Ik wil mijn vissen een beter leven geven

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sappos

Ik wil mijn vissen een beter leven geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-12 13:08

Beetje rare titel maar ook ik heb mijn ogen geopend en wil eens kritisch naar de omstandigheden van mijn vissen gaan kijken. Ik had eerst een bak van 40x25 ofzo, daarna ben ik naar 50x30x30 gegaan en die vond ik ook te klein dus heb ik een 80x40x40 (120L)gekocht. Echter nu zie ik foto's van mega goudvissen voorbij komen en ik wil ook zo'n grote :oo dus denk ik erover om mijn 3 sluiers en 3 goudvissen (zijn denk ik pas een cm of 5) te verplaatsen naar mijn huidige gerbilbak. Een bak van 120x40x50 (240L).
Ten eerste weet ik niet of deze nog waterdicht is. Kan ik deze zelf opnieuw kitten of is dat onbegonnen werk? Ik heb er nu geen filter in en de bak wordt zo ontzettend smerig dat het niet helpt om 1/3 water te verversen, ik moet elke keer de hele bak schoonmaken. Ik zoek dus een degelijk filter. Daarnaast had ik altijd zo'n bosje plantjes, met loodje (wat eraf moet weet ik) bleef het mooi op de bodem maar haal je alles eraf dan dreef het een beetje op het oppervlak. Ik wil een leuk aquarium om naar te kijken en geen smerige plantloze bak. HELP dus :) Ow ja en als dit een afzeiktopic gaat worden dan gaat het op slot, ik sta open voor tips maar heb geen zin om de grond ingetrapt worden.

Vjestagirl

Re: Ik wil mijn vissen een beter leven geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 13:11

Als je een filter wilt dan moet je er eentje nemen die minimaal 5x de gehele inhoud van het aquarium per uur doet, dan kun je makkelijk af met 1/3 water per keer.

Plantjes kun je beter mandjes kopen dan bosjes met loodjes. Houd er wel rekening mee dat je vissen planten eten. Op de bodem kun je het beste zand leggen, goudvissen zijn grondelaars.

Houd er rekening mee dat als ze grote worden, ze nogsteeds een grotere bak nodig hebben. Stelregel is dat een bak altijd minimaal 10x zo lang moet zijn als de vis zelf.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-12 13:19

Maar dan nog wat voor filter, ik zit een beetje googlen maar zie nu al door de bomen het bos niet meer. Zoveel verschillende filters.
Kijk als vissen dan 12+ cm worden, ik ga geen aqua van 3 meter kopen, dat is gewoon té gek voor in mn kamer (miss graaf ik dan wel een vijver)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 14:43

Ik zou een extern filter nemen, wat voor merk maakt weinig uit, hoewel ik de superfish zou vermijden.

En als ze 12+ cm worden zou ik ze idd gewoon bij iemand in de vijver laten :)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-12 15:15

Bak is helaas niet waterdicht zo te zien, heb er nu 10 cm water in en in 1`hoek wordt de rand vochtig dus dat wordt alles opnieuw kitten

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 13:37

Toch jammer dat een reltopic veel meer reacties geeft dan een project topic :)

Afbeelding

Het lege aquarium. Heb de kit weg gekrabt, zaten allemaal verdiepingen in voor mn gerbils

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 13:43

Waarom stel je zo'n vraag op een paardenforum? Zo is de kans erg groot dat je verkeerde (goedbedoeld maar onjuiste) antwoorden krijgt.

Stel je vraag op een vissenforum of beter: neem contact op met een speciaalzaak!
Ik kan je helpen, als je dat wil kun je een pb sturen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 13:52

Een goudvis hoort in een vijver en niet in een aquarium. En voor de rest ga ik met bovenstaande mee. Stel je vraag op een forum met gelijkgezinden en mensen met expertise op dat gebied en niet op een paardenforum.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 14:10

Prima, ik zal mn vissen terugzetten in hun kom en mn gerbil terug in zn aquarium doen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 14:15

Moet je doen.
Komt je eerste bericht in dit topic alleen niet zo heel geloofwaardig over... :D

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 14:23

Nouja ik zie nog aquarium topics voorbij komen dus ik denk ik kan vast wel geholpen worden. Goudvissen kan ik moeilijk in de sloot gooien

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 14:28

Een goudvis wordt zo groot als de ruimte die je hem geeft. Wil je grote goudvissen, moet je ze veel ruimte geven. En anders tevreden zijn met wat je krijgt.
En gezien je eerst topic dacht ik zomaar dat je je serieus zorgen maakte om het welzijn van je vissen, maar daar kan ik me in vergissen. Als je ze dat niet zelf kunt bieden, desnoods in de vijver van een ander. Sloot zou ik idd niet doen, dat is faunavervalsing.

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 14:30

Sappos schreef:
Goudvissen kan ik moeilijk in de sloot gooien

Dat kan wel, maar daar maak je geen vrienden mee :D :D :D
(Sorry flauwe opmerking waarschijnlijk, maar kon het niet laten.)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 14:33

Nee maar in een sloot overleven ze t geen dag.

Ja ik wil een mooi aqua opzetten maar ik weet niet waar ik moet beginnen. Ik heb nu steentjes als ondergrond, zand is beter, wist ik niet dus in de nieuwe komen ze op zand. Hoe laat ik plantjes zo goed groeien? Ik wil leren maar met antwoorden als ga maar naar een aqua forum heb ik niets. Dan zou heel bb weggehaald moeten worden want er is voor elk dier wel een forum. Dan moet lzp ook weg want dat heeft niets met paarden te maken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 14:38

Heb je je nou al een keer aangemeld op een Aquariumforum?

Weet je, als ik een probleem met mijn auto heb, ga ik ook niet naar de slager maar naar een goede (merk)garage, en als ik zelf een gebroken been heb vraag ik geen advies aan een automonteur maar ga naar het ziekenhuis.

BB is voor foto's maar op het moment dat je een probleem hebt of er echt iemand bij wilt hebben met kennis van zaken, dan zoek de experts op. Dat is bij ziek en zeer van een paard een goede paardenarts of dierenkliniek en bij advies hoe je een Aquarium in moet richten een expert op dat gebied.

LZP is voor niet-paardgeleerde dingen die de Bokkers bezighouden, maar als iemand psychisch in de knoei zit kan niemand hier via dit forum daar echt mee helpen, het beste advies in dit geval is dat je contact opzoekt met iemand die daar voor heeft geleerd, een hulpverlener of psycholoog/psychiater.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 14:48

Je kan het beste terecht bij een dierenwinkel, daar kan je de spullen zelfs voor kopen.

Ze kunnen je ook wat adviseren.

Eigenlijk had je al je moeten laten adviseren vóórdat je iets neemt/koopt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 14:53

Ik wil daar ook even aan toevoegen dat niet bij iedere dierenwinkel evenveel expertise is bij het verkopend personeel en je goed advies krijgt. Ik zou toch echt naar een speciaalzaak voor Aquaria gaan.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 08-07-12 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 14:54

Ragdollcat schreef:
Je kan het beste terecht bij een dierenwinkel, daar kan je de spullen zelfs voor kopen.

Ze kunnen je ook wat adviseren.

Eigenlijk had je al je moeten laten adviseren vóórdat je iets neemt/koopt.

Het probleem is, dat de adviezen in de meeste dierenwinkels niet juist zijn.

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 15:01

Ook in een speciaalzaak wordt je niet altijd goed geholpen, vaak houden ze niet zo van goudvissen (of mensen met goudvissen, weet ik t)

Je kunt je aquarium opnieuw proberen te kitten maar daar heb je wel speciale kit voor nodig, die is in een speciaalzaak of via internet wel te vinden. Qua filter kan ik idd ook een buitenfilter aanbevelen, zo voorkom je dat een goed filter veel plaats in je aquarium inneemt en een buitenfilter filtert naar mijn idee ook beter. Zelf ben ik wel fan van Eheim.

Verder ga ik mee met de post Vjestagirl

Leuk dat er weer iemand over het houden van goudvissen na aan het denken is +:)+

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 15:11

Cassidy in de tussentijd? Nee ik was siliconenkit halen :') had idd even gegoogled op welke kit

Dierenwinkels werd ik idd niet wijzer van want in een 50x30x30 kon ik 5 vissen kwijt volgens hen

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 15:26

Zolang ze in dierenwinkels nog goudvissenkommen verkopen hebben ze geen verstand van vissen daar.

Ik ga eens googlen op buitenfilter want snap niet hoe dat werkt.

En, TS, goed hoor van je, dat je je vissen de ruimte wil geven. Het loodje van plantjes in bosjes kun je vervangen door een kiezelsteentje en vastbinden met een elastiekje.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 15:27

Ah banketstaaf zeg dat er geen goed advies verkregen werd bij de dierenwinkel, dat hoort wel zo want ze verkopen immers wel die dieren he.

Wie weet kan je terecht bij vissenspeciaalzaken en meer kijken op de vissenforums en googlen, hopelijk kom je een eind.

Zelf heb ik niet zoveel verstand van.

Wel weet ik: ooit zijn er goudvissen ( geen piepkleine maar wat grotere) in de sloot bij ons door de buren vrijgelaten ivm dat de vijver dichtgegooid werd bij de verhuizing naar een flat. En wat denk je? jaren later zagen we ze nog met regelmaat in de sloot zwemmen en ze werden groter en groter tot ie wel zeker 50 cm werd en later nog groter (gaat wel aardig jaren overheen hoor), en hij is zo ontzettend slim en goed in ontsnappen. Iemand met een koikarper vijver een huizenblok verder en aan de overkant wilde m wel hebben maar tot op de dag van vandaag lukte het niemand m te vangen.

Nu ziet niemand m meer rondzwemmen, dus die zal wel overleden zijn. Echt goudvissen worden enorm, wij hadden het niet geloofd als we het niet zelf hadden gezien.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 16:52

Ik geloof ook wel dat ze kunnen overleven maar ik denk dat mijn "tamme" visjes het niet lang redden met de snoeken en reigers hier. Lijkt me wel gaaf eentje van 50 cm maar dat is denk ik wel uitzonderlijk

Aqua is schoongemaakt en opnieuw gekit dus over een weekje vullen en dan hopen dat het gelijk goed is :):) :):) Duurt nog wel een maand voordat de vissen erin kunnen

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 16:53

Leuk dat je een groter aquarium wil voor je vissen.
Ik zou inderdaad een extern filter nemen, die minstens 6 x per uur je bak filtert.
In 240 liter kunnen max 5 vissen, als je uitgaat van de 50 liter per vis regel. Dat wordt vaak aangehouden voor sluierstaarten. Goudvissen hebben eigenlijk nog meer ruimte nodig.
6 vissen in de grote bak gaat je alsnog heel veel onderhoud kosten als je het goed wil doen. Als je de gelegenheid hebt zou ik voor de goudvissen iemand zoeken met een mooie vijver, en alleen de sluiers houden.

Als planten zou ik voornamelijk snelgroeiers nemen, dus waterpest, belgisch groen, dat soort planten. Groeien goed. Een drijfplant is ook leuk, en makkelijk.
Een bodem wordt snel erg vies, zeker met sluiers, dus als je een bodem wil, doe die dan zeker niet te dik. Zand is beter dan grind. Ik ben zelf een voorstander van helemaal geen bodem, maar ik snap dat dit nogal een overstap is.
Plantjes kan je 1 voor 1 in je bodem steken, of vastbinden aan een zuignapje, of aan een steentje binden.
Als je de goudvissen ook houdt, zou ik adviseren geen bodem te nemen. Die houdt je nooit goed met een overbezetting in je bak.

Dus plan van aanpak; je aquarium waterdicht krijgen. Dan eventueel bodem erin, water erin, extern filter aansluiten. Filter 3 weken laten indraaien, rustig aan snelgroeiende planten in het aqua zetten. Na 3 weken zet je 2 vissen over, na een week nog 2, etc. (tenzij je de goudvissen dus weg kan doen, dan zou ik de 3 sluiers er in 1 keer in doen, zeker omdat ze nu toch niet ideaal zitten). Het zou slim zijn als je een testset koopt om je waterwaardes te kunnen testen. Bij een nieuwe bak heb je altijd risico op een te hoog nitrietgehalte, als je dit regelmatig meet kan je extra verversen indien nodig.

In de tussentijd zitten de vissen natuurlijk nog in je huidige bak. Ik zou om de dag zeker 1/3 verversen. Als ik dit zo lees kunnen je waterwaardes momenteel niet goed zijn, zeker vanwege het ontbreken van een filter.

In een aquariumspeciaal zaak is de kennis vaak nog minimaal is mijn ervaring. Van tropische vissen is over het algemeen meer kennis (al laat zelfs dat nog te wensen over).

Als je nog vragen hebt kan je ze altijd stellen.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 16:55

Dankjewel _O_ Hier heb ik iets aan. Ga gelijk zoeken naar planten.

Vjestagirl zegt juist wel zand op de bodem voor de goudvissen. Geen bodem lijkt me ook zo saai := hoe zeg ik dat, apart

Dit vind ik er gaaf uitzien maar ik zie hier ook meer vissen dan is "toegestaan". Zo zie ik wel meer aquaria waar wel 20 vissen in een 80 bak gepropt worden. Of is het met tropische vissen weer anders?