Kat erg bang voor andere katten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Kat erg bang voor andere katten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 19:24

Mijn ex-kater, Tjibbe, van ruim een jaar oud is erg bang voor andere katten. Ik heb hem vanaf dat hij 10 weken was van de buurvrouw waar hij gewoon met nog 2 kittens en andere katten/honden leefden. Wij hebben nog een poes en de eerste ontmoeting verliep goed. Hij was wat brutaal naar haar en zij heeft niet meer gedaan dan wat gesnuffeld. Verder is zij altijd erg lief en Tjibbe speelt wel regelmatig met haar, terwijl zij miauwend protesteerd maar feitelijk niks terug doet. Nu was hij al erg terughoudend vanaf dat hij naar buiten mocht, naar katten die in onze tuin kwamen. Maar ik dacht, zal wel leeftijd zijn en niet elke kat zal zijn terretorium verdedigen.

Sinds Tjibbe een ongeluk heeft gehad buiten en 's avonds gewond thuis kwam lijkt het erger geworden. De DA wist vrij zeker dat het trauma niet door een andere kat veroorzaakt was, omdat hij alleen een flinke klap tegen z'n oog had en een bloeduitstorting op z'n buik, maar verder geen krassen of iets. Zijn oog is bijna helemaal hersteld, of hij er even goed mee ziet als het andere oog weet ik niet, maar hij is nog even actief en enthousiast als voorheen. Dus lijkt me niet dat het daar echt mee te maken kan hebben.

In ieder geval komen er nogal wat katten in onze tuin (we hebben ook wel een redelijk grote tuin) en Tjibbe lijkt voor alle katten bang. Hij gaat als een andere kat hem aanstaart ook heel raar z'n kop scheef houden en miauwen. Maar als de kat op hem af komt gaat hij tegen de grond liggen heel hard en paniekerig miauwen, maar hij durft echt niks terug te doen. Vandaag waren er een paar kittens rond de 10 weken in onze tuin en zelfs voor zo'n kleintje die in een stoere houding op hem af komt rent hij weg. :=
Vanavond was het weer raak, ik hoorde weer gemiauw dus loop naar de achterdeur waar Tjibbe tegen de muur bij de deur aangeklemd ligt met een flinke kater voor zich, ik deed de deur open en hij schoot naar binnen. Op de plek waar hij lag, was onlasting en binnen een spoor van diarree.. Hij heeft ook al eens van angst gekotst. En dit soort dingen waren eerder nou ook weer niet. Als hij dan binnen is, dan is hij heel erg alert ongeveer 10 minuten en daarna hersteld hij zich wel weer.
Naar mensen is hij ook altijd heel lief geweest en heeft nooit uitgehaald of wat dan ook.

Nu weet ik niet of het topic veel zin heeft, maar ik vraag me toch wel af wat dit nou is. Mijn poes is ook niet echt assertief maar doet niet zo extreem als Tjibbe en als het moet bijt ze nog wel van dr af. Confrontatie gaat ze liever niet aan, maar daar is ook niks mis mee.

Wat ik me ook afvraag is, als Tjibbe weer 'ruzie' heeft met een andere kat, moeten we hem dan steeds wel binnenlaten of toch uit laten zoeken? :\

saskiakefie

Re: Kat erg bang voor andere katten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 10:55

Toch even een schopje..

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 20:51

Is er de mogelijkheid dat tuin af te zetten, zodat hij niet steeds geconfronteerd wordt met andere katten? Of een kattenren, dat hij veilig z'n eigen stukje buiten heeft.
Anders zou ik hem binnen houden, zo is het ook geen doen voor je kat.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 23:12

Nee dan wordt hij gek, dat wordt hij al als hij een dag binnen moet blijven.. :\ Dus dat is echt geen optie. Hij komt ook graag wat verder dan onze tuin, tja wie ben ik dan om hem dat te verbieden? Hij vind het heerlijk buiten totdat er katten komen. De hele tuin zo maken dat er geen katten in komen is ook geen optie.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 11:42

Als mijn kat zo zou reageren zou ik er toch echt aan denken om hem binnen te houden. Zal even duren, maar na 2 weken zijn ze daar heus wel aan gewend.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 11:49

Mijn kat is ook bang voor andere katten geworden nadat zijn staart door een ongeluk geamputeerd moest worden :j Daarvoor was het een vechtersbaas en de kater van de buurt zeg maar, maar toen hij na de operatie weer naar buiten mocht ging hij in de achteruit weer naar binnen toen hij een kat zag :j Dus ik zou niet uitsluiten dat het niet door het oog kan komen, wat wellicht achteruit is gegaan door de klap.

Maar ik zou toch kiezen voor een kattenren oid :j