Geitjes, waar aan denken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mastrootje

Geitjes, waar aan denken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 17:07

Een tijdje geleden zijn mijn zus en ik op het idee gekomen om geitjes te houden. Dit willen we dan samen doen. Het idee is om (bijvoorbeeld) bij een boer een stuk weiland te huren en daar ons plekje op te bouwen.

Bij voorbaat wil ik alvast zeggen, dat we dit niet gister hebben bedacht en morgen wat neer willen kwakken, er is goed over na gedacht voordat we hier echt op door zijn gegaan en het serieus hebben genomen. Ik zet het hier alleen neer voor tips :) Ik moet nu nog een half jaar m'n school afmaken en dan komt er sowieso nog niks, het gaat pas gebeuren als we er allebei tijd en geld voor hebben. Maar goede voorbereiding is het halve werk!

Wat mijn 'onderzoek' tot zover heeft opgeleverd is vooral 'van geiten leer je vloeken' en dat de omheining heel erg goed moet zijn, dit heeft eventueel met elkaar te maken :') Ook, een goed plekje waar ze kunnen schuilen.

Ik dacht ergens te hebben gelezen dat een stalletje onder de 1 meter altijd in principe is toegestaan om te bouwen? Hoe doen jullie het met wei onderhoud? Wat voor bemesting gebruiken jullie? En hoeveel hooi eten 3 dwerggeitjes gemiddeld per dag/week/maand?

We willen qua ruimte een plekje van zo'n 20 bij 20 meter huren. Hoeveel huur zou een boer daarvoor kunnen vragen?

Er zijn nog genoeg andere dingen en vragen maar voor nu hou ik het even hier op om de reacties te peilen.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 18:10

Zorg inderdaad voor een heeeeeeele goede omheining. En nee, dan niet gewoon 1,20 hoog gaas en denken dat je klaar bent. Geiten springen overal overheen, kruipen overal onderdoor/ tussendoor en maken met hun hoortjes gaten in het gaas. Geloof me, het is echt een ramp |o !!

Daarbij hebben geiten een hele goede schuilmogelijkheid nodig. Dus een groot genoeg, warm, tochtvrij huisje waar ze genoeg ruimte hebben om wat in te bewegen als het slecht weer is (dan komen ze namelijk geen stap buiten. Geitjes haten regen en kou). Ze kunnen ook erg slecht tegen erge kou, dus het mooiste is het als het van de grond af staat.

Daarbij moet het gras goed worden bijgehouden. Heel hoog of lelijk gras eten ze niet (die van ons zijn zo verwend dat ze helemaal niet in de wei grazen, vinden ze vies. Ze willen wel het gras vuit de boomgaard O:) ). Wij maaien de geitenwei nu regelmatig om het gras wel kort genoeg te houden zodat het niet gaat overwoekeren.

Verder willen geitjes graag klimmen dus een paar leuke mogelijkheden om te klauteren zijn ook eem must.

En het zijn echt gezelschapsdieren dus gek op gezelligheid en knuffelen. Ik weet dus niet hoeveel tijd je ervoor hebt, maar een week lang op een verlaten stukje achterlaten zullen ze niet fijn vinden. Geitjes op het erf zijn juist enorm gezellig.

Je kan ook lid worden van een vereniging. Dan krijg je ook geregeld zijn info boekje (hebben we heel lang gehad maar nu gestopt). Is wel erg leuk en je leert er best veel van.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 19:06

Dat had ik gelezen inderdaad. Het liefst ook nog wat dieper in de grond graven voor het geval ze besluiten er onderdoor te gaan :+ Daar hebben we dus inderdaad ook over na gedacht en we dachten zelf aan een combinatie van een soort hout met daarvoor/achter nog gaas.

We kunnen wel een goed huisje voor ze in elkaar zetten maar het hangt ook een beetje af van wat de mogelijkheden zijn, aangezien we het op een weiland willen bouwen. Dan zit je snel vast aan bouwvergunning, of in een slecht geval aan een verbod. Dat word uitzoekwerk maar wil ik eigenlijk pas doen zodra we een wat meer zekerder plekje hebben waarvan we weten dat we daar met 'onze' geitjes heen mogen.

Het idee is dat we er vrijwel iedere dag naartoe gaan, maar dat we wel op een echt ongunstige dag kunnen zeggen dat we ze een dagje laten staan. Ze komen dichter bij mij te staan omdat ik er over het algemeen op latere periode meer tijd voor zal hebben dan mijn zus, dan kan ik het geheel overnemen in de periodes dat zij niet kan.

Lid worden van een vereniging is een goed idee!! Dat ga ik even met m'n zus bespreken :)

alvast bedankt voor alle tips!

Mikkiej

Re: Geitjes, waar aan denken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 22:20

Als je niet zeker bent van een plekje waar je een huisje op mag bouwen, zal ik die niet nemen. Een huisje voor je geitjes is echt een must! Geiten hebben geen waterdichte vacht en kunnen hier erg ziek van worden.
Ik weet niet of je ze kent, maar je hebt ook van die iglo's die voor kalveren worden gebruikt. Deze zijn ook te koop in een groter formaat en ideaal voor geitjes. Je kan ze gemakkelijk verplaatsen en schoonmaken. Ze staan vrijwel tochtvrij.

Succes met het zoeken! Weet je al welk ras jullie nemen?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 22:30

Idd zorgen voor een goede omheining en schuil mogelijkheid. Maar je moet ze ook registreren bij de overheid, wat nogal wat gedoe kan geven als je het maar bij 3 geitjes wilt houden. Ik raad je aan deze link even goed te bestuderen: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... obbydieren

Qua hooi kun je wel een week vooruit als ze ook op gras staan. Sommige geiten eten liever hooi dan gras, maar dat is een kwestie van wennen.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 14:07

We realiseren ons inderdaad dat we wel echt een huisje voor ze moeten hebben, maar het is een beetje het kip of het ei hier, we kunnen het wel helemaal uit gaan zoeken voor een plekje om vervolgens bij de boer aan te komen die meteen nee zegt... Ik denk dat het het handigste is als we een plekje hebben en we dan uit gaan zoeken, niet of, maar hoe we een huisje gaan bouwen. Bijvoorbeeld inderdaad zo'n kalverding, ik weet wat je bedoeld...

We weten nog niet echt 100 procent zeker wat we willen, we dachten aan een soort dwerggeit maar we hebben ook veel andere leuke soorten gezien. Daar schiet de ervaring met de soorten er weer in, dat is nadelig. Persoonlijk vind ik dwerggeitjes niet zo mooi, maar ze zijn wel 'makkelijker' te houden heb ik begrepen.

dat linkje gaan we even goed doorlezen.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 14:14