Speelgedrag hond loopt uit de hand

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MiVita

Speelgedrag hond loopt uit de hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 14:45

Omdat wij met een probleem zitten waar we zelf geen raad mee weten, hier maar eens de vraag stellen.

Het gaat om een st-bernard teefje van 1 jaar oud. Wij hebben haar sinds enkele maanden uit het asiel opgehaald als gezelschap voor onze andere hond (st-bernard teefje van 4 jaar), nadat we haar maatje hebben moeten laten inslapen.

Ze kunnen het heel goed met elkaar vinden, niks van agressie tussen die twee. ALleen het probleem is het speelgedrag van de jongste. In het begin ging dit heel goed, ze speelden mooi samen maar de oudere hond is vreselijk onderdanig en geeft niets van correctie naar de pup als deze te hardhandig wordt.
Hierdoor is ze steeds lomper met spelen waardoor ze de andere hond al 2x een grote open wonde bezorgd heeft. (Ze hangt als het ware met haar tanden in de hals en gaat dan trekken, de andere hond reageert hier dus niet op waardoor ze alsmaar harder doorgaat).

Doordat de oudere hond na enkele maanden dit gedrag nog steeds geen enkele correctie geeft tegenover de pup ben ik bang dat dit niet over gaat.

Sorry voor het lange verhaal maar ik hoop dat iemand hier raad mee weet want dit is zo ook geen doen meer. Haar terug doen naar het asiel ben ik absoluut geen voorstander van ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 14:46

Waarom grijp jij dan niet in? Jij bent de baas en iemand moet haar toch de grenzen leren.

bello2005

Re: Speelgedrag hond loopt uit de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 14:48

ja inderdaad.. grijp zelf in

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 15:10

Inderdaad corrigeren. Jij staat bovenaan, het is jouw functie om te zorgen dat de groep zich netjes gedraagd. Aanpakken die hap :)

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 15:45

Inderdaad. Zelf ingrijpen. Snap niet waarom je dit niet eerder hebt gedaan?

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 15:48

ze heeft de andere hond al 2x een grote open wond bezorgt zeg je.. ik zal er hulp bij halen als je het zelf niet weet op te lossen , een goede gedragstherapheut bijvoorbeeld..

MiVita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 15:58

Natuurlijk grijpen wij zelf in als we het zien, we staan er echter niet constant bij. De honden lopen normaal altijd samen buiten (wonen op een boerderij). Als wij thuis zijn kunnen ze ook in huis en is er geen enkel probleem, dan liggen ze meestal samen te slapen.
's nachts slapen ze buiten (kunnen natuurlijk wel binnen in de schuur bij de paarden) en dan begint het spelletje meestal. Dan gaan we ook regelmatig ons bed uit om in te grijpen.

Het probleem is echt niet dat de jonge hond dominant of wat dan ook is, ze is eerder heel schuw en onderdanig tegenover mensen en andere honden. Ik denk dat het probleem vooral ligt bij de oudere hond die gewoon veel en veel te braaf is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 16:47

Is het misschien een mogelijkheid om tijdelijk van kennisen een hond te 'lenen' als logee? Het liefst een teef of reu die wat steviger in zn schoenen staat en haar wat honden manieren bij kan kan brengen.

Andere optie is gewoon niet samen als jullie er geen zicht op hebben. Bijvoorbeeld de boosdoerer op het erf aan een lange lijn zodat de andere weg kan lopen als hij het zat is. Op die manier leert ze misschien ook wel om rustiger aan te doen. Bij ruw spel is het dan namelijk over en door de lijn kan ze er niet achteraan

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 18:45

Niet ideaal misschien maar als je er geen zicht op hebt en je wilt de honden niet apart doen op zulke momenten dan zou ik er toch voor kiezen om op de momenten dat er geen toezicht is de jonge hond een korfje om te doen zodat ze in ieder geval de andere hond niet kan beschadigen!! Uiteraard is dit geen oplossing voor het wilde speelgedrag en daar zul je druk mee aan de slag moeten, schakel bv hulp hierbij in. Krijgt de hond wel genoeg beweging en uitdaging zodat die de energie kwijt kan en zich dus niet zo uitleeft op je andere hond??

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 20:19

ik kan me toch niet voorstellen dat een hond zich open wonden laat bezorgen door een spelletje? :S
ik zou de jongste ook een muilkorf om doen maar eigenlijk zou ik ze eerder nog apart zetten, heb je geen lege box ofzo?
verveelt de jongste zich niet heel erg? (kortom, wat doe je allemaal met de hond?)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 20:22

Maar zelfs al zou je oude hond te goedaardig zijn, het is geen normaal gedrag dat de jonge hond zo bijt.
Kun je niet met de jonge hond naar een hondencursus of zo?
Dat ie ook leert met andere honden om te gaan.

MiVita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 07:08

Dat is het nu net, het ligt echt niet aan haar, andere honden zijn dan ook absoluut geen probleem, kan ze heel fijn mee spelen.
Het probleem ligt echt bij de oudere hond die niet van zich afbijt. Nog een voorbeeldje: de oudere hond staat gewoon op het erf, de jongste begint te spelen en wat uit te dagen door in haar achterpoot te bijten (niet hard ofzo) waarop de andere niet reageert. Hierdoor gaat ze steeds verder tot ze aan haar achterpoot begint te trekken en zo het ganse erf rondgaat. De oudere hond hupst dan maar wat mee op 3 poten terwijl ze zielig richting het huis blijft kijken.

Apart houden als we er niet bij kunnen zijn is natuurlijk wel een oplossing, doen we nu ook 's nachts als het de spuigaten uitloopt. Maar dan moet ik ze in een box opsluiten en dit vind ik ook geen doen op lange termijn.

Verder krijgen ze wel voldoende aandacht en beweging, ze hebben een terrein van 3000m waar ze vrij kunnen rennen, er wordt veel met ze gespeeld als we met de paarden bezig zijn,... dus afleiding hebben ze wel genoeg overdag

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 07:15

tja heb het gehad met 2 honden van hetzelfde ras waarbij de ene ook met de andere ging slepen omdat de andere niets deed. Echter nooit 1 gaatje gezien. Het gedrag ging over toen we aangeleerd hadden dat hij beter met een speeltje alleen kon spelen. Echter niet elke hond vind dat geweldig. Deze sint was helemaal trots als hij een lege emmer had. Dus elke avond gaven we de emmer en ging hij in zijn eentje lopen gek doen totdat hij doodmoe was. Overdag de emmer weg zodat hij 's avonds leuk bleef en af en toe ook een ander speeltje wat hij geweldig vond ter afwisseling. Geen speeltjes laten slingeren want dan gaat de lol ervan af.