Nest met vogeltjes uit boom gevallen, vogelopvang?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Faniek

Nest met vogeltjes uit boom gevallen, vogelopvang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-12 19:06

Eigenlijk een simpele en korte vraag, vandaag is er groot onderhoud in onze tuin gedaan en hierbij is een nest met 3 vogeltjes uit de boom gevallen. Mijn moeder heeft het nest terug gezet en de vogeltjes erin.
Punt is het hele bosje voor het nest is helemaal weggehaald en ze heeft er met haar handen aan gezeten. Gaan de ouders nog weer wel weer komen?
Ik weet niet wat voor vogels het zijn dus heb een vluchtige foto gemaakt.
Afbeelding

Afbeelding

Uiteraard ben ik bereid om de vogelopvang te bellen en te doen, maar wat is wijsheid. Ik weet dat de zorg van de ouders het beste zou zijn.

Annabel

Re: Nest met vogeltjes uit boom gevallen, vogelopvang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 19:11

Ik zou toch wel even de vogelopvang bellen,
die weten denk ik wel wat je moet doen, zodra de ouders niet meer terugkomen :)

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 00:09

Heb ik inmiddels gedaan ze zeggen toch in de gaten houden, het zijn waarschijnlijk jonge merels :)
Mochten we de ouders echt niet zien gaan ze naar de vogelopvang :j
Thanks voor de tip !

Isjtar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 00:13

Probeer ze wel zo snel mogelijk iets te voeren! Zoals ik al op de foto ook zie sperren ze hun snavel al, wat betekent dat ze erg hongerig zijn. Dergelijke jonge vogels moeten eigenlijk ieder half uur gevoerd worden, omdat anders de darmen snel verkleven en afsterven.
Heb je toevallig een kat of hond? Dan kan je voor nu prima even wat vlees aan ze voeren, dat kan je gewoon achter in de snavel/keel duwen, dan slikken ze vanzelf. Eventueel zou je anders ook even een ei hard kunnen koken en met wat broodkruim voeren.
Geef ze GEEN water in de snavel!! Dit komt heel snel in de longen terecht, waardoor ze longontsteking krijgen. De ouders doen dit ook niet, omdat ze al voldoende vocht via het voedsel binnen krijgen.
Hoop dat je er wat mee kan zo!
Eventueel kan je ook nog even op onze website kijken voor wat tips:
http://vogelopvangonderderegenboog.nl/nestvogelsl.html

Isjtar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 00:15

Ow had een beetje snel gelezen en zie dat het nest nog buiten is in de struik. Het maakt niet uit of ze met de handen aangeraakt zijn, vogels maakt dat zeg maar niks uit zoals bij konijnen. Hou het inderdaad goed in de gaten en anders zo snel mogelijk even wat voeren!
Het lijken me jonge merels trouwens, maar ook jonge spreeuwen en lijsters kunnen zo lelijk zijn :D
Succes!

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 00:16

lijkt mij juist dat je ze niet zelf moet voeren.. Dan heb je zeker kans dat de ouders niet meer terug komen. Ik zou zelf mijn handen er juist zoveel mogelijk vanaf trekken en alleen in de gaten houden of de ouders inderdaad terugkomen. Zo niet, naar de vogelopvang ermee.

Edit: Is dat dan een fabeltje? Dat zodra een mens de kleintjes aangeraakt heeft, de ouders niet meer terugkeren?

Isjtar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 00:19

Vandaar nog in de tweede post mijn aanvulling. Inderdaad eerst kijken of de ouders het zelf oplossen, maar wacht hier ook niet te lang mee, want dan krijg je dus het darmprobleem...
Wij krijgen in onze vogelopvang helaas ook vaak jonge vogels binnen die te lang geen eten hebben gehad en het dan niet meer redden...

Dat fabeltje gaat wel op voor hazen en konijnen, maar bij vogels klopt dit inderdaad niet. De meeste vogels ruiken erg slecht, dus zullen ook niet "onze" mensenlucht aan hun jong ruiken. Het zal dan vaak eerder de stress zijn van teveel drukte om hun nest dat ze wellicht niet terugkomen. Daarom is het ook raadzaam om het nest dan zo veel mogelijk met rust te laten

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 00:21

Bedankt voor je aanvulling :)

Wij hebben ook geregeld vogeltjes naar de opvang moeten brengen, dus altijd fijn om extra info te krijgen!