heb heel lang een veel te ver doorgefokte pers gehad die door het doorfokken een afwijking gelijkend aan het downsyndroom had. Zij plaste ook niet op de bak maar uiteindelijk in de douchecabine.... Inmiddels is ze ingeslapen maar ik heb nog strijd met de luchtjes! Ik heb alles geprobeert.... Het beste wat werkte was; ik had 2 katten had en 3 bakken.... De pers plaste toen n tijd in de bak waardat de andere kat nog niet geweest was... Alsof ze privacy wilde!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 10:39

Kan het niet komen door dominantie/territoriumdrift tov van je andere katten?

Ik heb ook een Coon, een herplaatser die bij zijn vorige eigenaar (met meerdere katten) echt gigantisch sproeide...nu heb ik hem alleen zitten, heeft hij rust en heeft nooit meer gesproeid :)

Als kattenbak gebruik ik zo'n grote bedroller op wieltjes (73 x 38 x 17) erg fijn :j nou heb ik wel een erg grote coon van 13 kilo :o
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 17-07-12 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 10:43

Geef hem even de tijd om te wennen.... Maar feit is dat sommige katten om die reden in het asiel zitten.

Nog 1 ding, je hebt het in je OP over evt als uiterste maatregel zijn neusje door de plas te halen. Doe dit niet! Dit veroorzaakt nog meer stress en de kat zal jou hiermee associëren, niet het plassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 10:47

Daarom ook als uiterste maatregel: ik doe het liever niet ivm de stress en ergens vind ik het ook zielig om hem met zijn neusje er doorheen te halen :o

Hij zat in het asiel omdat hij als kitten op straat is geraakt. Hij is echter heel sociaal en lief naar mensen en andere katten, dat was wel een voorwaarde waarop hij met ons mee kon. Is er juist eentje die niet tegen het alleen zijn kan.

Hij krijgt alle tijd om te wennen, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat hij in huis plast, nu heeft hij het op makkelijk te reinigen plekken gedaan, maar hij mag natuurlijk niet in de kleding of schoenen.

Die rolcontainer als kattenbak gebruiken is nog eens een goed idee trouwens. Daar ga ik eens naar kijken en er morgenavond even eentje halen. Tot die tijd blijft de kattenbak open. Helaas kan ik niet even van mijn werk tussendoor er eentje halen: werk op een industriegebied en heb de auto hier niet staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 10:48

Hoeveel katten heb je nu in totaal, en hoeveel kattenbakken heb je staan?

Zorg dat er altijd minimaal 't aantal kattenbakken staat als dat je katten hebt + 1.

Dus bij 2 katten heb je 3 bakken
Bij 3 katten heb je 4 bakken
etc. etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 10:49

Ze hebben vier plekken :j ze zijn met zijn drietjes.

Een kat gaat sowieso niet op de bak, die gaat in de plantenbak buiten >;) heeft hij van ons nu wel zijn plekje in gekregen. Kennelijk vind hij aarde lekker aan zijn pootjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 10:52

Ok... qua aantal moet 't genoeg zijn.
Hoe staan ze in de kamer(s)?

Sommige katten vinden 't niet fijn om vlakbij een muur ofzo te zitten...
Eén van de bakken ergens wat meer in 't midden van de kamer zetten kan een mogelijk tijdelijke oplossing bieden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 10:54

Verspreid door het huis: eentje in de woonkamer, die staat bij de krabpaal maar uit de buurt van de etensbakjes. Eentje op het balkon waar ze bij kunnen. Eentje in de hobbykamer deze staat midden in de kamer en eentje in de gang.

Een van de katten is overdag altijd buiten, die kan dus ook gebruik maken van de buitenbak. De andere twee zitten gescheiden zodra wij weg zijn: de nieuwe en een van onze oude katten, om stress te voorkomen. Die hebben dan dus ieder hun eigen bak ter beschikking.

Ik ga in ieder geval kijken wat er gebeurd als ik een van de bakken open zet. Ska is enorm namelijk, en hij lijkt het wel te snappen: kranten zijn populair.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 10:55

Kan me goed voorstellen dat het stress is, maaar mocht je andere bakken etc geprobeerd hebben en het blijft gaande laat je kat dan even nakijken.
Die van mij deed het ook en bleek blaasgruis te hebben, hij staat nu al jaren op speciaal voer en heeft het sindsdien nooit meer gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 10:56

Nog een laatste mogelijkheid die me te binnen schiet: misschien vindt hij het type kattenbakvulling niet prettig... Daar zou je nog 'ns mee kunnen experimenteren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 10:56

Hij is al helemaal nagekeken. Alles was prima in orde :j eerste wat we hebben laten doen door de DA.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 10:57

Femke, elke bak heeft andere vulling (creatief met bakken :j ) hij ging in het asiel altijd op van die houtdingetjes die uit elkaar vallen. Die heeft hij ook tot zijn beschikking. En een soort van steentjes/gruis. Krantensnippers en de laatste is dat FoetsieBah, maar dat is meer omdat dat nog op moet := roze pootafdrukjes door mijn hele huis

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 10:58

Pfoe, dan kan ik me goed voorstellen dat je wat 't probleem betreft met je handen in 't haar zit.... :(:)
Hoop dat je de oplossing kunt vinden...

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 11:06

Helaas heb ik geen oplossing maar, ik ga dit wel even volgen. Ik heb zelf namelijk ook zo'n hardnekkige, 50 cm naast de bak, zeikerd. ;) Het is 7 jaar lang goed gegaan maar, toen ik, 2 jaar terug, samen ging wonen met mijn vriend, ging het mis. 9 van de 10 keer doet ze het in of vlak naast zijn schoenen dus ik heb het idee dat het hier om een jaloerse kat gaat. Maar, hoe we er van af komen? Vriendlief is in ieder geval niet echt blij omdat het laminaat, van net 2 jaar oud, ook een beetje bol begint te staan. :o Wij hebben ook al vanalles en nog wat geprobeerd. Wassen met biotex, wassen met schoonmaakazijn, spuiten met mispoes, niets helpt. Op dit moment staat er een luchtverfrisser op de grond die automatisch iedere 7 minuten parfume spuit, in de hoop dat dat ding spuit op het moment dat madame wil gaan zitten en zich daardoor het apelazerus schrikt. Ze doet het nooit als we ernaar staan te kijken dus straffen (het neusje erdoor halen) is hier geen optie.

Maar, ts, je bent dus niet de enigste met dit probleem. :(:)

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 11:08

Wij hebben dit ook gehad met één van onze katten. De kat ging absoluut niet op een bak waar ook een ander kat in had gezeten. Wij hebben haar toen gescheiden gehouden van de andere katten het lijkt me alleen voor jou geen makkelijke oplossing om dit ook te proberen. Ik zou ook niet zo snel weten hoe je het voor deze kat kan oplossen omdat je al zoveel mogelijkheden hebt.

Hoe vaak verschoon je de bakken? Misschien als je de bakken vaker schoonmaakt dat de kat zich prettiger gaat voelen op een open bak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 11:11

Ik controleer de bakken iedere dag op drollen, schep deze er ook uit want het moet wel prettig blijven ruiken ook in huis. Natte klonters gaan dan ook meteen mee :j