Wesley update 2,5 jaar later, tijdperk ten einde, bijna 16

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Wesley update 2,5 jaar later, tijdperk ten einde, bijna 16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 15:15

Wesley onze oude kruising border collie grey hound is inmiddels 2,5 jaar verder sinds ik dit topic heb geopend.
karuna @ [BB] Erop of eronder, poot eraf/overlijden -update jaar later-

Hij gaat sinds de laatste update erg goed. De tumor houdt zich rustig, groeit niet. Alleen de bult op zijn dijbeen die als eerste ruim 3 jaar geleden eraf viel uitzichzelf groeit wel langzaam maar gestaag.

Wesley s conditie is beter dan hij in jaren geweest is, loopt weer kleine stukjes hard, eet als een bootwerker en daagt heel vaak onze jongere honden uit. Kortom een goed hondenleven met een koppie dat zich nog geen jaar voelt.

En juist het laatste is hem gister helemaal verkeerd gevallen. We waren een dagje weggeweest en op de terugweg hadden we ze even laten uitrazen op de dijk Enkhuizen Lelystad. Daar zijn vooral de 2 mannen flink aan het rondstuiteren geweest. Dijkje op dijkje af. Achter elkaar aanjagen, elkaar omver duwen uitdagen. Gewoon als lompe mannen onder elkaar. Chivas liep voorop Wesley erachteraan en omgekeerd. Op dat moment liep Wesley harder dan onze 3,5 jarige herder en omdat hij hem wilde uitdagen draaide hij om om Chivas op te wachten in bespringstand.

Wat er daarna gebeurde weet ik niet omdat ik omkeek wat onze kleine dame aan het doen was. Ik kijk weer terug en Wesley staat op 3 poten en Chivas komt net bij hem aan om hem erg ongerust te besnuffelen. Het leek in eerste instantie alsof hij zich had verstapt of zijn rug wat verkeerd gedraaid was. Hij heeft zo al eerder een tijdelijk verlamde staart opgelopen door een nekhernia dus dat was het eerste waat we aan dachten. Het vreemde was wel dat hij op zijn zere poot wilde gaan staan om zijn goede poot op te tillen om te plassen, dat ging dus niet.

Na overleg met de dierenarts hem zijn standaad medicatie gegeven en het vannacht aangekeken hoe hij zich zou houden. Vanmorgen ging het lopen ietsje beter maar nog lang niet goed genoeg. We konden dus vanmiddag langskomen. En tot onze grote schrik en verbazing van de dierenarts heeft hij zijn voorste kruisband gescheurd. Een jonge honden blessure dus door het wild doen. |(

Bij een jonge gezonde hond opereer je, hebt een langere revalidatie periode en klaar. Bij een hond als Wesley is het een heel ander verhaal helaas. Opereren is eigenlijk geen optie meer en inslapen is nu zeker nog te vroeg omdat hij ondanks dat hij niet vlot loopt hij er vrij goed mee overweg kan nu lijkt. Hij heeft zelfs vanmiddag bewezen op je slechte poot te gaan staan en je goede poot heel hoog optillen om te plassen. Het schijnt dat er honden ermee om kunnen leren gaan dat hun poot niet meer zo buigt dan normaal.

We geven deze week zijn standaard medicatie en kijken even aan hoe hij zich verder houdt geestelijk en lichamelijk. Of hij leert er goed mee omgaan en kan zijn leven rustig afmaken hoe kort of lang dat ook is. Of het gaat echt lichamelijk of geestelijk niet en dan moeten we hem laten inslapen. Best wel cru zoveel rare dingen overleven, heel lang in reserve tijd lopen en dan een jonge honden blessure wordt je fataal misschien. ;(
Laatst bijgewerkt door RianneH op 13-11-13 00:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel op verzoek aangepast

sunny_l0ve

Re: Wesley update 2,5 jaar later, jonge honden blessure met 14,5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 17:04

Jeetje! Wat heftig, om dan zo een blessure op te lopen op je oude dag. Ik heb zijn verhaal toen vol bewondering gelezen, echt een keiharde vechter. Ik ga voor jullie duimen dat hij er mee om leert gaan, hij is er zeker slim genoeg voor heeft hij al bewezen. Het zou echt zonde zijn als hij hierdoor word ingeslapen. Heel veel sterkte en succes de komende week!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 22:35

Ach jeetje wat een zielepootje. Heb je zoveel meegemaakt en dan overkomt je dit. Door lomp donderjagen met de jonkies. Ik hoop dat ie er weer doorkomt en nog lekkere jaren voor de boeg heeft. Beterschap met je jonge oudje.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 22:38

Ach jeetje! Had zo gehoopt op weer een goede update ..
Arme hondje en arme jij, vreselijk om je zo zorgen te moeten maken over je lieve hondje.
Zou zo oneerlijk zijn als dit nu wel het einde zou betekenen al kan ik mij dat ook niet
Voorstellen, hij heeft zich al zo ver geknokt.
Ik leef met jullie mee en wens je veel sterkte en wijsheid.
Héél veel beterschap voor de stoere man!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 22:48

Het is ook knap klote, hij was zo lekker aan het ronddollen en dan opeens pats. Einde lol, niet mee hardlopen vandaag en rondstrompelen, hippen op drie en halve poot. Hij wil nog erg graag maar heeft nog niet door dat rustig lopen en op je teen landen wel gaat. Poepen lukt gelukkig wel. Eten gaat ook goed en het bed opspringen gaat met een aanloopje ook weer. Alleen als je hem ziet opstarten |( ons hart breekt dan. Dat doet zo n zeer om te zien. Je stoere oude man die zo graag wil maar even niet snapt waarom zijn poot niet doet wat ie moet doen.

De andere 2 zijn heel erg ongerust en vooral onze herder loopt met hangende schouders door het huis. Donja toont het minder maar aan haar afreageren op haar speeltje en veel minder brommen dan normaal is ook zij van slag. Hopelijk is hij idd slim genoeg en komen zijn bordercollie hersens weer van pas. Zodat hij ook geestelijk afscheid kan gaan nemen van zijn leven. Als het aan hem lag gister is dat nog lang niet over. Maar mocht hij het geestelijk opgeven is het ook goed dan is het klaar hoe moeilijk ook voor ons. Dan is het zijn keuze. ;( .

Wat er ook gebeurt veel mensen zouden van hem kunnen leren. Het doorzettingsvermogen van hem en het feit dat ondanks zijn gammele lijf bij vlagen afgelopen jaren en de tegenslag, steeds de wil hebben om van het leven een feestje te maken. :j

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 11:12

Na een avond en ochtend flink overleggen en nadenken hebben we net de dierenarts weer gebeld. Wesley gaf vanmorgen weer aan erg graag te willen. We moeten hem stevig afremmen dat hij niet gaat rennen op 3,5 poot. Plassen op je zere poot lukt hem ook en vanmorgen wilde hij onze witte herder uitdagen met spelen. 8)7 met een kapotte knie.

De dierenarts was zowiezo blij om te horen dat hij zijn kop niet laat hangen en staat zeker niet negatief na overleg aan hun kant met de drie dierenartsen (waarvan de andere 2 de vorige keren zijn poot hebben geopereert en hem ook steeds controleren) tegen opereren toch. Hij wil toch de standaard wachttijd aanhouden die hij ook bij jonge honden hanteert. Juist omdat Wesley Wesley is en hij steeds glansrijk door de dierenarts keuring heenkomt. Woensdag ochtend bellen we weer met hem, is hij nog steeds zo n doorzetter als hij nu is is de kans toch wel vrij groot dat hij donderdag of vrijdag geopereert wordt en zijn knie wordt hersteld. *\o/*

Volledig onlogisch als je zijn geboortedatum ziet maar hij zei ook kijken we niet naar leeftijd maar conditie en wil van de hond is er geen enkele twijfel over opereren. Omdat hij veel fitter en actiever is dan honden die 4 jaar jonger zijn. Zou wel betekenen dat eerst zijn bult op zijn dij wordt verwijdert die dan in de weg zit. Was toch al bijna de bedoeling dan maar in een keer meenemen. Daarna een kunststof kruisband plaatsen en revalideren. 10 dagen stricte lijnrust om de wond te laten genezen en daarna langzaam de beweging opbouwen met ook zwemmen.

Dus wie weet als Wesley zijn koppie nog wil kan hij met wat geluk nog wen tijdje mee.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 13:06

Wesley gaat morgen definitief onder het mes. We hebben geen keus. Zo doorlopen is wreed, hij is gefrustreerd dat zijn poot niet doet wat hij wil en hij heeft er veel pijn aan. Geen goede kwaliteit van leven dus. De enige mogelijkheid dan is laten inslapen maar daarvoor is hij veel te fit. Ze gaan morgen om 3 uur de boel repareren met een nep kruisband, meteen wordt de bult op zijn dij verwijdert die ze de vorige keer hebben laten zitten bewust.

Het is natuurlijk weer het risico dat de narcose verkeerd valt of de ravage in zijn knie te groot is, in dat geval wordt hij niet meer wakker van zijn narcose ;( daar hopen we niet op maar mocht het gebeuren is het ook goed. Maar voorals nog duimen we morgen weer heel hard op een goede afloop.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:27

zo, nou ik houd het in de gaten en duim goed mee! .....

Jess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:42

Ik lees al vanaf het begin mee en ga weer heel hard duimen!!

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 14:14

Heel veel succes morgen! Zo te horen heeft hij een goede kans, anders zouden ze hem niet opereren. Ik ga keihard voor jullie duimen, het zou gaaf zijn als hij de operatie goed ondergaat en nog een tijdje bij jullie mag blijven. Petje af voor jullie goede verzorging trouwens, een hond die zo fit oud is geworden gebeurt niet vanzelf...

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 21:52

Heel veel succes morgen. En natuurlijk duimen we mee voor een goede afloop. Hij lijkt een beetje op een kat met 9 levens. Hij heeft al zoveel meegemaakt. Maar volgens mij heeft hij nog een stuk of 5 levens over, dus dit gaat gewoon goed komen. Over een paar dagen loopt hij weer als vanouds ( nou ja, bijna dan, de revalidatie in acht genomen). Sterkte voor jullie en voor je hondenmaatje.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 22:00

We zijn best we zenuwachtig voor morgen. Toch weer spannend. Meneer heeft vanavond pogingen gedaan vieze spelletjes te doen met onze kleine sloerie. Vonden wij geen goed idee met een kapotte knie. :')

Hoeveel levens hij al verbruikt heeftzijn er zeker meer dan 4. Hersenvliesontsteking, onverklaarbare extreem koorst met bewusteloosheid 2 keer, 1 keer de zelf verwijderende tumor en 2 keer de weggehaalde tumor. En nu dit weer nummer 7 dus. Heb ik zijn stemband nog niet meegeteld maar dat is niet dodelijk. Een van de dierenartsen zegt ook bij elke controle die gaat gewoon 15 worden.

Wij vermoeden dat hij jaren geleden met een andere oude hond hier een weddenschap heeft afgesloten wie de oudste wordt. Die hond liep 5 jaar geleden op reserve tijd en is nu ongeveer een maand of 4 dood. Is ruim 16,5 geworden, oud voor een grote jachthond kruising. De oude mannen waren altijd erg jong met elkaar aan het spelen bij ontmoeting. :D . Om daarna allebei met de zuurstoffles en rollator terug te schuifelen naar de baas.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 22:34

Eng. Weet precies hoe je je voelt, mijn hond moet morgen ook onder het mes voor een verlamde stemband en een gezwel
Op zn borst. Narcose en alle bijkomstigheden blijven eng.
Zal desondanks tijd vrij maken morgen om aan jullie te denken
Want jouw stoere vent moet nog heel lang mee als lichtend voorbeeld voor andere honden.

Sterkte!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 07:21

Jij ook heel veel sterkte vandaag, dat jou hond er ook goed doorheen gaat komen. Nog harder duimen dus. Zeker een operatie aan een stemband, griezelige plek. Kun je beter een achterpoot hebben waar aan geknutselt moet worden.

Wat gaan ze doen aan de stemband? Hier is toen voor gekozen het te laten voor wat het is, geeft een raar geluid bij inspanning en hij moet wat rustiger eten. Verder heeft hij er weinig last van, alleen bij extreme inspanning moeten we hem wat afremmen om dichtklappen te voorkomen. Alleen altijd uitleggen aan anderen dat het geluid niet erg is alleen irritant.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 07:27

Heel veel sterkte vandaag.. Toch een spannende dag... Ook voor jou natuurlijk zodiacje.. :(:)

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 08:27

Duim duim!

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 15:06

Ik kies ervoor om toch te laten opereren omdat dit altijd erger wordt.
Mét kans op plotselinge heftige benauwdheid. Daarnaast wordt gedurende de jaren het kraakbeen
Zwakker waardoor de operatie moeilijker zal worden.
Daarnaast merk ik dat hij steeds sneller moe wordt. Hij is in een maand tijd flink achteruit gegaan in conditie en levenslust.

Ik mag zo gaan bellen hoe het is gegaan.
Hoop dat jij ook zo wat weet en dat het goed is gegaan met onze mannen!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 16:37

Zodiacje jij weet dus al heel snel hoe en wat. Als je hond er idd erg benauwd van wirdt en achteruit gaat kun je niet anders dan opereren. Bij Wesley is het al 5 jaar stabiel, het is in een keer ontstaan en niet veel meer erger geworden daarna. Dan kun je het rustig laten voor wat het is.

Ik kom net terug van de dierenarts, heb erg zitten twijfelen wat te doen. Was al raar dat mijn mannetje er niet bij kon zijn maar die redde het echt niet met zijn werk helaas. Terug rijden was toch wel erg lastig dus we hadden er rekening mee gehouden dat ik daar zou wachten en mijn man eerst met de auto naar huis en daarna met de trein door naar de dierenarts.

Alleen zijn ze wel tot 5 uur bezig met opereren, daarna nog bijkomen dus we kunnen hem als alles goed gaat rond half 7 of na 8 en ophalen. Ik ben dus maar naar huis gereden met een moe en duf hoofd. Met heel veel tegenzin omdat ik het moeilijk vind zo ver bij hem weg te zijn als je niet weet wat ze aantreffen en hij het toch niet gaat overleven.het ging net. Mijn concentratie was de laatste paar kilometer wel erg slecht maar ik ben heel en veilig thuis met 2 volledig depressieve honden.

Ik had met Maaike (de oude verzorgster van Connor) afgesproken bij de dierenarts, die is mee geweest me onder narcose brengen toch een spannend moment. De vorige keer was hij redelijk in paniek ervan. Nu eigenlijk heel rustig weggezakt in slaap. Vooraf hart en longen weer goed nagekeken en die zijn weer perfect. *\o/* .neem ik afscheid terwijl hij slapend op de brancard ligt tot hopelijk dadelijk levend weer mee. Schieten beide dierenartsen in de lach, dat zal wel goed komen, de puinhoop zal wel niet groot zijn en de tumoren zien er ook niet dramatisch lastig uit. Ze waren ook blij verrast over hoe goed hij liep met zijn pootje maar zagen ook dat hij flink pijn heeft terwijl hij zijn bes doet dat niet te laten merken.

Nu duimen draaien tot een uur of 5.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 17:13

Update *\o/* *\o/* de operatie is heel goed gegaan en hij begint al wakker te worden. De band was bovenaan bij zijn poot afgescheurd op een rotplek. Moet met heel veel kracht zijn gegaan. De tumoren waren inderdaad alleen in de huid en zijn me gemak volledig verwijdert.

We kunnen hem om tien voor zeven weer ophalen.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 17:18

Zie dit topic nu net pas, fijn dat het goed gegaan is. Ik ga duimen dat hij nu ook goed gaat herstellen :)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 17:36

Oh wat fijn voor jullie zeg! +:)+

Mijn Max ligt nu net sinds een kwartiertje suf in zn mand.
Was even wat moeite om m de trap op te krijgen met twee grote wonden maar hij ligt nu.
Nu hopen dat ie zo gaat slapen, hij is wel héél zielig zo.

Jij succes met ophalen straks!

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 17:48

Gelukkig maar, zowel met Wesley als de hond van zodiacje! Echt goed om te horen dat beide honden het goed hebben doorstaan door de operatie. Onvoorstelbaar hoeveel levens Wesley heeft, dat jullie nog heel lang van hem mogen genieten! :j

Misty12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 17:54

Gelukkig is de operatie goed gelukt. Zal wel een nare dag geweest zijn vandaag. Over een uurtje mag je de patiënt weer ophalen.

Ook voor Max veel beterschap!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 18:40

super dat het goed gegaan is!! echt een pak van je hart zo he! vertroetel hem maar lekker :) beterschap en succes met de nazorg

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 20:24

Meneer ligt zwaar stoned op een waterdichte matras te lekken nu. We zijn net thuis, Wesley was wel wakker maar compleet in de war door de pijnstillers. De vorige keer heeft hij tot 3 uur s nachts liggen hallucineren. Hopelijk nu iets minder lang de weg kwijt. De pijnstillers hebben een hallucinerend effect wat extra hard inhakt bij oude honden. Maar wel erg nodig. De pleister loopt van halverwege zijn bovenpoot tot ver boven zijn heup. Geen idee of het een of 2 snedes zijn. Nu rustig houden en voorkomen dat de jonkies boven op hem spingen. Hier gelukkig een gelijkvloers drempelvrije woning.

Zodiac jullie hond inmiddels al wat wakkerder? 2 grote wonden de trap ophijsen dus arm dier. Hoe zwaar is hij? Geef hem maar een dikke knuf.