Kat 'hoest' ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Taat_

Kat 'hoest' ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 08:01

Hallo,

Ik lag net lekker te slapen (met mijn kat, naja eigenlijk poes, op bed) tot ik wakker werd van een heel raar geluid (heel hard gekuch). Toen hoorde ik het weer even niet en toen zag ik dat mijn kat het was. Ze maakte heel de tijd het gebaar alsof ze moest kotsen en daarna kwam een nog een zacht kuchje uit en keek heel klein en duf uit haar oogjes.
Het ziet er niet uit als een haarbal dus dat is het denk ik niet.

Nu moet ik zeggen dat nu ik dit zo typ ze weer rustig is (ze ligt heel de tijd nog op mn bed) en ze nu weer slaapt geloof ik. :+
Maar het zag er zo vreemd uit en had het haar of me andere kat nog nooit zien doen dus dacht ik vraag t eens even snel op bokt. :')

Maar misschien was het toch een hoestbuitje.

Wat denken jullie?

Taat_

Re: Kat 'hoest' ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 08:10

Denk dat ik toch iets te overbezorgd was haha ze komt nu alweer vrolijk kroelen!

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 10:28

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 11:09

Ik zou me pas zorgen gaan maken als het vaker voorkomt :) mss had ie gewoon kriebel in de keel.

Taat_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 11:20

Het klonk wel ongeveer zoals op het tweede filmpje, ze lag er ook zo bij.
Maar kunnen katten dat 'ineens' krijgen? Heb het haar nog nooit zien/horen doen! En sinds het vanochtend gestopt is heeft ze het vandaag ook niet meer gedaan.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 11:22

Bij mijn kat komt er dan ook vrijwel altijd wat uit. Meestal brokjes, dan eet ze te snel of teveel in korte tijd en dat kan zij niet verwerken en dan komt het er een minuut of 10 later weer uit (brokjes zetten uit in de maag). Of gewoon gras of natte zooi, als er wat haren dwars zitten. Daarna is ze altijd direct weer de oude.

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 11:25

Volgensmij is het wel aangeboren maar kan het pas op een later moment naar boven komen omdat de luchtwegen van een kat met astma hyperreactief zijn en reageren op prikkels waarop normale longen niet zouden reageren. Deze prikkels kunnen bijvoorbeeld sigarettenrook zijn, pollen of huisstofmijt. Mijn kat heeft astma en dat kwam ook pas tot "uiting" toen ze 1.5 jaar was.

Taat_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 11:26

Ja dat hebben die van mij ook wel een gehad als ze hun brokjes te snel heeft gegeten, maar ze had heel de nacht bij mij op de kamer gelegen dus niks gegeten waardoor ze dat ineens ging doen, en nu kwam er ook niks uit.
En als er brokjes uit komen is dat meestal niet in combinatie met heel hard kuchen (bij die van mij dan).

Taat_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 11:29

Blanket schreef:
Volgensmij is het wel aangeboren maar kan het pas op een later moment naar boven komen omdat de luchtwegen van een kat met astma hyperreactief zijn en reageren op prikkels waarop normale longen niet zouden reageren. Deze prikkels kunnen bijvoorbeeld sigarettenrook zijn, pollen of huisstofmijt. Mijn kat heeft astma en dat kwam ook pas tot "uiting" toen ze 1.5 jaar was.

Die van mij is nu 3, er wordt niet in huis gerookt en ons huis is gewoon goed schoon om het zo maar even te zeggen. Er word vaak gestoft en gezogen.
Al zou het astma zijn zou het nog wel een keer voorkomen dat ze dat doet, toch?

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 11:30

Wij roken ook niet, huis is ook schoon maar er zijn natuurlijk genoeg andere prikkels (parfum, deodorant, schoonmaakmiddelen etc..) waar een kat met astma op zou kunnen reageren. Ik zou het gewoon even afwachten, het kan best zijn dat ze morgen nog zo'n aanval heeft.. maar het zou ook best nog weken kunnen duren. Mocht je niet in spanning willen zitten kan je ook naar de dierenarts gaan, die horen gauw genoeg of een kat astma heeft. :)

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 17:12

wij hebben een kater die met 9 maanden ongeveer hier is komen aanlopen.

als hij zich erg opwind, als ik hem aai bijvoorbeeld of als hij voer krijgt ( wat hij geweldig vind haha) dan maakt hij zich blijkbaar TE druk,
en dan gaat ie heel raar kuchen/hoesten.. vreemd geluid is het, ook niet echt te omschrijven.
af en toe denk ik weleens dat hij erin blijft.. maar als we naar de dierenarts gaan heeft ie het natuurlijk niet :') }:0

dus wat het nu precies is??? er komt overigens geen haar of gal of iets uit als hij dat doet, hij maakt puur en alleen het geluid.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 00:00

Het enige wat ik weet is dat hoestende katten betekend dat ze vocht in de borstholte hebben zitten, wij moeten onze poes met hartruis er mee in de gaten houden. Zodra ze gaat hoesten heeft ze een probleem.

Angelkisssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 00:40

Hier ook een kat met asma, pas begonnen toen hij 5 jaar was ongeveer. En nu begint zijn dochter ook. Hebben de kat een keer laten inspuiten met een middeltje, weet niet meer wat, maar dat doe ik nooit meer. Veel te veel stress en ik dacht echt dat hij dood ging. Deze winter ging het beter gelukkig. We hopen dat ze nog een paar jaar lekker kunnen genieten, maar we gaan niet dokteren met ze, daar zijn het de katten gewoon echt niet voor.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 00:46

Wij hebben er hier ook eentje. Hij heeft het niet zo héél erg maar zo af en toe loopt hij wel zo te kuchen. We zijn ermee naar de dierenarts geweest en die zei dat hij licht asmatisch was en dat hij medicijnen kon krijgen, maar die hem waarschijnlijk meer bijwerkingen dan hulp zouden geven, dus dat hebben we niet gedaan.

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 00:56

In lichte gevallen kan de kat inderdaad zonder medicijnen nog waardig leven. Onze kat heeft echter een zeer ernstige vorm (door meerdere DA's vastgesteld) van astma en heeft dus medicijnen nodig. Iedere 2/3 maanden, zodra de aanvallen weer beginnen, krijgt ze een prednisonprikje. En de bijwerkingen daarvan moeten we jammer genoeg accepteren.