Kat verhuizen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zil

Kat verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 21:28

Met een beetje geluk heb ik binnenkort mijn huis verkocht om daarna onze droom waar te maken... Het bouwen van ons eigen droomhuis op een mooi stukje land.
Nu is het zo dat ik in de bouwperiode naar een tussenwoning ga. Ik heb een gecastereerde kater van bijna 12 jaar oud (eind deze maand)
Het is een echt buitenkat, zomers is hij echt hele dagen buiten. Altijd in de buurt, want als wij thuiskomen of de honden uit gaan laten, dan is hij er altijd snel bij om gedag te zeggen of mee te lopen.

Nu weet ik van horen zeggen dat je de kat eerst een aantal weken binnen moet houden. Dat word al een probleem, maar oké, wat moet dat moet....
Nu is het zo dat als hij daar dan eenmaal in de achtertuin kan, hij ook zo de tuin uit kan lopen. Tuigje of iets dergelijks wordt geen succes, want dat accepteerd hij niet. Dus dan is de optie, of hem binnenhouden tot we naar eigen huis vertrekken ( en dan daar weer laten wennen en dan pas naar buiten) of de gok nemen dat hij terugkomt en het als zijn huis ziet, als hij dan eenmaal naar buiten mag. De tuin afzetten met schrikdraad of gaas ofzo kan ook niet makkelijk daar, want er lopen nog 4 katten die de vrijheid gewoon gewend zijn. En voor die paar maanden is het erg drastich om het alleen voor mijn kat af te zetten. Deze 4 katten zullen mijn kat zonder problemen accepteren.

Wat een andere optie is dat de kat naar mijn vriendin gaat in de tussenliggende periode. Zij heeft een compleet afgesloten tuin met schrikdraad afgezet, dus daar zal hij dan niet de wijde wereld in kunnen. Maar wat daar misschien weer probleem is, is dat 2 van haar 4 katten mijn kat niet accepteren. Dan is de kans dat ie alsnog met ons mee moet en dat hij dus een extra keer moet verhuizen (extra stress)...

Wat zouden jullie doen en zijn er soortgelijke ervaringen???

rommulus

Re: Kat verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 21:32

Gewoon mee naar de tussen woning dan moet ie maar 2x een aantal weken binnen zitten

andere optie
Kan je niet een tijdelijke grote ren realiseren waar jullie nieuwe huis gebouwd word zodat hij daar gelijk kan acclimatiseren en zodra de bouw klaar is los kan ?

Zil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-12 23:51

Helaas is de optie van de ren niet te realiseren en wil ik mijn kat niet alleen en onbeheersd achterlaten.

Over 3,5 week is het zover.... Dan gaat hij naar zijn nieuwe tussenhuis. Hopelijk gaat het allemaal makkelijk en kan hij op de duur lekker even een paar uurtjes naar buiten overdag.
As. dinsdag wordt hij gechipt. Ik wil zo min mogelijk risico lopen en aangezien het risico groter is dat hij hier 'wegloopt' voor de zekerheid een chipje erin, al loopt hij al 12 jaar zonder.

Iemand nog tips om het voor Diesel zo stressloos mogelijk te laten verlopen?

Alvast bedankt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 01:02

onze kat (britse korthaar) kwam van bij men vader waar ze wel buiten mocht, bij mij terecht.
Hier mag ze niet meer buiten, behalve eens bij goed weer als ik buiten zit mag ze eens mee. (we wonen in een appartement met balkon)
Ik weet dat je katten niet zomaar kunt opsluiten, maar uit ervaring weet ik ook dat ze niet de link maken met een nieuw huis.
dwz: in het huidige huis mag hij buiten, en zal hij niet opgesloten willen worden. ALs je de tussenwoning echter introduceert als "volledige leefomgeving", dan zal hij het niet echt beseffen dat die daar niet buiten kan.
Maar dan moet je wel zorgen dat die zeker niet buiten kan, (en liefst ook niet door de deur laten kijken oid)
eventueel zorgen voor een kattenren als tussenoplossing in je overgangshuis...
Naar je nieuwe huis toe minstens 3 weken binnenhouden vooraleer je hem buiten laat. Mits je hem nog buiten wil uiteraard.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 01:08

Hoi bovenstaande ben ik het ook wel over eens, maar maak zo min mogelijk stress bij hem in de buurt en doe alsof je neus bloed behandel hem zoals altijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 12:56

Niet zo moeilijk doen... De kat van mijn ouders verhuist met regelmaat van mijn broer, naar zijn vriendin, naar mijn ouders (en evt vrienden van mijn broer). Dit omdat zij op kamers wonen en muizen hebben. Ze wonen op een benedenverdieping en de kat mag op alle adressen vanaf minuut 1 naar buiten. En komt ook netjes terug. Katten zijn echt niet gek en herkennen prima waar hun etensbakje staat.

Zil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 21:32

Oke, bedankt voor de tips en ervaringen.
En wat betreft kennismaken met de katten des huises? Er zijn 4 katten die er al wonen in een leeftijd van 1, 1, 10 en 14. Ze zijn niet echt moeilijk, op 1 na.
Daar nog tips voor...