voor en nadelen teef steriliseren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Alja

voor en nadelen teef steriliseren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 10:43

Hallo Bokkers,

Wij hebben twee meisjes honden, ze zijn nu bijna 1 jaar en alletwee ook al loops geweest.
Nu vind mijn vriend dat ze gesteriliseerd moeten worden, ik vind eigenlijk van niet oftewel ik zie
niet in waarom het zou moeten en vind de narcose ook wel risico vol.

Ik wou morgen eens wat dierenartsen bellen voor advies maar ik wou de vraag hier ook stellen:

Wat zijn de voor en nadelen van steriliseren?

Hoop dat er mensen zijn die me kunnen helpen met hun mening!

Grtjs Alja

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 10:51

Het enige nadeel dat ik ondervond aan mijn teefje was dat ze een stuk dikker werd.
Verder veranderde er niets aan de hond.

Alja

Re: voor en nadelen teef steriliseren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 10:53

maar waarom heb jij de keuze gemaakt op het te doen?
wat waren voor jou de voordelen?

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 10:54

Veel teefjes krijgen op een gegeven moment mammatumoren of baarmoederontsteking. Door te steriliseren kun je dit voorkomen. Een operatie voor baarmoederontsteking kan best zwaar zijn voor een hond, ook omdat ze dan meestal al op leeftijd raken. Ken(de) verschillende honden die door baarmoederontsteking een lange zware tijd hebben gehad. Dan zou ik liever op jonge leeftijd een relatief simpele operatie uit laten voeren waar ze eigenlijk altijd vlot van herstellen.

korte edit: onze honden zijn altijd gesteriliseerd/gecastreerd en daar zijn ze nog nooit dikker van geworden of slecht in hun vacht komen te zitten, en dan hadden/hebben we toch eigenlijk altijd honden in huis die aanleg hebben voor dik worden (retrievers of kruising retrievers), kan dit persoonlijk dus niet als nadeel beamen
Laatst bijgewerkt door Annienke op 08-07-12 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

pvdbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 10:55

voordelen zijn dat ze niet meer loops zijn, dus geen 'rommel' meer en dat ze als ze ontsnappen niet opeens zwanger zijn.

maar VEEL BELANGRIJKER is het natuurlijk dat ze na een sterilisatie geen melkkliertumoren en ontsteking van de baarmoeder kunnen krijgen, 1 op de 4 krijgt dat en dat is echt levensbedreigend.

lees dit maar eens:

http://www.dierendokters.com/honden/zie ... g-pyometra

nadelen zouden zijn dat ze een 'slechte vacht' zouden krijgen. ik heb zelf een engelse cocker spaniel, lange vacht dus en ik vind dat wel meevallen. en ik vind dat absoluut niet opwegen tegen het feit dat ze tumoren of die ontsteking zouden kunnen krijgen.
en dat ze dikker zouden worden, nou dat is ook niet waar, die van ons is prima op gewicht.
je moet gewoon normaal voeren en niet veel te veel zoals vaak gebeurd.
en de hond eet het uiteraard wel. dat is best sneu want als ze zo dik worden krijgen ze veel meer last overal van.
dus als je ziet dat ze te dik worden moet je minderen.

vrienden van mij hadden een herdershond en die kreeg zo'n baarmoeder ontsteking en kon op haar 9e (!) alsnog geopereerd worden om de baarmoeder weg te halen, dat wil je uiteraard niet op die leeftijd. het is gelukkig goed gegaan maar de risico's zijn op oudere leeftijd natuurlijk veel groter. en als je niet tijdig er bij bent kan het ook verkeerd aflopen.

dus ik zou ALTIJD laten steraliseren.
Laatst bijgewerkt door pvdbosch op 08-07-12 10:59, in het totaal 2 keer bewerkt

holandia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 10:58

Ik heb geen nadeel ondervonden. We hebben meteen rekening gehouden met het feit dát ze dikker kon worden dus hebben haar op minder voer gezet. Dit heeft prima gewerkt zo. Wij wilden niet met haar gaan fokken dus vandaar de keuze. Ook is het prettiger voor haar zelf, en verminderd de kans op baarmoederhalskanker. Naar wat ik begreep toch vaak kan voorkomen bij hondjes die niet gedekt worden.

Ah zie een eerder bericht ook al, ik dacht dat het oko met baarmoederhalskanker te maken had.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 10:59

Grootste voordeel: geen risico meer op baarmoederontstekingen of melkkliertumoren.
2de voordeel: geen onverwachte nestjes, er zijn teven die er tijdens de loopsheid heel wat voor over hebben om een date te vinden.
Nadeel: je moet vaak wat meer op het eten letten omdat ze minder nodig hebben en dus makkelijker dik kunnen worden, maar dat is iets dat je zelf in de hand hebt.

In den beginne wilde m'n moeder onze hond ook niet steriliseren. Hond en wij hadden geen last van haar loopse periodes en hond was/is dusdanig feministisch ingesteld dat er geen reu het waagde om haar ongewenst te benaderen. Moeder vond het dus ook geldverspilling om haar te opereren (koste toen bij die DA iets van 150€).
Toen onze hond echter 6 jaar was, dronk ze zo hele liters water weg en werd onzindelijk. Bovendien waren er kleine knobbeltjes te voelen op haar buik. Hond in spoed geopereerd aan baarmoederontsteking en tegelijk de tumoren weggehaald. Door haar leeftijd, het feit dat de operatie nu een pak zwaarder was en het feit dat ze toch ook wel ziek was, was onze hond een zielig hoopje de eerste dagen na de operatie. Qua prijskaartje zaten we ook ineens aan 400 (operatie was ook gecompliceerder dan DA's op voorhand dachten).
Ze is nu 13 en buiten haar baarmoederontsteking nooit ziek geweest, ook niet dikker geworden na haar operatie.
Hadden we haar van in het begin gesteriliseerd dan had ze geen spoedoperatie nodig gehad en op jongere leeftijd had ze de narcose waarschijnlijk ook wel beter verteerd.

Dus, als je geen nestje wil van je honden, is er geen reden om ze niet te steriliseren. Narcose is altijd een risico maar beter bij een jonge gezonde hond dan bij een oudere, zieke hond. Niet opereren bij baarmoederontsteking is vaak geen optie.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 10:59

Karakter verandert soms ook, teefje van mijn moeder is echt verdwenen zeg maar. Van een leuke vriendelijke speelse gezins maltezer naar een chagerijnig lui brommend geval.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 11:01

Mijn teefje was 7 jaar oud,ze kreeg een baarmoeder ontsteking en was zichzelf aan het vergiftigen.
Ze was héél erg ziek,alles moest er met spoed uit.Ze kreeg hele zware narcose,waar ze pas vele uren later uitkwam.De D.A. had weinig hoop dat ze het zou redden,maar ze had het gered.

Het grote voordeel is toch wel dat je normaal je hond kan uitlaten,als ze loops zijn krijg je allemaal reuen achter je aan.Ook heb je teefjes die weg lopen als ze loops zijn,op zoek naar een reu.
TS ik zou zeggen,steriliseren.Maar weet ook dat aan élke operatie een risico zit,maar de kans op complicatie's is vaak zeer klein.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 11:03

Mijn teefjes zijn geen van allen ooit dikker geworden of chagrijniger.
Reden bij Belle was dat ze een baarmoederontsteking opliep toen er een buurhond opsprong. En zwanger, en doodziek. Waarvoor bedankt.
Daarnaast, het scheelt enorm in het gedoe met reuen en het wekt veel minder reactie op bij andere teven.

Operatie is altijd een risico maar ik vind de voordelen zwaarder wegen dan de nadelen.

Thea_Ste

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 11:17

Onze hond is ook gesteriliseerd om alle reden hierboven en wij hebben nog geen nadelen ondervonden! ze is de operatie zeer goed te boven gekomen (eigenlijk amper last gehad) ook al was ze al 6. Het is ook wel een sportieve gezonde hond, dat zal er ook veel mee te maken hebben.

We zijn nu 6 maanden verder, der vacht glanst, ze is nog steeds op perfect gewicht en nog steeds de lieve, slimme, speelse en actieve border collie waar ik zo verliefd op ben! :o ik kan je een sterilisatie alleen maar aanraden om problemen in de toekomst later te vermijden :)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 12:07

Voordelen: geen onverwachte dekkingen, geen baarmoederontstekingen op latere leeftijd, geen mammatumoren, wat nog niet gezegd is, geen last van schijndrachten (wat ook een heel vervelend probleem kan zijn, waardoor je uiteindelijk na een paar jaar toch moet steriliseren, maar door het latere steriliseren vervalt dan eigelijk de kleine kans op mammatumoren en die wordt dus groter) en idd geen loopsheden (en dus geen last van vervelende reuen).

Nadelen: idd vacht en voer (terwijl je deze laatste echt zelf in de hand hebt, een gesteriliseerde teef heeft 30 procent minder energie nodig en dit is dus heel wat, een derde van zn voerhoeveelheid per dag eraf dus). Een belangrijk nadeel die nog niet genoemd is, maar waar je rekening mee moet houden is dat er ook een kleine kans is op incontinentie bij jonge gesteriliseerde teefjes. Wat vaak met medicatie al op te lossen valt (of desnoods maar dit in heel weinig gevallen kan een operatie nodig zijn)

Wij hebben een teefje gehad die nooit gesteriliseerd is, uiteindelijk is ze 3 of 4 keer geopereerd aan mammatumoren, bijna na elke loopsheid schijndrachtig en uiteindelijk ook nog gesteriliseerd dacht ik. Heel sneu als er bij een oud hondje nog een hele melklijst weggehaald moet worden en je dus een jaap van voor tot achter hebt zitten.
Mijn reuen heb ik altijd gecastreerd, maar ook 2 hyper reuen gehad met 1 jaar, die volgens mij elke teef in de buurt kunnen ruiken ;)

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 12:18

heb pas ook iets gelezen over laparascopisch steriliseren, dan mogen ze direct na de operatie alles doen en hoeven ze geen kap op, minder pijn voor de hond en minder kans op onstekingen is alleen wel duurder. google maar eens :)
Laatst bijgewerkt door princesmax op 08-07-12 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 12:21

wat zijn de kosten ongeveer?
en hoe lang zouden ze moeten herstellen?

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 12:23

Ons teefje was al gecastreerd toen we haar en haar boer, vorig jaar kregen.
Ze zag er vorig jaar niet uit, ze was te dik en haar vacht was lelijk.
Nu een jaar later is ze afgevallen en haar vacht ziet er goed uit.
Wat we gedaan hebben? We voeren ze kvv en gaan er iedere dag een uur/anderhalf uur mee wandelen en trainen tussendoor voor de jachttraining.
Ze heeft nu conditie en zit lekker in haar vel, ze krijgt overigens evenveel te eten als haar ongecastreerde broer..

Ik weet niet hoe haar karkakter voor de tijd was, ze is nu iig een vrolijk blij ding.
Soms vind ik het wel jammer dat ze gecastreerd is, had wel een pupje van haar willen hebben, ze lijkt me ook een goede moeder.. Voordeel vind ik dan wel dat ze geen baarmoederontsteking meer kan krijgen en de kans op mamatumoren een stuk kleiner is.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 12:29

maar het sterilliseren van een teef haalt de risico's niet weg van tumoren en ontstekingen.dan moet je haar dus laten castereren dan word dus alles binnen in verwijderd.mensen halen deze 2 vaak door elkaar of denken dat bij teef sterilliseren is en bij reu castereren.

maar als je een reu/teef sterilliseert zorg je enkel dat de zaadleiders door geknipt worden,
bij een casteratie reu/teef word dus alles verwijderd,bij reu ballen en bij teef baarmoeder enz

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 12:30

Citaat:
Castratie

Castratie van reuen en teven (ook voor teven heet het officieel castratie) heeft niet onze voorkeur, tenzij het medisch noodzakelijk is.
Dat heeft diverse redenen:
* Castratie heeft een nadelig effect op de vacht. De vacht kan gaan ruien (meer dan gewoonlijk en bij niet verharende rassen kan het zijn dat ze ineens wel gaan verharen) en er kunnen kale plekken ontstaan. Bovendien maakt een castratenvacht, zoals het heet, uw hond er niet mooier op.

* Castratie heeft effect op het karakter. Teven worden vaak standvastiger in hun negatieve trekjes. Met andere woorden: onzekere honden worden vaak onzekerder, pittige teven worden vaak nog pittiger, zelfstandige weglopers worden vaak nog zelfstandiger. Soms pakt het natuurlijk ook goed uit, maar lang niet altijd. En terugdraaien kan niet.

* Castratie heeft veelal nadelig effect op de stofwisseling. Honden worden hongerig maar verbranden minder, waardoor overgewicht op de loer ligt.
En overgewicht is een bedreiging voor de gezondheid.

Soms is castratie nodig, bijvoorbeeld bij een heftige baarmoederontsteking of bij reuen die zichzelf in gevaar brengen door aldoor maar weer weg te lopen.
Wanneer zoiets niet aan de orde is,adviseren wij absoluut om uw hond intact te laten.
Gewoon zoals de natuur bedoeld heeft.

Maar veel dierenartsen zeggen dat castratie beter is voor de gezondheid van uw hond. Is dat ook zo?
Er is uitgebreid onderzoek naar gedaan, en het bleek met die voordelen heel anders te zitten dan iedereen dacht.
Sterker nog: castratie bleek evenveel negatieve gezondheidseffecten te hebben als positieve effecten.
In een groot aantal gevallen, met name bij reuen, bleken de negatieve kanten zelfs zwaarder te wegen dan de positieve.
Hieronder een overzicht van dat onderzoek.

Reuen:
Positieve kanten:
-Het kleine risico (waarschijnlijk minder dan 1%) op teelbalkanker uitsluiten
-Het risico op goedaardige prostaatproblemen verkleinen
-Het risico op fistels verkleinen
-Het misschien verkleinen van het risico op diabetes (geen gegevens bekend)

De negatieve kanten:
-Wanneer gedaan onder het jaar, neemt het risico op botkanker significant toe. Botkanker heeft een zeer slechte prognose.
-Het risico op het hartprobleem hemangiosarcoma (een kankervariant) neemt toe met een factor van 1.6.
-Het risico op vertraagde schildklier verdrievoudigt
-Verdrievoudigt het risico op overgewicht
-Verviervoudigt het (kleine) risico (minder dan 0,6%) op prostaatkanker.
-Verdubbelt het (kleine) risico (minder dan 1%) op blaaskanker.
-Verergert het risico op botproblemen
-Verergert het risico op ent-reacties.

Voor teven ligt het ingewikkelder. Soms houden de zaken elkaar daar enigszins in balans, mits er wordt uitgegaan van een gezonde hond.
Positieve kanten:
-Wanneer voor de 2,5 jaar gecastreerd wordt, wordt het risico op mammatumoren aanzienlijk verkleind.
-Het risico op baarmoederontsteking wordt vrijwel nul.
-Het risico op fistels wordt kleiner.
-Het (zeer kleine, namelijk minder dan 0,5%) risico op blaas- baarmoeder- en eierstokkanker, verdwijnt.

Negatieve kanten:
-Castratie voor het eerste levensjaar vergroot de kans op botkanker aanzienlijk. Botkanker heeft een zeer slechte prognose.
-Vergroot het risico op miltproblemen met een factor van 2.2 en hartproblemen met een factor van 5 of meer. Het betreft hier hemangiosarcoma. Deze vrij veel voorkomende kankersoorten zijn in meerdere rassen een van de grootste doodsoorzaken.
-Verdrievoudigt het risico op vertraagde schildklierwerking.
-Vergroot het risico op overgewicht met een factor 1.6 – 2.
-Veroorzaakt ‘castratie-incontinentie’ bij 4-20% van de teven.
-Verergert het risico op chronische blaasproblemen en –ontstekingen met een factor 3-4.
-Vergroot het risico op vulva-problemen als infecties, met name bij teven die voor de eerste loopsheid zijn gecastreerd.
-Verdubbelt het (kleine, namelijk kleiner dan 1%) risico op tumoren in de urinewegen.
-Vergroot het risico op botproblemen.
-Vergroot het risico op ent-reacties.

Conclusie: de gezondheidsvoordelen van castratie zijn voornamelijk denkbeeldig, en er zijn aanzienlijke negatieve effecten, met name wanneer dieren worden gecastreerd voor zij volwassen zijn. Het idee dat gecastreerde dieren gezonder of gelukkig zouden zijn of langer zouden leven, is grotendeels incorrect.

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 12:32

Alja schreef:
wat zijn de kosten ongeveer?
en hoe lang zouden ze moeten herstellen?

van de site gekopierd waar ik met mijn hond naar toe ga:Laparoscopische sterilisatie.

Bij sterilisatie van een teefje worden in principe alleen de eierstokken (ovaria) verwijderd; officieel heet deze ingreep dan ook castratie. Dit kan door een grotere snede te maken in de buikwand zodat de hand van de dierenarts de buik in kan gaan om daar de eierstokken af te binden en daarna uit te nemen. De teef wordt na deze ingreep niet meer loops.
Het is tegenwoordig ook mogelijk om via een kijkoperatie (laparoscopie) te steriliseren. Via 3 kleine gaatjes (5mm) gaan een camera en enkele werkinstrumenten de buik in. Via een beeldscherm wordt het beeld van de camera vergroot weergegeven zodat de dierenarts goed kan zien wat hij doet en zijn ook de rest van de organen in de buik goed te beoordelen. Bij mensen worden al heel veel operaties op deze manier uitgevoerd en dit is een hele verbetering ten opzichte van de "klasieke" methode. De voordelen van laparoscopisch steriliseren zijn:
•Veel minder pijn na de operatie doordat er maar 3 piepkleine wondjes van 5mm nodig zijn in plaats van 1 grote wond van 10-15cm. Bovendien wordt er tijdens de laparoscopische sterilisatie niet aan de ophangbanden van de ovaria (=eierstokken) getrokken, ook dit geeft veel minder pijn na de operatie.
•Minder zware narcose nodig.
•Minder kans op complicaties zoals nabloeden, wondinfectie, draadbreuk.
•Veel sneller herstel en minder ongemak na de operatie, dieren gaan eerder eten, zijn eerder fit, mogen sneller (na 1 dag) rennen en springen. Kortom; veel minder nazorg.
•Zeer goed overzicht in de buik: betere controle op nabloeding uit ovariumstomp en gelijktijdige controle van andere organen in de buikholte zoals lever, nieren en blaas.

Resultaat: 3 piepkleine gaatjes waar u geen omkijken naar heeft.

Nadelen laparoscopisch steriliseren:
•Indien blijkt dat de baarmoeder afwijkend is of er onvoorziene complicaties optreden, kan het nodig zijn om alsnog een grotere snede te maken. Dit komt echter zelden voor.
•De kostprijs is hoger aangezien er gebruik wordt gemaakt van speciale apparatuur en instrumenten die aan slijtage onderhevig zijn.

Castratie Teef Laparoscopisch
< 10 kg

€ 297,50
10-20 kg

€ 309,00
20-40 kg

€ 315,00
> 40 kg

€ 330,00

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 12:34

Ik ben mn vorige hondje verloren aan melkkliertumoren. Toen ik hoorde dat de kans erop veel kleiner zou zijn geweest als we voor een bepaalde leeftijd hadden gesterliseerd kon ik me wel voor mn kop slaan.
Ze is wel geholpen, alleen op te late leeftijd. Maar Nouz is er toen niks van veranderd :)
Ik zou het altijd doen.. Huidige hond komt uit asiel en mijn keiharde eis was dat ze al geholpen zou zijn, ik wil die ellende niet nog een keer :n

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 12:35

Voordelen voor mij zijn dat de kans op tumoren en dergelijke veel kleiner worden. Baarmoederontsteking ook niet meer mogelijk is. Om die reden zou ik ook niet voor sterilisatie gaan maar voor een castratie dus alles eruit.

Bij ons word elke hond geholpen na de eerste loopsheid als deze niet voor de fok gebruikt worden en worden ze wel gebruikt voor de fok dan gaat na het laatste nest alles eruit.

Nadelen: er kan incontinentie optreden.
Dikker worden is ook mogelijk maar dat heb je zelf in de hand. Heb er hier geen last mee.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 12:38

princesmax schreef:
heb pas ook iets gelezen over laparascopisch steriliseren, dan mogen ze direct na de operatie alles doen en hoeven ze geen kap op, minder pijn voor de hond en minder kans op onstekingen is alleen wel duurder. google maar eens :)

Wij hebben al jaren ervaring met laparascopische sterilisatie en doen eigelijk bijna niet eens anders meer. prijzen zijn afhankelijk per gewicht, voor meer info kun je mij pb'n. verschilt bij ons niet veel met gewone sterilisatieprijzen. de honden herstellen veel sneller, hebben weinig tot geen last en horen eigelijk alleen maar positieve ervaringen van de mensen die het hebben laten doen. alles bij elkaar duurt het zo'n 20min, en een stuk minder belastend dus voor de hond. ipv 1 grote snee, 3 kleine sneetjes tussen 0,5 cm en cm groot.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 12:40

keona schreef:
maar het sterilliseren van een teef haalt de risico's niet weg van tumoren en ontstekingen.dan moet je haar dus laten castereren dan word dus alles binnen in verwijderd.mensen halen deze 2 vaak door elkaar of denken dat bij teef sterilliseren is en bij reu castereren.

maar als je een reu/teef sterilliseert zorg je enkel dat de zaadleiders door geknipt worden,
bij een casteratie reu/teef word dus alles verwijderd,bij reu ballen en bij teef baarmoeder enz

gemiddeld wordt bij de teef alleen de eierstokken verwijderd omdat dit de hormonale invloed weg neemt en net dit veroorzaakt tumoren en ontstekingen. het is officieel niet de juiste benaming, maar zo wordt het wel in de volksmond genoemd zeg maar.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 12:43

Bij 3 teefjes gehad dat ze op latere leeftijd een baarmoederontsteking kregen en daardoor geopereerd moesten worden. Het herstel duurt langer. Dus steriliseren op jonge leeftijd heeft best veel voordelen. Narcose is een risico, maar dat is het als ze ouder zijn ook.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 13:03

Allereerst wat goed dat jullie je zo breed laten informeren voordat jullie de castratie (misschien) gaan laten doen TS _/-\o_

Ik heb al heel wat reacties gelezen en ik vind de voor- en nadelen die geschreven zijn allemaal correct. Echter komen sommige van de mogelijke nadelen nauwelijks voor.

Daarnaast wil ik ook even benadrukken dat honden (en katten en alle andere -huis-dieren) NIET gesteriliseerd worden. Geslachtsorganen (of delen daarvan) worden ten alle tijde verwijderd. Dit omdat men niet alleen wil dat de teef/reu niet langer vruchtbaar is, maar ook omdat men het gedrag dat bij de voorplanting van dieren hoort (loopsheid, schijnzwangerschappen, weglopen, op benen/armen/meubels/andere dieren rijden) niet langer wil zien bij het dier. Daarom worden dieren ten alle tijde gecastreerd.
Zo, laat dat duidelijk zijn :D

De voordelen die ik wil benadrukken met betrekking tot een teef (aangezien het over twee teven gaat bij TS) zijn:
- Stress! Een intacte (ongecastreerde) teef heeft stress tijdens loopsheid en stress tijdens schijnzwangerschappen. De teef is constant bezig met de voortplanting. Daarnaast zal het broekje die ze elke keer moet dragen bij loopsheden ook stress opleveren. Loops zijn zonder dekking is niet de natuur, hoe gek dat ook klinkt. De teef zal haar hele leven elk jaar opnieuw stress ondervinden aan de drang van voortplanten, de vocht uit haar vulva, de verandering van de hormoonhuishouding, het dragen van broekjes, het zoeken naar een reu om mee te dekken (die er dus niet komt) en de eventuele schijnzwangerschappen. Alleen al om die reden zou ik vooral teven laten castreren!
- Mamatumoren! Mamatumoren komen aanzienlijk veel voor bij intacte teven. Het is een wetenschappelijk feit dat castratie de vorming van deze tumoren voorkomt.

En wat betreft het nadeel 'dikker worden van uw hond': Dat heeft de baas helemaal in eigen hand! Dat ligt echt puur aan het voer (soort, hoeveelheid, etc.).

Narcose is een risico, dat klopt. Bij jonge dieren een lager risico dan bij oudere dieren, dat klopt ook. Mocht TS zo min mogelijk risico willen lopen voor haar teven, ga dan naar een dierenarts die met gasanesthesie werkt.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 13:50

@Sabini: Niet altijd. Er zijn mensen (weinig maar ze zijn er) die hun reu laten steriliseren zodat hij wél zijn hormonen houd zonder vruchtbaar te zijn. Al zal het een eerder zeldzame procedure zijn.

Voor de rest ben ik niet uitgesproken voor of tegen. Ik vind het erg handig dat er geen loopsheden meer zijn, het grootste nadeel is dat mijn hond er een soort van voer-geobsedeerd is door geworden, omdat ze zo weinig nog mag hebben.