Honden gedrags vraag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ponyparadijs

Honden gedrags vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 20:38

Oke ik ben geen expert op honden gedrag. Dus ik dacht misschien zit er hier op bokt iemand die mij kan vertellen wat mijn hond probeert te vertellen.

Even de gezins situatie uitleggen.
Sasja een 12 jarige podenco teef (gecastreerd) die al 6 jaar bij ons woont en altijd laagste in rang is geweest.
Pebbles een jack russel reu van bijna 4 (gecastreerd) en al sinds 8 weken bij ons is. Voorheen dat mijn oude hond er nog was was hij 2de in rang. Maar dat deze oude reu is overleden is hij rang hoogste geworden.
Noa een bijna 10 weken oude jack russel pup. (Uiteraard nog niet gecastreerd) Een pittige tante die volgens mij behoorlijk dominant is.

Nu de situatie:
Noa zit op schoot bij mij.
Sasja komt bij me staan en legt haar kop zowat op schoot bij Noa. Noa begint met haar te 'spelen'
Likt aan haar oor. Sasja staat te kwispelen.
Dan gaat Noa naar de bek van Sasja en gaat zij al kwispelend grommen. Niet hard niet gemeen maar wel grommen.
Ze ontbloot daarbij haar hele gebit. Als Noa naar haar oor of oog gaat stopt het grommen.
Maar zodra Noa weer bij de bek komt begint ze weer te grommen.
Noa kan overigens ook bijna op haar nek geen liggen zonder dat ze gromt. Het is echt alleen als ze bij de bek van Sasja komt.
Noa is er overigens niet bang voor.

Wat betekent dit grommen van Sasja?

dierenfan

Re: Honden gedrags vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 20:48

wat het betekend zou ik niet zo weten. Ben ook geen expert maar filmpje zou handig zijn. Immers grommen alleen zegt niets. Hoe is de houding van Sasja? Hoog/laag, haar overeind of niet, stram en stijf of rustig, hoge staart lage staart, oren naar voren/opzij/achteren enz. Speelt allemaal mee.

Daarnaast als je denkt dat je pup zo'n pittig hondje is zou ik dit al helemaal niet toe laten .Geen gemieter als ze op schoot zit. Zit ze op jou schoot dan zit ze bij jou en niet een 2de hond zich daarmee laten bemoeien. Zo ga je problemen kweken. Als ik mijn ene hond specifiek aandacht geef dan maak ik dat mijn andere hond weg blijft bij ons. Mijn honden kunnen enorm goed met elkaar overweg. Zijn echte maatjes maar als ik op een stoel of bank zit en ben er 1 aan het aaien en de ander wil ertussen komen dan zie je toch onderling spanning komen en dat wil ik niet hebben dus voorkom het.

Zou ik jou ook aanraden. Maken dat die spannign niet ontstaat. Immers iets wat er niet is hoef je ook geen rekening mee te houden. Het kan zijn dat ze samen toch een soort strijd hebben want pupje heeft niets te vertellen ze is immers nog maar pup. Echter ze zit hoog bij jou op schoot en is schijnbaar behoorlijk zeker van haar zaak en gaat zich ook bemoeien met je oudere hond vanuit een hoge positie. Zo ga je scheve verhoudingen kweken.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 21:11

filmpje was niet te doen want had geen tel bij de hand. En dat ik hem wilde pakken was de situatie al voorbij.
Sasja staat in een ontspannen houding. Geen haar overeind. staart kwispelt op een normale hoogte iets afhangend van de bips uit zeg maar. Dus niet een vrolijke enthousiaste kwispel zoals ze mij begroet bij thuiskomst. Oren zijn ontspannen deels omhoog en deels opzij.

Ik snap dat ik het puppie sterker laat lijken door haar op schoot de kans te geven. maar ze was op dat moment niet dominant aan het doen. Heb ook daarna de pup op de grond gezet om haar daar verder te laten gaan.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 21:22

Ik ga mee met bovenstaande reactie, met 1 hond bezig is ook echt met 1 hond bezig.
Beide willen ze ook jou beschermen zoek idd geen onnodig problemen op.
Je oudere teefje is misschien te lief en zou soms eens een waarschuwingsknauw moeten geven.
Overgens hoeft haren overeind staan niets te betekenen. Daar kunnen ze niet aan doen en is vergelijkbaar met kippenvel. Door adrenaline komen bij sommige honden de haren overeind.
Dit vertelde mijn instructeur ook over sky..

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 21:27

Door Noa op je schoot te laten stel jij haar boven de rest. Ze verdedigd haar plek
Ik zou ze of beide wel of niet op schoot laten

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 21:29

Noa was absoluut niet dominant op dat moment hoor. Want anders had ik ze direct weg gestuurd.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 22:28

Wat heb je er een leuk hondje bij gekregen Lau! :D Ik ben ook geen expert op dit gebied hoor, maar ik vind het wel opvallend dat Sasja alleen gromde toen Noa bij haar bek likte. Dat doet mij denken aan iets wat ik (op tv ;) ) wel eens bij wilde honden heb gezien, namelijk dat pups bij de oudere honden rond de bek likken en dat die dan voer opgeven. Misschien dat het daar iets mee te maken heeft? Hopelijk kan iemand met meer deskundigheid dat uitleggen (of zeggen dat het complete onzin is wat ik schrijf :)) ).

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 07:37

Nou daar deed het mij nou ook aan denken Mariska! Vandaar ook mijn vraag eigenlijk. Was benieuwd of Sasja misschien roedel gevoels kreeg en haar wilde voeden.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 07:45

ponyparadijs schreef:
Noa was absoluut niet dominant op dat moment hoor. Want anders had ik ze direct weg gestuurd.

Weet jij hoe je kunt zien dat een hond dominant is? Dominantie heeft niks met grommen/blaffen/bijten te maken. Maar wel alles met houding. Ten eeste staat ze al boven Sasja doordat ze bij jou op schoot zit. Jij geeft haar een dominante positie door haar boven Sasja te stellen. Niet meer doen, niet op schoot pakken, niet op banken laten zitten. Daarbij komt Noa nogal in de persoonlijke ruimte van Sasja, kan me voorstellen dat deze niet gediend is van dat gedrag en met grommen waarschuwt.

Edit: Pups doen inderdaad de bek likken in het wild om zo voer te verkrijgen van de moederhond, Sasja is niet de moederhond dus kan me voorstellen dat ze daarvan geirriteerd raakt.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 08:00

Ik denk dat ik wel kan zien of Noa een dominante houding had ja. Ze was namelijk aan het uitdagen om te spelen. En had dus geen dominante houding.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 08:03

ponyparadijs schreef:
Ik denk dat ik wel kan zien of Noa een dominante houding had ja. Ze was namelijk aan het uitdagen om te spelen. En had dus geen dominante houding.

Ik vroeg of je weet hoe een dominante houding er uit ziet? Heel veel mensen denken het te weten maar weten het juist helemaal niet, en vaak ontstaan van daar uit de problemen.

Punt blijft dat ze bij jou op schoot zat, dus hoger stond dan Sasja, dat alleen al is dominantie.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 08:25

Ik ga mee met xx_Horsiex
Zoiets heb ik al eerder gezien toen mijn oma het hondje van mijn nichtje op schoot had (dominant), en dat vond haar eigen Jack Russel (dominant) niet meer leuk toen die van mijn nichtje helemaal 'bezit' van mijn oma begon te nemen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 10:18

het likken van de bek is ook een teken van onderdanigheid. maar wat het betekend verschilt per situatie, je moet daarbij een beeld hebben van beide honden.

hoe was de stand van de oren van beide honden? stand van de bek? stand van de staart? hele lichaamshouding?

kwispelen betekend niet altijd vrolijk doen, kwispelen is ook het verspreiden van geur en kan hiermee ook dominant zijn. maar dat is weer afhankelijk van de stand van de staart en algemene lichaamshouding.

hoe was noa aan het uitdagen om te spelen? met weer dezelfde vragen als hierboven.

het is allemaal vaak minder makkelijk dan je denkt :)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 10:53

Dat blijkt wel weer ja.
Mocht het nog eens voorkomen dan zal ik proberen een filmpje te maken.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 11:25

Moeilijke situatie...
Sowieso als jij niet wilt dat Noa en Sasja spelen als je Noa op schoot hebt moet je Sasja naar haar mand sturen. Ik denk dat het grommen van Sasja meer als uitdaging naar Noa bedoeld is. Maar wat hierboven in de Posts ook al is gezegt...een pittige pup en een 'grommende' oudere hond is niet een hele goede combo om het toe te laten. Wat ik met mijn chihuahua en mijn borderterriër doe is dat ze niet als ik de chihuahua op schoot heb mogen spelen. Meestal geef ik ze gewoon een kluifje en hou ze gescheiden.
Maar legt Sasja ook haar oren plat in haar nek? Want meestal is dat de aanval houding van een hond.
Zelf ben ik ook geen echte honden expert maar heb mijn hele leven al met honden te maken gehad.. Maar dit ben ik nog niet tegen gekomen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 11:33

Sasja heeft de oren niet in de nek.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 11:45

Oren in de nek is niet per se aanval houding. Oren in de nek kan duiden op onderdanigheid, op angst noem maar op. Het gaat zoals Loulou zegt om de stand van staart, poten, lijf, oren, ogen, bek, noem maar op. Het tonen van tanden duidt bijna altijd op agressie. Echter zijn er wel 10 verschillende soorten agressie. Je moet dus het hele beeld interpreteren. Het gedrag van honden is zeer complex en niet makkelijk te beoordelen. Gedragstherapeut is niet voor niets een professioneel beroep.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 12:49

Was de kwispel van Sasja een laag en langzaam? Want dit kan duiden op onzekerheid en/of onderdanigheid.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 14:12

Niet alles is meteen "dominantie", Cesar is veel te veel in de mode.
Als ik de beschrijving van de TS zo lees lijkt het me gewoon speelgrommen.

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 14:16

Ben het helemaal eens met xx_Horsiex!
Spelen is ook uitdagen van de dominantie. Honden bepalen 'spelenderwijs' wie de baas is.
Het is niet: De staart kwispeld, dus hij is vrolijk
Hond heeft oortjes naar achteren, dus is hij boos.
Kijk goed naar het geheel en ik zou echt niet meer op schoot laten!

@ Kuggur: we hebben idd geen filmpje dus we weten niet hoe hij gromt maar omdat hij opschoot zit gaat bij mij een belletje rinkelen

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 14:19

De hond die gromt zit niet op schoot. De hond die er naast staat is aan het grommen.

atilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 14:23

Heel makkelijk, lijkt het me dat het ook kan zijn dat Sasja het niet prettig vind als Noa bij haar bek komt.
Als er iets aan de hand was van spelen/domineren dan lijkt me dat Sasja ook zou grommen wanneer Noa bij haar oog komt..

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 15:38

Je kan pas zeg wat voor grommen het is als je de stand van de mond ziet.