Hoe puppy respect bijbrengen voor paarden(benen)?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

NoName126

Hoe puppy respect bijbrengen voor paarden(benen)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-12 17:04

Vanmiddag stond mijn hart even stil. Situatie: ik ben mijn mijn puppy (loopt los) op het erf van de manege, en had niet door dat er een paard de stal uitkwam. Puppy rent er enthousiast op af en ik roep UHH! Ze schrok en rent zó tussen de achterbenen. Het paard tilt zijn been op om te slaan en puppy kan net optijd wegkomen. Ik kreeg de schrik van m'n leven. -O-

Hoe kan ik mijn pupsel respect aanleren voor de paardenbenen en ze niet als speeltuig zien?

loisbr96

Re: Hoe puppy respect bijbrengen voor paarden(benen)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 17:07

Misschien op de manege toch even aanlijnen. Ze zijn natuurlijk zo enthausiast.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 17:09

In ieder geval voorlopig niet loslaten bij de paarden. oefenen doe je altijd eerst aan de lijn, lijkt me logisch.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 17:09

Aanlijnen. benen/staarten bewegen die zijn natuurlijk leuk om mee te spelen.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 17:12

Ten eerste moet de puppy aan de lijn, anders kan zijn leerproces een nogal pijnlijke wending nemen. Zorg dat de puppy eerst bevelen kent zoals "liggen" of "vooruit" (dan ben je al een paar weken verder). Daarna zorg je dat iemand anders de hond vast heeft aan de lijn terwijl jij de bevelen vanop het paard geeft (een heel andere situatie).
Wees voorzichtig, eens ze het kennen, is het echt genieten met paard en hond.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 17:15

Grr ik rijd altijd paard in een bos waar ook altijd honden los lopen omdat ze zo goed luisteren (het mag namelijk niet er staan overal bordjes honden aanlijnen) daar krijg ik als ruiter altijd de schrik van mijn leven omdat mijn paard trapt en mensen dit niet geloven. Ik roep altijd uit de verte al ;'ze schopt' oh.. maar me hond doet niks. Ik vind het dus zzoiezo al goed van je dat je schrok! Ik denk toch aanlijnen en bij een mak paard oefenen door af te straffen als ze te dichtbij komt.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 16:17

Dobel schreef:
Grr ik rijd altijd paard in een bos waar ook altijd honden los lopen omdat ze zo goed luisteren (het mag namelijk niet er staan overal bordjes honden aanlijnen) daar krijg ik als ruiter altijd de schrik van mijn leven omdat mijn paard trapt en mensen dit niet geloven. Ik roep altijd uit de verte al ;'ze schopt' oh.. maar me hond doet niks. Ik vind het dus zzoiezo al goed van je dat je schrok! Ik denk toch aanlijnen en bij een mak paard oefenen door af te straffen als ze te dichtbij komt.

Inderdaad, als de eigenaar van de hond het toelaat dat zijn dier binnen de "schopradius" van je paard komt zit die gewoon fout.

Aanlijnen is het devies. Je hoeft je pup in principe niet beslist bij een paard te oefenen. Je moet hem trainen in iedere situatie een betrouwbare stop/hier te gehoorzamen.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 19:53

Bedankt voor jullie reacties. Ik rijd ook buiten en het is inderdaad gruwelijk irritant, die honden die op je af gestormd komen.
Wat ik gewoon wil dat ze leert is dat ze op het erf altijd vrij mag loslopen, net zoals de stalhonden, maar gewoon uit de buurt van paardenbenen blijft. Ik denk dat ik inderdaad ga oefenen met een lange lijn, maar ik dacht dat jullie hier misschien ook ervaringen mee hadden en we op deze manier dus konden uitwisselen..?

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 21:23

Ik woon op een boerderij met schapen,koeien en mijn 2 paarden maar mijn pup mocht in het begin niet los in de wei.Ik heb eerst heel goed getraind met hem totdat hij super naar me luisterde. Zorg dat je altijd iets lekkers bij je heb zodat hij graag naar je toekomt als je roept.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 21:26

Mijn hond heb ik als pup eerst maandenlang alleen maar aan de riem gehad bij de paarden.
Die zag namelijk ook totaal geen gevaar in de paardenbenen.