Houden van varkens, puur hobbymatig!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ThessaKeizer

Houden van varkens, puur hobbymatig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 18:54

Sinds maart van dit jaar woon ik volledig vrij en heb ik een lekker stuk grond om mijn huis waar uiteraard de paarden lopen maar ik heb naast mijn huis ook nog een leuk stukje grond waar ik heel graag twee varkentjes zou willen houden.
Ik zou het liefst een niet al te groot ras willen en een ras met een vriendelijk karakter. Er staat al een grove gaashek omheen en hier wil ik ervoor nog schrikdraad spannen zodat ze op eigen terrein blijven. Uiteraard moet er ook een geschikt hok komen. Zijn er hier mensen die ook varkentjes houden? Waar moet ik op letten, qua huisvesting, voer enz enz. De ruimte is er dus dat is het probleem niet, uiteraard neem ik er dan twee zodat ze niet alleen zijn. Ze moeten wel buiten kunnen blijven met een eigen binnenverblijf, ik wil geen varkentjes die van de winter in huis moeten ofzo!
Kom maar op, ik hoor het graag ;)

_Clocloken_

Re: Houden van varkens, puur hobbymatig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 18:59

Hey,
wij hebben ook een varkentje. Moris is een hangbuikzwijntje. Het is erg slim van je dat je een extra schrikdraad gaat spannen want hij is echt een meester in ontsnappen. Als binnenhok slaapt Moris in een erg groot hondenhok en dit gaat toch al 3 jaar goed mee :) . Ook hebben wij een soort minizwembadje staan waarin Moris bij warme dagen even in kan gaan plonsen om zich te verfrissen.

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 19:03

_Clocloken_ schreef:
Hey,
wij hebben ook een varkentje. Moris is een hangbuikzwijntje. Het is erg slim van je dat je een extra schrikdraad gaat spannen want hij is echt een meester in ontsnappen. Als binnenhok slaapt Moris in een erg groot hondenhok en dit gaat toch al 3 jaar goed mee :) . Ook hebben wij een soort minizwembadje staan waarin Moris bij warme dagen even in kan gaan plonsen om zich te verfrissen.

Ik heb inderdaad al meer gehoord dat een groot hondenhok prima is. Zelf zat ik eigenlijk te denken aan een oude pipowagen en deze dan opknappen, komt wellicht in de toekomst nog wel een geitje en wat kipjes bij namelijk :P

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 19:04

Ten eerste moet je de vergunningen rond hebben, net als voor schapen, geiten en koeien heb je een ubn nummer nodig en moet je administratie bijhouden. Papierwerk voor varkens is meer dan voor schapen of geiten aan huis. Wil je geen overheidsrompslomp kan je voor kippen kiezen. En wil je hulp met het onderhoud van je grasmat zijn schapen een betere keuze.

_Clocloken_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 19:09

Een pipowagen zou inderdaad ook erg knap zijn als huisje :j maar dan moeten ze wel gemakkelijk op het
trapje geraken.

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 19:11

tamary schreef:
Ten eerste moet je de vergunningen rond hebben, net als voor schapen, geiten en koeien heb je een ubn nummer nodig en moet je administratie bijhouden. Papierwerk voor varkens is meer dan voor schapen of geiten aan huis. Wil je geen overheidsrompslomp kan je voor kippen kiezen. En wil je hulp met het onderhoud van je grasmat zijn schapen een betere keuze.

Ik woon in Duitsland daar is het net even anders maar wel bedankt dat je me erop wijst. En het is niet voor onderhouden grasmat, die maai ik wel, wil al jaren varkentjes dus is puur voor de leuk, maar wil het wel goed doen uiteraard!

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 19:12

_Clocloken_ schreef:
Een pipowagen zou inderdaad ook erg knap zijn als huisje :j maar dan moeten ze wel gemakkelijk op het
trapje geraken.

Er zou dan denk ik een lange schuine loopplank voor komen zodat ze gemakkelijk erop en eraf kunnen.

Nathas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 19:42

Woon je vlakbij de grens van drenthe... Want bij ons in drenthe un je gratis 2 hangbuikzwijntjes afhalen omdat ze de dieren hebben gekregen voor de bruiloft (doe je toch niet met beesten) en ze moeten weg...

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 19:46

Nathas schreef:
Woon je vlakbij de grens van drenthe... Want bij ons in drenthe un je gratis 2 hangbuikzwijntjes afhalen omdat ze de dieren hebben gekregen voor de bruiloft (doe je toch niet met beesten) en ze moeten weg...

Ik woon ter hoogte van Emmercompascuum maar op dit moment is het hier nog niet varkensklaar, anders had ik zeker interesse!! Heb nu alleen een lege paardenbox maarja die dieren moeten wel naar buiten kunnen natuurlijk! Liefst heb ik eerst alles op orde voordat er varkentjes komen!
Wel een super stom cadeau zeg!!

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 19:53

Die grasmat gaat het waarschijnlijk niet overleven.
Varkens woelen, liefst de hele dag... en ze maken er een grote modderpoel van.

kerstkransje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 19:55

Onze varkentjes houden het gras netjes hoor!
Af en toe zwemmen ze een baantje in de sloot
Uitbreken doen ze ook niet.

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 19:57

Laptopmuis schreef:

Hahaha daar ben ik wel van op de hoogte ;)
Heb me wel aardig ingelezen ondertussen, komt dan ook een soort van zandbak voor ze en een badje, daar hebben ze ook behoefte aan. En er zal heus wel wat grasmat overblijven, het is behoorlijk groot en anders kan ik altijd nog een stukje apart afzetten voor ze. Mijn oom en tante hadden ook altijd varkentjes op een gelijksoortig stuk grond en dat ging prima, hoef ook geen schoonheidswedstrijd met mijn tuin te winnen, dat scheelt :P

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 20:30

Varkens zijn leuk! Erg sociaal, vinden het kriebelen heerlijk, kan met ze kletsen, gewoon gezellige beesten zonder veel werk eraan :)

Belangrijk is wel dat je een soort modderbad voor ze hebt/maakt zodat ze hun huid kunnen verzorgen. Volgens mij helpt die modderlaag ook nog tegen de muggen zomers. Verder zijn het best nette dieren :) En niet vergeten goed te nagels in de gaten te houden, zodat die niet gaan vergroeien. Een verhard stuk scheelt ook al een eind met afslijten enz.
En ze moeten natuurlijk ruimte hebben om te foerageren, lekker kunnen wroeten met hun snuit.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 20:35

ThessaKeizer schreef:
Laptopmuis schreef:

Hahaha daar ben ik wel van op de hoogte ;)
Heb me wel aardig ingelezen ondertussen, komt dan ook een soort van zandbak voor ze en een badje, daar hebben ze ook behoefte aan. En er zal heus wel wat grasmat overblijven, het is behoorlijk groot en anders kan ik altijd nog een stukje apart afzetten voor ze. Mijn oom en tante hadden ook altijd varkentjes op een gelijksoortig stuk grond en dat ging prima, hoef ook geen schoonheidswedstrijd met mijn tuin te winnen, dat scheelt :P

Dan is het goed!
Veel mensen weten namelijk niet dat sommige varkens er een echte puinhoop van maken (ligt ook aan het ras),... daarom staan er ook zoveel gratis op marktplaats bijvoorbeeld.

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 20:49

RianneH schreef:
Varkens zijn leuk! Erg sociaal, vinden het kriebelen heerlijk, kan met ze kletsen, gewoon gezellige beesten zonder veel werk eraan :)

Belangrijk is wel dat je een soort modderbad voor ze hebt/maakt zodat ze hun huid kunnen verzorgen. Volgens mij helpt die modderlaag ook nog tegen de muggen zomers. Verder zijn het best nette dieren :) En niet vergeten goed te nagels in de gaten te houden, zodat die niet gaan vergroeien. Een verhard stuk scheelt ook al een eind met afslijten enz.
En ze moeten natuurlijk ruimte hebben om te foerageren, lekker kunnen wroeten met hun snuit.

De nagels moeten toch af en toe geknipt worden?? Doet een veearts dat eigenlijk gewoon dat je weet?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 20:52

Ik zou eerder een (koeien) bekapper ernaar vragen. Veearts kan het ook vast wel, maar om telkens voorrijkosten te betalen ;) Maar misschien kan die je ook wel doorsturen naar een goede bekapper in de buurt.

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 20:54

Ik heb er 4 twee mannen en twee vrouwen, mannen zijn geholpen twee zwartjes en twee roze. Erg leuk ze woelen heel hun wei om met zijn 4 tjes, (dit mogen ze hoor) wroeten enorme putten waar dan weer regenwater in blijft staan en ze dan bij warm weer ze graag in badderen.

Ik geef ze speciaal varkens muslie en een stukje brood groente resten en fruit zoals een appel.
Afbeelding
mijn mannen
Afbeelding
gedeelte van hun wei met stalletje
Afbeelding

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 20:57

Hoi hoi, ik heb 14 jaar hangbuikzwijntjes gehad en het is echt geweldig. Het is dat ik er geen tijd meer voor heb om nieuwe op te voeden etc anders had ik het gedaan.
Alles is zo'n beetje wel gezegd denk ik. Ik had het hek in de wei 20cm ingegraven in de grond geen stroomdraad en zijn nooit uitgebroken.
Hoeven slijten af met lopen over tegels etc en eens per jaar liet ik ze doen door de smid of deed het zelf. Alleen de laatste jaren lukte dat niet meer en moesten ze verdoofd worden voor ze bekapt konden worden.
Voer gaf ik naast hun gras zeugenbrok.
Stro vinden ze heerlijk om hun bed om zich heen te bouwen en ze zijn nog zindelijk ook :D

Heb erg veel plezier aan ze gehad! Succes!

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 21:18

Bedankt voor de voertips en de tip van het hek ingraven is ook zo gek nog niet! ;) Leuk ook die foto's!!