pup met kale plekjes, tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Buffelo

pup met kale plekjes, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 11:55

Hallo!

Mijn pup heeft sinds 2 weken ongeveer wat kale plekjes op zijn rug die vermoedelijk door het jeuken komen. Heb het na laten kijken door de da en die kan er ook geen verklaring geven. Er zitten geen schilfers op of andere rare dingen, ziet er rustig uit. Hij krijgt smolke puppy brok en doet het daar super op! Ontlasting is eigenlijk altijd mooi.

Hebben jullie misschien tips om de haar groei te bevorderen? Hij is een tijdje terug wel door de brand netels gegaan en precies op die plekken die wat kaal zijn was hij geraakt.

Uiteraard is me pup ook netjes ontwormt en ontvlooit.

Alvast bedankt!

IndyPascalle

Re: pup met kale plekjes, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 11:59

Ik weet niet hoe dat je de haargroei kan bevorderen.

Maar ken wel een hondje dat kale plekjes krijgt van het ontvlooimiddel (weet niet meer welk merk). Een ander merk en het probleem was voorbij.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 12:58

Wat je zou kunnen doen is een huidafkrabsel laten nemen bij de DA en die laten onderzoeken op demodex (puppyschurft). Dit komt nog wel eens voor bij puppy's/jonge honden.

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 13:05

Bedankt voor de tips! Het is niet dat het echt kaal is maar, doordat hij al een super dunne vacht heeft (dwerg pincher x jack) valt het gewoon op, er zit nog haar op maar je ziet gewoon dat het kaler is dan de rest van de vacht, en het zit precies op de plekken waar hij bij kan als hij zich zelf krabt. Wat hij overigens niet super veel doet. En omdat er niks aan zijn huid te zien is vind ik het zo vreemd! Want zoiets als sçhurft zou je wel zien lijkt mij?
Even goed bedankt en ik kijk het nog even aan en anders nog maar een bezoekje aan de da!

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 13:57

Ik heb net even opgezocht, over de puppy schurft, en inderdaad, alles zoals het word beschreven heeft hij, alleen gelukkig nog geen ontsteking, en het begon ook op zijn kop. Heb net de dieren arts gebeld en mag om half 5 langs komen voor een huid schraapsel, hebben we gelijk zekerheid! Groetjes!

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 18:24

Ik ben benieuwd wat het was. Fijn dat je zo snel terecht kon.

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 19:04

Ik ben bij de dieren arts geweest en zoals het vermoeden heeft hij puppy schurft, heb het ook gezien onder de microscoop en je zag de beesjes zitten. Ik moet hem nu 2 maanden lang medicijnen geven oraal, en over 2 maanden weer terug komen voor een nieuw onderzoek, als het over is nog 2 weken door gaan. Als het niet over is de kuur herhalen. Ben blij dat ik weet wat het is en iets voor mijn lieverd kan doen!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 21:19

demodex dus. Mag ik vragen hoe het behandeld wordt nu? Met stronghold of wassen o.i.d.? Ik zou zeker de fokker waarschuwen dat je pup het heeft want zeer grote kans is nu dat het hele nest het heeft. Kom veel voor bij broodfokhonden maar weet niet waar jou pup vandaan komt?

Let wel op dat dit altijd weer terug kan komen. Zodra iets (bacterie,virus o.i.d.) de weerstand van je hond aan tast kan de demodex weer naar boven komen.

Hopelijk slaat de behandeling goed aan en komt het niet terug!!!

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 22:31

Ik heb in mijn vorige berichtje uitgebreid verteld hoe het behandeld word. De naam van het medicijn weet ik zo even niet uit mijn hoofd. Ik heb mijn pup niet bij een erkende fokker gehaald en dat is een zeer bewuste keus geweest. De kans dat dit terug komt op oudere leeftijd is zeer klein, aangezien het in het nest overdragen word, ik heb namelijk nog een hond van 7 jaar en heeft helemaal niks. Is kern gezond. Ik ga uiteraard de fokker contacten en zal het ook op de puppy sctraining aangeven. De dierenarts heeft gezegd dat ik die gewoon mag blijven volgen omdat het bijna niet besmettelijk is. Groetjes!