welk schaap is makkelijk te houden ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

love_luna_

welk schaap is makkelijk te houden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 22:01

ik wil graag 1 of 2 schaapjes
welk ras is makkelijk in de omgang ?
Ouessant-schaapjes hebben mijn voorkeur
ik heb ruimte genoeg thuis
wie heeft er ook schaapjes en kan mij meer vertellen over het onderhoud en of ze veel herrie maken enz

Pluttersput

Re: welk schaap is makkelijk te houden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 23:00

Ouesantjes zijn leuk, makkelijk tam te krijgen, makkelijk in omgang, en maken niet zoveel herrie :) kameroenschapen zijn ook leuk, en hoef je niet te scheren. Wel blaten ze wat harder :)

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 23:03

Ouessant-schaapjes zijn inderdaad erg leuk, heb er zelf ook twee die al jaaaaaren meegaan ;-). Zijn erg tam, klein, voor de duvel niet bang .... scheren doe ik zelf, valt reuze mee.

BeauWertz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 23:14

wij hebben en kameroen schaap genaamt sellie van petersellie omdat mijn pony peter heet deze schapen zij in begin heel erg schuw en 1 kenig maar na een tijdje kennen ze je en kun je ze aaien en pakken ook herkennen ze je auto (athans die van ons) dus als je de oprit op rijd is het gelijk bleeeeeeehh bleeeeehh meehhhhh XD zooo leuk en het grooste voordeel ze eten met de paarden mee voer en je hoeft niet te scheren :) is haar schaap dus die verharen lkkr makelijk in onderhoud,
en die van ons gaat op mee buitenrijden met de pony wandelt er vrolijk achteraan of zelf onder soms nog niet met paard en nog een bijkomend voor deeltje schapen houden onkruid uit je wei , je hebt minder kans op worm besmetting en ze hebben geen hoorns wel zo safe voor je paard/pony zoek maar eens op google
KAMEROEN SCHAAP ;) suc6 met je keuze

BeauWertz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 23:16

Pluttersput schreef:
Ouesantjes zijn leuk, makkelijk tam te krijgen, makkelijk in omgang, en maken niet zoveel herrie :) kameroenschapen zijn ook leuk, en hoef je niet te scheren. Wel blaten ze wat harder :)

ik hou van kameroentjes (L) my favorite scheeps onze heet Sellie :) is al 8 of 9 en sinds haar 3e bij ons loopt ze eerst bij de pony en sinds vorig jaar bij paard en gaat harstike goed ze staan zelfs samen met hun 3e in onze mega uitloop stal samen :)

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 23:31

Wij hebben vijf Ouessant ooitjes, echt zulke lieve, grappige, makkelijke, maar vooral nuttige beestjes <3

Ze houden bij ons de weilanden mooi en eten alles op dat de paarden laten staan (ook zuring, distels en boterbloemen). Makkelijk en sober te houden, ze hebben alleen een liksteen, water en af en toe een handje brokjes nodig als ze op de wei staan. 's winters liften ze wat mee op het hooi van de paarden maar dat is niet veel. Verder hebben ze een klein schuilhutje voor de ergste hoosbuien of sneeuwbuien. Als zij klaar zijn met de wei is zelfs alle paardenmest verdwenen en ziet alles er weer tip top uit.

1 keer per jaar scheren, de hoefjes bijsnijden en een wormpil er in en klaar ben je. Wij zijn helemaal verliefd geworden op deze kleine, vriendelijke minischaapjes <3

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 00:19

Ouessantjes! Ofwel croissantjes zoals ik ze noem :P Onwijs leuke en lieve schaapjes :j

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 00:21

Ik vind zelf de Beertjes altijd erg mooie schapen (hampshire down).
Maar de croissantjes zijn ook leuke schapen.

Maar goed ik ga altijd schelden van schapen, dus die zijn zowiezo niet aan mij besteed.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 04:57

Wij hebben 20 Swifter schapen lopen. Zalige schapen. Lief en aanhankelijk. :j Als je bij ze in de wei gaat zitten, gaan ze allemaal tegen je aan liggen.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 10:18

Hoeveel ruimte heb je voor de schapen?

Voor schapen te houden heb je sowieso een weide met gras nodig. Heb je niet genoeg gras, moet je bij gaan voeren met hooi.
Schapen hebben een stal nodig die tocht en vochtvrij is.

Daarnaast moet je als schapenhouder een UBN nummer aanvragen. De meeste schapenrassen moeten jaarlijks geschoren worden, sommige niet maar daar moeten evengoed de hoefjes van bijgewerkt worden. Dit doet een schapenscheerder normaal bij het scheren.

Dan heb je nog de halfjaarlijkse ontworming.

love_luna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 13:29

Laptopmuis schreef:

Voor schapen te houden heb je sowieso een weide met gras nodig. Heb je niet genoeg gras, moet je bij gaan voeren met hooi.

Daarnaast moet je als schapenhouder een UBN nummer aanvragen. De meeste schapenrassen moeten jaarlijks geschoren worden, sommige niet maar daar moeten evengoed de hoefjes van bijgewerkt worden. Dit doet een schapenscheerder normaal bij het scheren.

ruimte is er genoeg we hebben meer dan een hectare grond
we hebben grote inloopstallen
wij wonen in duitsdland geen ubn nummers enz
het gaat mij echt om wat voor schaapje het meest geschikt is
en om ervaring van anderen

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 14:20

Wat zoek je dan voor schapen? Er zijn verschillende schapenrassen.

Minirassen zijn o.a. de kameroen (zijn wel schuwe dieren), de Ouassant, Soay schaapjes (ook wat schuwer), Shetland schaap.

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 14:25

Hier ook Quessantjes. Zijn leuke beestjes en heel erg tam :j

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 22:24

Quesantjes zijn echt leuk <3 Moesten eens wat dieren ophalen bij een kinderboerderij, waar ze meerdere van die schapen hadden. Ze gingen allemaal bij de auto staan, dus wij raam open en beetje tegen ze kletsen en toen we weer weggingen renden ze naast de auto mee en maar blaten :')

Als we ruimte hadden voor schaapjes, dan hadden wij Quesantjes gekozen :j

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 22:45

Ouessantjes, niet Quessantjes ;)

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 11:26

love_luna_ schreef:
Laptopmuis schreef:

ruimte is er genoeg we hebben meer dan een hectare grond
we hebben grote inloopstallen
wij wonen in duitsdland geen ubn nummers enz
het gaat mij echt om wat voor schaapje het meest geschikt is
en om ervaring van anderen

Vergis je niet, in duitsland heet het dan wel niet UBN, maar registratie is daar ook verplicht, met net zo goed flinke boetes als in NL of BE als je de papierwinkel niet op orde hebt.
meer info:http://www.ndstsk.de/index.php?bereich=1&topic_id=7

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 11:53

Sassy, was ook al aan het twijfelen.
Hier zijn ook al geitjes naar Duitsland verhuisd, die moesten bloedonderzoeken ondergaan voordat ze daarheen mochten.
Als ik me goed herinner hebben die ook een UBN nummer door moeten geven.