Mijn honden stinken zo...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zil

Mijn honden stinken zo...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 21:04

Hallo, ik zou graag wat gouden tips krijgen...
Ik heb 2 DH's die erg moeilijk door de verharing heenkomen en daarbij ook nog eens erg stinken. Het betreft een 8,5 jarige teef en een ongecastereerde reu van 3,5. Beide hebben ze er last van.
Ze hebben echt een lijfgeur. En ook echt jeuk erbij, zodra je ze aanraakt, vooral de teef, dan gaat gelijk de achterpoot 'trappelen'.

Ik heb al van alles geprobeerd. Zwemmen in de zee, zwemmen in zoet, stromend schoon water ( en ook ze juist daar niet in laten zwemmen, om te kijken of dat de aanleiding is), wassen met shampoo, na zwemmen afspoelen met 'schoon' water, afdrogen....

Ze eten beide hetzelfde, vers vlees compleet. En af en toe Royal Canine brok.

Wat kan ik er nou aan doen om ze te helpen?

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 21:16

Misschien dagelijks goed borstelen om de verharing een handje te helpen en eens proberen om de brokken helemaal achterwege te laten,
want daar kunnen honden soms ook jeuk van krijgen.

Ariebren

Re: Mijn honden stinken zo...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 21:22

Ontworm je ook regelmatig ??

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 21:23

Voor de jeuk is er een ouderwets middel
Pak een flesje oud gooi dat over je hond heen/ Laat het even n minuut of 10 intrekken en dan uitspoelen emt gewoon water.
2e middel
ga naar Kruidvat en koop daar haarklitwortel van merk kruidvat. kost ongeveer 2,60 de liter./ Smeer de hond ermee in en spoel daarna met water uit
Ontworm de hond regelmatig.

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 21:25

Wat voor voer geef je? Van sommige merken voer kunnen honden ook erg gaan stinken. ligt eraan wat bij jou hond past.Of heb je voer veranderd? Misschien wat schapen vet bij het voer doen? Dit is erg goed voor de vacht, je hebt het vloeibaar meineed blokjes. Mijn honden gaan er mooi van glimmen!

Zil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 21:47

Mijn honden eten BIBI, de kip en schaapvariant. Daar doen ze het al ruim 2 jaar erg goed op. Alleen dit jaar stinken ze echt heel erg, sinds eigenlijk de 'warme' periode is begonnen, en dus ook het verharen.
Helaas kan ik geen schapenvet of dergelijk aan mijn teefje geven, zij heeft erg gevoelige darmen en met dit voer gaat het onverstelbaar goed, dus durf niet te experimenteren.

Helpt ontwormen hier echt misschien aan? Ik ontworm 4x per jaar, maar nu is de laatste keer al wel even geleden. Dat ga ik dus zeker proberen.
Met antiklit enzo durf ik ook niet echt aan de slag, mijn idee is dat dat niet voor honden bestemd is. Hebben jullie er ervaring mee? En hoe vaak moet ik dat dan doen?

Bedankt al voor de tips!!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 08:16

kan ze wel tegen zalmolie?
is misschien ook een optie

edit : als toevoeging op het voer bedoel ik dan...als je daar mee gaat smeren gaat de lucht niet minder worden vreesch ik ;)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 08:23

Als de honden nog veel haar hebben en ook nog eens een dode ondervacht kan het goed gebeuren dat de huid gaat verstikken en daardoor gaat jeuken en stinken. Neem eens contact op met een goede trimster, wellicht kan zij de honden van de oude dode vacht ontdoen en je tips geven hoe de vacht te onderhouden van je honden.

Lieverdje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 08:32

Mijn herdermix verhaart ook gigantisch en ik gebruik nu zon zwart blok voor paarden van een paar euro die ik ook voor mijn paard heb. Werkt echt super!!
En idd, wellicht kan een trimsalon je helpen.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 08:47

Voer is vaak de oorzaak van stank en jeuk. Ik heb twee labradors en sinds ik overgestapt met op Carnibest vlees en geen brokken meer voer zijn dit de voordelen; geen vacht stank, 1 lab heeft chronische jeuk en dit is enorm verminderd (geef haar nu nog maar 1/4 van haar voorgeschreven medicijn), glimmende vacht, kleine keutels wat duidt op goede vertering, 13 jarige is enorm opgeknapt en rent weer vrolijk rond (zelfde hond als van de jeuk) en geen scheten meer :). Dit laatste was soms niet te harden maar is nu helemaal over.
Ik voerde al een hoge kwaliteit brokken voordat ik met Carnibest begon.
Lees eens wat over natuurlijk voeren van honden enzo, wordt je een stuk wijzer!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 08:50

Royal Canine,valt mij erg op dat urine van honden die dat krijgen erg stinkt.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 09:02

Eigenlijk vond ik het zo simpel, in de natuur een honden ook geen brokken. Dus waarom zou je die wel voeren?
Ze eten gewoon vlees en daar doen ze het al duizenden jaren prima op.. Brokken is juist niet natuurlijk ;)
Mijn 13 jarige krijgt alleen maar ohhs en ahhs omdat ze er zo fantastisch uitziet en actief is. Ze glimt als een spiegeltje en speelt nog steeds met haar bal. Stinkt niet zoals oudere honden vaak doen. En dat is echt allemaal gekomen na het voeren van vlees.
Dus heb ik onze pup er meteen mee gevoerd en die ziet er ook zo goed uit, ze zijn allebei geen gram te dik. Ook iets wat je veel ziet bij Labradors...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 09:19

maar ze voert ook vers vlees,nl de bibi schaap en kip, TS voer je nooit een andere kvv erbij?

bibi schaap en kip is nl niet geheel compleet als voer ( wel voor die mix,maar niet als volledig voer wat je elke dag kan voeren,er zit nl geen premix in),dus je zou eigenlijk wel meer diersoorten of een wel komplete kvv erbij moeten voeren om geen tekorten te krijgen.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 11:26

Oh hahaha, ik ken het niet dus nam eigenlijk aan dat het brok was :o
Misschien dan toch een ander merk gaan voeren voor een tijdje?

Ik had laatst, uit tijdgebrek, even een paar worsten van de Welkoop meegenomen. Vond het een derrie toen ik de worst openmaakte, het stonk ook veel meer en mijn jongste hond (1,5 jaar) lustte het niet!!
Een labrador die iets niet lust ?!?!?!?! Hoe vies moet het dan zijn :))

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 11:30

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 11:35

Misschien dat je eens met je honden naar een trimsalon kan gaan?

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 11:45

Voor de vacht zou je een herderhark kunnen kopen. (google maar eens, ik heb er eentje van Karlie, met draaiende pinnen, ideaal)
Daarmee kan je van onder naar boven, van achter naar voren. Je zal je verbazen hoeveel ondervacht eruit komt!
Je houdt de vacht van de achterpoot omhoog, dan borstel je het eerste laagje door, je laat een nieuwe laag vacht eroverheen vallen en borstel het weer door, zo ga je door tot bovenaan de poot en ga je vervolgens naar voren toe op dezelfde manier. Tijdens het borstelen kan je controleren met een grove kam, wanneer die er gemakkelijk (dus zonder echt kracht te zetten) doorheen komt is het goed.

Wanneer je het lastig vind kan je eens naar een goede trimsalon gaan, die willen je graag helpen.
Bij een goed onderhouden vacht en wat ervaring van het baasje kan je binnen een half uur klaar zijn met een hond.

Ik denk zelf dat als je de vacht goed uitgeborsteld hebt, en dus vrijwel alle dode ondervacht eruit is dat de hond ook minder zal krabben en ruiken. Je zou de hond na het borstelen ook eens kunnen wassen met hondenshampoo. Wanneer je daar geen ruimte voor hebt kan je dat ook in een trimsalon laten doen.

Succes!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 12:12

Onze herder stinkt nooit, maar nu met het ruien ruikt ze toch naar de bekende hondenlucht. Wij zijn dus stevig aan het plukken/borstelen, want het lijkt van het dode haar te komen. Wassen enzovoorts doen we eigenlijk niet aan. Ze is nu bijna klaar met ruien en de stank lijkt ook te verdwijnen. Met dat warme weer was het erger, alsof het gaat broeien?

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 12:14

Wassen met mensenshampoo en mensenconditioner. Deed wonderen bij mijn herder. Wel even kijken of ze er tegen kunnen.

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 12:32

Pentax schreef:
Wassen met mensenshampoo en mensenconditioner. Deed wonderen bij mijn herder. Wel even kijken of ze er tegen kunnen.

Fijn, naar de dierenarts omdat sommige stoffen in mensenshampoos giftig kunnen zijn voor honden. Er zijn niet voor niets veel verschillende soorten shampoo voor honden. Anders was het wel heel makkelijk in de trimsalon, gewoon de goedkoopste uit de supermarkt halen ipv de 'dure' die speciaal voor honden zijn.
Wassen met mensenshampoo/conditioner is zo slecht voor de huid van de hond. Ook de huid is heel anders opgebouwd dan die van ons.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 13:07

Het klitwortel is geen shampoo hoor het bestat uit berkenwater dus puur natuur. Op het moment dat je het erop doet laatje eht even inwerken. Het wordt ook vaak grbuikt bij Paarden die last hebben van staartworteljeuken

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 13:11

mika11 schreef:

Duitse herders mogen niet getrimt worden, maar het helpt al heel veel als je een goede borstel/kam voor ze koopt. Ik had een herderhark voor de mijne en die werkte geweldig. Ik zou ze niet met shampoo wassen, maar wèl op ander voer overgaan.

Ik heb mijn hond haar hele leven lang RC Selection 7 gegeven en ze heeft nooit gestonken. Heb nog nooit in haar leven een druppel shampoo op haar gedaan, maar wel regelmatig geborsteld (geharkt), met name met verharen.

Mijn hond was overigens na haar sterilisatie non stop aan het verharen... Daarvoor 2 keer per jaar, 3 - 4 weken.

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 13:39

Agossie schreef:
mika11 schreef:

Duitse herders mogen niet getrimt worden, maar het helpt al heel veel als je een goede borstel/kam voor ze koopt. Ik had een herderhark voor de mijne en die werkte geweldig. Ik zou ze niet met shampoo wassen, maar wèl op ander voer overgaan.

Ik heb mijn hond haar hele leven lang RC Selection 7 gegeven en ze heeft nooit gestonken. Heb nog nooit in haar leven een druppel shampoo op haar gedaan, maar wel regelmatig geborsteld (geharkt), met name met verharen.

Mijn hond was overigens na haar sterilisatie non stop aan het verharen... Daarvoor 2 keer per jaar, 3 - 4 weken.

hoezo mag een herder niet getrimt worden? Wij krijgen zo vaak herders in de trimsalon, gewoon om te ontwollen en evt in bad te doen.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 13:52

princesmax schreef:
Agossie schreef:

hoezo mag een herder niet getrimt worden? Wij krijgen zo vaak herders in de trimsalon, gewoon om te ontwollen en evt in bad te doen.

Oh, onder "trimmen" versta ik dan weer knippen/scheren. Maar "ontwollen" en evt in bad doen vind ik dan weer anders. Persoonlijk ben ik overigens geen voorstander van het in bad doen van een DH. En dan bedoel ik "met shampoo".

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 14:02

Een trimster doet meer dan alleen de schaar of tondeuse ter hand nemen hoor!
Zij kan goed adviezen geven over de vacht en de hond onder handen nemen door de dode ondervacht te verwijderen. Iets wat zij wel ziet en een leek niet.
Soms is het goed om de hond eens te wassen, van 1x wassen krijgt een hond niet direct huid- of vachtproblemen, gebruik echter wel een goede hondenshampoo.
De honden die huidproblemen hebben van het wassen zijn vaak honden die met grote regelmaat gewassen worden.