2 jonge voedsters bij oudere ex-rammelaar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

western4ever

2 jonge voedsters bij oudere ex-rammelaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 14:31

Hoi allemaal,

Ik heb 5 en een half jaar geleden 2 konijnen gekocht, een ram en een voedster.
Dit heb ik bewust gedaan om later de ram te castreren en dat ze daarna bij elkaar konden.
Dit is allemaal keurig gegaan en ze hebben een groot hok met grote ren eraan.
Nu is het voedstertje een poosje geleden overleden, mijn meneer zit dus alleen.
Nu heb ik het idee dat ie dat niet erg vind want hij is vrolijk en actief, maargoed het hoort niet natuurlijk.
Nu mag ik van mn moeder geen 2de konijn meer (ben 22, woon nog thuis).
Mijn vriend en ik zijn druk op zoek naar een huis en met een beetje geluk hebben we eind van de week groen licht, dus wil ik voor mijn broer konijn een nieuwe vrouw aanschaffen.
Maar.... kan dat? Ik bedoel, ik wil 2 voedstertjes, en het liefst jonge Vlamen.
Kan mijn heer op leeftijd de drukte van 2 jonge dames nog aan? En word het geen gevecht?

Wie heeft ervaring?
Alvast bedankt

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 14:59

Als het maar klikt dat is het belangrijkste tussen de konijnen onderling.
Echter ik plaats absoluut niet in trio's, dit omdat vaak vroeg of laat 1 buiten de boot valt ik plaats enkel in koppels of in viertallen waar mogelijk 2 tweetallen van te maken zijn. Mijn ervaring met drietallen is zo vaak dat het toch mis gaat vroeg of laat dat ik dat absoluut niet meer doe.
Ook plaats ik geen hele grote dames bij rustige kleinere heren, omdat grote dames vaak pittige tantes zijn en met de pubertijd in het vooruitzicht zou ik dat niet adviseren.
Ik zou dan eerder gaan voor een volwassen vriendinnetje voor hem waar het mee klikt en dan een koppel vlaamse reuzen of een koppel kleine voedster, vlaamse reus vent.
Dan heb je 2 koppeltjes :)

Ik heb trouwens nog erg leuke jonge gecastreerde Vlamen in de opvang en nog 1 dame ;) :D

Wilawander

Re: 2 jonge voedsters bij oudere ex-rammelaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 15:20

ik zou ook voor 3 erbij gaan dan.

western4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 15:32

@ Faniek, heel erg bedankt voor je heldere uitleg.
Het feit over dat er met een trio 1 buiten de boot zou kunnen vallen heb ik helemaal niet nagedacht.
Het worden dus 3 konijnen er bij inderdaad.
Ik laat het nog even afwachten van het groene of het rode licht wat betreft het huis en als het groen licht word ga ik gelijk op zoek. Zal ook je opvang eens bekijken.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 20:29

oh vlamen zijn zo enorm geweldig!!!!! Ik zou ook 1 gecas ram erbij zetten en 2 voedsters. Ook omdat je dan mooi evenwicht heb mocht er een ram overlijden dan zit je niet gelijk met nog 3 voedsters alleen. Heb hier allerlei samenstellingen gehad. Heb heel lang 1 gecas. dwerg ram gehad met 2 dwerg voedsters en 1 vlaam voedster. Een poosje die 3 dwergen gehad met 2 vlaam voedsters en 1 vlaam gecas. ram dus 6 nijnen bij elkaar.

Had vorig jaar mijn dwergen naar een vriendin gedaan omdat ze met zijn 3en erg fel waren naar de vlamen en daarnaast wilde ik mijn verblijf graag voor de vlamen inrichten en die vriendin heeft een enorme ren voor dwergen dus kwam heel goed uit voor beiden en de nijnen die allen tevreden waren.
TOen had ik maar 2 vlamen meer (1 voedster overleden) Heb toen willen koppelen met 1 gecas. ram en 1 voedster. Ging echter mis. Vlak ervoor heb ik mijn voedster moeten laten inslapen en heb ik uiteindelijk een 3 tal gekoppeld (2 rammen gecas. en 1 voedster dus) de rammen deden het fantastisch samen de voedster ging ook wel. Helaas ging het 2 maanden later fout. De rammen werden door de voedster door de hele ren gejaagd en werden er doodsbang van. Toen de voedster terug naar de opvang moeten doen.

Na vele maanden alleen 2 rammen heb ik sinds een week 2 jonge (1 vlaam en 1 groot lotharinger voedster) erbij van straat (gedumpte) van ongeveer 2 maanden oud. Dit gaat tot nu toe fantastisch en hoop dat het zo blijft want dan mogen ze blijven en anders moeten ze alsnog naar opvang. Vond het vreselijk spannend maar mijn mannen kunnne deze kleintjes nu nog wel aan en hopelijk als de kleintjes ouder zijn dat ze er niet bang van worden. Het zijn zulke watjes!
Mensen hebben echt geen verstand hoor om zomaar te dumpen! Was een heel nest lotharingers en 1 vlaam en heb er dus 2 gehouden

Ik zou echt niet anders meer willen hebben in elk geval!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 23:19

idd bij 3 wil er weleens buiten de boot vallen , mijn moeder wil verwoed een 5de konijn dus een 3de bij 1 van mijn koppels :P (sleep te vaak konijnen naar ouders , en deze dame heeft het hart van mijn moeder vastgepakt :P). ik zou gewoon een 4talletje maken , heeft elk konijn een wasmaatje en een ligmaatje en kan niemand buiten de boot vallen..

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 07:13

takkie_muis schreef:
idd bij 3 wil er weleens buiten de boot vallen , mijn moeder wil verwoed een 5de konijn dus een 3de bij 1 van mijn koppels :P (sleep te vaak konijnen naar ouders , en deze dame heeft het hart van mijn moeder vastgepakt :P). ik zou gewoon een 4talletje maken , heeft elk konijn een wasmaatje en een ligmaatje en kan niemand buiten de boot vallen..

waarom kan er niemand buiten de boot vallen? Ik had een 6 tal. 5 lagen er altijd samen en deden alles samen. De 6de (heb ik nu als enigste van die hele groep nog over) lag altijd alleen, werd wel gewassen door jan en alleman en at met de groep mee maar lag nooit bij de rest. buiten de boot vallen deed hij niet want hij werd toegelaten maar liggen bij de andere nijnen deed hij ook nooit. Heb nu een 4tal en weet zeker dat hij weer een alleen ligger blijft gezien hoe het nu is

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 11:09

Je hebt ook gewoon wat minder kleffe konijnen ;)
Hier ligt er ook 1 regelmatig gewoon alleen en met eten etc. prima.. Maar ik weet dat als ik hem in koppel plaats dat, dat niet anders gaat worden. Toch vindt hij het gezelschap prettig dat merk je, veiliger etc.

En natuurlijk is het bij een viertal ook mogelijk dat er 1 buiten de boot valt door het risico dat 3 prima met elkaar kunnen, maar 1 van die 3 niks moet weten van nummer 4 en andersom.. Hierdoor komt er wrijving ondanks dat Pietje, Willem en Jantje prima met elkaar kunnen en Pietje, Willem en Henk ook. Jantje en Henk zijn dat het probleem met elkaar en dat geeft stress in een hele groep daarom het mogelijke moet opsplitsen in koppels van Pietje en Jantje en Willem en Henk. Groepen zijn altijd wat moeilijker dat is gewoon zo :) Ik zou het ook niet aanraden als je geen mogelijkheid hebt 2 koppels te houden.